Gå til innhold

Barnehage- noe drit slik det er lagt opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 2 år som begynte I bhg i høst. Jeg har vært svært misfornøyd og synes ikke det fungerer for oss, slik det er lagt opp. Men dessverre lite jeg får gjort med det nå.

Jeg jobber turnus, noe som innebærer at jeg tidvis har fridager, senvakter eller nattevakter. Egentlig mange muligheter for å kunne gi barnet fri, eller kortere dager. Systemet er derimot ikke lagt opp slik, og det irriterer meg så sykt!

Synes stadig jeg leser om barnehageansatte som er overarbeidet, mye sykdom og nesten umulig å oppdrive vikarer. Var nylig på et foreldremøte hvor en ansatt sa at det ikke er noe attraktivt pga stort ansvar, mye støt og dårlig betalt. Likevel skal de være så a4 og nesten tvinge barna dit på bestemte tider.

Da barnet begynte, fikk jeg beskjed om at kjernetid er fra 09.30-14.30. Barnet MÅ være der den tiden, sålenge ikke annet er avtalt. Kunne gjøres unntak HVIS det hadde legetime eller oppfølging til diverse, men ellers var annet fast.

Jeg irriterer meg grønn over at det skal være slik. Jeg har flere ganger ønsket å ha barnet hjemme hvis jeg f.eks har senvakt (begynner kl 15, må dra 14.30 hjemmefra). Men barnet ender opp med å få gørrlange dager i bhg, fordi det MÅ leveres FØR 09.30. Hvorfor er ikke barnehagene fleksibel og lar foreldre levere f.eks 14.30?  Jeg hadde fått mer tid med barnet mitt, det hadde sluppet å være i bhg fra 09.30-16.30 og det kunne jo kanskje spart personalet med å ha en mindre unge å kle på, bytte bleie på, legge (barnet mitt blir enda vugget i søvn i bhg) osv. Hadde det ikke vært bedre for dem å få et barn som nylig hadde spist og var uthvilt?? 

Synes det er så synd på barnets vegne at det må være så mange fler timer i bhg enn strengt nødvendig! Og dette flere ganger i uken. 

Jeg er den som elsker å være med barnet. Dra i skogen, på biblioteket, lese bøker, prøve å lage mat sammen osv. Jeg synes det er helt TOPP! Føler derimot at systemet og mannens jobb hemmer meg i å ta valgene jeg innerst inne tror er best for barnet vårt, når jeg selv har så mange muligheter!

Flere som kjenner på det samme? Eller har tanker rundt dette?

Anonymkode: 8b8b2...d40

  • Liker 8
  • Hjerte 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer da over når du leverer barnet i barnehagen, vel? De kan vel kun si, «leverer du ikke da KAN vi være på tur…» eller evt da går barnet glipp av ulike aktiviteter. Men barnehager bestemmer jo ikke at du MÅ levere sånn og sånn? Iallefall ikke sør i Norge. Du betaler for barnehagen, du bestemmer jo selv hvor mye du bruker den! Er forresten pedagog i barnehage selv. 

Anonymkode: 21f95...e76

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjernetiden er det aktiviteter og pedagogisk opplegg, det er klart det blir tungvint om barn skal hentes og leveres da. 

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bestemmer da over når du leverer barnet i barnehagen, vel? De kan vel kun si, «leverer du ikke da KAN vi være på tur…» eller evt da går barnet glipp av ulike aktiviteter. Men barnehager bestemmer jo ikke at du MÅ levere sånn og sånn? Iallefall ikke sør i Norge. Du betaler for barnehagen, du bestemmer jo selv hvor mye du bruker den! Er forresten pedagog i barnehage selv. 

Anonymkode: 21f95...e76

Har prøvd å høre med jevne mellomrom, men alltid fått til svar at barnet må komme før 9.30 og hentes etter måltid kl. 14.30.

Ironisk nok har de sittet inne mesteparten av vinteren, kanskje vært på tur totalt 4 ganger i vinter. Har bokstavelig talt vært uker hvor dem ikke har vært ute i det hele og store. Har også tatt dette opp med dem, men fått til svar "vi skal egentlig være ute hver dag, så det bør jo ikke skje". Kan forstå at de ikke har gått ut når det har vært -10 og kaldere, men -5 grader eller litt snø er ingen unnskyldning. 

Og jo, dette er en barnehage svært sentralt på østlandet .

 

Ts

Anonymkode: 8b8b2...d40

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pedagog i barnehage på Vestlandet. Her kan foreldre levere når de vil. Barnehagen har sine rutiner og planer og de blir gjennomført med de barna som er tilstede. Er det påskepynt som er på dagsplanen den aktuelle dagen hadde nok ikke barn som kom etter kl 13 fått gjort aktiviteten for alle andre hadde vært ferdig med sitt. Men foreldre velger selv når de vil levere å hente.

Anonymkode: ce07c...60b

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo blitt totalt kaos om barn skulle ha kommet og gått hele dagen igjennom! De hadde jo ikke kunne gjøre noe som helst fordi Kari ikke skulle komme før 11.00, Ali skulle hentes 11.45, Yassin skulle komme 12.20 og Tara skulle hentes 13.35...

Anonymkode: 7440d...62f

  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har prøvd å høre med jevne mellomrom, men alltid fått til svar at barnet må komme før 9.30 og hentes etter måltid kl. 14.30.

Ironisk nok har de sittet inne mesteparten av vinteren, kanskje vært på tur totalt 4 ganger i vinter. Har bokstavelig talt vært uker hvor dem ikke har vært ute i det hele og store. Har også tatt dette opp med dem, men fått til svar "vi skal egentlig være ute hver dag, så det bør jo ikke skje". Kan forstå at de ikke har gått ut når det har vært -10 og kaldere, men -5 grader eller litt snø er ingen unnskyldning. 

Og jo, dette er en barnehage svært sentralt på østlandet .

 

Ts

Anonymkode: 8b8b2...d40

Bytt barnehage om duber så misfornøyd da!

Anonymkode: 7440d...62f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det hadde jo blitt totalt kaos om barn skulle ha kommet og gått hele dagen igjennom! De hadde jo ikke kunne gjøre noe som helst fordi Kari ikke skulle komme før 11.00, Ali skulle hentes 11.45, Yassin skulle komme 12.20 og Tara skulle hentes 13.35...

Anonymkode: 7440d...62f

Klart det går fint. Barnehagen følger sin dagsrytme uansett når barna kommer og går. Blir de levert midt i turdagen, ja så må foreldre levere de der resten av gruppa er. Blir de levert i lunsjen, ja da må foreldre følge inn på kjøkkenet. Er ikke verre enn det. Og så må alle være inneforstått med at det ikke blir tilpasset til enkeltbarn. Har de maling fra kl 9-10, så hjelper det ikke å levere lille pia kl 12 og si hun vil male. Da måtte de kommet til kl 9. Rekner med alle har en dagsplan i barnehagen som er tilgjengelig for foreldre. Ikke er dette et utbredt problem heller vil jeg tro.

 

Mvh pedagog.

Anonymkode: ce07c...60b

  • Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg og far hadde 50/50 en periode når barnet gikk i barnehagen, og han leverte barnet når det passet han, mens jeg leverte til fast tid. Vi fikk klage på det, for de hadde f.eks fast tid for frokost og div. og da var det forstyrrende at barnet kom akkurat i det de andre var nesten ferdig å spise. Og det forstår jeg!

Samme med henting. Det var gjerne planlagte aktiviteter frem til ca. 14.30, og da er det forstyrrende at jeg kommer midt i maling, dans, utelek el. hvor barnet er opptatt med noe og jeg skal rive barnet ut av det, uten å forstyrre ansatte eller de andre barna. De ansatte pleide alltid å ta seg tid til å fortelle om dagen, det er ikke bare å hente barnet å dra. Så jeg forstår det med kjernetid. Men om du ønsker å ta fri barnet en dag her og der, bør det være greit. Da ville jeg forklart turnus-situasjonen.

Anonymkode: 5b414...3c2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedagog i Barnehage på vestlandet her. Foreldrene leverer og henter barna når de vil her, men vi ønsker beskjed om det er utenom kjernetid. Foreldre må også da regner med å måtte levere på tur/til turmål etc. Dette kan på sommerhalvåret være på fjellet eller lignende.. så ikke sikkert det er mulig å komme helt til turmålet med bil. 

Også slik andre nevner her: har vi laget påskekyllinger den dagen og Frøya leveres to timer etter vi har hatt aktiviteten er der en mulighet for at hun da ikke får laget påskekylling. Stort sett er der muligheter senere i uken...

Vi anbefaler at barna er der i kjernetiden pga vennskapsrelasjoner og måten barn finner lekekamerater på i ung alder. Det kan ofte være vanskelig å komme inn i leken flere timer etter alle andre. I tillegg havner man litt utenfor om man ikke får vært med på felles aktiviteter og leker som foregår i kjernetiden. Her har man også gjerne samlinger, bursdagsfeiringer, gruppelek, kulturbesøk (bibliotek, dyreparker etc.) 

Anonymkode: 8bdc3...a41

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd at det er noe problem verken å hente tidlig eller levere sent.... Men da må man jo regne med at samlingsstunden er slutt eller at de har gått ut og man må levere på turen der hvor gruppa er. Men bortsett fra det har jeg aldri opplevd noen sure miner.

Hvis du vil ha barnet hjemme en dag er det da heller ikke noe problem så lenge du melder fravær. Men å levere 14.30 er vel knapt noen vits? 

Anonymkode: ff713...ea0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har prøvd å høre med jevne mellomrom, men alltid fått til svar at barnet må komme før 9.30 og hentes etter måltid kl. 14.30.

Ironisk nok har de sittet inne mesteparten av vinteren, kanskje vært på tur totalt 4 ganger i vinter. Har bokstavelig talt vært uker hvor dem ikke har vært ute i det hele og store. Har også tatt dette opp med dem, men fått til svar "vi skal egentlig være ute hver dag, så det bør jo ikke skje". Kan forstå at de ikke har gått ut når det har vært -10 og kaldere, men -5 grader eller litt snø er ingen unnskyldning. 

Og jo, dette er en barnehage svært sentralt på østlandet .

 

Ts

Anonymkode: 8b8b2...d40

Du ikke hører, bare skriver melding samme dag "Emma" kommer kl 12 i dag. Punktum. Begynner de å spørre, ser du bare dumt på dem.... 

Anonymkode: 523a9...2d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er barnets beste? Tviler på det er å bli levert kl 14/14.30 når andre begynner å gå hjem. 
Ellers kan man jo selvsagt levere når man vil , men det kan ho bli vanskelig for barnet å komme inn i lek 

Anonymkode: 3b2d2...456

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I barnehagen har de flere enn bare din unge å ta hensyn til. Hele gruppa kan bli urolig om barn kommer og går.

 

Kan dere ikke heller se om det finnes en tenåring dere kan bli kjent med som kan passe ungen de to timene mellom du drar på jobb og far kommer hjem?

Anonymkode: 1397c...edb

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I barnehagen har de flere enn bare din unge å ta hensyn til. Hele gruppa kan bli urolig om barn kommer og går.

 

Kan dere ikke heller se om det finnes en tenåring dere kan bli kjent med som kan passe ungen de to timene mellom du drar på jobb og far kommer hjem?

Anonymkode: 1397c...edb

Hvis man skal tenke på barnets beste, er nok en barnehage med utdannet personale langt bedre en en tilfeldig ungdom uten vandelsattest (og kort skoledag?).

Det er begrenset med pedagogisk opplegg på en småbarnsavdeling og begrenset hvor mye en toåring får ut av det. Da er det synd at barnehagen motsetter seg et opplegg som hadde vært en fordel for begge parter. Barnehagen tjener på ett færre barn hele formiddagen, barnet tjener på mer tid med foreldrene.

Anonymkode: 1603a...3ed

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har godt av gode og faste rutiner. Det gir tryggheten og forutsigbarhet. 

Anonymkode: c78b6...52c

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke bedre at barnet ditt er der og får med seg det pedagogiske opplegget på dagen enn å bli dumpet der et par timer på ettermiddagen når alle barna begynner å bli hentet ? Kan ikke far hente tidlig de dagene om du synes det blir lange dager? Det er lov å tilpasse seg litt i stedet for å bare se sin egen situasjon og klage på ting. 

Anonymkode: 7b73f...b70

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager jeg har jobbet i så må barn være i barnehagen til 0930 for da er det ofte turer, aktiviteter etc 

Da kan det være at om du kommer senere må du enten levere barnet ferdig til der de skal gå tur, ellers så må barnet bli alene på en annen avdeling. 

Du kan jo selfølgelig levre når du vil...men ditt barn vil da ha større sjanse å ikke lage påske ting , turer, aktiviteter, samlingsstund etc. 

 

Dette er kanskje ikke så ille no som han bare er 2. Men fra 3 til 6 år vil nok barnet ditt bli mere på disse tingene 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å levere et barn i barnehagen for å bare være der i 3 timer på slutten ca blir for dumt. Barn like rutiner og når de blir kastet inn her og der løpet av dagen er dette en stressfaktor. 

Barnet vil ha vanskelig for å komme inn i lek og felleskapet. Jeg syns du er vanskelig TS. De går glipp av mye. 

Når barnet begynner på skolen så må du forholde deg til tiden. Noe barn også lærer å møte til fast tid i barnehagen. 

Jeg jobbet som vikar i skolen i 10 år. Man legger merke til de barna som hadde ofte fri i barnehagen. Fordi de trur de bare kan stikke av fra skolen når de vil. Fordi sånn var det i barnehagen. 

At du har dårlig innstilling TS er ikke barnehagen sin skyld. 

 

Anonymkode: 41387...ea3

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (9 timer siden):

I kjernetiden er det aktiviteter og pedagogisk opplegg, det er klart det blir tungvint om barn skal hentes og leveres da. 

Stemmer det.

Det er da barnehagen faktisk leverer annet enn barnepass, og det er denne tida barnehageansatte faktisk får bruk for kunnskapen og utdanninga si. Det har også med det sosiale å gjøre. Å komme inn midt på dagen, hvor barna er godt etablert med hverandre, i lek, kan være vanskelig. Det kan være sosialt hemmende. Det er også stort uromoment om mange barn "kommer og går" som de vil.

Forhold deg til reglene, jeg kjenner ingen barnehager som ikke har kjernetid - og den er der for en grunn.

Anonymkode: 296ce...c67

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...