Gå til innhold

Stesønn som spiser opp alt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å jeg sier det igjrn , jeg hadde ikke orket å ha det sånn

Anonymkode: 71a9d...3fe

La meg gjette - det var liten grad av planlegging av gode måltider til familien gjennom helgen da du vokste opp? 

Her er det slik at frokost, lunsj og middag, planlegges. Med gode råvarer. Det er fryktelig kjedelig når familien skal ha scones med eggs benedict og skinke. Og så er det tomt for både scones og skinke. Eller som i morgen når vi skal ha provencalsk kyllinggryte, så er det kun kyllinglår til to igjen. 

Anonymkode: 25d2f...948

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig spørsmål. Dere må jo snakke sammen. Du må jo bare si det til ham, at han kan ikke ta alt.

Anonymkode: eea7d...18d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La meg gjette - det var liten grad av planlegging av gode måltider til familien gjennom helgen da du vokste opp? 

Her er det slik at frokost, lunsj og middag, planlegges. Med gode råvarer. Det er fryktelig kjedelig når familien skal ha scones med eggs benedict og skinke. Og så er det tomt for både scones og skinke. Eller som i morgen når vi skal ha provencalsk kyllinggryte, så er det kun kyllinglår til to igjen. 

Siden du er så nedlatende, så kan jeg jo opplyse at man godt kan lage GODE måltider med GODE råvarer uten å planlegge flere dager i forveien. Og jeg må også si at hvis slike ting stadig skjer og det plager deg så må du jo lage et system med hyller som er «off limits».
Ingen av mine barn hadde giddet å begynne å steke opp kyllinglår etter skoletid; da er det brød som gjelder.

Anonymkode: e3d73...5e2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. 

Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen.

Anonymkode: f56c7...da5

Du setter en lapp på med "ikke rør".

Anonymkode: ec37b...8ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du er så nedlatende, så kan jeg jo opplyse at man godt kan lage GODE måltider med GODE råvarer uten å planlegge flere dager i forveien. Og jeg må også si at hvis slike ting stadig skjer og det plager deg så må du jo lage et system med hyller som er «off limits».
Ingen av mine barn hadde giddet å begynne å steke opp kyllinglår etter skoletid; da er det brød som gjelder.

Det er jo det jeg har gjort 😂

"Fritt frem" hyller er etablert både i kjøleskap og i fryser. Men det er jo et slik regime du snakker i mot. 

Og her ukeshandler vi. Kjøre på butikken rett før middag hver dag for å kompensere for det som er spist opp? - Kommer ikke til å skje. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt

Anonymkode: 090aa...645

TS lager 3 brett med rundstykker hver gang, og har helt sikkert annet å gjøre enn å være bakstekone hver eneste dag. Lås på fryseren er ekstremt nedverdigende, her må far informere sønn om at rundstykkene skal fordeles likt på alle i huset. Det er ikke greit at stesønnen spiser 40 rundstykker i løpet av to uker mens de andre rekker å spise 2 hver. 

Anonymkode: 1d143...0ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har det...Men han gjør det likevel. Og jeg synes det er vanskelig å "ta han" for dette gjentatte ganger. Hadde det vært mine egne hadde jeg ikke hatt problemer med det men faren sier aldri noe og jeg er så lei av å være den som skal sette grenser på alt når det uansett ikke respekteres...

Ts

La nå gutten få spise. Du er en bitch høres det ut som. 

Anonymkode: 7eaab...267

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo det jeg har gjort 😂

"Fritt frem" hyller er etablert både i kjøleskap og i fryser. Men det er jo et slik regime du snakker i mot. 

Og her ukeshandler vi. Kjøre på butikken rett før middag hver dag for å kompensere for det som er spist opp? - Kommer ikke til å skje. 

Jeg sier at jeg aldri har hatt behov for et sånt regime. Men er man den rigide typen som skal handle en gang i uka og som har planlagt nøyaktig alle måltider - OG som har barn som lager seg middag helt impulsivt, så skjønner jeg at man «må» ha det.

Men. Alle har det ikke sånn. Det betyr ikke at ditt regime er så mye bedre enn andres, slik du virker å tro.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La nå gutten få spise. Du er en bitch høres det ut som. 

Anonymkode: 7eaab...267

Og de andre to ungdommene da? 

Anonymkode: 532fb...728

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier at jeg aldri har hatt behov for et sånt regime. Men er man den rigide typen som skal handle en gang i uka og som har planlagt nøyaktig alle måltider - OG som har barn som lager seg middag helt impulsivt, så skjønner jeg at man «må» ha det.

Men. Alle har det ikke sånn. Det betyr ikke at ditt regime er så mye bedre enn andres, slik du virker å tro.

Men hvordan kan du kalle det et regime og "den rigide typen" når det ganske enkelt er du som har veloppdratte barn og har en normal familie? Burde du ikke da heller støtte ts og være enig i at man ikke burde trenge slike utfordringer i en familie hvor alle tar litt hensyn til hverandre? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Her er det snakk om BRØD! Ja, ungdommer må da få spise seg mette. Eller så får de la ham bo hos moren sin da.

Herregud, noe så trist. Så rundstykker er «kosemat» altså. Javel.  Da får du vel rasjonere nøye ut disse fantastiske rundstykkene i merkede poser, og kjøpe brød eller halvstekte rundstykker i tillegg da. Eller du kan bake litt oftere/litt større porsjoner - eller lære stesønnen å bake dem selv. 

Faren er veldig konfliktsky og sier sjelden i fra. Han rydder f eks selv for sønnen i stedet for å si i fra fordi sønnen er så flink på andre områder og da vil han ikke mase på han. Jeg prøver så godt jeg kan å sette litt grenser men sønnen hører sjelden på meg så jeg har egentlig gitt opp litt. Gode råd du kommer med😊

Ts

2 hours ago, AnonymBruker said:

Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt

Anonymkode: 090aa...645

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Å jeg sier det igjrn , jeg hadde ikke orket å ha det sånn

Anonymkode: 71a9d...3fe

Herregud. 

TS bakte tre brett med rundstykker for en uke siden. Om man tar utgangspunkt i minst 20 på et brett blir det 60 stk. De andre har spist max 2 hver. Altså max 8 på de. Stesønnen har da spist minst 52 hjemmelagde rundstykker på 1 uke. 😵 Om ts har 25 på hvert brett hat stesønn spist 67 på en uke. 🤣 

Jeg hadde faktisk ikke orket og bakt mere. Dessuten om far ikke setter grenser for gutten verken på det ene eller andre hadde de blitt kastet ut rimelig fort begge to. 

Anonymkode: 2fc5b...803

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvordan kan du kalle det et regime og "den rigide typen" når det ganske enkelt er du som har veloppdratte barn og har en normal familie? Burde du ikke da heller støtte ts og være enig i at man ikke burde trenge slike utfordringer i en familie hvor alle tar litt hensyn til hverandre? 

Nå får du det til å høres ut som om tenåringer som trenger disse rigide regimene er uoppdragne og unormale. Det trenger ikke være tilfelle.

Jeg er stemoren som rasjonerer horn på side 7. Og mine stesønner har vært den største gleden i livet mitt fra første stund, snille og kjekke som de er. Å være mor på noe sett og vis er et privilegium jeg ikke trodde jeg kom til å få oppleve, og som jeg trodde jeg ville miste da mannen min døde. 

Gutta er snille, veloppdragne og omtenksomme på alle andre felt. De har bare litt skylapper når det gjelder mat, og tror tilsynelatende kjøleskap og fryser fyller seg opp selv som en sareptas krukke. De må få konkret melding om at slik er det ikke, og hvor mye de kan ta uten å gå tom før neste påfylling. Det gjør dem hverken dumme eller unormale, det er en enkelt liten skavank som ikke påvirker karakteren deres som helhet.

Det rigide regimet er med på å skape trivsel for oss alle. Men før jeg fikk tenåringer i hus hadde jeg aldri tenkt tanken at slikt skulle være nødvendig.

Anonymkode: 04a97...c5d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Veloppdratt og normale, ja kanskje, men vi voksne er nok også ganske avslappet av oss. Som nevnt baker jeg for at det skal spises, ikke for at det skal fordeles nøye utover de neste to ukene.

Når det gjelder TS, så har jeg jo skrevet at hun får si ifra til stesønnen på et skikkelig måte hvis dette er veldig viktig for henne, og så får hun innføre regimer liknende ditt hvis det ikke fungerer.

Jeg har bare påpekt at familier er ulike, og det er ikke nødvendigvis egoisme som ligger bak dette, slik mange her mener. Det kan være at han kommer fra en familie der det ikke er begrensinger av denne typen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et forslag til deg, om du ikke vil kaste ut mannen + hans barn for sin konfliktskyhet (som forsåvidt allerede mangedobler konflikter i husholdningen i seg selv). Og faren er åpenbart roten til utfordringene du beskriver her. Du får ikke endret hans konfliktskyhet, men i konfliktskyhetens natur blir de "tvunget" til å gå minste motstands vei. Du må gjøre deg selv så utilnærmelig (vær ubehagelig, bruk hersketeknikker, snakk høylytt om at han glemte et eller annet på butikken) at han heller blidgjør deg enn sønnen. Gjør det mer ubehagelig for han å si imot deg enn det er å konfrontere sønnen sin.

Jobb med naturen hans og bruk den til din fordel. Far er jo ikke i stand til å ta rasjonelle avgjørelser med hele husholdningen i tankene, så da må han finne seg i å bli litt manipulert for alles beste. 

Anonymkode: 3b415...274

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Herregud. 

TS bakte tre brett med rundstykker for en uke siden. Om man tar utgangspunkt i minst 20 på et brett blir det 60 stk. De andre har spist max 2 hver. Altså max 8 på de. Stesønnen har da spist minst 52 hjemmelagde rundstykker på 1 uke. 😵 Om ts har 25 på hvert brett hat stesønn spist 67 på en uke. 🤣 

Jeg hadde faktisk ikke orket og bakt mere. Dessuten om far ikke setter grenser for gutten verken på det ene eller andre hadde de blitt kastet ut rimelig fort begge to. 

Anonymkode: 2fc5b...803

Jeg må bare.

20 eller 25 rundstykker på et brett? Har du bakt noen gang før? Det er ikke plass til så mange på et brett 😂

Anonymkode: 1cc9b...f09

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns det høres hyggelig ut at stesønnen liker det ts baker, men stusser veldig på at løsningen for enkelte i tråden er at ts skal bake mer. Å bake rundstykker er jo en jobb, og det høres ut som hun må bake mye mer for å stagge matlysten til stesønnen. Da er jo spørsmålet hvor mye av fritiden sin hun vil bruke på dette, det er da ingen selvfølge at hun skal bake støtt og stadig og i store kvanta for å stille sulten til en enkelt person, som godt kan spise kjøpebrød til noen måltider. 

Nå gjør vel familier dette forskjellig, men når jeg baker noe og legger i fryseren, har ikke jeg en tanke om at det skal spares. Da tenker jeg at vi spiser rundstykker til det er tomt og så baker jeg enten mer eller så er vi tomme en periode. Men da har vi ikke problemet at en person spiser en stor andel på kort tid mens de andre nesten ikke får noe. Man må jo lære seg å ta hensyn i en familie. Sikkert lurt med noen felles regler. Hvis du tenker at rundstykkene skal spares til helgefrokoster, må du nesten bare gjenta det. Eller så enes man om å spise til det er tomt, men da må jo resten av gjengen huske det og benytte anledningen. Det er hvertfall håpløst at en spiser masse og de andre sparer.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg må bare.

20 eller 25 rundstykker på et brett? Har du bakt noen gang før? Det er ikke plass til så mange på et brett 😂

Anonymkode: 1cc9b...f09

Det tenkte jeg også. Jeg pleier å få plass til rundt ti stk.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei!

Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. 

Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen.

Lag porsjoner til stesønn og porsjoner som er felles. Merk posene. Han forstår vel at han har noen og dere har noen. Evt bak bare til helgene så rekker alle kose seg i helgene med rundstykker. 

Anonymkode: 519c8...500

AnonymBruker
Skrevet

Syns jo at en grunnleggende omsorg for gutten bør ligge til grunn for å gjøre ham oppmerksom på oppførselen sin, ikke at man som omsorgsperson blir irritert. Vi er jo gjerne glad i barnet uansett hvordan det oppfører seg. TS skriver at dette jo gjelder alt av bakst, kaker og godteri. Gutten kan havne i flaue situasjoner når han skal bygge relasjoner utenfor familien, eventuelt få problemer med mat. Suksess generelt i livet og evne til å utsette gleder og beherske seg er knyttet sammen.

Noen er jo sånn som voksne, at de ikke ser at det er egoistisk å ta tre kokte egg til frokost, når de som har laget i stand har kokt ett per person ved bordet. Eller de som drikker fire glass av den gode juicen i enlitersflaske til frokost, tar 2/3 av roastbiff-pakken osv. Min manns yngste bror er slik, og jeg ser at svigermor blir flau på hans vegne, men han blir fortsatt, som over 30 år, unnskyldt med at han er yngst og trener så mye. 😆 

Anonymkode: b971e...4db

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem med mine bonussønner og det løste vi på en veldig enkel måte: jeg sa fra. Ga beskjed om at dere kan ta et rundstykke hver etter skolen, resten spares til helgen. Eller samme dagen jeg bakte sa jeg at de kunne få ta to hver til kveldsmat, og at resten skulle i fryseren og spares. Skjønner ikke hvorfor man trenger å legge ut et anonymt innlegg om dette når det rett og slett bare er å gi beskjed? Du har jo ikke gjort det skriver du… 

Anonymkode: e2863...133

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...