Gå til innhold

Dere som er særboere - måtte dere ta til takke med noen som bodde i rimelig avstand fra dere?


Rosalilje84

Anbefalte innlegg

Perfume skrev (12 timer siden):

At man deler på utgifter og oppgaver?? Og deler huset/leiligheten generelt...? 

DET var det beste du kom på? At de som bor sammen deler husvære er jo så åpenbart at en 3-åring kunne kommet på det. 

Og vi som særboere deler både utgifter og oppgaver, så kommer du ikke med noe bedre så er det ikke noen forskjell. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og du tror at alle som bor sammen deler soverom? Jøkke det shønnr du! 

Anonymkode: 0b3a5...fee

Det er jo moderne å være særboere og sove hver for seg når man er i forhold, gjerne gift også. Så lurer mange på hvorfor forhold har blitt overfladiske, og hvorfor folk går fra hverandre for ingenting.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DET var det beste du kom på? At de som bor sammen deler husvære er jo så åpenbart at en 3-åring kunne kommet på det. 

Og vi som særboere deler både utgifter og oppgaver, så kommer du ikke med noe bedre så er det ikke noen forskjell. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Skal svare deg ordentlig.

Hvis dama var grinete ville jeg holdt rundt hu og strøket hu nedover ryggen og rumpa til hu malte som en katt.

Det er det særbogjengen ikke forstår, at hennes humør er mitt ansvar og...To mennesker som bor sammen og vil bare det beste for hverandre er en nydelig måte å leve på.

Jeg er tildels enig i at min partners humør er mitt ansvar og vice versa, i betydningen av at vi begge ønsker at den andre skal ha det bra, og at vi gjør det vi kan for å oppnå det. Samtidig er vi også enige om at det ikke er lov å la det gå utover den andre, dersom man har en dårlig dag, noe alle kan ha av ulike årsaker. Men samboeren min snorker. Høyt. Jeg har fått en merkbart dårligere søvnkvalitet etter at vi ble samboere, og etter en søvnløs natt pga snorking, så hjelper det ikke med stryking. Om min samboer hadde forsøkt seg på noe slikt da, hadde det blitt mer knurring enn maling. Jeg er defintivt avhengig av tilstrekkelig søvn for å være den beste utgaven av meg selv. Nå har vi heldigvis et gjesterom, slik at jeg kan legge meg der de nettene samboer kjører full produksjon på sagbruket, men jeg får jo fortsatt enten kortere eller avbrutt søvn.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (56 minutter siden):

Nettopp.

Hvis jeg strekker ut armen under dynen og ikke kjenner en myk deilig kvinnekropp når jeg våkner er jeg ikke i et forhold.

Så det er slutt den dagen samboeren din drar på en jobbtur eller en helgetur med venninner? Fritt fram til å ligge rundt om samboer er bortreist?

Men det er godt vi er forskjellige!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

Tenker du at det er en forutsetning å dele klesvask og søppeltømming for å vedlikeholde følelsene for hverandre?

Anonymkode: 07f1a...5d8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du at det er en forutsetning å dele klesvask og søppeltømming for å vedlikeholde følelsene for hverandre?

Anonymkode: 07f1a...5d8

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev om forpliktelser. Du kan gjerne ha følelser for en kollega du treffer for sex i ny og ne, men du har null forpliktelser overfor ham/henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (32 minutter siden):

Jeg er ikke negativ til noen jeg..😊...What ever floats your boat do it..

Og jeg forventer å bli angrepet når jeg flagger en mening her på kg.

Er hele konseptet for meg. Og vettu hva- noen ganger kommer jeg over folk her som skriver så ekstremt bra at jeg rett og slett justerer eller bytter mening...

Er de gangene som gjør det verd det for meg å være her.

Jeg er enig i at en god diskusjon må ha som utgangspunkt at man kan ha feil og kanskje må endre meining. Å diskutere med utgangspunktet om å overbevise motparten om at man selv har rett fører til ganske kjedelige diskusjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

Hm. Man kan være særboer og dele oppgaver i hverandres hjem. Jeg tror ikke du helt har forstått konseptet. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Da forutsettes det at dere er rike. De færreste har økonomisk mulighet til å fly flere ganger per måned. 

Folk prioriterer det som er viktig for dem. Kanskje velger vekk andre ting du ser på som at man må ha.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Hm. Man kan være særboer og dele oppgaver i hverandres hjem. Jeg tror ikke du helt har forstått konseptet. 

Det er fortsatt DIN oppgave å vedlikeholde ditt eget hus. At andre mennesker hjelper til med denne oppgaven, endrer ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (3 minutter siden):

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

Jo visst! Vi hjelper hverandre når vi trenger det. Vi har faste oppgaver og begge vet hva de skal gjøre. Ingen mas og krangel. Og er vi alene i eget hjem så gjør vi ting selv. Vi er sammen nesten hver dag. 

Anonymkode: 0b3a5...fee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (4 minutter siden):

Da forutsettes det at dere er rike. De færreste har økonomisk mulighet til å fly flere ganger per måned. 

Herregud, du har tungt for det! Hvis man ikke har økonomisk mulighet til å fly flere ganger pr. måned, så velger man jo en boform/samlivsform som man har råd til/ønsker/foretrekker osv. osv. Det kan da umulig være et problem for noen som helst, at de som har råd til å reise over en viss avstand for å være sammen, gjør det? Hvorfor er det så innmari vanskelig for deg å godta at ikke alle ønsker seg inn i A4-boksen din?

Anonymkode: 07f1a...5d8

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev om forpliktelser. Du kan gjerne ha følelser for en kollega du treffer for sex i ny og ne, men du har null forpliktelser overfor ham/henne.

Igjen. Du har ikke forstått konseptet. Man er ikke særboer med en kollega man treffer i ny og ne for sex. Å være særboer er et forpliktende forhold som innebærer mye der samme som et samboerskap, bortsett fra at man bor på hvert sitt sted (folkeregistrert). Hvordan man fordeler tiden mellom de to hjemmene, hvor ofte man sover sammen, hvordan man organiserer økonomi og andre ting er det nok like mange varianter av som det er særboerskap. Jeg kjenner særboere som eier hytte sammen. Jeg kjenner særboere som har barn sammen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (5 minutter siden):

Dere har jo ingen felles oppgaver i hverandres hjem å dele på. 

Hsr ikke vi? Hvem sier dette? Du. Når vi er hos hverandre deler vi selvsagt oppgaver. Selvsagt tømmer ikke vi hverandre sitt søppel de dagene vi ikke er sammen men jeg kan ikke se at dette er det som utgjør et forpliktende forhold. Vi er ikke gjester i hverandre sitt hjem, vi har to hjem og deler likt ansvar når vi er hos hverandre.

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det er fortsatt DIN oppgave å vedlikeholde ditt eget hus. At andre mennesker hjelper til med denne oppgaven, endrer ikke dette.

Men man er jo ikke i et forhold for å ha noen som kan vedlikeholde huset? Man kan også være samboer med noen som ikke er medeier i huset, og da er man like langt. Jeg forstår bare ikke hva du egentlig lurer på her. Det virker som om du har rimelig tradisjonelt syn på hva et forhold er og bør være. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev om forpliktelser. Du kan gjerne ha følelser for en kollega du treffer for sex i ny og ne, men du har null forpliktelser overfor ham/henne.

Men det er jo ikke du som bestemmer det, det er jeg og partneren som blir enige om hvilke forpliktelser vi har overfor hverandre, uavhengig av boform. Som en annen bruker påpekte, så gjelder de forpliktelsene du nevner, også for romkamerater i et bokollektiv, se under: 

Samboere i leid bolig er begge ansvarlige for å betale husleie, eventuelt den ene betaler den andre. De må samarbeide om hvem som husker søppeldag, hvem som henter posten, fordele oppgaver innenfor huset. De er begge ansvarlige for å ha det fint rundt huset og så videre. De må løse eventuelle krangler og uenigheter i felles bolig. 

Denne beskrivelsen gjelder også for romkamerater i kollektiv. Ergo kan det ikke være dette som er sementen i forpliktelsen mellom samboere, for romkamerater er ikke i forpliktende forhold selv om de deler på ansvaret for en bolig. 

Anonymkode: 07f1a...5d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig respekt for mennesker som velger å være særboere. Dette er jo stort sett folk med barn på hver sin kant. 

Jeg jobber med barn og snakker ofte med barn om hvor vanskelig de synes det er med steforeldre, stesøsken. I tillegg til flytting mellom foreldrene. Er er riktig "heldige" har de to bonus-foreldre og stesøsken på hver sin kant. 

Jeg heier på særboere. De har tatt et voksent valg som gagner barna. Og for ordens skyld bor jeg selv med mann og barn. 

Anonymkode: 00cbc...ac5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (10 minutter siden):

Da forutsettes det at dere er rike. De færreste har økonomisk mulighet til å fly flere ganger per måned. 

Vi er ikke rike, og jeg betaler de ca 3000 kronene hver måned med glede. Det er ingen som har hevdet at det å være særboere er et smart økonomisk valg, men for oss ville vel konsekvensen av at en av oss flyttet vært at den var uten jobb. Ikke så smart økonomisk det heller.

Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å forstå at vi er fornøyde med valgene vi har tatt., men det virker ikke som du vil ta noen av argumentene inn over deg. Hvorfor starte en tråd med et slikt spørsmål, "måtte ta til takke med"? Er det bare for å sjikanere, eller er du villig til å lytte? Hva med å være mer åpen for andres prioriteringer, uten å kalle andre aseksuelle og holde en slik nedlatende tone?

Jeg vet at ikke ikke ville blitt lykkeligere uten ham, heller ikke om en av oss måtte gi opp sitt liv og flyttet. Mestvav alt vet jeg at jeg er villig til å gjøre mye for å være sammen med ham, elske ham, og være med på å gjøre ham, og meg, lykkelig.

Anonymkode: 7a895...271

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har veldig respekt for mennesker som velger å være særboere. Dette er jo stort sett folk med barn på hver sin kant. 

Jeg jobber med barn og snakker ofte med barn om hvor vanskelig de synes det er med steforeldre, stesøsken. I tillegg til flytting mellom foreldrene. Er er riktig "heldige" har de to bonus-foreldre og stesøsken på hver sin kant. 

Jeg heier på særboere. De har tatt et voksent valg som gagner barna. Og for ordens skyld bor jeg selv med mann og barn. 

Anonymkode: 00cbc...ac5

Akkurat dette var grunnen til at jeg var særboer i 5 år. Barn jeg mente skulle slippe å ta belastningen for at mor og far ikke fikset ekteskapet. Da var det mer rettferdig at vi voksne var de som måtte tilpasse oss. Mine unger skulle slippe å flytte og bytte skole enda en gang, og då enda flere bonussøsken. Deres hjem skulle være deres hjem, og de skulle slippe å dele oppmerksomheten min i hverdagen. Aldri angret er sekund på det valget. Barna mine fikk et godt forhold til bonussøsken, selv om vi ikke bodde sammen, og har god kontakt med dem i voksen alder, selv om det er mange år siden det ble slutt mellom oss voksne. Ungene mine har uttrykt stor takknemlighet for at jeg prioriterte dem disse årene. I en travel hverdag hadde jeg fokus på ungene, og så koste vi oss sammen med vår særboerfamilie i helgene. 
 

Nå er ungene flyttet ut, og jeg er blitt samboer. Annen mann. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...