Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er merkelig at ingen spør TS om dette er noe som er en kjent sannhet, som at de to det gjelder er åpne om forholdet og "pausene" sine, eller om det kun er antagelser og sladder. Svaret på det er jo helt avgjørende for hva som er det beste å gjøre her. Dersom de to det gjelder er åpne om forholdet, at det ikke er noen tvil om hva som bedrives, kan det være aktuelt å trekke ledelse inn i saken, da med arbeidsmiljø som begrunnelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hele sannheten? Enten bedrar man ved å ha flere forhold eller så ikke. Så fremt vi ikke snakker om åpne forhold, men skulle da ikke ha noe å si om en varsler selv da?

Anonymkode: e4829...3ac

Er dette kun sladder på arbeidsplassen, eller er dette noe man med sikkerhet kan vite er et reelt forhold? Du ser den forskjellen, ja?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (2 minutter siden):

Er dette kun sladder på arbeidsplassen, eller er dette noe man med sikkerhet kan vite er et reelt forhold? Du ser den forskjellen, ja?

Det merker man fort, dersom det er noen man kjenner litt og jobber sammen med. Ts har jo sett meldinger

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det merker man fort, dersom det er noen man kjenner litt og jobber sammen med. Ts har jo sett meldinger

Anonymkode: e4829...3ac

Har hen? Jeg kan ikke se noe sted at TS har sett meldinger som bekrefter alle påstandene om dette forholdet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (4 minutter siden):

Har hen? Jeg kan ikke se noe sted at TS har sett meldinger som bekrefter alle påstandene om dette forholdet. 

"Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler"

Det holder med å være 98% sikker her

 

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler"

Det holder med å være 98% sikker her

 

Anonymkode: e4829...3ac

Greit, men ta da for all del saken opp med de to det gjelder først, forklar at det snakkes om- og er til irritasjon på arbeidsplassen, og oppfordre dem til å selv rydde opp både på jobb og hjemme! Utroskap er en uting, men jeg lar meg likevel provosere av folk som mener at anonyme meldinger til de respektive hjemmene er det eneste saliggjørende. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsplassen har ingen sak her, med mindre de bruker så mye tid på dette på jobb at det går utover jobben/dere andre. Eller at det f. eks. er leder/ansatt som har et forhold på si, der leder gir urettmessige fordeler til den man tilfeldigvis har seg med. Annet enn det, så er det en privatsak. 

Selv om et eller begge vilkår over er oppfylt, så vet jeg likevel ikke om det er noe jeg ville ha tatt i. Man blir fort upopulær hvis man tar tak i sånne saker, så hvis det blir for mye useriøst, så ville jeg nok heller sett meg etter en annen jobb. 

Anonymkode: 3fcd7...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (54 minutter siden):

Greit, men ta da for all del saken opp med de to det gjelder først, forklar at det snakkes om- og er til irritasjon på arbeidsplassen, og oppfordre dem til å selv rydde opp både på jobb og hjemme! Utroskap er en uting, men jeg lar meg likevel provosere av folk som mener at anonyme meldinger til de respektive hjemmene er det eneste saliggjørende. 

Skal man forklare dem dette, så bør man forholde seg til det som gjelder jobb - at man tar opp at det f. eks. tar så mye tid at det går utover dere andre. Å rydde opp på hjemmebane har de ansvar for selv, og så lenge de rydder opp på jobben og kun forholder seg til hverandre på fritiden så er resten ikke deres sak. 

Anonymkode: 3fcd7...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det utover driften og jobben deres, så ja. Utover det nei. Da passer du på ditt

Anonymkode: 7d9cc...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal man forklare dem dette, så bør man forholde seg til det som gjelder jobb - at man tar opp at det f. eks. tar så mye tid at det går utover dere andre. Å rydde opp på hjemmebane har de ansvar for selv, og så lenge de rydder opp på jobben og kun forholder seg til hverandre på fritiden så er resten ikke deres sak. 

Anonymkode: 3fcd7...b12

Jo da. Man kan vel nærmest kreve at de rydder opp på jobb dersom dette går veldig negativt ut over arbeidsmiljøet, men dersom man er en god kollega, kan man jo samtidig oppfordre dem til å også gjøre noe på hjemmebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er bedrag av arbeidsplassen fra hva TS skriver om at de kan forsvinne i timevis midt i arbeidstiden. Da er det faktisk oppsigelsesgrunn og en sak for HR. Jeg vil si man har en plikt til å informere bedriften om bedrag. 

I tillegg er det jo på det moralske planet et grovt svik mot partnerne som fortjener å få vite hvem de er sammen med. 

Anonymkode: 77588...6bd

At de «fortjener» å få vite noe er noe jeg er sterkt uenig i. Du ødelegger mange flere familier ved å sladre enn ved å holde kjeften.

Mange på min arbeidsplass har én partner hjemme og (minst) en på jobben. Det er ikke opp til meg å blande meg.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville heller tatt kontakt med de som er utsatt for sviket, jobben har vel ikke noe med det å gjøre 

Anonymkode: 14179...88a

Jobben har noe med å gjøre jo hvis det er slik at de ofte forsvinner fra arbeidsplassen i flere timer.

Anonymkode: ca2b2...7a9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre dette går ut over arbeidsutførelsen eller medfører at noen får urettmessige fordeler så er dette ingen ting arbeidsgiver har noe med å gjøre. At disse «forsvinner i flere timer i løpet av arbeidsdagen» er ikke nødvendigvis en ansattsak så lenge det gjøres innenfor fleksitidsreglementet eller leder ikke har noen innsigelser på fraværet siden de ansatte presterer som forventet. Arbeidsplassen kan utarbeide retningslinjer for forhold mellom ansatte alt de vil, men de har ikke noe hjemmel til å motsette seg at forhold mellom ansatte oppstår. Dersom retningslinjene tilsier at nærmeste leder skal varsles når et forhold inngås så vil det alltid være et spørsmål om når varslingsplikten inntreffer.

Uansett så er dette ikke noe å varsle om med mindre det går ut over arbeidsuførelsen eller noen oppnår fordeler. 
 

 

Anonymkode: 03f26...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er et veldig lett valg å ta basert på disse kriteriene.

1. Er det en leder med personalansvar som driver å har seg med en under seg så varsler du.

2. Er dette to vanlige kolleger så har hverken du eller arbeidsgiver noe med saken å gjøre. 

Anonymkode: 4fd6f...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (4 timer siden):

Så lenge man garantert ikke kjenner hele sannheten og bakgrunnen, er det sladring. Anonym sladring er enda verre, man kan i det minste stå i det når man "varsler"!

Den som er i fare for å ikke vite sannheten er de som bor med møkkpartnere uten å vite det. Det er den eneste sannheten som teller.

Er du en dritt av et menneske, da bør sannheten komme på bordet, så andre får valget i om de vil leve med noen så tragiske som det.

Jeg hadde stått i det som varsler. Hadde møtt opp på døra til å med. 

Anonymkode: d75f7...3c7

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (2 timer siden):

At de «fortjener» å få vite noe er noe jeg er sterkt uenig i. Du ødelegger mange flere familier ved å sladre enn ved å holde kjeften.

Mange på min arbeidsplass har én partner hjemme og (minst) en på jobben. Det er ikke opp til meg å blande meg.

Familien var allerede ødelagt da de tok valget i å være utro. 

De fortjener å vite hvem de bor med. Det er ingen føkkings menneskerett å få ha så mange kjærester du vil på bekostning av andre.

Det er faktisk lov å være singel. Også lov å ikke få seg barn om man ikke takler å være en god partner og forelder. Ikke spre genene deres om dere er svin.

Anonymkode: d75f7...3c7

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Andro skrev (4 timer siden):

Dersom det går ut over jobben, ved at de er ufokusert, har ulovlig fravær osv. så melder du avvik på vanlig måte.
Om det ikke har noe å si for jobbutførelsen eller arbeidsmiljøet så lar du det bare være.

Her er jeg enig. En annen ting er at en slik affære kan skape en del sladder, uro og generell dårlig stemning på arbeidsplassen. 
Er helt utrolig at folk tør å drive på slik så åpenlyst…

Utover det skal ikke HR være moralpoliti.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvorfor skal folk blande HR inn i alt? Tror dere vi har lyst å ta del i folks private affærer? Latterlig å involvere HR her med mindre det er noe arbeidsrelatert knyttet til dette. 
mvh HR

Anonymkode: 4a9b2...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell partnerne. Play stupid games, win stupid prizes. 

Anonymkode: 01840...0c9

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en arbeidsplass.. der dette skjedde, ektefellene fant ut av det og forlangte at adm dir ordna opp. Damen måtte slutte, mannen måtte flytte til en annen avdeling på en annen kant av landet. Dette forholdet pågikk i 2 år. Et par år senere prøvde adm dir seg på en dame selv, men damen sa nei og slutta... jobb og private forhold blir bare "mess"

Anonymkode: cc89b...82f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...