Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du har noko som kan bevise utroskapen (meldinger, bilder, etc) så ville eg sendt det til partner heime.

Du skriv at det ikkje er lov med affærer på jobb, om det faktisk er ein regel der du jobbar (er ikkje det alle plassar), då ville eg varsla HR kun dersom det faktisk går ut over jobben (inhabilitet, maktbalanse, misbruk av arbeidstid, etc.)

Anonymkode: fd098...fe8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Disse som skriver"ikke bland deg" er generelle feiginger eller folk som holder på slik selv. 

Jeg ville også skrevet " ikke bland deg" og jeg er langt fra feig. Når det er urett på jobb så er jeg den som sier ifra. Jeg er heller ikke en som "holder på slik selv" , så du må slutte å dra slutninger uten hold. Jeg mener bare at private ting bør man holde seg unna og la de involverte ta seg av det selv. Slutt å leke helt ! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

Jeg ville varslet anonymt til dem hjemme. Fordi det er etisk og moralt riktig. Også som en prinsippsak. Sitter nok 2 foreldre hjemme med dårlig magefølelse og vet at dette skjer, bare uten bevis.

Anonymkode: e4829...3ac

 

Anonymkode: b59f4...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Si i fra til partnerene deres i et anonymt brev sendt hjem til partneren. Navngi den kollegaen er utro med, så kan de ikke ro seg unna. Det ville jeg gjort.

Jeg simpelthen HATER at folk hele tiden lirer av seg "Hold deg unna" eller "ikke si noe", og dermed beskytter de utro og uærlige drittsekkene. Hvorfor i alle dager skal man verne om og beskytte slike folk fra å bli tatt? Det er jo stikk i mot all logisk sans. La dem få svi, fortell partneren hva de har gjort!

Anonymkode: b5cb0...269

Fordi man ikke skal stikke nesa si opp i folk sitt privatliv. Handler ikke om å verne " slike" eller noe, handler om å la folk leve livet sitt sjøl og ikke blande seg i alt mulig. 

Anonymkode: b59f4...b86

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Knirke said:

At de «fortjener» å få vite noe er noe jeg er sterkt uenig i. Du ødelegger mange flere familier ved å sladre enn ved å holde kjeften.

Mange på min arbeidsplass har én partner hjemme og (minst) en på jobben. Det er ikke opp til meg å blande meg.

Interessant problemstilling dette her.

Er verden et bedre sted hvis man ignorerer urett og umoralske handlinger? 

Det at personen som sladrer er den ødeleggende for forholdet kontra den som er utro er litt fjernt. Om det er bedre å leve lykkelig på en løgn enn å ha et faktisk ha et valg ved å vite den brutale sannheten er jeg heller ikke sikker på.

At mennesker med dårlige verdier tiltrekkes av arbeidsplassen din er trist.

Endret av Bigote
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (4 timer siden):

Greit, men ta da for all del saken opp med de to det gjelder først, forklar at det snakkes om- og er til irritasjon på arbeidsplassen, og oppfordre dem til å selv rydde opp både på jobb og hjemme! Utroskap er en uting, men jeg lar meg likevel provosere av folk som mener at anonyme meldinger til de respektive hjemmene er det eneste saliggjørende. 

Nettopp. Jeg jobbet et sted der sjefen hadde sex med sekretæren og det var "offentlig kjent" på arbeidsplassen. Jeg skrev et (anonymt) brev til sjefen og skrev at jeg ikke syntes dette var greit da begge parter hadde ektefelle/samboer og barn hjemme. Det ble etter hvert slutt og sjefen flyttet til en annen avdeling på et annet sted, men reddet ekteskapet (hun fikk vite, men ikke av meg). "Forholdet" var veldig synlig når vi var på samlinger på hotell. De la ikke mye skjul på dette, utrolig nok.

Anonymkode: 24d1d...0f1

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Er dette noe som bør rapporteres til HR? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Selvsagt ikke!

Anonymkode: 3c6a7...cc6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen du skal hevne deg på fordi de har en stilling du gjerne vil ha?

Fikk de et oppdrag du ikke fikk?

Har du tid i arbeidstiden til å styre med dette?

Har du lyst på partneren som sitter uvitende hjemme?

Har du ikke noe annet å bruke energien di på? 

Anonymkode: 5342f...4c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Disse som skriver"ikke bland deg" er generelle feiginger eller folk som holder på slik selv. 

 

Jeg ville varslet anonymt til dem hjemme. Fordi det er etisk og moralt riktig. Også som en prinsippsak. Sitter nok 2 foreldre hjemme med dårlig magefølelse og vet at dette skjer, bare uten bevis.

Anonymkode: e4829...3ac

Det er moralsk og etisk et problem, og en prinsippsak ... for deg.
Hva to andre oppegående mennesker velger å gjøre er egentlig ikke noe som angår deg det minste.

Og hvis du skal ta på deg rollen som skinnende ridder, hvorfor tør du ikke stå for det? Er du redd for ubehaget som du kommer til å oppleve?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Andro said:

Ja, det står i interne retningslinjer for mange arbeidsplasser, og det er definitivt lov.
Det betyr at man må varsle om søt musikk oppstår, så arbeidsgiver er klar over evt. habilitetsutfordringer eller andre hensyn som påvirker jobbutførelsen. Da kan arbeidsplassen også ta høyde for dette; eksempelvis plassere dem på hver sin avdeling.

Hva som står i personalhåndboka og hva som faktisk står i lovverket kan være to helt forskjellige ting. Hvor mange steder står det ikke at man ikke har rett på overtidsbetaling for reise og annet ... eller at man får utbetalt "overtid" som fri? Eller at "maks 50 timer fleks ved årsskiftet ... alt annet blir strøket" ?

Personalhåndbok og interne rutiner har ingen stor myndighet og man bør trå veldig varsomt om man skal gjøre negativt mot en arbeidstaker basert på dem. Om den ansatte velger å ta opp kampen kan det fort bli både dyrt og stygt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske at folk kunne engasjere seg der det virkelig betyr noe, i stedet for å blande seg inn i saker de ikke har noe med eller er en del av.

Hvis man heller kan legge en ørliten innsat i å gjøre dagen bedre for en kollega, en venn eller en fremmed, og bidrar til noen positivt til der man ser at noen trenger det, er jeg sikker på at verden vil bli et bedre sted.

Begynn gjerne i kveld. Det er nok av innlegg på kvinneguiden der TS eller andre i kommentarfeltet blir rakket ned på. Når du ser noen sliter så støtt dem, gi dem noen oppmuntrende ord. Du trenger ikke være enig i det de sier, men du kan være helt sikker på at det gjør en forskjell. Selv de som rakker ned på andre kan ha nytte av noen gode ord.

Her er flere forslag!

1. Gi et oppmuntrende smil til noen som ser ut til å ha en dårlig dag.
2. Hold døren åpen for noen som kommer rett bak deg.
3. Si takk til bussjåføren når du går av.
4. Gi en kompliment til en fremmed.
5. Gi en hånd til noen som bærer tunge poser.
6. Vær oppmerksom og lytt til noen som trenger å prate.
7. Del ut sjokolade eller små godterier på jobben.
8. Send en oppmuntrende tekstmelding til en venn.
9. Gi et vennlig nikk eller hei til noen du møter på gaten.
10. Hjelp en nabo med å bære inn handleposene.
11. Gi et varmt smil til betjeningen i kassen når du handler.
12. Gi en klem til noen som trenger trøst.
13. Plukk opp søppel hvis du ser det på gaten.
14. Gi en uventet gave til en venn eller familiemedlem uten grunn.

Disse små handlingene kan virkelig gjøre en stor forskjell i noens dag! Mye bedre enn å blande seg inn i andres affærer.

 

Anonymkode: 4fd6f...7b9

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta kontakt med konen/mannen til de det gjelder. Lever ett brevi postkassen anonymt der du skriver hvem det gjelder..

Anonymkode: b09e5...efd

nei, virkelig ikke. Folk må slutte å blande seg i andres saker.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even Tuell skrev (14 minutter siden):

Hva som står i personalhåndboka og hva som faktisk står i lovverket kan være to helt forskjellige ting. Hvor mange steder står det ikke at man ikke har rett på overtidsbetaling for reise og annet ... eller at man får utbetalt "overtid" som fri? Eller at "maks 50 timer fleks ved årsskiftet ... alt annet blir strøket" ?

Personalhåndbok og interne rutiner har ingen stor myndighet og man bør trå veldig varsomt om man skal gjøre negativt mot en arbeidstaker basert på dem. Om den ansatte velger å ta opp kampen kan det fort bli både dyrt og stygt.

En slik regel strider ikke mot noen lover eller avtaler.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Si i fra til partnerene deres i et anonymt brev sendt hjem til partneren. Navngi den kollegaen er utro med, så kan de ikke ro seg unna. Det ville jeg gjort.

Jeg simpelthen HATER at folk hele tiden lirer av seg "Hold deg unna" eller "ikke si noe", og dermed beskytter de utro og uærlige drittsekkene. Hvorfor i alle dager skal man verne om og beskytte slike folk fra å bli tatt? Det er jo stikk i mot all logisk sans. La dem få svi, fortell partneren hva de har gjort!

Anonymkode: b5cb0...269

fordi du kan ikke vite om partneren ønsker å vite det. Du vet ingenting om hvordan et annet pars ektepar ser ut fra innsiden, hva de er forberedt på å tåle, hva de ønsker å vite eller ikke vite, hvor mye de er motivert for å tåle for å redde familien. Du legger din egen moral som standard for alle andre, men du sitter ikke med en fasit på hvordan andre folk vil ha det.

 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

fordi du kan ikke vite om partneren ønsker å vite det. Du vet ingenting om hvordan et annet pars ektepar ser ut fra innsiden, hva de er forberedt på å tåle, hva de ønsker å vite eller ikke vite, hvor mye de er motivert for å tåle for å redde familien. Du legger din egen moral som standard for alle andre, men du sitter ikke med en fasit på hvordan andre folk vil ha det.

 

Anonymkode: b6588...9f2

hvordan et annet pars ekteskap ser ut fra innsiden mente jeg

Anonymkode: b6588...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dine egne saker.

For alt du vet kan partnerne deres være utro som faen selv! Dere maler dere et bilde av stakkars partnere som blir bedratt, uten å vite hvordan det egentlig er i forholdene deres.

Anonymkode: 91e9a...14c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

 

Jeg er lamslått over at det er mulig å stille slike spørsmål i det hele tatt. Til de to spørsmålene i din siste setning:

Første spørsmål: Nei!

Annet spørsmål: Det vil over tid gnage mer og mer på din samvittighet at du leker politi i andres liv, som du vet lite om detaljene i, og uansett ikke har noe med. Du kan komme til å gjøre ubotelig skade på andre. Voksne mennesker er de beste kaospiloter i eget liv, som de kjenner mye, mye bedre enn tilfeldige kolleger gjør.

 

 

 

 

Endret av Supermerry
Feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (3 minutter siden):

.

 

 

 

 

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd mye slikt i løpet av arbeidslivet. Rekorden er 10 år på et par. Alle visste om det og begge hadde ektefelle og barn. De forsvant noen timer nå og da, reiste på «jobb»tur sammen, hadde ferie sammen og gjemte seg rundt på jobben. Begge skyldte på jobb hjemme men passet på å være de siste igjen… Veldig gjennomskuelig men de det gjaldt trodde ingen skjønte noe 😊😊😊

Anonymkode: cb187...f62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde blitt rasende om noen jeg ikke kjenner, eller til og med en anonym, hadde kommet og informert meg om at min partner var utro. Rasende. Ingen hadde hatt noe med å blande seg inn i våre saker på den måten. Tvinge meg til å leve i uvisshet, og tvinge meg til å konfrontere partneren. Var partneren utro, ville jeg foretrukket å finne det ut på egen hånd. Var partneren utro, utelukker jeg heller ikke at jeg ville ønsket å leve i uvitenhet for å redde familien.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...