Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bytt barnehage da??
Ring rundt og snakk med styrere og finn en bhg som tenker de kan tilpasse for deg...
Jeg vil egentlig tro de fleste kan det, så spørs hvordan du har fremstått her og hvordan du har gått frem. 
Har du hatt møte med styrer om behov for tilpasning? Er det styrer som nekter? Eller har du bare slengt gruff og sinne ut til en ansatt ved henting/levering og klagd din nød...? Du skriver så aggressivt. Er det slik du snakker også skjønner jeg at du møter motvilje egentlig.

Utover det... vurdert å si opp jobben og være hjemmeværende da? Eller fikse en dagmamma/nattemamma/nanny/au-pair? Som bare stiller når du trenger det og ikke ellers. Finnes sikkert noen du kan ansette noen timer i uka. Ikke sikkert barnehage er rett for deg som har så mye tid selv til å være hjemme :) Rett og slett.

For velger man først barnehage, så er jeg egentlig enig med de ansatte, at det beste for barna ofte er å være inkludert i det som skjer, både pedagogisk og ikke minst sosialt. Det vil være ekstremt krevende for en 2-3 åring å komme til bhg kl 14:30, prøve å bli inkludert i lek med barna som har lekt siden kl 9 og som begynner å bli rimelig slitne, og ikke minst som straks blir hentet så ditt barn sitter alene igjen ikke lenge etter. Altså, den sosiale læringen er kanskje noe av det aller viktigste med bhg. Og dannelsen av vennskap osv. Å levere 14:30 har svært lite for seg på alle måter utover om du ser bhg kun som oppbevaring. Så tenker du må ta stilling til om du vil at barnet ditt skal være i barnehage eller ikke egentlig. Men det er jo helt ok å se etter andre løsninger! Ville allikevel sterkt anbefale minst ett år i barnehagen før skolestart for å danne noen sosiale relasjoner før de skal over på skolen. Og å få øvet seg litt på å fungere med andre barn. Det er GULL når det starter på skolen. Og vær obs på at "klikkene" er dannet i bhg for lengst så det er faktisk også vanskelig å komme inn sosialt om man bare går siste året, selv om bhg har fokus på inkludering osv, så kommer man ikke unna at barn som har kjent hverandre og vært trygge på hverandre i 4-5 år allerede bare velger hverandre i stor grad.

Men hva med en nanny et par år feks til barnet blir sånn 4 år f.eks? Det kan være en veldig fin løsning for dere muligens :)  Evt bruke besteforeldre til pass det lille som trengs?

Mine barn har alltid trivdes absolutt best i bhg når de går hver dag i kjernetid, slik at bhg er som et hjem nr to, og ikke bare et oppbevaringssted. Og når jeg har valgt å putte barna mine i bhg har jeg gjort det som gjør at de trives best mulig.




 

Anonymkode: 84f89...247

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For de fleste barn er det vel best med litt rutiner og bli levert og hentet nogenlunde lik tid. Ser ikke helt poenget med å levere 14.30 når det nærmer seg hentetid for mange andre barn? Det er jo en viss rytme i en barnehagehverdag og jeg ville faktisk forsøkt å forholde meg til kjernetiden og heller hatt en og annen fridag der du har mulighet. 

Anonymkode: 930cf...44c

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å levere et barn i barnehagen for å bare være der i 3 timer på slutten ca blir for dumt. Barn like rutiner og når de blir kastet inn her og der løpet av dagen er dette en stressfaktor. 

Barnet vil ha vanskelig for å komme inn i lek og felleskapet. Jeg syns du er vanskelig TS. De går glipp av mye. 

Når barnet begynner på skolen så må du forholde deg til tiden. Noe barn også lærer å møte til fast tid i barnehagen. 

Jeg jobbet som vikar i skolen i 10 år. Man legger merke til de barna som hadde ofte fri i barnehagen. Fordi de trur de bare kan stikke av fra skolen når de vil. Fordi sånn var det i barnehagen. 

At du har dårlig innstilling TS er ikke barnehagen sin skyld. 

 

Anonymkode: 41387...ea3

Man ser det godt som forelder også. Den sosiale kompetansen ved skolestart har utvilsomt sammenheng med barnehagen... de som ikke har hatt bhg sliter VELDIG, de som har vært mye til/fra sliter mer enn de som er vant med 8:30-15:30 sammen med andre barn  og "i systemet". Betyr ikke at det ikke ordner seg, men sosialt sett er det en gave å få gå i barnehage. Og på sfo et år eller to etter det også. En god sosial start i livet er ikke det dummeste man gir ungene sine. Lettere å prestere godt når man endelig skal lære når de ikke skal stresse mer enn nødvendig med det sosiale også.

MEN, det betyr jo ikke at et barn på bare 2 år ikke fortsatt kan ha det beste hjemme med mamma. Men da kanskje full tid hjemme med en trygg omsorgsperson er vel så greit som til og fra i en barnehage...ville valgt en av delene. Skikkelig barnehage, eller skikkelig ikke-barnehage. I et par år iaf. Men fra 4 år og oppover mener jeg at hjemmelivet er å frata barna veldig viktig sosial læring som vil komme meget god til nytte videre i livet. Bhg er så mye mer enn oppbevaring.

Anonymkode: 84f89...247

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkes ide: Kan du ikke bli sånn reisende som holder foredrag for ungdomsskolejenter hvor vanskelig småbarnstiden er? 

Anonymkode: 41c09...9b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en 1-åring som jeg noen ganger leverte kl 10, fikk jeg skjenn fordi hun kom for sent til "prosjektarbeid". Jeg lurte litt på hva slags prosjekt de små drev med, men da jeg kikket inn satt de og rablet med noen fargestifter. Noen pedagoger er litt høye på seg selv. Det å drite i buksa er sikkert også prosjektarbeid for dem.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,,,,,

Endret av krieli
leste innlegget feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (5 minutter siden):

Da jeg hadde en 1-åring som jeg noen ganger leverte kl 10, fikk jeg skjenn fordi hun kom for sent til "prosjektarbeid". Jeg lurte litt på hva slags prosjekt de små drev med, men da jeg kikket inn satt de og rablet med noen fargestifter. Noen pedagoger er litt høye på seg selv. Det å drite i buksa er sikkert også prosjektarbeid for dem.

Mulig prosjektarbeid hørtes ut som en større greie, men for en 1 åring er jo fargelegging prosjekt. Det handler om å øve på finmotorikk, lek og læring av farger, og hvordan de ulike fargene kan kombineres. Det finnes utrolig mye læring i fargelegging, så ja. Pedagogen har rett. Dette var prosjektarbeid, og ditt barn kom for sent til "jobb" og var også et uromoment for de andre barna. 

Kommer du for sent på møter på jobb? Vil du sende ungen sent på skolen? Tenkte meg det, sånt prøver man å unngå.

Anonymkode: 296ce...c67

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du betaler for plassen så du har lov til å benytte den slik det passer for deg. Se på dagsplanen når det er skifte fra mat til aktivitet til utetid etc og lever barnet da. Feks er utetid mye frilek så da passer det ofte fint å hente/levere, samme like før måltid. Spør når det passer og hvis de motsetter seg så minn de på at du betaler for en tjeneste og det står ingen plass i loven at de kan kreve absolutte tidspunkt, de kan kun ønske.

Anonymkode: b57a6...c02

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mulig prosjektarbeid hørtes ut som en større greie, men for en 1 åring er jo fargelegging prosjekt. Det handler om å øve på finmotorikk, lek og læring av farger, og hvordan de ulike fargene kan kombineres. Det finnes utrolig mye læring i fargelegging, så ja. Pedagogen har rett. Dette var prosjektarbeid, og ditt barn kom for sent til "jobb" og var også et uromoment for de andre barna. 

Kommer du for sent på møter på jobb? Vil du sende ungen sent på skolen? Tenkte meg det, sånt prøver man å unngå.

Anonymkode: 296ce...c67

På den annen side fikk min 1-åring sove ut og ha en rolig og stressfri frokost, slik at hun ble mindre grinete enn hun ellers ville vært. Skulle tro det var et pluss, selv om fargeleggingsstunden ble litt kortere.

 

De klager på at unger har for lange dager i barnehagen, men om vi leverer seint en gang vi begynner seint på jobb, så er det også galt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har et barn på 2 år som begynte I bhg i høst. Jeg har vært svært misfornøyd og synes ikke det fungerer for oss, slik det er lagt opp. Men dessverre lite jeg får gjort med det nå.

Jeg jobber turnus, noe som innebærer at jeg tidvis har fridager, senvakter eller nattevakter. Egentlig mange muligheter for å kunne gi barnet fri, eller kortere dager. Systemet er derimot ikke lagt opp slik, og det irriterer meg så sykt!

Synes stadig jeg leser om barnehageansatte som er overarbeidet, mye sykdom og nesten umulig å oppdrive vikarer. Var nylig på et foreldremøte hvor en ansatt sa at det ikke er noe attraktivt pga stort ansvar, mye støt og dårlig betalt. Likevel skal de være så a4 og nesten tvinge barna dit på bestemte tider.

Da barnet begynte, fikk jeg beskjed om at kjernetid er fra 09.30-14.30. Barnet MÅ være der den tiden, sålenge ikke annet er avtalt. Kunne gjøres unntak HVIS det hadde legetime eller oppfølging til diverse, men ellers var annet fast.

Jeg irriterer meg grønn over at det skal være slik. Jeg har flere ganger ønsket å ha barnet hjemme hvis jeg f.eks har senvakt (begynner kl 15, må dra 14.30 hjemmefra). Men barnet ender opp med å få gørrlange dager i bhg, fordi det MÅ leveres FØR 09.30. Hvorfor er ikke barnehagene fleksibel og lar foreldre levere f.eks 14.30?  Jeg hadde fått mer tid med barnet mitt, det hadde sluppet å være i bhg fra 09.30-16.30 og det kunne jo kanskje spart personalet med å ha en mindre unge å kle på, bytte bleie på, legge (barnet mitt blir enda vugget i søvn i bhg) osv. Hadde det ikke vært bedre for dem å få et barn som nylig hadde spist og var uthvilt?? 

Synes det er så synd på barnets vegne at det må være så mange fler timer i bhg enn strengt nødvendig! Og dette flere ganger i uken. 

Jeg er den som elsker å være med barnet. Dra i skogen, på biblioteket, lese bøker, prøve å lage mat sammen osv. Jeg synes det er helt TOPP! Føler derimot at systemet og mannens jobb hemmer meg i å ta valgene jeg innerst inne tror er best for barnet vårt, når jeg selv har så mange muligheter!

Flere som kjenner på det samme? Eller har tanker rundt dette?

Anonymkode: 8b8b2...d40

Altså.. Ingen bhg kan tvinge deg til å levere barnet i barnehagen. Skal barnet få med seg de aktivitetene som er planlagt må barnet være der i kjernetiden, men du kan gi beskjed om at du leverer seinere eller henter tidligere likevel. 

Men å levere barnet i bhg f.eks kl 12 blir for dumt. Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass hvor barna skal være mellom en forelder går og neste henter. Det er et pedagogisk tilbud som barna har godt utbytte av. 

Holdningen din er nok et større problem enn bhg. Du betaler for plassen, og velger selv når du henter og leverer. Men bhg kan si at å levere barnet for kun 2-3t ikke fungerer fordi det går på ansatte og planlegging rundt det, dagsplanen for bhg og barnets tilknytning og trygget til bhg. 

Mannens jobb og systemet hemmer deg ikke. Din turnusjobb hindrer deg. Merkelig at du anser alt annet enn deg og din jobb som et problem.... 

 

Anonymkode: d0682...456

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så firkanta barnehage da.. I vår helt normale kommunale barnehage kan vi levere og hente når vi vil selv. Men de setter pris på om vi sier ifra sånn ca. når barnet vanligvis leveres og hentes og om det er store endringer en dag. Men ingen sure miner om vi glemmer å si ifra heller. Eneste er at de har tur 1 dag i uka da må de være levert til et visst klokkeslett for å få bli med på tur. Men dette er fast hver uke samme tid og om vi vet at vi ikke rekker det kan vi si ifra så forsøker de å ordne likevel, at barnet feks er på annen avdeling.

Anonymkode: a4123...315

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig prosjektarbeid hørtes ut som en større greie, men for en 1 åring er jo fargelegging prosjekt. Det handler om å øve på finmotorikk, lek og læring av farger, og hvordan de ulike fargene kan kombineres. Det finnes utrolig mye læring i fargelegging, så ja. Pedagogen har rett. Dette var prosjektarbeid, og ditt barn kom for sent til "jobb" og var også et uromoment for de andre barna. 

Kommer du for sent på møter på jobb? Vil du sende ungen sent på skolen? Tenkte meg det, sånt prøver man å unngå.

Anonymkode: 296ce...c67

Herregud, det er en 1-åring, den tåler fint å gå glipp av en halvtimes tegning i barnehagen og hadde det sikkert bedre sammen med forelder 1-1 den morningen. Barnehage er et nødvendig onde for en 1-åring så foreldre får jobbet, ikke noe de bør være så mye som mulig i.

Og leverer man sent tar man såklart hensyn til det og forsøker å ikke buse inn på avdeling og avbryte aktiviteter og forstyrre andre barn.

Anonymkode: a4123...315

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å komme sent på ettermiddagen når de andre reiser hjem er på ingen måte bra for barnet!

Har jobbet i barnehage i mange år. Jada, lever når dere vil, men når barnet ikke kommer inn i lek eller i gruppa i det hele tatt etter mange år, er det bekymringsverdig at foreldre ikke tar til seg dette og gjør det som skal til for at barnet skal ha det bra. Vi har kontaktet barnevernet, og de har vært inne flere ganger for å fortelle foreldrene hva de gjør med barna sine, eller hva de tar fra barna sine ved å ikke levere barna før kjernetid. 

Barnehage er en pedagogisk institusjon, ikke en oppbevaringsplass. De lærer ufattelig mye gjennom lek og andre aktiviteter, men forutsetningen for læring er at de er trygge på de andre barna, de ansatte og seg selv.
 

 

Anonymkode: e9359...8c0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har et barn på 2 år som begynte I bhg i høst. Jeg har vært svært misfornøyd og synes ikke det fungerer for oss, slik det er lagt opp. Men dessverre lite jeg får gjort med det nå.

Jeg jobber turnus, noe som innebærer at jeg tidvis har fridager, senvakter eller nattevakter. Egentlig mange muligheter for å kunne gi barnet fri, eller kortere dager. Systemet er derimot ikke lagt opp slik, og det irriterer meg så sykt!

Synes stadig jeg leser om barnehageansatte som er overarbeidet, mye sykdom og nesten umulig å oppdrive vikarer. Var nylig på et foreldremøte hvor en ansatt sa at det ikke er noe attraktivt pga stort ansvar, mye støt og dårlig betalt. Likevel skal de være så a4 og nesten tvinge barna dit på bestemte tider.

Da barnet begynte, fikk jeg beskjed om at kjernetid er fra 09.30-14.30. Barnet MÅ være der den tiden, sålenge ikke annet er avtalt. Kunne gjøres unntak HVIS det hadde legetime eller oppfølging til diverse, men ellers var annet fast.

Jeg irriterer meg grønn over at det skal være slik. Jeg har flere ganger ønsket å ha barnet hjemme hvis jeg f.eks har senvakt (begynner kl 15, må dra 14.30 hjemmefra). Men barnet ender opp med å få gørrlange dager i bhg, fordi det MÅ leveres FØR 09.30. Hvorfor er ikke barnehagene fleksibel og lar foreldre levere f.eks 14.30?  Jeg hadde fått mer tid med barnet mitt, det hadde sluppet å være i bhg fra 09.30-16.30 og det kunne jo kanskje spart personalet med å ha en mindre unge å kle på, bytte bleie på, legge (barnet mitt blir enda vugget i søvn i bhg) osv. Hadde det ikke vært bedre for dem å få et barn som nylig hadde spist og var uthvilt?? 

Synes det er så synd på barnets vegne at det må være så mange fler timer i bhg enn strengt nødvendig! Og dette flere ganger i uken. 

Jeg er den som elsker å være med barnet. Dra i skogen, på biblioteket, lese bøker, prøve å lage mat sammen osv. Jeg synes det er helt TOPP! Føler derimot at systemet og mannens jobb hemmer meg i å ta valgene jeg innerst inne tror er best for barnet vårt, når jeg selv har så mange muligheter!

Flere som kjenner på det samme? Eller har tanker rundt dette?

Anonymkode: 8b8b2...d40

for at det er kjernetid. så enkelt er det. hvilken nytte har barnet ditt av barnehagen kl 14:30? da er dagen strengt tatt nesten over og barnet ditt går glipp av absolutt alt som skjer- måltid, sang, dans,turer osv..da ordner du dagmamma om det er så jævlig med barnehage

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å komme sent på ettermiddagen når de andre reiser hjem er på ingen måte bra for barnet!

Har jobbet i barnehage i mange år. Jada, lever når dere vil, men når barnet ikke kommer inn i lek eller i gruppa i det hele tatt etter mange år, er det bekymringsverdig at foreldre ikke tar til seg dette og gjør det som skal til for at barnet skal ha det bra. Vi har kontaktet barnevernet, og de har vært inne flere ganger for å fortelle foreldrene hva de gjør med barna sine, eller hva de tar fra barna sine ved å ikke levere barna før kjernetid. 

Barnehage er en pedagogisk institusjon, ikke en oppbevaringsplass. De lærer ufattelig mye gjennom lek og andre aktiviteter, men forutsetningen for læring er at de er trygge på de andre barna, de ansatte og seg selv.
 

 

Anonymkode: e9359...8c0

og nettopp derfor vil jo barnehagene at man skal levere i kjernetiden- for å finne på ting med ungene samlet så de kan danne vennskap, leke sammen og dra på turer.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer nesten på om du har barn i samme barnehage som vi hadde, TS. Kan du skrive hvilken bokstav barnehagens navn begynner på? 

Anonymkode: 6f61b...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre høres det ut som bruker barnehagen som oppvaringplass for at ting skal passe deg. Ikke ditt barn 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg jobber også turnus og dette har irritert meg. 

Barnehager er lagt opp for de med vanlige arbeidstider. De får fordeler igjen, mens vi turnusarbeidere igjen må ta støyten. 

Det hender jeg leverer eller henter tidligere, da spør jeg dagen før hva de skal neste dag. Leverer eller henter ikke mitt i opplegg, men kommer feks når barna har frilek, rett etter dupp (de har ringt, men sagt at det kan gå i glemmeboken- det er helt ok, da kommer jeg når barnet pleier å våkne), 10min før fruktmåltid ol. 

Vi betaler jo noen tusen i måneden. 

Kjenner en som kun får 3 uker sommerferie i år for å få bemanningen til å gå opp. Hun må likevel bruke ferieukene til barne i løpet av sommeren, og kan ikke ta ut ferie når hun selv har til høsten. Heldigvis har mannen en fleksibel jobb, men slik er det ikke for alle!

J

Anonymkode: 0da0f...48a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! Jeg jobber også turnus og dette har irritert meg. 

Barnehager er lagt opp for de med vanlige arbeidstider. De får fordeler igjen, mens vi turnusarbeidere igjen må ta støyten. 

Det hender jeg leverer eller henter tidligere, da spør jeg dagen før hva de skal neste dag. Leverer eller henter ikke mitt i opplegg, men kommer feks når barna har frilek, rett etter dupp (de har ringt, men sagt at det kan gå i glemmeboken- det er helt ok, da kommer jeg når barnet pleier å våkne), 10min før fruktmåltid ol. 

Vi betaler jo noen tusen i måneden. 

Kjenner en som kun får 3 uker sommerferie i år for å få bemanningen til å gå opp. Hun må likevel bruke ferieukene til barne i løpet av sommeren, og kan ikke ta ut ferie når hun selv har til høsten. Heldigvis har mannen en fleksibel jobb, men slik er det ikke for alle!

J

Anonymkode: 0da0f...48a

Det er verdens dårligste argument, vi betaler en brøkdel av hva plassen faktisk koster. 

Anonymkode: 8ae13...0db

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da klart det er best for barnet å være hjemme med deg når du kan og vil!! 
Her ville jeg gått opp til øverste ledernes krevd å få laget en spesial avtale der du kan levere 14:30 de dagene du skal ha senvakt! 
Evt hadde jeg gitt f og levert når det passet MEG!! 
Du er kunden og du betaler for plassen!

Setter de seg fortsatt på bakbeina bytter du barnehage! 
Du får aldri denne tiden med mini tilbake! 

Anonymkode: cfe3e...107

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...