Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?


Rosalilje84

Anbefalte innlegg

HSV50 skrev (23 minutter siden):

Ta til takke med?! 😂 Jeg var særboer i 5 år. Vi bodde mindre enn 15 minutter i bil fra hverandre, men i hver vår skolekrets. Så for at barn skulle slippe å måtte bytte skoler og forlate alt som var kjent og kjørt, valgte vi å ikke flytte sammen. Jeg «tok ikke til takke» med noe som helst. Ikke gikk det ut over kos eller sex heller. 
 

Kjenner andre som er særboere, av ulike årsaker. Felles er at de gjerne tilbringer mange av ukas døgn sammen, men velger å ha sitt eget hjem og muligheten til å være alene når de føler for det. Tror ikke de verken har mindre sex eller kos enn folk som bor sammen (kanskje i stedet mer, siden de ofte slipper hverdagsmaset).

Særboer er genialt for mange, og av ulike årsaker. 

Hvorfor kaller dere det for særboere og ikke kjærester? Altså hva er forskjellen? Lurer oppriktig. 

Anonymkode: 9f91e...735

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kaller dere det for særboere og ikke kjærester? Altså hva er forskjellen? Lurer oppriktig. 

Anonymkode: 9f91e...735

Er ikke samboere kjærester? 

Samboere er kjærester som bor sammen, særboere er kjærester som ikke bor sammen. Det er blitt forklart ti ganger i tråden allerede. Akkurat som alt annet har blitt forklarte tråden av det du spør om. Gidd å les! 

Anonymkode: a61b1...8c7

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kaller dere det for særboere og ikke kjærester? Altså hva er forskjellen? Lurer oppriktig. 

Anonymkode: 9f91e...735

Særboer handler kun om boformen. Jeg er både kjæreste, gift og særboer. Noen er ikke gift.

Det handler kun om at en ikke bor sammen men har et seriøst og forpliktet forhold. En er antageligvis både kjæreste og samboer også🫠 men en presenterer seg som samboere men det heller sier absolutt ingenting om forholdet bortsett fra at en bor under samme tak, altså boform...

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykket av at folk flest etter forhold med barn velger særboerskap eller kjæreste utenom. Blir vell det samme hva man kaller det, det er kjæreste du ikke har forpliktelser ovenfor.Blir det samme som når man bodde hjemme hos mor og far bare at nå er det barna som holder innetidene og når dere kan møtes. 

Anonymkode: c0551...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har inntrykket av at folk flest etter forhold med barn velger særboerskap eller kjæreste utenom. Blir vell det samme hva man kaller det, det er kjæreste du ikke har forpliktelser ovenfor.Blir det samme som når man bodde hjemme hos mor og far bare at nå er det barna som holder innetidene og når dere kan møtes. 

Anonymkode: c0551...c1a

Mange av dem som velger denne samlivsformen har utflyttede barn, og står derfor helt fritt mht hvordan de vil bruke tiden sin.

Anonymkode: 4ccd6...2f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har inntrykket av at folk flest etter forhold med barn velger særboerskap eller kjæreste utenom. Blir vell det samme hva man kaller det, det er kjæreste du ikke har forpliktelser ovenfor.Blir det samme som når man bodde hjemme hos mor og far bare at nå er det barna som holder innetidene og når dere kan møtes. 

Anonymkode: c0551...c1a

Da kan man si også si at når man er samboer er det akkurat som da man bodde hjemme hos mor og far, bare at nå må man spørre samboer om man får lov å ta en gjeng med venner hjem en kveld eller på overnatting. Som samboer virker det i følge KG som at det er denne som bestemmer når det er greit å  legge seg, akkurat som da man var barn.

Anonymkode: ea2cc...19f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da kan man si også si at når man er samboer er det akkurat som da man bodde hjemme hos mor og far, bare at nå må man spørre samboer om man får lov å ta en gjeng med venner hjem en kveld eller på overnatting. Som samboer virker det i følge KG som at det er denne som bestemmer når det er greit å  legge seg, akkurat som da man var barn.

Anonymkode: ea2cc...19f

Ja. Det er vel forøvrig liten tvil at særboerskap generelt gir langt større individuell frihet enn samboerskap. Det er jo nettopp derfor svært mange velger denne samlivsformen. 

Anonymkode: 4ccd6...2f7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Særboer er samboere som ikke bor sammen, ellers ingen forskjell. For meg hadde det ikke vært forskjell på forpliktelser om vi bodde sammen. Men vi setter pris på alenetid derfor er vi særboere. 

Hvorfor ser ikke folk at det er bedre å være særboere og slippe krangle om husarbeid o. l enn å sitte to stk alene og singel? 

Hva er forskjellen på samboere og kjærester spør jeg tilbake. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

At man deler på utgifter og oppgaver?? Og deler huset/leiligheten generelt...? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (5 timer siden):

Ta til takke med?! 😂 Jeg var særboer i 5 år. Vi bodde mindre enn 15 minutter i bil fra hverandre, men i hver vår skolekrets. Så for at barn skulle slippe å måtte bytte skoler og forlate alt som var kjent og kjørt, valgte vi å ikke flytte sammen. Jeg «tok ikke til takke» med noe som helst. Ikke gikk det ut over kos eller sex heller. 
 

Kjenner andre som er særboere, av ulike årsaker. Felles er at de gjerne tilbringer mange av ukas døgn sammen, men velger å ha sitt eget hjem og muligheten til å være alene når de føler for det. Tror ikke de verken har mindre sex eller kos enn folk som bor sammen (kanskje i stedet mer, siden de ofte slipper hverdagsmaset).

Særboer er genialt for mange, og av ulike årsaker. 

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (59 minutter siden):

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

Hva er poenget ditt? At du selv ikke ville taklet reisevei til kjæresten? 

Anonymkode: 5f51c...6ae

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

Hvorfor det? Tror du man kun kan være særboer om man finner seg en partner i samme nabolag? Jeg vil jo si at det gir flere valgmuligheter avstandsmessig om partner ikke må flytte på seg for å være sammen med deg. Det er ikke sikkert vedkommende vil flytte barna sine ut av skolekretsen og fra alle venner og nettverk. I slike situasjoner er jo særbo gull verdt. Noe sier meg at du kun har felles barn med samboer, om du i det hele tatt har barn. Basert på nicket ditt burde du være voksen nok til å være mye mer reflektert rundt andres valg enn du viser fram i denne tråden.

Anonymkode: c4422...2fd

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 timer siden):

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

Hæh? Skjønner ikke logikken din? Ja, jeg hadde kun Tinder innstilt på maks 1/2 time kjøretid i omkrets fra der jeg bor. Fordi min livssituasjon tilsa at jeg ikke ville flytte på meg, og heller ikke ønsket meg en partner som måtte flytte fra/med sine barn. Det var helt ok og føltes ikke som noen begrensning. Hadde vi ikke hatt apper hadde jeg jo ikke akkurat dratt land og strand rundt på jakt etter en mann. Jeg har en venn som er særboer med en mann som bor drøye timen fra henne. De har voksne barn, men ønske ikke å bo sammen. Funker kjempefint. Kjenner to damer som har hatt kjærester i andre deler av landet.
 

Hver og en gjør som det passer dem og deres liv. 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (10 timer siden):

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

Jeg forstår ikke helt resonnementet. Hvis  du ønsker deg en ny samboer, så er det på ingen måte gitt at dette blir oppfylt om du bor i Stavanger og møter en som bor i Hammerfest? Eller om den andre bor i Egersund eller på Bryne, for den saks skyld.

Anonymkode: ea2cc...19f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt resonnementet. Hvis  du ønsker deg en ny samboer, så er det på ingen måte gitt at dette blir oppfylt om du bor i Stavanger og møter en som bor i Hammerfest? Eller om den andre bor i Egersund eller på Bryne, for den saks skyld.

Anonymkode: ea2cc...19f

Poenget er at langdistanseforhold over veldig lange avstander, særlig når man har barn og andre forpliktelser, ikke fungerer i lengden med mindre man er aseksuell og har null behov for kos, nærhet og den gode samtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja. Det er vel forøvrig liten tvil at særboerskap generelt gir langt større individuell frihet enn samboerskap. Det er jo nettopp derfor svært mange velger denne samlivsformen. 

Anonymkode: 4ccd6...2f7

Fatter ikke greia jeg.Hva er vitsen med en kjæreste en ikke kan våkne med? Sovne med? Stryke, kose og knulle hver dag?

Hadde aldri i livet forpliktet meg til noen som ikke ville være en del av livet mitt hver dag.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (10 timer siden):

Men da innskrenker man potensiell krets av personer å bli sammen med til dem som bor rett i nærheten.

Hvor langt ville du ha vært villlig til å flytte for å bli samboer? Og hvor langt ville du ha forventet at partner var villig til å flytte for å bli samboer med deg? 

Anonymkode: 07f1a...5d8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Poenget er at langdistanseforhold over veldig lange avstander, særlig når man har barn og andre forpliktelser, ikke fungerer i lengden med mindre man er aseksuell og har null behov for kos, nærhet og den gode samtalen. 

Det du sier er at et langdistanseforhold ikke ville fungert for deg, og det er jo fair å mene det. Men det er jo ikke en Sannhet med stor S for alle. Men jeg vil anta at de fleste som er på Tinder etc og søker over hele landet, også er villige til å flytte på seg, om de ikke ser for seg et langdistanseforhold. Det er jo rimelig sært å lete etter en kjæreste på andre siden av landet under forutsetningen «du må flytte til meg, jeg rikker meg ikke». Siden jeg ikke ville flytte på meg, ikke ville bli samboer og hadde små barn, begrenset det selvfølgelig radiusen jeg søkte etter partner i. Og Selvfølglig også «markedet». I teorien trenger man jo ikke ha grenser og søke partnere i hele verden. 
 

Jeg forstår enda ikke helt hva du egentlig lurer på da. 

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (1 minutt siden):

Fatter ikke greia jeg.Hva er vitsen med en kjæreste en ikke kan våkne med? Sovne med? Stryke, kose og knulle hver dag?

Hadde aldri i livet forpliktet meg til noen som ikke ville være en del av livet mitt hver dag.

Men det står deg da helt fritt til å velge? Du trenger ikke å forstå eller "skjønne vitsen" ved valg som er ulike dine egne? 

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår enda ikke helt hva du egentlig lurer på da. 

Jeg har inntrykk av at @Rosalilje84 mener at hun sitter på fasiten til hva som er en "godkjent" samlivsform, og verken kan eller vil godta at andre kan ha en god relasjon på andre premisser enn de hun selv anser som valide.

Anonymkode: 07f1a...5d8

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (12 minutter siden):

Fatter ikke greia jeg.Hva er vitsen med en kjæreste en ikke kan våkne med? Sovne med? Stryke, kose og knulle hver dag?

Hadde aldri i livet forpliktet meg til noen som ikke ville være en del av livet mitt hver dag.

Nei, men så jeg heldigvis ikke deg.

Anonymkode: 4ccd6...2f7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...