Gå til innhold

Stesønn som spiser opp alt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har ts har sagt dette til denne ungdommen da.

Anonymkode: f3038...da3

I så fall er vel ikke problemet at han spiser for mange rundstykker?

Da er vel heller problemet at TS enten ikke kommuniserer tydelig, eller at hun ikke får respekt i denne nye familien?

Rundstykkene er en gigantisk avsporing. Dette er forresten en feil mange gjør, at man fortsetter å henge seg opp i den konkrete situasjonen (du spiser for mange rundstykker) i stedet for å heve blikket og se det virkelige problemet (du respekterer ikke beskjedene du får av meg).

Anonymkode: e3d73...5e2

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten baker du større porsjoner, eller så snakker du med bonusønnen din. Viktig å lære deling, samtidig trenger tenåringer mye mat da de er i vekst. Hans far burde steppe inn å veilede han også 

Anonymkode: a13af...52f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er vel heller problemet at TS enten ikke kommuniserer tydelig, eller at hun ikke får respekt i denne nye familien?

Rundstykkene er en gigantisk avsporing. Dette er forresten en feil mange gjør, at man fortsetter å henge seg opp i den konkrete situasjonen (du spiser for mange rundstykker) i stedet for å heve blikket og se det virkelige problemet (du respekterer ikke beskjedene du får av meg).

Mens andre ganger er det faktisk den konkrete situasjonen som er problemet: Man bakte rundstykker og la i fryseren til senere, for så å mangle rundstykker når de skulle brukes. 

Noen, og spesielt tenåringsgutter, kan være ekstremt tunghørte på dette og fortsatt greie og respektfulle ellers. Og noen, som oftest menn, vokser det ikke av seg heller. 

Men at TS må bli mer tydelig i son kommunikasjon på dette punktet er helt klart. 

"Per, rundstykkene jeg har bakt skal bo i fryseren til jeg gir beskjed om noe annet. Er du sulten har vi både brød og knekkebrød. Er det forstått?"

Anonymkode: 04a97...c5d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
malifika skrev (9 timer siden):

Ok. Så hvis du kjøper inn roastbiff, spekeskinke, røkelaks, jordbær etc til 17 mai fordi dere skal kose dere, kanskje ha frokost gjester. Så 16 mai på kvelden så spiser ungdommene opp alt dette til nattmat. Hva gjør du da? Sier du bare pytt, pytt og serverer frossen pizza til gjestene?

Nei fy fasan, da hadde jeg blitt skikkelig sint å lei meg. Tenk så egoistisk det hadde vært. Hva slags ungdommer gjør dette? 

Anonymkode: 519c8...500

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei fy fasan, da hadde jeg blitt skikkelig sint å lei meg. Tenk så egoistisk det hadde vært. Hva slags ungdommer gjør dette? 

Anonymkode: 519c8...500

Ingen, dette er konstruerte KG-problemstillinger.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånt skjer jo ikke helt ut av det blå. Mine ungdommer ville aldri gjort det, helt uten at jeg hadde trengt å ha noen regler på det.

Og i dette hjemmet ville 2 (?) av 3 ungdommer heller aldri gjort det, helt uten at de trenger noen regel på det.

Mens den tredje ungdommen ikke har denne innebygde sperren.

Hva gjør du da?

Noen ungdommer, også selv om de har fått samme oppdragelse, klarer bare ikke å la være å spise/drikke det beste før det er tomt. Gjerne ikke fordi de er sultne engang, men fordi det er godt.

Hva gjør du da?

Du kan jo ikke ignorere problemstillingen TS står i, bare fordi dine ungdommer ikke trenger spesifikke regler på akkurat dette området.

Anonymkode: dceec...06a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
22 hours ago, Million said:

Kan du ikke bake større porsjoner da? Mer om gangen når du først er i sving? Enda bedre; inviter den storspiste til å bli med og bake sine egne rundtstykker.... 

Dette!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, dette skjer. Ref min bror og bryllupskaken.

Men det er klart, ved å ta opp problemet på en rolig men tydelig måte skjer det stort sett ikke igjen.

Og om man ønsker å helgardere seg mot nye episoder kan en timinuttertirade med høyt desibel inneholdende alle skjellsord man kommer på funke. Men da må man være forberedt på å vekke oppsikt. Det er min bror som går under navnet kaketjuven, men det er min mor nabolaget flirer av 😁

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nope.

Det er tilsvarende hva denne stesønnen gjør, som støvsuger fryseren for ikke bare rundstykker, men også kaker, boller og annen hvetebakst,

Uten noen tanke for om de var tiltenkt en anledning, sammenkomst, lovet bort til dugnad eller noe.

Anonymkode: dceec...06a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Skøyer skrev (1 minutt siden):

Dette!

Skal TS virkelig bake hver dag fordi en person spiser så mye at ingen andre får? 😅 Hun har sikkert andre ting å gjøre enn å bake hver dag. 

Anonymkode: bda6c...286

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

16 hours ago, AnonymBruker said:

Nå får du det til å høres ut som om tenåringer som trenger disse rigide regimene er uoppdragne og unormale. Det trenger ikke være tilfelle.

Jeg er stemoren som rasjonerer horn på side 7. Og mine stesønner har vært den største gleden i livet mitt fra første stund, snille og kjekke som de er. Å være mor på noe sett og vis er et privilegium jeg ikke trodde jeg kom til å få oppleve, og som jeg trodde jeg ville miste da mannen min døde. 

Gutta er snille, veloppdragne og omtenksomme på alle andre felt. De har bare litt skylapper når det gjelder mat, og tror tilsynelatende kjøleskap og fryser fyller seg opp selv som en sareptas krukke. De må få konkret melding om at slik er det ikke, og hvor mye de kan ta uten å gå tom før neste påfylling. Det gjør dem hverken dumme eller unormale, det er en enkelt liten skavank som ikke påvirker karakteren deres som helhet.

Det rigide regimet er med på å skape trivsel for oss alle. Men før jeg fikk tenåringer i hus hadde jeg aldri tenkt tanken at slikt skulle være nødvendig.

Kjempebra at du lærer de dette!

Samboeren min er en flott mann, men han har ikke lært seg å ta hensyn i sånne sammenhenger. Etter 6 år som samboere har han nå skjønt at mat i kjøleskapet ofte er tiltenkt ett eller annet formål, så hvis han ikke har kjøpt det selv, eller det er en vanlig vare, så han spørre slik at jeg ikke står midt i midagslaging og plutselig mangler en viktig ingrediens (det har skjedd noen ganger). All ære til dere som ikke overlater til fremtidige samboere å gjøre den oppdragelsen!

Han er heller ikke sjenert når det gjelder å forsyne seg. Jeg er vant med at man heller forsyner seg lite og ofte, og at man ser an hvor mye det er av hver ting. Samboer kan finne på å helle halvparten av innholdet i sausenebbet på sin tallerken, selv om han forsyner seg først. Jeg tror ikke han tenker over det i det hele tatt, og når man er voksen er det jo ingen som sier noe. Det er jo flaut å irettesettelse en voksen mann. 

Prøver å unngå restauranter med dele-mat av denne grunnen. Liker best restauranter der jet får min egen tallerken med nok mat på, så er jeg sikker på at jeg også får av både kjøtt og tilbehør.

Viktig å få de tingene her inn i oppdragelsen altså, for det er virkelig ikke bra når det mangler.

Anonymkode: 4c6bb...ee8

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, det er TS sin ulne kommunikasjonsform som er problemet i denne familien, det er det ingen tvil om. Det er bare å se på samtalen hun hadde med mannen sin det. Han satt igjen som et spørsmålstegn og forstod verken hvem som tok eller hvem som ikke fikk.

Hvis dette er så gigantisk problem, så innfører man vel en regel om to rundstykker per dag per person eller noe sånt.

Anonymkode: 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det ikke du som skrev at han ikke gadd å rydde da, og at han sa det var bare å skaffe vaskehjelp?

Jeg har veldig mye livserfaring, jo. Det innebærer blant annet at jeg ikke bruker masse energi på småting. Du har nå en gang valgt å bo sammen med disse menneskene. Jeg tror det gnager deg mer enn disse rundstykkene. Håper i hvertfall det. For hvis du ikke har større problemer enn dette OG ikke klarer å løse det, så hjelpe meg.

👍🏼

Ts

Anonymkode: f56c7...da5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg sier at jeg aldri har hatt behov for et sånt regime. Men er man den rigide typen som skal handle en gang i uka og som har planlagt nøyaktig alle måltider - OG som har barn som lager seg middag helt impulsivt, så skjønner jeg at man «må» ha det.

Men. Alle har det ikke sånn. Det betyr ikke at ditt regime er så mye bedre enn andres, slik du virker å tro.

Dette handler om råd til TS, som har en familie der det ikke fungerer at alle får tømme skap og fryser som de vil.

Ikke om hva som fungerer for deg, eller "alle andre", for den sags skyld. 

Gud, hva er det med folk som klikker seg inn i tråder og trur at alle svar til TS er kritikk av deres liv... 

Anonymkode: 25d2f...948

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det jeg ikke forstår her er følgende:

Hvorfor er det så vanskelig for mange av dere å forstå og respektere ønsket om å ha rundstykker i frysen som hverken er til en øremerket anledning eller til fri bruk? 

Det er så kjekt å ha enkel mat som dette, til det plutselig dukker opp noe. Det er fryktelig irriterende å vite at man bakte i forrige uke og har rundstykker på lur, og så når man får gjester og vil lage litt enkel servering så er de ikke der lenger fordi noen i huset synes de kan ta seg til rette og uten videre spise opp det et annet familiemedlem har brukt energi på å lage.

Nei, det er ikke bare å lage mer. Det tar tid, og rundstykkene/bollene/kringlen skal en ha her og nå.

Det sagt, jeg kan ikke fatte og begripe at TS ikke gjør dette klinkende klart for stesønnen. Grensesetting er vanskelig når man er stemor, det vet jeg alt om. Men mangel på grensesetting er verre. For alle parter.

Ja ikke sant? Det er så kjedelig når man tror man har noe, også er det tomt.. kanskje har man planlagt en god helgefrokost fveks.

Jeg har definitivt prøvd SÅ mange ganger å sette grenser og fortelle hva som er greit og ikke. Men som jeg har skrevet så hører han ikke på meg så jeg orker ikke ta flere kamper. Han hører på faren sin av og til, men faren gir han ikke noe særlig grenser og det virker som at alt det meste er greit for han. Jeg mener det er faren som bør hjelpe meg her når sønnen ikke hører. JSå jo, jeg har absolutt sagt i fra. Nå er sønnen så godt som voksen og jeg er redd det skal virke kontrollerende fra min side å bestemme hva han skal ta. Så jeg ville bare høre om noen har noen råd ang hvordan jeg skal gripe an det her. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at han spiser opp så vi andre ikke får. Og nei, jeg blir ikke respektert, har sagt i fra fra vi flyttet sammen at dere må spørre om dere kan ta ting fra fryseren samt godis o.l. Han var kanksje ikke vant med det men sånn ønsket jeg å ha det og sånn er jeg vant til å ha det, og sa derfor i fra men det har stort sett ikke hjulpet.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja ikke sant? Det er så kjedelig når man tror man har noe, også er det tomt.. kanskje har man planlagt en god helgefrokost fveks.

Jeg har definitivt prøvd SÅ mange ganger å sette grenser og fortelle hva som er greit og ikke. Men som jeg har skrevet så hører han ikke på meg så jeg orker ikke ta flere kamper. Han hører på faren sin av og til, men faren gir han ikke noe særlig grenser og det virker som at alt det meste er greit for han. Jeg mener det er faren som bør hjelpe meg her når sønnen ikke hører. JSå jo, jeg har absolutt sagt i fra. Nå er sønnen så godt som voksen og jeg er redd det skal virke kontrollerende fra min side å bestemme hva han skal ta. Så jeg ville bare høre om noen har noen råd ang hvordan jeg skal gripe an det her. 

Ts

Der har du problemet ditt. Han hører ikke på deg.

Det du kan spørre deg om, er hvorfor du er så redd for å virke kontrollerende? Når han ikke hører og dette er viktig for deg, så har du jo ikke noe annet valg enn å være kontrollerende.

Hva er det verste som kan skje, tenker du?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at han spiser opp så vi andre ikke får. Og nei, jeg blir ikke respektert, har sagt i fra fra vi flyttet sammen at dere må spørre om dere kan ta ting fra fryseren samt godis o.l. Han var kanksje ikke vant med det men sånn ønsket jeg å ha det og sånn er jeg vant til å ha det, og sa derfor i fra men det har stort sett ikke hjulpet.

Ts

Da må du sette makt bak kravene. Eller flytte ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde ikke håndtert å ha en så tafatt mann i hus. Han hadde fått høre at jeg aktivt leter etter ny bolig til meg selv eller har tatt kontakt med en megler fordi jeg ikke orker å bo med en mann som er like stødig som en bolledeig. 

Anonymkode: 3b415...274

Tafatt bolledeig, fordi han ikke synes det er krise at sønnen hans spiser mye rundstykker? 

Bortsett fra godteri og slikt, synes jeg det høres skikkelig kaldt ut å måtte spørre om lov til å spise mat fra eget hjem. Kanskje faren synes det samme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Da må du la dem få konsekvenser da. Neste gang du baker forteller du hva som er reglene. Du har også fått mange tips om merking av poser og skuffer. Hvis de ikke respekterer dem får det konsekvenser. Og konsekvensen er at da er det lenge til du baker noe neste gang! Dette må du si høyt og klart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det både kulturkræsj og grunnleggende konfliktskyhet i et brett med rundstykker.

For mange er hjemmebakte rundstykker ordinær mat. For mange andre er hjemmebakte rundstykker luksus, gull som man bare bruker til spesielle anledninger. Jeg hører til den første kategorien og har brukt litt tid på å skjønne hvorfor man ikke bare kan spise rundstykkene fra fryseren. Men jeg ser at for TS er rundstykkene noe ekstra. Ikke noe galt med det, men det blir jo kræsj om man baker og gir av seg selv noe man selv tenker er ekstra, mens det ikke blir sett av andre.

Den kulturkræsjen kan være litt vanskelig å møtes på fordi den inneholder følelser mer enn fysiske forhold. Men den kan løses ved å være konkret og tydelig om formålet med rundstykkene. For eksempel:

a) Disse rundstykkene er til helgekos med hele familien

b) Det er greit å spise rundstykker til hverdags, men bare ett/to hver

c) Rundstykkene er til matpakken

d) Fem rundstykker til hver, spis dem når dere vil

e) Rundstykkene skal ikke spises med mindre jeg sier det

etc...

Nå er det helt uklart hva rundstykkene er til.  Hvis familien oppfatter rundstykkene som ordinær mat og TS ikke har forklart bruken og verdien av rundstykkene, og satt tilsvarende grenser for tilgangen kan det fort bli en konflikt ingen helt skjønner. TS risikerer å bli oppfattet som en kontrollerende urimelig suring istedet for den gode rundstykkebakeren hun er og sultne tenåringer kan bli oppfattet som grådige kjipinger som ikke vil dele. Begge deler er vel like urettferdig.

Bestem deg for hva rundstykkene er til og si det neste gang du baker TS. Vær tydelig. Faren min forsøkte alltid å si at vi skulle bare ta litt da jeg vokste opp. Jeg skjønte aldri hvor mye han mente, og det ble stadig dårlig stemning. Hadde han sagt at brødskive med roastbiff er til helgefrokost og brødskive med ost er til matpakka hadde det vært enkelt.

Prøv å unngå å forklare problemet som dårlige egenskaper hos en sulten tenåringsgutt. Og prøv å unngå å la rundstykkene bli til gull du sitter på og deler ut når det passer deg til de som gjør som du føler er riktig. Da forsvinner litt av magien. Du gir en fin gave til familien din og du fortjener å bli anerkjent for den innsatsen du gjør.

Anonymkode: 76233...ae7

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...