Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Yodas skrev (2 timer siden):

Hun sa vel ikke at hun hadde vanskelig for å levere før 14, hun sa hun foretrekker å tilbringe tid med barnet på formiddagen når hun kan.

 

Nei, barnehage er faktisk ikke det samme som skole, selv om noen av dere sikkert drømmer om å institusjonalisere oss med tvang fra fødsel til død. Noen av dere drømmer nok om at barna skal tilhøre staten også, og ikke foreldrene.

Det er faktisk ikke skoleplikt i Norge heller, kun opplæringsplikt. Hvis man klarer å sørge for at barna lærer det de skulle ha lært på skolen hjemme, er det helt lovlig å holde dem hjemme. Dette passer absolutt ikke for de fleste, så det er bra vi har skoler.

Jeg har ikke noe i mot barnehager, jeg syns det er et godt tilbud. Men det må være et tilbud, ikke tvang. Det er vanskelig å se for seg at ikke en vanlig utrustet forelder ikke skal klare å lære en toåring like mye som de lærer i en barnehagesetting. Når TS ønsker å ha barnet mest mulig hjemme bør barnehagen akseptere det og heller sette pris på den avlastningen de får på den måten.

Anonymkode: 1603a...3ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sier ikke at barnehagen er en ren oppbevaringsplass. Jeg sier at hensikten, begrunnelsen, formålet og bakgrunnen for at vi har barnehager, er at foreldrene og samfunnet har behov for det som barnepass/oppbevaring.

Så sa jeg og, veldig tydelig trodde jeg, at det er jo bra at barnehagen har et pedagogisk innhold. Det er jo helt nødvendig nå som praktisk talt alle barn tilbringer store deler av livet sitt der. 

Og så vil jeg gjenta det jeg sa i et annet innlegg, som er at det er kun de siste par generasjonene som har hatt dette tilbudet. Som du vil legge merke til rundt deg, så ble det folk av de generasjonene som ikke vokste opp i barnehage og, så jeg vil ikke ta for god fisk at det er de eldste som gikk glipp av noe. Det kan like godt være at det er barnehagegenerasjonene som går glipp av noe.

Anonymkode: 9af6a...698

Dette er jeg også helt enig i. Jeg vokste også opp på den tida da de fleste ikke gikk i barnehage, og så og si ingen toåringer. Likevel var det ikke noe problem med oppmøte på skolen (det er mer forsentkomming nå, har jeg inntrykk av) og vi lærte det vi skulle også.

Anonymkode: 1603a...3ed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at barnehagen er en ren oppbevaringsplass. Jeg sier at hensikten, begrunnelsen, formålet og bakgrunnen for at vi har barnehager, er at foreldrene og samfunnet har behov for det som barnepass/oppbevaring.

Så sa jeg og, veldig tydelig trodde jeg, at det er jo bra at barnehagen har et pedagogisk innhold. Det er jo helt nødvendig nå som praktisk talt alle barn tilbringer store deler av livet sitt der. 

Og så vil jeg gjenta det jeg sa i et annet innlegg, som er at det er kun de siste par generasjonene som har hatt dette tilbudet. Som du vil legge merke til rundt deg, så ble det folk av de generasjonene som ikke vokste opp i barnehage og, så jeg vil ikke ta for god fisk at det er de eldste som gikk glipp av noe. Det kan like godt være at det er barnehagegenerasjonene som går glipp av noe.

Anonymkode: 9af6a...698

Jeg tror at det har med samfunnet å gjøre, og det at alle nå må jobbe.  Skal ikke mer enn 50 år + i tid hvor mange kvinner valgte å være hjemme med barna. Og det var jo ikke noe problem, fordi haugevis av andre kvinner i nærheten var også hjemme med sine barn. På den måten  fikk barna vært sosiale og lært seg sosiale koder.

Det jeg derimot legger merke til mrd dagens barn og ungdom er at nesten Ingen er ute lenger. Som barn på 80/90 tallet lekte vi ute omtrent hele tiden og fant på ting selv. Idag må nesten alt organiseres, både i form av hva man skal gjøre og foreldrene må arrangere playdates med andre barn.  Før fikset barn dette stort sett selv.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (53 minutter siden):

Jo ..hva tror du hadde skjedd om barn var hjemme med mor til de ble 7 år. ... da må jo alle foreldre i løpet av 6 år lære barn bokstaver,tall, empati,rutine, språk, og ha venner. Når barn går siste året o barnehagen bruker de 6-12 mnd å gjøre klar barn til skole start. Hvordan tror det hadde vært om det kom 30 elever som aldri hadde vært med på opplegge.. ikke kan tall, bruke saks,sitte stille eller kanskje ikke har lært deg sosiale eller språk. Tror du ikke ser verdien av barnehagen 

Disse tingene lærte vi hjemme, jeg begynte på skolen i 1982 og alle kunne skrive navnet sitt, telle, klippe med saks, fargelegge innenfor strekene osv. Vi kunne mye om dyr og natur fordi vi lekte nye ute, de av oss som hadde mindre søsken kunne jaggu litt om det også, jeg visste hvordan man skiftet tøybleier og hvordan de ble rengjort. Vi kunne syke på tohjuling og dra akebrettet opp bratte bakker selv, stå på ski uten voksenhjelp (det er det mange barnehagebarn som ikke kan). Vi var langt mere selvstendige fordi vi ikke hadde voksne med oss når vi var ute og lekte.

Anonymkode: b57a6...c02

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Sofakona said:

Jo ..hva tror du hadde skjedd om barn var hjemme med mor til de ble 7 år. ... da må jo alle foreldre i løpet av 6 år lære barn bokstaver,tall, empati,rutine, språk, og ha venner. Når barn går siste året o barnehagen bruker de 6-12 mnd å gjøre klar barn til skole start. Hvordan tror det hadde vært om det kom 30 elever som aldri hadde vært med på opplegge.. ikke kan tall, bruke saks,sitte stille eller kanskje ikke har lært deg sosiale eller språk. Tror du ikke ser verdien av barnehagen 

Jeg er født på 70-tallet, og det var ikke vanlig å gå i barnehage. Men gjett hva: Jeg kunne både lese, regne og håndtere en saks før jeg begynte på skolen. Noen av de andre barna kjente jeg fra før, fordi jeg hadde lekt med dem i gata.

 

Og om man ikke lærer seg bokstaver før man begynner på skolen, så er ikke det krise. De fleste lærere foretrekker at vi lærer dem å tørke seg i rompa og dra opp en glidelås før de begynner på skolen.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Disse tingene lærte vi hjemme, jeg begynte på skolen i 1982 og alle kunne skrive navnet sitt, telle, klippe med saks, fargelegge innenfor strekene osv. Vi kunne mye om dyr og natur fordi vi lekte nye ute, de av oss som hadde mindre søsken kunne jaggu litt om det også, jeg visste hvordan man skiftet tøybleier og hvordan de ble rengjort. Vi kunne syke på tohjuling og dra akebrettet opp bratte bakker selv, stå på ski uten voksenhjelp (det er det mange barnehagebarn som ikke kan). Vi var langt mere selvstendige fordi vi ikke hadde voksne med oss når vi var ute og lekte.

Anonymkode: b57a6...c02

 

Yodas skrev (46 minutter siden):

Jeg er født på 70-tallet, og det var ikke vanlig å gå i barnehage. Men gjett hva: Jeg kunne både lese, regne og håndtere en saks før jeg begynte på skolen. Noen av de andre barna kjente jeg fra før, fordi jeg hadde lekt med dem i gata.

 

Og om man ikke lærer seg bokstaver før man begynner på skolen, så er ikke det krise. De fleste lærere foretrekker at vi lærer dem å tørke seg i rompa og dra opp en glidelås før de begynner på skolen.

Joda..men dere snakker om 70 og 80 tallet...ting var faktisk forandret seg i forhold til rammeplanen, pc, digitale. Jeg er født på 80 tallet og da var vi ute hverdag og lekte hverdag. Idag finnes det nesten ikke barn ute da de sitte på pc, Nintendo eller nettbrett. Det sosiale blir ikke det samme. 

Pluss dere leser jo her inne hvor mange foreldre som sitter på mobilen, fedre som gamer og barn som blir satt foran tv og nettbrett. Dette er da ofte etter barn kommer hjem fra barnehagen... hvordan tror dere det blir da fra 0600 om morgenen til 18-20 om kvelden?  Dere kan ikke sammenligne deres barndom og foreldre i 70-80 tallet til 2024

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (2 minutter siden):

 

Joda..men dere snakker om 70 og 80 tallet...ting var faktisk forandret seg i forhold til rammeplanen, pc, digitale. Jeg er født på 80 tallet og da var vi ute hverdag og lekte hverdag. Idag finnes det nesten ikke barn ute da de sitte på pc, Nintendo eller nettbrett. Det sosiale blir ikke det samme. 

Pluss dere leser jo her inne hvor mange foreldre som sitter på mobilen, fedre som gamer og barn som blir satt foran tv og nettbrett. Dette er da ofte etter barn kommer hjem fra barnehagen... hvordan tror dere det blir da fra 0600 om morgenen til 18-20 om kvelden?  Dere kan ikke sammenligne deres barndom og foreldre i 70-80 tallet til 2024

vi sammenligner ikke. Vi svarer bare på ditt spørsmål om hvordan det hadde vært hvis ingen gikk i barnehage. Og det har vi jo et svar på.

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

vi sammenligner ikke. Vi svarer bare på ditt spørsmål om hvordan det hadde vært hvis ingen gikk i barnehage. Og det har vi jo et svar på.

Anonymkode: 9af6a...698

Ja...dere gir svar på at dette hadde og gikk fint på 70/80 tallet...men dette hadde ikke funket i 2024

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

ja, alle skjønner det er tungvint.

Det betyr likevel ikke at barnehagen har lov å ordne det slik som TS beskriver. Vi har skoleplikt i Norge, men ikke barnehageplikt. Barnehagen er en tjeneste vi betaler for, og det er selvfølgelig lov å bruke den mindre enn full tid.

Anonymkode: 9af6a...698

Det er TS sin tolking at barnehagen sier ungen "må" være der i kjernetiden. De sier de vel fordi hun ønsker å lever etter kl.14 de dagene hun har senvakt.  Hun kan jo la ungen få fri når hun har fri, men hva er poenget med å levere såpass sent? Blir jo bare vanskelig for ungen å komme inn i lek, de andre er kanskje slitne etter tur, noen blir hentet etc. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Å komme sent på ettermiddagen når de andre reiser hjem er på ingen måte bra for barnet!

Har jobbet i barnehage i mange år. Jada, lever når dere vil, men når barnet ikke kommer inn i lek eller i gruppa i det hele tatt etter mange år, er det bekymringsverdig at foreldre ikke tar til seg dette og gjør det som skal til for at barnet skal ha det bra. Vi har kontaktet barnevernet, og de har vært inne flere ganger for å fortelle foreldrene hva de gjør med barna sine, eller hva de tar fra barna sine ved å ikke levere barna før kjernetid. 

Barnehage er en pedagogisk institusjon, ikke en oppbevaringsplass. De lærer ufattelig mye gjennom lek og andre aktiviteter, men forutsetningen for læring er at de er trygge på de andre barna, de ansatte og seg selv.
 

 

Anonymkode: e9359...8c0

Unnskyld, hva leste jeg nå? Har dere kontaktet barnevernet fordi foreldre ikke leverer til kjernetid? Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilket av vilkårene i barnehageloven paragraf 46 dere mener at slike tilfeller faller inn under? 

Anonymkode: 0fcea...22e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Jeg jobber også turnus og dette har irritert meg. 

Barnehager er lagt opp for de med vanlige arbeidstider. De får fordeler igjen, mens vi turnusarbeidere igjen må ta støyten. 

Det hender jeg leverer eller henter tidligere, da spør jeg dagen før hva de skal neste dag. Leverer eller henter ikke mitt i opplegg, men kommer feks når barna har frilek, rett etter dupp (de har ringt, men sagt at det kan gå i glemmeboken- det er helt ok, da kommer jeg når barnet pleier å våkne), 10min før fruktmåltid ol. 

Vi betaler jo noen tusen i måneden. 

Kjenner en som kun får 3 uker sommerferie i år for å få bemanningen til å gå opp. Hun må likevel bruke ferieukene til barne i løpet av sommeren, og kan ikke ta ut ferie når hun selv har til høsten. Heldigvis har mannen en fleksibel jobb, men slik er det ikke for alle!

J

Anonymkode: 0da0f...48a

Det er da vel helt vanlig at man ikke får ferie samtidig som barna. Kjipt, men vanlig 

Anonymkode: 604eb...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt i jobben og bli hjemmeværende. Hva dere skal med barn når dere verken har tid, anledning eller krefter til å ta dere av dem, er uforståelig.

Anonymkode: 00eee...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Ja...dere gir svar på at dette hadde og gikk fint på 70/80 tallet...men dette hadde ikke funket i 2024

Selvfølgelig hadde det fungert i 2024. Du fremstiller det som om barnehage er en helt nødvendig og kritisk forutsetning for å lære å snakke, klippe med saks og sosialisere, og det er jo helt åpenbart bare tull, enten det er 1724 eller 2024.

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (5 timer siden):

At om ts har vanskelig for å levere før 14 innimellom og at barnehagen tider ikke passer hennes turnus vil hun få det vanskelig på skolen 

Nei vil nok ike det og hun spurte om p levere senere 

Anonymkode: 3b2d2...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tenker at dette er de samme barnehageansatte som klager over å være overarbeida? Jeg har aldri klagd, og er en av mange som gjør sitt beste for at barna skal ha det bra i barnehagen, væte trygge, leke, lære og utvikle seg. Igjen-er ikke barna trygge har de det ikke bra i barnehagen, og de får ikke noe ut av å være der, og de mister mye!
 

Det er kjempevanskelig for et barn å komme inn i gruppa om de ikke er der når lek blir etablert, nemlig tidlig på dagen. Noen klarer det helt fint, andre klarer det ikke. Noen barn klarer aldri å komme inn i gruppa, de tør ikke å utfolde seg og bruker dagen på å sykle rundt og rundt på en sykkel og telle minuttene til de blir hentet, og de gruer seg til hver dag i barnehagen. 
 

Når vi sier at barna bør komme til kjernetid er det en grunn til det, og barnas beste ligger alltid der for oss i barnehagen, og det er frustrerende når vi blir motarbeidet av foreldrene. Nå er heldigvis de fleste foreldrene kjempegode på å samarbeide med barnehagen, og det er utrolig viktig for barnets trivsel.  

Anonymkode: e9359...8c0

Motarbeider fordi man leverer senere? Jøss for en merkelig holdning 

Anonymkode: 3b2d2...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 timer siden):

Jo ..hva tror du hadde skjedd om barn var hjemme med mor til de ble 7 år. ... da må jo alle foreldre i løpet av 6 år lære barn bokstaver,tall, empati,rutine, språk, og ha venner. Når barn går siste året o barnehagen bruker de 6-12 mnd å gjøre klar barn til skole start. Hvordan tror det hadde vært om det kom 30 elever som aldri hadde vært med på opplegge.. ikke kan tall, bruke saks,sitte stille eller kanskje ikke har lært deg sosiale eller språk. Tror du ikke ser verdien av barnehagen 

Jeg har ikke gått i barnehage, og det var ikke noe problem for meg å lære bokstavene og tallene på skolen. Tror kanskje at de på tidlig 90-tall ventet til skolen med å introdusere tall og bokstaver? Søsteren min gikk i barnehage ett år før skolestart og jeg kan ikke huske at hun lærte bokstaver og tall før skolen, og kan ikke huske at de andre i klassen min kunne noe mer enn meg. Men det er jo noen år siden så godt mulig jeg tar feil. Nå har de jo bra opplegg siste året i barnehagen og lærer mye før skolestart. Så de som ikke har gått i barnehagen nå havner nok bakpå ja, hvis de ikke har foreldre som lærer fra seg. 

Når det gjelder det sosiale, så kunne jeg ingenting da jeg begynte på skolen. Hadde knapt lekt med andre barn enn søsken og var veldig usikker. Skjønte ikke noe av leken eller språket (etnisk norsk, men det er forskjell på sjargongen voksne og barn bruker) og var totalt utenfor. Så barnehager er viktig, spesielt hvis man da ikke har nettverk og flere andre barn å omgås. 

Anonymkode: 41fab...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

tussi84 skrev (2 timer siden):

Jeg tror at det har med samfunnet å gjøre, og det at alle nå må jobbe.  Skal ikke mer enn 50 år + i tid hvor mange kvinner valgte å være hjemme med barna. Og det var jo ikke noe problem, fordi haugevis av andre kvinner i nærheten var også hjemme med sine barn. På den måten  fikk barna vært sosiale og lært seg sosiale koder.

Det jeg derimot legger merke til mrd dagens barn og ungdom er at nesten Ingen er ute lenger. Som barn på 80/90 tallet lekte vi ute omtrent hele tiden og fant på ting selv. Idag må nesten alt organiseres, både i form av hva man skal gjøre og foreldrene må arrangere playdates med andre barn.  Før fikset barn dette stort sett selv.

 

Tja ikke min erfaring , her vi bor er det masse barn ute

Anonymkode: 3b2d2...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Unnskyld, hva leste jeg nå? Har dere kontaktet barnevernet fordi foreldre ikke leverer til kjernetid? Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilket av vilkårene i barnehageloven paragraf 46 dere mener at slike tilfeller faller inn under? 

Anonymkode: 0fcea...22e

Tror virkelig ikke på det der

Anonymkode: 3b2d2...456

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Slutt i jobben og bli hjemmeværende. Hva dere skal med barn når dere verken har tid, anledning eller krefter til å ta dere av dem, er uforståelig.

Anonymkode: 00eee...165

Flott! Dette betyr at man ikke har råd til å gi barna det de trenger. Kanskje ikke nok mat, nok eller riktige klær for sesong, kan ikke delta i bursdag feiringer eller ha bursdag feiring, kan ikke dra med barnet på noe fordi har ikke økonomien til det. Og ikke får barnet sosialisert seg med andre barn heller.

Handler ikke om tid og krefter for de fleste, men heller det fakta at enn som foreldre trenger inntekt for å kunne gi barnet mye av det fysiologiske som barnet trenger. Jeg er sikker på at hvis det ikke hadde vært så dyrt i Norge, så hadde flere foreldre valgt å jobbe redusert, nettopp for å få mer tid med barna sine.

Min mor var faktisk hjemmeværende på 80 og nesten hele 90 tallet mens jeg og min søster var små. Pappa jobbet og hadde eneste inntekt. Vet du hva det førte til?  Jeg kunne ikke delta på det ene og det andre fordi vi ikke hadde råd, ferier hørte til sjeldenhetene, og det samme med opplevelser som svømmehall, fornøyelsesparker, kino etc. Jeg arvet mye klær, og vi bodde trangt gjennom hele oppveksten. Bodde på 60 kvm, og måtte dele rom med min søster som var 7 år yngre. Ingen privat liv, og veldig forskjellige interesser pga aldersforskjell mellom oss. Kunne ønske vi hadde bodd slik at vi hadde større plass og hvert vårt rom.

Du kan si at det å gå glipp av dette ikke er så viktig, men som barn kjente Jeg veldig på dette. Når andre barn kom tilbake på skolen hvert år og fortalte om ferier til det fjerne utland, så satt jeg med klump i halsen, fordi vi hadde enten bare vært hos slektninger i Norge, eller vært hjemme, eller så hadde vi lånt besteforeldre sin hytte noen uker. Jo da det var hyggelig på hytta, og jeg hadde mange fine opplevelser der ute, men som barn sammenlignet man og tenkte over alt som man ikke fikk.

Når alt det er sagt så var oppveksten min helt grei, men som jeg sier jeg kunne ønske at familien min hadde hatt to inntekter slik at økonomi var bedre.

Å klare seg på kun en inntekt idag med Mindre man tjener godt  er veldig vanskelig, spesielt med barn. Alt er mye dyrere nå enn den gang, så idag sliter veldig mange. 

Løsningen er absolutt ikke å bli hjemmeværende..

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ikke gått i barnehage, og det var ikke noe problem for meg å lære bokstavene og tallene på skolen. Tror kanskje at de på tidlig 90-tall ventet til skolen med å introdusere tall og bokstaver? Søsteren min gikk i barnehage ett år før skolestart og jeg kan ikke huske at hun lærte bokstaver og tall før skolen, og kan ikke huske at de andre i klassen min kunne noe mer enn meg. Men det er jo noen år siden så godt mulig jeg tar feil. Nå har de jo bra opplegg siste året i barnehagen og lærer mye før skolestart. Så de som ikke har gått i barnehagen nå havner nok bakpå ja, hvis de ikke har foreldre som lærer fra seg. 

Når det gjelder det sosiale, så kunne jeg ingenting da jeg begynte på skolen. Hadde knapt lekt med andre barn enn søsken og var veldig usikker. Skjønte ikke noe av leken eller språket (etnisk norsk, men det er forskjell på sjargongen voksne og barn bruker) og var totalt utenfor. Så barnehager er viktig, spesielt hvis man da ikke har nettverk og flere andre barn å omgås. 

Anonymkode: 41fab...34c

Jeg gikk i barnehage i to år på 80-tallet (5 til 7 år), fire timer om dagen. Jeg kan ikke huske vi lærte bokstaver og tall der, men jeg lærte det hjemme. Vi hadde en seksårsklubb det siste året, men der lærte vi ikke bokstaver, vi lærte ... trafikkregler! Det var det som ble vurdert som viktig å lære barn før skolestart den gangen, alle gikk til skolen selv og det var dårlig med gang- og sykkelveier.

Jeg er ikke en som mener alt var bedre før, det var det ikke og det er vel dette et godt eksempel på. Men akkurat dette fokuset på at barnehage, helst fra så tidlig som mulig, ikke bare skal være bra for barn, men faktisk helt essensielt blir for dumt.

Anonymkode: 1603a...3ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...