Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Sofakona said:

At om ts har vanskelig for å levere før 14 innimellom og at barnehagen tider ikke passer hennes turnus vil hun få det vanskelig på skolen 

Hun sa vel ikke at hun hadde vanskelig for å levere før 14, hun sa hun foretrekker å tilbringe tid med barnet på formiddagen når hun kan.

 

Nei, barnehage er faktisk ikke det samme som skole, selv om noen av dere sikkert drømmer om å institusjonalisere oss med tvang fra fødsel til død. Noen av dere drømmer nok om at barna skal tilhøre staten også, og ikke foreldrene.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yodas skrev (4 minutter siden):

Hun sa vel ikke at hun hadde vanskelig for å levere før 14, hun sa hun foretrekker å tilbringe tid med barnet på formiddagen når hun kan.

 

Nei, barnehage er faktisk ikke det samme som skole, selv om noen av dere sikkert drømmer om å institusjonalisere oss med tvang fra fødsel til død. Noen av dere drømmer nok om at barna skal tilhøre staten også, og ikke foreldrene.

Hæ? Nei skole og barnehage er ikke det samme..det vet de fleste. Du mener at vi drømmer om å tvinge barna våre i barnehagen og skolen?  At vi er så lei de at vi hiver de i barnehagen og skolen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hovedgrunnen for at barnehage eksisterer er at foreldre trenger en plass å ha barnet når de er på jobb. Altså er bhg en oppbevaringsplass. Barnehage er egentlig et nymotens fenomen, barna har blitt bare yngre og yngre ved oppstart iom at mor må fort tilbake i jobb grunnet økonomi. 

At barnehagene etterhvert har fått et såkalt pedagogisk opplegg skulle vel bare mangle siden mange barn tilbringer like mye (om ikke mer) våkentid i bhg som sammen med foreldrene.

Tidligere var mor hjemmeværende, barna lekte sammen i gata og trengte man barnepass stilte bestemor eller naboen opp.

Det er ikke barna som har behov for barnehage, det er foreldrene og samfunnet slik det er lagt opp i dag.

Anonymkode: f66ff...0c6

Men når man først har barnet i barnehagen bør man gjøre sitt ytterste for at barnet er trygt der, vel? 

Anonymkode: e9359...8c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 timer siden):

Barnehage er barnepass, med pedagogisk ferniss. 
Slik barnehagene fungerer i dag er de tilpasset folk som jobber 8-16, ikke turnusarbeidere. 
Har selv måttet sende barn i barnehagen hele dagen, fordi jeg skulle på senvakt, og har ofte lurt på hvorfor det er sånn. Hadde vært gull og levert de slik at de hadde hatt tilsyn et par-tre timer i vaktskifte. Ser egentlig ikke noe stort problem med det, men fordi jeg er konform og retter meg etter norm som de fleste nordmenn har jeg lydig levert kl 0830. 
 

Og så sitter barnehageansatte og klager over at de er slitne, underbemanna og at (Gud forby!) folk sender barn i barnehage når de har fri. 
Ja vi må jo det fordi vi må på senvakt!!

Dette har jeg prøvd å forklare i flere tråder nå der barnehageansatte klager på at folk sende unger i barnehagen når de har senvakt. Ser ikke ut til å gå inn… folk forstår ikke turnusarbeid.

Du tenker at dette er de samme barnehageansatte som klager over å være overarbeida? Jeg har aldri klagd, og er en av mange som gjør sitt beste for at barna skal ha det bra i barnehagen, væte trygge, leke, lære og utvikle seg. Igjen-er ikke barna trygge har de det ikke bra i barnehagen, og de får ikke noe ut av å være der, og de mister mye!
 

Det er kjempevanskelig for et barn å komme inn i gruppa om de ikke er der når lek blir etablert, nemlig tidlig på dagen. Noen klarer det helt fint, andre klarer det ikke. Noen barn klarer aldri å komme inn i gruppa, de tør ikke å utfolde seg og bruker dagen på å sykle rundt og rundt på en sykkel og telle minuttene til de blir hentet, og de gruer seg til hver dag i barnehagen. 
 

Når vi sier at barna bør komme til kjernetid er det en grunn til det, og barnas beste ligger alltid der for oss i barnehagen, og det er frustrerende når vi blir motarbeidet av foreldrene. Nå er heldigvis de fleste foreldrene kjempegode på å samarbeide med barnehagen, og det er utrolig viktig for barnets trivsel.  

Anonymkode: e9359...8c0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så sier folk at det er så synd på svenske barn som leveres etter foreldrenes arbeidstider, når det åpenbart er mulig og et behov for det i Norge og.

Anonymkode: 95cca...be0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Sofakona said:

Hæ? Nei skole og barnehage er ikke det samme..det vet de fleste. Du mener at vi drømmer om å tvinge barna våre i barnehagen og skolen?  At vi er så lei de at vi hiver de i barnehagen og skolen 

De fleste av oss respekterer at skolen er obligatorisk, og forstår at man bør ha gode grunner for fravær. Vi har ikke det samme forholdet til barnehage, da vi selv er istand til å vurdere om og hvor mye barnet har utbytte av å gå der. Men jeg har jo inntrykk av at mange her mener at barnehage bør være obligatorisk også

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yodas skrev (12 minutter siden):

De fleste av oss respekterer at skolen er obligatorisk, og forstår at man bør ha gode grunner for fravær. Vi har ikke det samme forholdet til barnehage, da vi selv er istand til å vurdere om og hvor mye barnet har utbytte av å gå der. Men jeg har jo inntrykk av at mange her mener at barnehage bør være obligatorisk også

Jeg synes faktisk barnehage burde være obligatorisk. Ikke hver dag i x antall timer nødvendigvis. Tror barnehage gir mer robuste barn som er bedre forberedt på hverdagen som kommer når man blir eldre. 

Anonymkode: 7b73f...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 14.4.2024 den 23.58):

I kjernetiden er det aktiviteter og pedagogisk opplegg, det er klart det blir tungvint om barn skal hentes og leveres da. 

ja, alle skjønner det er tungvint.

Det betyr likevel ikke at barnehagen har lov å ordne det slik som TS beskriver. Vi har skoleplikt i Norge, men ikke barnehageplikt. Barnehagen er en tjeneste vi betaler for, og det er selvfølgelig lov å bruke den mindre enn full tid.

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2024 den 10.50):

Herregud, det er en 1-åring, den tåler fint å gå glipp av en halvtimes tegning i barnehagen og hadde det sikkert bedre sammen med forelder 1-1 den morningen. Barnehage er et nødvendig onde for en 1-åring så foreldre får jobbet, ikke noe de bør være så mye som mulig i.

Og leverer man sent tar man såklart hensyn til det og forsøker å ikke buse inn på avdeling og avbryte aktiviteter og forstyrre andre barn.

Anonymkode: a4123...315

dette!!!

Og til dere som sier at barnehagen ikke er oppbevaring, det er et pedagogisk tiltak - altså - bullshit. Hadde vi ikke måttet - eller ønsket - å jobbe, så hadde vi jo ikke sendt barna i barnehagen. Barnehagen er i sin essens oppbevaring, enten dere liker det eller ei. 

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du er ikke "kunden". Du betaler minimalt for plassen. Staten betaler for plassen. 

Anonymkode: d0f82...f14

hvis ikke staten betalte for plassen, ville vi ikke hatt folk på jobb i alle de andre yrkene vi er avhengig av for å få samfunnet til å fungere, så jo, selvfølgelig er man en kunde. At barnehageplassen er sterkere subsidiert nå enn for noen år siden, skal ikke påvirke foreldrenes valgfrihet. Og saken er at barnehageprisen kunne vært dobbel, eller trippel  (som den var for 20 år siden) - det er en tjeneste folk ville betalt for uansett. 

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Barnehage som en oppholdsplass/barnepass trodde jeg folk hadde lært nå at det ikke er. Det er ett pedagogisk tilbud til barnet for å sikre at barnet får god oppfølging frem til skolestart. Kjernetid med flere ansatte, barnet blir sett av flere og man har aktiviteter som fremmer utvikling.

Innimellom så går det selvsagt greit, men blir det en gjentagende mønster er det ikke ideelt om barnet skal være en del av barnegruppa. Ingen tvang om barnehage i Norge men har man først fått plass er det ett godt tilbud vi har i Norge når man sammenligner med andre land. 

Anonymkode: 53ae3...58d

nei, det er barnepass som folk er avhengige av frem til barna begynner på skolen, og man har ikke plikt til å bruke det. Så har det heldigvis et pedagogisk innhold i tillegg, og bra er det, men du argumenterer som om barnehagen er til for barnet. Det er selvsagt feil. Den er til for foreldrenes og samfunnets behov. 

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

dette!!!

Og til dere som sier at barnehagen ikke er oppbevaring, det er et pedagogisk tiltak - altså - bullshit. Hadde vi ikke måttet - eller ønsket - å jobbe, så hadde vi jo ikke sendt barna i barnehagen. Barnehagen er i sin essens oppbevaring, enten dere liker det eller ei. 

Anonymkode: 9af6a...698

Jeg hadde ønsket et lignende opplegg selv om jeg ikke hadde jobb. Synes barnehage er helt topp. 

Anonymkode: 7b73f...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

dette!!!

Og til dere som sier at barnehagen ikke er oppbevaring, det er et pedagogisk tiltak - altså - bullshit. Hadde vi ikke måttet - eller ønsket - å jobbe, så hadde vi jo ikke sendt barna i barnehagen. Barnehagen er i sin essens oppbevaring, enten dere liker det eller ei. 

Anonymkode: 9af6a...698

Nei...jeg går hjemme og sender mitt barn i barnehagen...og hun får mye mer ut av i gå i en hjemme. Mer rutiner, mer vennskap og lek, og det flotte pedagogiske opplegget. Jeg ser aldri barnehagen som oppvaringplass...jeg der barnehagen som et sted med lek, læring, venner og ansatte som jobber hardt og har store hjerter 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (7 minutter siden):

Nei...jeg går hjemme og sender mitt barn i barnehagen...og hun får mye mer ut av i gå i en hjemme. Mer rutiner, mer vennskap og lek, og det flotte pedagogiske opplegget. Jeg ser aldri barnehagen som oppvaringplass...jeg der barnehagen som et sted med lek, læring, venner og ansatte som jobber hardt og har store hjerter 

du er 1 person, og ikke så interessant i dette spørsmålet.

Faktum er barnehagene kom med kvinners inntreden i arbeidslivet. De kom fordi foreldre og samfunn trenger dem, og absolutt ikke fordi barna har noe spesielt behov for dem-

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du er 1 person, og ikke så interessant i dette spørsmålet.

Faktum er barnehagene kom med kvinners inntreden i arbeidslivet. De kom fordi foreldre og samfunn trenger dem, og absolutt ikke fordi barna har noe spesielt behov for dem-

Anonymkode: 9af6a...698

Jo ..hva tror du hadde skjedd om barn var hjemme med mor til de ble 7 år. ... da må jo alle foreldre i løpet av 6 år lære barn bokstaver,tall, empati,rutine, språk, og ha venner. Når barn går siste året o barnehagen bruker de 6-12 mnd å gjøre klar barn til skole start. Hvordan tror det hadde vært om det kom 30 elever som aldri hadde vært med på opplegge.. ikke kan tall, bruke saks,sitte stille eller kanskje ikke har lært deg sosiale eller språk. Tror du ikke ser verdien av barnehagen 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/15/2024 at 12:05 AM, AnonymBruker said:

Det hadde jo blitt totalt kaos om barn skulle ha kommet og gått hele dagen igjennom! De hadde jo ikke kunne gjøre noe som helst fordi Kari ikke skulle komme før 11.00, Ali skulle hentes 11.45, Yassin skulle komme 12.20 og Tara skulle hentes 13.35...

Anonymkode: 7440d...62f

Wow, en barnehageansatt som ikke skjønner rollen sin. Du er der for å tilby en service til familiene. Ikke omvendt. 

Mange andre barnehager klarer dette helt fint f.eks. ved bruk av digitale systemer der foreldre fører opp leverings/hentetider.

Anonymkode: e512c...393

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sofakona skrev (11 minutter siden):

Jo ..hva tror du hadde skjedd om barn var hjemme med mor til de ble 7 år. ... da må jo alle foreldre i løpet av 6 år lære barn bokstaver,tall, empati,rutine, språk, og ha venner. Når barn går siste året o barnehagen bruker de 6-12 mnd å gjøre klar barn til skole start. Hvordan tror det hadde vært om det kom 30 elever som aldri hadde vært med på opplegge.. ikke kan tall, bruke saks,sitte stille eller kanskje ikke har lært deg sosiale eller språk. Tror du ikke ser verdien av barnehagen 

Jeg vet hvordan det "ville vært", for det var jo nettopp slik det var på 70-tallet og sikkert langt ut på 80-tallet.

I min førsteklasse i 1976 var det kanskje to som hadde gått i barnehage, men jeg kan berolige deg med at vi andre kunne snakke, vi var gode venner og jeg opplever ikke mine jevnaldrende som empatiløse. På skolen lærte vi ikke bare å klippe med  saks, men vi evnet å ta til oss både rettskrivning og grammatikk. I motsetning til for eksempel deg.

Du trekker frem empati, og jeg tenker at det er jo et interessant paradoks at det er de yngste generasjonene som har blitt mer selvsentrerte, og det er jo nettopp de som er vokst opp i barnehagen.

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

dette!!!

Og til dere som sier at barnehagen ikke er oppbevaring, det er et pedagogisk tiltak - altså - bullshit. Hadde vi ikke måttet - eller ønsket - å jobbe, så hadde vi jo ikke sendt barna i barnehagen. Barnehagen er i sin essens oppbevaring, enten dere liker det eller ei. 

Anonymkode: 9af6a...698

Jeg kunne ønske at jeg hadde fått gått i bhg som liten, selv om min mor var hjemmeværende. Og vet du hvorfor? Jo fordi da jeg begynte på skolen så lå jeg etter sosialt sett og faglig sett iht til de andre barna som hadde gått i bhg. De hadde lært seg sosiale koder dem, hadde utviklet vennskap allerede i bhg, og hadde en del ferdigheter motorisk som var mye bedre enn mine. Jeg var den fremmede som kom uten i fra og ikke hadde lært det.

Var også ganske sjeldent at min mor hadde familier med barn på besøk. Kan huske at det var 2 barn innom, men var ukesvis mellom hver gang. I bhg kunne jeg ha vært sammen med jevnaldrende hver dag!

Nå som jeg selv har barn så ser jeg hvor mye gutten vår utvikler seg både sosialt og faglig ved å gå i bhg. En del av det kan jeg ikke lære han her hjemme. Jeg kan ikke lære han sosiale koder med jevnaldrende, når det ikke finnes barn jeg kunne invitert hit på dagtid siden alle barn er i bhg. Gutten vår trives kjempe mye i bhg.

Du sier at barnehagen er ren oppbevaringsplass, men så mye barna våre går glipp av om de ikke får gå i bhg også.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes faktisk turnusbarnehager i de fleste kommuner. 

Anonymkode: 7b73f...b70

Eh, nei?! 

Anonymkode: 31044...ddd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (6 minutter siden):

Jeg kunne ønske at jeg hadde fått gått i bhg som liten, selv om min mor var hjemmeværende. Og vet du hvorfor? Jo fordi da jeg begynte på skolen så lå jeg etter sosialt sett og faglig sett iht til de andre barna som hadde gått i bhg. De hadde lært seg sosiale koder dem, hadde utviklet vennskap allerede i bhg, og hadde en del ferdigheter motorisk som var mye bedre enn mine. Jeg var den fremmede som kom uten i fra og ikke hadde lært det.

Var også ganske sjeldent at min mor hadde familier med barn på besøk. Kan huske at det var 2 barn innom, men var ukesvis mellom hver gang. I bhg kunne jeg ha vært sammen med jevnaldrende hver dag!

Nå som jeg selv har barn så ser jeg hvor mye gutten vår utvikler seg både sosialt og faglig ved å gå i bhg. En del av det kan jeg ikke lære han her hjemme. Jeg kan ikke lære han sosiale koder med jevnaldrende, når det ikke finnes barn jeg kunne invitert hit på dagtid siden alle barn er i bhg. Gutten vår trives kjempe mye i bhg.

Du sier at barnehagen er ren oppbevaringsplass, men så mye barna våre går glipp av om de ikke får gå i bhg også.

 

Jeg sier ikke at barnehagen er en ren oppbevaringsplass. Jeg sier at hensikten, begrunnelsen, formålet og bakgrunnen for at vi har barnehager, er at foreldrene og samfunnet har behov for det som barnepass/oppbevaring.

Så sa jeg og, veldig tydelig trodde jeg, at det er jo bra at barnehagen har et pedagogisk innhold. Det er jo helt nødvendig nå som praktisk talt alle barn tilbringer store deler av livet sitt der. 

Og så vil jeg gjenta det jeg sa i et annet innlegg, som er at det er kun de siste par generasjonene som har hatt dette tilbudet. Som du vil legge merke til rundt deg, så ble det folk av de generasjonene som ikke vokste opp i barnehage og, så jeg vil ikke ta for god fisk at det er de eldste som gikk glipp av noe. Det kan like godt være at det er barnehagegenerasjonene som går glipp av noe.

Anonymkode: 9af6a...698

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...