Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage, og hvis et barn hadde blitt levert 14.30 hadde jeg stusset veldig. De fleste andre barn er på vei hjem i den tiden, så det hadde vært veldig kjedelig for barnet å bli levert for å sitte å se på at de andre barna dro hjem. I tillegg begynner de ansatte å dra hjem fra jobb, og de som er igjen er ofte opptatt med å prate med foreldre. Det er altså ikke mye pedagogisk opplegg fra 14.30 og frem til stengetid. Hos oss kunne du fint levert barnet i 10-11 tiden, men da går barnet glipp av måltid osv. Du bør snakke med ped leder for å høre hvordan du kan løse det, men å levere 14.30 er ikke en god løsning. 

Anonymkode: 2da7e...ecc

Er det så mange som spiser frokost i barnehagen deres? Her leverte de fleste i 9-tiden og få spiste frokost i bhg. Vet bare om en på avdelingen som ble levert fast 7.15 hver dag, når bhg åpnet. Husker ikke når frokosten var her men det var ikke noe problem for oss å levere litt før 9.30 i hvert fall. Frokosten her var matpakke hjemmefra, kan så klart hende at frokost servert av bhg er mer fristende. Jeg er glad jeg hadde mulighet til rolige morgener og frokost sammen med barnet. Det vil jo ha  mye å si hva slags jobb foreldrene har så klart. Ikke alle har mulighet til å levere sent.

Anonymkode: 41fab...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig prosjektarbeid hørtes ut som en større greie, men for en 1 åring er jo fargelegging prosjekt. Det handler om å øve på finmotorikk, lek og læring av farger, og hvordan de ulike fargene kan kombineres. Det finnes utrolig mye læring i fargelegging, så ja. Pedagogen har rett. Dette var prosjektarbeid, og ditt barn kom for sent til "jobb" og var også et uromoment for de andre barna. 

Kommer du for sent på møter på jobb? Vil du sende ungen sent på skolen? Tenkte meg det, sånt prøver man å unngå.

Anonymkode: 296ce...c67

Leser jeg riktig? Du sammenligner en ettåring med et skolebarn og en VOKSEN? 

Ja, nei, denne ettåringen blir nok litt av en unnasluntrer som har gått glipp av prosjektarbeid i barnehagen. 😂

 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er noe spesielt som legetime/helsestasjon eller noe sånt så prøver jeg så godt det lar seg gjøre å levere barnet senest rett før halv 10, og hente etter kjernetid er slutt 1430/1500. Han går glipp av mye om han ikke er der i den tiden. Turer, aktiviteter, bygge vennskap med andre barn, pedagogisk læring +++. Det er bra for barnet mitt å oppleve rutiner og lære om alt dette.

Jeg kan ikke gi han alt av dette pedagogiske tilbudet hjemme sammen med meg. Jeg har heller ikke venner som har barn som han kan sosialisere seg med på dagtid, fordi alle barn er i bhg.

Når barnet ikke lenger er babyer så trenger de mer stimulanse enn bare mor og far/nær annen familie. Det er ikke sikkert at det på sikt er det beste for han at han er med deg omtrent hele dagen bare fordi du kan. Hva er vits med at barnet kommer kl 1430, når felles opplegg i bhg er ferdig da? Og så blir barna hentet og fra rundt 16/1630 er han som regel den eneste igjen. 

Nei jeg syns du skal begynne å tenke på hva som er best for barnet på lenger sikt ts, og tenke på alt barnet går glipp av hvis du skal bare levere og hente etter hva som kun passer dine behov.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen for at barnehage eksisterer er at foreldre trenger en plass å ha barnet når de er på jobb. Altså er bhg en oppbevaringsplass. Barnehage er egentlig et nymotens fenomen, barna har blitt bare yngre og yngre ved oppstart iom at mor må fort tilbake i jobb grunnet økonomi. 

At barnehagene etterhvert har fått et såkalt pedagogisk opplegg skulle vel bare mangle siden mange barn tilbringer like mye (om ikke mer) våkentid i bhg som sammen med foreldrene.

Tidligere var mor hjemmeværende, barna lekte sammen i gata og trengte man barnepass stilte bestemor eller naboen opp.

Det er ikke barna som har behov for barnehage, det er foreldrene og samfunnet slik det er lagt opp i dag.

Anonymkode: f66ff...0c6

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernetid er ønskelig for barnehagen, og gunstig for barnet. Men man bestemmer jo selv om man følger det eller ikke. Hilsen barnehageansatt.

Anonymkode: e2b58...7e0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg jobbet som vikar i skolen i 10 år. Man legger merke til de barna som hadde ofte fri i barnehagen. Fordi de trur de bare kan stikke av fra skolen når de vil. Fordi sånn var det i barnehagen. 

 

Anonymkode: 41387...ea3

 

Yodas skrev (1 time siden):

He he, dummeste jeg har hørt. Eller det kan jo være en sammenheng, f.eks at de som kunne komme og gå i barnehagen som de ville hadde foreldre som ikke jobbet, og følgelig ikke var de mest ressurssterke. At disse barna får problemer med skolegang senere i større grad enn andre er ikke så rart.

At barn som ofte har fri fra bhg blir skulkere når de begynner på skolen er tøv.

Derimot så kan man heller vurdere holdningene til de som er ressursterke og har vært omtalt i media flere ganger. Nemlig foreldre som reiser til syden med barna uten å søke om lov først, eller enda verre: reiser tiltross for avslag på søknad. Og ja, disse finnes det mange av! Hvilke holdninger lærer barna da? Kjenner til arbeidsplasser som sliter med lærlinger som spør om fri, får avslag , men driter i å møte opp på jobb. Tviler sterkt på at det var fridager fra bhg som er årsak til de problemene....

Anonymkode: f66ff...0c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart folk ikke vil ha barn...

Barnehage ER først og fremst en oppbevaringsplass for barn, mange skulle nok heller ønske at de hadde barnet hjemme lenger. At de har opplegg der skulle bare mangle... man lærer mye av å være i barnehage, absolutt, men om folk "stusser" over at et barn blir levert kl 14:30 er det fordi det ikke er noe norm for det. Enda. For skal vi ha folk i helse og andre viktige samfunnsoppgaver som krever turnus, så må det legges opp til at det er forenlig med å ha barn. 

Barnehage er rabattert fordi samfunnet tjener på at foreldrene er i jobb. Så det er ikke noe grunn til at man ikke skal bruke tjenesten til det den faktisk er til...

- hilsen en som gjerne skulle gått i barnehage som liten. Men måtte takke med barnepark og dagmamma

 

Anonymkode: faf50...315

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Bytt barnehage om duber så misfornøyd da!

Anonymkode: 7440d...62f

Sure foreldre er det verste, stakkars barnehagearbeidere som ikke bestemmer noe selv. Vanlige folk kan stikke en tur ut i lunsjen, jobbe inn arbeidstid, slutte tidlig på en fredag… i bhg er alt dette umulig, og i tillegg er lønna ræva.

Anonymkode: 50b34...92d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage er barnepass, med pedagogisk ferniss. 
Slik barnehagene fungerer i dag er de tilpasset folk som jobber 8-16, ikke turnusarbeidere. 
Har selv måttet sende barn i barnehagen hele dagen, fordi jeg skulle på senvakt, og har ofte lurt på hvorfor det er sånn. Hadde vært gull og levert de slik at de hadde hatt tilsyn et par-tre timer i vaktskifte. Ser egentlig ikke noe stort problem med det, men fordi jeg er konform og retter meg etter norm som de fleste nordmenn har jeg lydig levert kl 0830. 
 

Og så sitter barnehageansatte og klager over at de er slitne, underbemanna og at (Gud forby!) folk sender barn i barnehage når de har fri. 
Ja vi må jo det fordi vi må på senvakt!!

Dette har jeg prøvd å forklare i flere tråder nå der barnehageansatte klager på at folk sende unger i barnehagen når de har senvakt. Ser ikke ut til å gå inn… folk forstår ikke turnusarbeid.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rart folk ikke vil ha barn...

Barnehage ER først og fremst en oppbevaringsplass for barn, mange skulle nok heller ønske at de hadde barnet hjemme lenger. At de har opplegg der skulle bare mangle... man lærer mye av å være i barnehage, absolutt, men om folk "stusser" over at et barn blir levert kl 14:30 er det fordi det ikke er noe norm for det. Enda. For skal vi ha folk i helse og andre viktige samfunnsoppgaver som krever turnus, så må det legges opp til at det er forenlig med å ha barn. 

Barnehage er rabattert fordi samfunnet tjener på at foreldrene er i jobb. Så det er ikke noe grunn til at man ikke skal bruke tjenesten til det den faktisk er til...

- hilsen en som gjerne skulle gått i barnehage som liten. Men måtte takke med barnepark og dagmamma

 

Anonymkode: faf50...315

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år i barnehage kjenner jeg godt til slike foreldretyper som ts. De kommer inn på en arena (barnehagen) hvor de ikke har peiling på hvordan ting fungerer og er heller ikke interessert i å forstå det, men de kan gjerne belære personalet. Slike personer kan lage så mye styr og drama når de ikke får det som de vil, dessverre er slike foreldre en medvirkende årsak til at lærere, både i skole og barnehage, slutter. 
 

Sett deg inn i hvorfor det er sånn da ts, vær åpen for en forklaring når du får en. 

Anonymkode: 06236...75b

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 timer siden):

Barnehage er barnepass, med pedagogisk ferniss. 
Slik barnehagene fungerer i dag er de tilpasset folk som jobber 8-16, ikke turnusarbeidere. 
Har selv måttet sende barn i barnehagen hele dagen, fordi jeg skulle på senvakt, og har ofte lurt på hvorfor det er sånn. Hadde vært gull og levert de slik at de hadde hatt tilsyn et par-tre timer i vaktskifte. Ser egentlig ikke noe stort problem med det, men fordi jeg er konform og retter meg etter norm som de fleste nordmenn har jeg lydig levert kl 0830. 
 

Og så sitter barnehageansatte og klager over at de er slitne, underbemanna og at (Gud forby!) folk sender barn i barnehage når de har fri. 
Ja vi må jo det fordi vi må på senvakt!!

Dette har jeg prøvd å forklare i flere tråder nå der barnehageansatte klager på at folk sende unger i barnehagen når de har senvakt. Ser ikke ut til å gå inn… folk forstår ikke turnusarbeid.

Hele samfunnet er tilpasset 8-16, A mennesker.

Kanskje Steiner barnehagen hadde vært et bedre tilbud for TS? 

Anonymkode: c78b6...52c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hele samfunnet er tilpasset 8-16, A mennesker.

Kanskje Steiner barnehagen hadde vært et bedre tilbud for TS? 

Anonymkode: c78b6...52c

Jeg tenker mer dagmamma, da har hun muligheten til å legge opp løpet etter sin egen turnus. 

Anonymkode: 53ae3...58d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Høres ut som brudd på taushetsplikt. Bhg er frivillig og å la være å ha barnet i bhg eller levere sent er ikke alvorlig omsorgssvikt. 

Jeg mener altså at barn bør gå i bhg, i hvert fall barn på 2-3 og over. Rutiner er best og man bør absolutt respektere barnehagens vedtekter, og kjernetiden. Men man kan ikke melde folk til barnevernet fordi de leverer sent eller lar være å sende barnet i bhg. Hvis man da ikke ellers mistenker at barnet er utsatt for alvorlig omsorgssvikt. 

Anonymkode: 41fab...34c

Det var verken brudd på taushetsplikt eller mistanke om alvorlig taushetsplikt, men vi såg at dette gikk så til de grader ut over barnet at vi måtte gjøre noe. Vi diskuterte anonymt og de tok en samtale med foreldrene etter at vi hadde prøvd flere samtaler uten hell. 

Anonymkode: e9359...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts hva gjør du når barnet skal begynne på skolen? Da må du levere 0830 og hente 13/14 tiden. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det familien har bruk for. De har ikke behov for sju timers pedagogisk opplegg for toåringen. 

Jeg tviler ikke på at fast opplegg i kjernetiden er bra for mange større barn, men en toåring? Han har det nok best med en-til-en hjemme mest mulig.

Anonymkode: 1603a...3ed

2-åringer har absolutt behov for noe annet en en til en hjemme med mamma. 

Anonymkode: 7b73f...b70

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Rart folk ikke vil ha barn...

Barnehage ER først og fremst en oppbevaringsplass for barn, mange skulle nok heller ønske at de hadde barnet hjemme lenger. At de har opplegg der skulle bare mangle... man lærer mye av å være i barnehage, absolutt, men om folk "stusser" over at et barn blir levert kl 14:30 er det fordi det ikke er noe norm for det. Enda. For skal vi ha folk i helse og andre viktige samfunnsoppgaver som krever turnus, så må det legges opp til at det er forenlig med å ha barn. 

Barnehage er rabattert fordi samfunnet tjener på at foreldrene er i jobb. Så det er ikke noe grunn til at man ikke skal bruke tjenesten til det den faktisk er til...

- hilsen en som gjerne skulle gått i barnehage som liten. Men måtte takke med barnepark og dagmamma

 

Anonymkode: faf50...315

Det finnes faktisk turnusbarnehager i de fleste kommuner. 

Anonymkode: 7b73f...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid levert 0930, aldri noe problem. Møter alltid flere som leverer da. Har av og til levert rundt 13, men har da avklart det først. Typ vi skal på sykehuset før dupp, kommer etter duppen fordi jeg dessverre må jobbe litt også. Da er han der til 16. Det har aldri vært noe problem, og de har heller aldri tatt det opp som noe problematisk.

Anonymkode: 7f642...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 timer siden):

Ts hva gjør du når barnet skal begynne på skolen? Da må du levere 0830 og hente 13/14 tiden. 

Hva har det med saken å gjøre? 

Anonymkode: 3b2d2...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre? 

Anonymkode: 3b2d2...456

At om ts har vanskelig for å levere før 14 innimellom og at barnehagen tider ikke passer hennes turnus vil hun få det vanskelig på skolen 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...