Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?


Rosalilje84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

20min med bil. Vi ser hverandre minst annenhver dag,det meste vi har vært fra hverandre 1 uke.

Særboere funker strålende om man bor i samme by og ikke har veldig små barn!? 

Kunne aldri hatt det annerledes. Ønsker bo alene med barna til de er store tenåringer. Kjæresten har også 1 eget barn. Ingen av oss har barn under skolealder,hjelper nok på mindre stress.

Sex/nærhet mer enn nok. 

Flytter sammen når de minste er tenåringer tenker jeg. 

Anonymkode: 5c86d...70c

Hvordan får du til dette med annenhver dag? Må barna dine bli med? Har ikke de fritidsaktiviteter og venner å være med, eller stiller du ikke opp på de arenaene?

Jeg er i lik situasjon, og kan ikke skjønne hvordan vi skulle rekke det annenhver dag mellom jobb og leggetid. Vil gjerne høre hvordan dere klarer å løse dette.

Alle tre barna går på fritidsaktiviteter. Alle tre barna spiller kamper. Alle tre går på skole. Alle tre har venner. Alle tre legger seg senest kl. 22.00 selvfølgelig siden det er skole dagen etter. Mat må barna ha, og komme seg til trening eller tilbringe tid med venner. Vi foreldre stiller selvfølgelig opp og er engasjert i barnas liv med frivillige verrv, dugnad, treneroppgaver.

Kan ikke skjønne hvordan vi skulle klart å besøkt hverandre annenhver dag uten det gikk ut over barna. 

Anonymkode: edce5...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (7 minutter siden):

Akkurat dette var grunnen til at jeg var særboer i 5 år. Barn jeg mente skulle slippe å ta belastningen for at mor og far ikke fikset ekteskapet. Da var det mer rettferdig at vi voksne var de som måtte tilpasse oss. Mine unger skulle slippe å flytte og bytte skole enda en gang, og då enda flere bonussøsken. Deres hjem skulle være deres hjem, og de skulle slippe å dele oppmerksomheten min i hverdagen. Aldri angret er sekund på det valget. Barna mine fikk et godt forhold til bonussøsken, selv om vi ikke bodde sammen, og har god kontakt med dem i voksen alder, selv om det er mange år siden det ble slutt mellom oss voksne. Ungene mine har uttrykt stor takknemlighet for at jeg prioriterte dem disse årene. I en travel hverdag hadde jeg fokus på ungene, og så koste vi oss sammen med vår særboerfamilie i helgene. 
 

Nå er ungene flyttet ut, og jeg er blitt samboer. Annen mann. 

Hvordan gikk det til at dere bodde sammen alle helger? Hadde ikke barna behov for tid med venner, slappe av hjemme hos seg selv, andre aktiviteter og ting som de ville drive med hjemme hos seg selv?

Anonymkode: edce5...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (36 minutter siden):

Jeg er tildels enig i at min partners humør er mitt ansvar og vice versa, i betydningen av at vi begge ønsker at den andre skal ha det bra, og at vi gjør det vi kan for å oppnå det. Samtidig er vi også enige om at det ikke er lov å la det gå utover den andre, dersom man har en dårlig dag, noe alle kan ha av ulike årsaker. Men samboeren min snorker. Høyt. Jeg har fått en merkbart dårligere søvnkvalitet etter at vi ble samboere, og etter en søvnløs natt pga snorking, så hjelper det ikke med stryking. Om min samboer hadde forsøkt seg på noe slikt da, hadde det blitt mer knurring enn maling. Jeg er defintivt avhengig av tilstrekkelig søvn for å være den beste utgaven av meg selv. Nå har vi heldigvis et gjesterom, slik at jeg kan legge meg der de nettene samboer kjører full produksjon på sagbruket, men jeg får jo fortsatt enten kortere eller avbrutt søvn.

😂😁..Ja skjønner, sager heldigvis bare på dagtid jeg men ser den utfordringen der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan gikk det til at dere bodde sammen alle helger? Hadde ikke barna behov for tid med venner, slappe av hjemme hos seg selv, andre aktiviteter og ting som de ville drive med hjemme hos seg selv?

Anonymkode: edce5...553

Jeg antar at den som ikke hadde barn, besøkte den andre, og omvendt når barna var med den andre forelderen. Barna lever da sitt vanlige liv.

Anonymkode: 7a895...271

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan gikk det til at dere bodde sammen alle helger? Hadde ikke barna behov for tid med venner, slappe av hjemme hos seg selv, andre aktiviteter og ting som de ville drive med hjemme hos seg selv?

Anonymkode: edce5...553

Vi bodde 10 minutt fra hverandre. Det var fullt mulig å få til at unger var med venner-på fritidsaktiviteter/whatever. Ikke hadde vi ungene hver helg og selvfølgelig var det ikke absolutt alle helgene vi fikk det til (og jeg skrev heller ikke at vi var sammen alle helger). Poenget mitt var at i hverdagene var ungene prioritert. Møttes vi i løpet av uka var det om vi ikke hadde unger, eller det besøk etter at barna var i seng. I helgene hadde vi anledning til å treffes og overnatte sammen - med eller uten unger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (På 16.4.2024 den 9.21):

Jeg ser at mange på KG er særboere med kjærestene sine. Da lurer jeg på - måtte dere ta til takke med noen som bor innen 1 time fra deres hjem? Eller har dere svært lite behov for kontakt, kos, sex og nærhet, slik at 1-2 netter i måneden er helt greit? Folk har jo unger, jobb, aktiviteter, hobbyer, frivillige verv og så videre. Det funker jo ikke med særboerskap hvis man bor mange timer med bil unna hverandre.

Er du med i en sekt eller noe sånt, siden du ser sånn ned på de som ikke er gift? Dette er jo ikke normale holdninger i 2024. Hva har det å si for deg om noen er særboer, samboer eller hva? Regner med mannen din er kjip og han er sikkert utro og. 

Forresten så blir det veldig mye styr å flytte sammen med en mann, siden det mest sannsynlig blir slutt. Og mange kvinner har ikke råd til å flytte vekk fra en partner. Men du mener man skal bo med en mann uansett, og finne seg i et dårlig forhold, vold og hva det måtte være ellerr?

Hvis du har barn, hva gjør du om de får seg samboer og aldri blir gift? Eller enda verre i dine øyne sikkert, evig single? Skal du henge du ut i sosiale medier som noen tapere da? Gjøre de arveløse, eller mobbe de?

Du burde seriøst ta deg sammen. Er en ting å ha ulike meninger, men du er jo bare nedlatende. 

Anonymkode: 8ab14...c9b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

 

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Det er fortsatt DIN oppgave å vedlikeholde ditt eget hus. At andre mennesker hjelper til med denne oppgaven, endrer ikke dette.

Du argumenterer veldig for at felles forpliktelser i felles bolig utgjør kjernen i forpliktelsen i parforholdet mellom samboere. Men du har ikke svart på hvordan dette er mulig når det er nøyaktig de samme forpliktelsene folk i kollektiv har - som ikke har et parforhold over hodet. 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er du med i en sekt eller noe sånt, siden du ser sånn ned på de som ikke er gift? Dette er jo ikke normale holdninger i 2024. Hva har det å si for deg om noen er særboer, samboer eller hva? Regner med mannen din er kjip og han er sikkert utro og. 

Forresten så blir det veldig mye styr å flytte sammen med en mann, siden det mest sannsynlig blir slutt. Og mange kvinner har ikke råd til å flytte vekk fra en partner. Men du mener man skal bo med en mann uansett, og finne seg i et dårlig forhold, vold og hva det måtte være ellerr?

Hvis du har barn, hva gjør du om de får seg samboer og aldri blir gift? Eller enda verre i dine øyne sikkert, evig single? Skal du henge du ut i sosiale medier som noen tapere da? Gjøre de arveløse, eller mobbe de?

Du burde seriøst ta deg sammen. Er en ting å ha ulike meninger, men du er jo bare nedlatende. 

Anonymkode: 8ab14...c9b

Kvinner i 2024 (hvis de ikke er med i DIN sekt), har råd til å flytte fra en mann. At du velger å sulle hjemme og være husmor, er ikke representativt for norske kvinner anno 2024. I fleste forhold er det dama som forlater mannen, altså er din problemstilling svært teoretisk. Jeg har heller ikke snakket om det å være gift. Samboere er gjerne ikke gift, er de? Mobbe barn har jeg aldri gjort, verken i barndommen eller i voksen alder. Du kan heller ikke fortelle meg hva jeg burde eller ikke burde. Takk for praten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (12 minutter siden):

Kvinner i 2024 (hvis de ikke er med i DIN sekt), har råd til å flytte fra en mann. At du velger å sulle hjemme og være husmor, er ikke representativt for norske kvinner anno 2024. I fleste forhold er det dama som forlater mannen, altså er din problemstilling svært teoretisk. Jeg har heller ikke snakket om det å være gift. Samboere er gjerne ikke gift, er de? Mobbe barn har jeg aldri gjort, verken i barndommen eller i voksen alder. Du kan heller ikke fortelle meg hva jeg burde eller ikke burde. Takk for praten. 

Det er en helt vanlig problemstilling at kvinner ikke har råd til å bli alenemødre selv om de er i jobb. Vi har til og med et eget navn på fenomenet, kvinnefella heter det. Fordi det typisk er kvinner som står i den situasjonen. 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en helt vanlig problemstilling at kvinner ikke har råd til å bli alenemødre selv om de er i jobb. Vi har til og med et eget navn på fenomenet, kvinnefella heter det. Fordi det typisk er kvinner som står i den situasjonen. 

Anonymkode: c192d...59a

Nei, det er ikke vanlig i Norge i 2024 at kvinner blir i destruktive forhold fordi de ikke har råd til å bryte. Kvinnefella er et begrep, ja, men kvinnefella umuliggjør ikke brudd hvis kvinnen virkelig ønsker det. Hun får det ganske tøft i starten av alenetilværelsen, men ingen kvinner i 2024 er låst i forhold de ikke kommer seg ut av. Kanskje i din sekt er det slik, hva vet jeg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke vanlig i Norge i 2024 at kvinner blir i destruktive forhold fordi de ikke har råd til å bryte. Kvinnefella er et begrep, ja, men kvinnefella umuliggjør ikke brudd hvis kvinnen virkelig ønsker det. Hun får det ganske tøft i starten av alenetilværelsen, men ingen kvinner i 2024 er låst i forhold de ikke kommer seg ut av. Kanskje i din sekt er det slik, hva vet jeg. 

Det er dessverre altfor vanlig. Du er kunnskapsløs. Og slutt å sleng rundt deg med "din sekt". 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (19 minutter siden):

Kvinner i 2024 (hvis de ikke er med i DIN sekt), har råd til å flytte fra en mann. At du velger å sulle hjemme og være husmor, er ikke representativt for norske kvinner anno 2024. I fleste forhold er det dama som forlater mannen, altså er din problemstilling svært teoretisk. Jeg har heller ikke snakket om det å være gift. Samboere er gjerne ikke gift, er de? Mobbe barn har jeg aldri gjort, verken i barndommen eller i voksen alder. Du kan heller ikke fortelle meg hva jeg burde eller ikke burde. Takk for praten. 

Jeg er både singel og uten barn (så da ser vel ned på meg allerede og tenker jeg burde vært skutt haha!) og har alltid klart meg selv. Så jeg har ikke det problemet. Men jeg har noe som heter empati, og det vil si at jeg vet det finnes en del kvinner der ute som ikke er i samme gode økonomiske situasjon som meg. Mange kvinner er hjemmeværende i en periode pga barn, og derfor har de mindre inntekt. Og mange menn bidrar ekstremt lite i hjemmet.

Du skriver jo bare innlegg på innlegg at du ser ned på de som er samboere eller ikke er gift. Er du evt muslim siden du har sånne holdninger? 

Hvordan påvirker det ditt liv om noen er samboer eller særboer? Du virker jo ekstremt sint og triggered. Merkelig oppførsel. Hadde også vært interessant å vite hva du gjør om dine evt barn blir særboere. Skal du gjøre de arveløse? 

Anonymkode: 8ab14...c9b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rosalilje84Hvis du vil bidra ordentlig til diskusjonen kan du jo svare på det flere nå har spurt deg om angående forskjellen på folk i kollektiv og samboere, siden de begge har felles forpliktelser i felles bolig. 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er dessverre altfor vanlig. Du er kunnskapsløs. Og slutt å sleng rundt deg med "din sekt". 

Anonymkode: c192d...59a

Det er du som begynte å hevde at jeg er med i en sekt. Jeg svarer bare med samme mynt. Nei, det er ikke vanlig at kvinner i Norge blir hos dårlige menn i forferdelige forhold fordi de ikke kan bryte ut. Vi har for eksempel noe som heter krisesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Det er fortsatt DIN oppgave å vedlikeholde ditt eget hus. At andre mennesker hjelper til med denne oppgaven, endrer ikke dette.

Jeg vet ikke hvorfor det virker som et stort problem for deg, har du aldri bodd alene?

Anonymkode: ea2cc...19f

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er både singel og uten barn (så da ser vel ned på meg allerede og tenker jeg burde vært skutt haha!) og har alltid klart meg selv. Så jeg har ikke det problemet. Men jeg har noe som heter empati, og det vil si at jeg vet det finnes en del kvinner der ute som ikke er i samme gode økonomiske situasjon som meg. Mange kvinner er hjemmeværende i en periode pga barn, og derfor har de mindre inntekt. Og mange menn bidrar ekstremt lite i hjemmet.

Du skriver jo bare innlegg på innlegg at du ser ned på de som er samboere eller ikke er gift. Er du evt muslim siden du har sånne holdninger? 

Hvordan påvirker det ditt liv om noen er samboer eller særboer? Du virker jo ekstremt sint og triggered. Merkelig oppførsel. Hadde også vært interessant å vite hva du gjør om dine evt barn blir særboere. Skal du gjøre de arveløse? 

Anonymkode: 8ab14...c9b

Det er ikke mange kvinner i Norge som er hjemmeværende i lang tid på grunn av barn, uten mulighet til å ta seg hvilken som helst jobb hvis bruddet blir et faktum. Nei, "mange" menn bidrar ikke "ekstremt" lite i hjemmet. Du bor i Norge nå, ikke i Afghanistan. Jeg skriver ikke noe om at jeg ser ned på samboere. Jeg er ikke muslim. Slutt å lyve. Ikke er jeg sint eller triggered. Hva mine barn gjør, raker meg ikke. Om de velger å leve alene, sammen med en partner, flere partnere eller i et kollektiv, er ikke min business.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvorfor det virker som et stort problem for deg, har du aldri bodd alene?

Anonymkode: ea2cc...19f

Jeg har bodd alene, ja. Der jeg hadde eneansvaret for oppgaver i MITT hus. Nå bor jeg sammen med en mann. Vi har sammen ansvaret for oppgaver i VÅRT hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Det er du som begynte å hevde at jeg er med i en sekt. Jeg svarer bare med samme mynt. Nei, det er ikke vanlig at kvinner i Norge blir hos dårlige menn i forferdelige forhold fordi de ikke kan bryte ut. Vi har for eksempel noe som heter krisesenter.

Nei, det var c9b, jeg har aldri sagt noe sånt. Du kan ikke bare slenge ut av deg sånne ting ukritisk. 

Krisesenterofre havner ofte tilbake hos voldsutøveren, dessverre. Men det er ikke bare voldsofre som blir i forhold pga dårlig økonomi, det er mange "vanlige" også. Poenget er at det finnes en del ulemper med samboerskap også. 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (9 minutter siden):

Det er ikke mange kvinner i Norge som er hjemmeværende i lang tid på grunn av barn, uten mulighet til å ta seg hvilken som helst jobb hvis bruddet blir et faktum. Nei, "mange" menn bidrar ikke "ekstremt" lite i hjemmet. Du bor i Norge nå, ikke i Afghanistan. Jeg skriver ikke noe om at jeg ser ned på samboere. Jeg er ikke muslim. Slutt å lyve. Ikke er jeg sint eller triggered. Hva mine barn gjør, raker meg ikke. Om de velger å leve alene, sammen med en partner, flere partnere eller i et kollektiv, er ikke min business.

Du har ikke så realistisk syn på kvinners situasjon i Norge i dag, eller menns væremåte. Dra ut på bygdene en tur, du. 

Jeg må si du fremstår svært sint og trigget. 

Anonymkode: c192d...59a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har ikke så realistisk syn på kvinners situasjon i Norge i dag, eller menns væremåte. Dra ut på bygdene en tur, du. 

Jeg må si du fremstår svært sint og trigget. 

Anonymkode: c192d...59a

Jeg har nettopp realistisk syn på kvinners situasjon i Norge i dag, og menns væremåte. De fleste menn i forhold bidrar til husarbeid, er ikke voldelige, og behandler dama med respekt. Norge er ett av verdens mest likestilte land, med svært liten forekomst av familievold og svært kvinnevennlig familielovgivning. 

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/nordiske-menn-gjor-mest-hjemme

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...