AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #181 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Nå har jeg snakket med far i huset. Jeg satte en ny deig med rundstykker og sa at jeg er så glad for at baksten min faller i smak og at den spises, men at jeg har lagt merke til at noen i huset nesten ikke får før det er tomt, inkl meg selv og at jeg synes vi må dele så alle får litt av baksten når jeg først baker. Han ser nok ikke helt poenget med å spare på det og lurte fælt på hvem som ikke får. Jeg sa at jeg ikke vil være gnien men at alle må få av "det lille ekstra". Tror nok ikke jeg har så mye støtte her så de får bare ete til det er tomt nå, så gidder jeg ikke bake mer med det første😂 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Dette blir jo bare surr og evt sure miner av. Du må jo tørre å snakke med mannen din i klartekst, framfor å holde på med slik hinting som ingen skjønner noe av, bortsett fra at du virker sur for noe. Han som ikke baker selv ser ikke problemet, fordi for ham dukker bare bakst magisk opp av seg selv. Du må først få mannen din til å skjønne hva du legger av tid, innsats og jobb i å bake og lage noe ekstra godt for familien. Det er respektløst av din mann å ikke se jobben du gjør - og ikke av seg selv ser at verdien av det du lager er langt høyere enn noe kjøpt på butikken. Strengt tatt burde det ikke være nødvendig å forklare en voksen mann. Anonymkode: dceec...06a 9 1 1
anonym111111 Skrevet 5. april 2024 #182 Skrevet 5. april 2024 Hadde aldri falt meg inn å begrense sunn og rimelig mat, dersom barna mine var normalvektige. Alle i familien din har jo rundstykker på samme tid, dine barn skal vel ikke ha bedre brødmat i flere dager fordi de spiser mindre enn stesønnen din? Eller mener du dine barn skal spise rundstykker til feks felles frokost, mens stesønnen din må spise kjøpebrød?? 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #183 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja men så bra at du er så glad i å bake. For oss som ikke er like bakeglade er det faktisk greit at alle i familien får kose seg litt ekstra når jeg først baker... Ts Anonymkode: f56c7...da5 Men la nå være å bake da, hvis du ikke liker det. Anonymkode: e3d73...5e2 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #184 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da får du si det da vel, Heregud du lager en tråd og må tåle forskjellige svar. Anonymkode: 71a9d...3fe Absolutt, jeg tåler forskjellige svar😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #185 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men la nå være å bake da, hvis du ikke liker det. Anonymkode: e3d73...5e2 Sier ikke at jeg ikke liker det men jeg er ikke så bakeglad at jeg baker veldig ofte😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 1
Violetta Skrevet 5. april 2024 #186 Skrevet 5. april 2024 anonym111111 skrev (11 minutter siden): Hadde aldri falt meg inn å begrense sunn og rimelig mat, dersom barna mine var normalvektige. Alle i familien din har jo rundstykker på samme tid, dine barn skal vel ikke ha bedre brødmat i flere dager fordi de spiser mindre enn stesønnen din? Eller mener du dine barn skal spise rundstykker til feks felles frokost, mens stesønnen din må spise kjøpebrød?? Jeg skjønner ikke hvor du tar dette fra. Det er da ikke dette ts beskriver? 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #187 Skrevet 5. april 2024 anonym111111 skrev (11 minutter siden): Hadde aldri falt meg inn å begrense sunn og rimelig mat, dersom barna mine var normalvektige. Alle i familien din har jo rundstykker på samme tid, dine barn skal vel ikke ha bedre brødmat i flere dager fordi de spiser mindre enn stesønnen din? Eller mener du dine barn skal spise rundstykker til feks felles frokost, mens stesønnen din må spise kjøpebrød?? For det første blir det ikke så veldig mye rimeligere om jeg må bake så ofte og mye at han får metta si. For det andre skjønner jeg ikke hvor du har fått det i fra, at det skal være forskjell på dem? At mine skal spise bedre enn stesønnen? Det er jo akkurat det jeg ikke vil. Hvor står det at barna mine sjal ha bedre brødmat???😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 5
anonym111111 Skrevet 5. april 2024 #188 Skrevet 5. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 minutter siden): For det første blir det ikke så veldig mye rimeligere om jeg må bake så ofte og mye at han får metta si. For det andre skjønner jeg ikke hvor du har fått det i fra, at det skal være forskjell på dem? At mine skal spise bedre enn stesønnen? Det er jo akkurat det jeg ikke vil. Hvor står det at barna mine sjal ha bedre brødmat???😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Hvis du ønsker å ikke gjøre forskjell på dem, bør du la alle spise det de ønsker av rundstykker, selv om det fører til at stesønnen din orker og spiser mer enn dine barn. Hvis du begrenser antall rundstykker for han, betyr jo det i praksis at han må spise noe annet i stedet (feks. kjøpebrød), mens dine barn kun spiser rundstykker. Eller mener du at han skal spise like lite som dine barn og gå sulten? Endret 5. april 2024 av anonym111111 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #189 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): For det første blir det ikke så veldig mye rimeligere om jeg må bake så ofte og mye at han får metta si. For det andre skjønner jeg ikke hvor du har fått det i fra, at det skal være forskjell på dem? At mine skal spise bedre enn stesønnen? Det er jo akkurat det jeg ikke vil. Hvor står det at barna mine sjal ha bedre brødmat???😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Men kanskje ikke barna dine er sÅ glad i rundstykker da ogderfor spiser det sjeldnere Anonymkode: 71a9d...3fe 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #190 Skrevet 5. april 2024 anonym111111 skrev (27 minutter siden): Hadde aldri falt meg inn å begrense sunn og rimelig mat, dersom barna mine var normalvektige. Alle i familien din har jo rundstykker på samme tid, dine barn skal vel ikke ha bedre brødmat i flere dager fordi de spiser mindre enn stesønnen din? Eller mener du dine barn skal spise rundstykker til feks felles frokost, mens stesønnen din må spise kjøpebrød?? Vi snakker vel ikke om at noen skal «straffes» for å spise et rundstykke eller to mer enn andre til samme måltid? Det er vel heller at noen på hjemmebakte rundstykker som litt luksus og prøver å få det til å vare ved å spise vanlig brød til er fleste måltidene, mens andre tenker «yey, rundstykker!» og spiser til alle brødmåltider til det er tomt. To ulike kulturer for akkurat den slags, og det er ikke noe problem før kulturene krasjer slik den gjør her. Jeg tror ikke TS kommer til å se noen endring så lenge hun ikke er villig til å formulere noen klare regler. Ungdommen som tenker «yey, rundstykker!» kommer ikke til å følge med på hva de andre har tatt og rasjonere seg selv ut ifra det. Faren hans er kanskje veik, men her får far bare vage hint og vet ikke hvem og hva konkret hun mener. Han «burde» kanskje skjønne av seg selv, men nå ser det faktisk ikke ut til at han gjør det. Hvis TS sier «denne hylla er off limits», «fem til hver», eller «dette skal spares til frokost på lørdag» og fortsatt ikke blir hørt, så kan hun klage på veik mann og hensynsløs stesønn. Men nå later det til at strategien er å bake, hinte og langsomt surne mens det går tomt, og det er ikke ungdommen sin skyld. Anonymkode: fba2e...ee2 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #191 Skrevet 5. april 2024 Klar kommunikasjon, TS. Mine barn får ikke forsyne seg fritt av rundstykkene JEG baker, og det vet de utmerket godt. Hinting til mannen fungerer ikke. Du må si det direkte til stesønnen. Reglene må selvsagt være like for alle. Si til ham at han kan bake selv hvis han vil ha mer rundstykker. Anonymkode: 1e824...4a4 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #192 Skrevet 5. april 2024 Ungdom må lære seg å ta hensyn til andre og ikke bare tenke på seg selv. Det er plenty av voksne som lesser oppå tre snitter med røkelaks og eggerøre, og lar skinka med surkål stå igjen til de som er så uheldig å stå sist i køen - du vil ikke oppdra en slik gutt, TS 🙃 Anonymkode: 0ffc2...530 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #193 Skrevet 5. april 2024 anonym111111 skrev (36 minutter siden): Hvis du ønsker å ikke gjøre forskjell på dem, bør du la alle spise det de ønsker av rundstykker, selv om det fører til at stesønnen din orker og spiser mer enn dine barn. Hvis du begrenser antall rundstykker for han, betyr jo det i praksis at han må spise noe annet i stedet (feks. kjøpebrød), mens dine barn kun spiser rundstykker. Eller mener du at han skal spise like lite som dine barn og gå sulten? Nei nei nei...Mine barn spiser absolutt mest annet enn rundstykker. Og de rekker heller ikke få noe særlig annet som du kanskje ser om du leser det jeg skriver. Og stesønnen skal også kunne spise annet enn hjemmebakst selvom det ligger i fryseren, det er jo han som får mer enn mine barn, ikke omvendt. Ikke synd på han om han må spise noe annet han også. Ts Anonymkode: f56c7...da5 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #194 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men kanskje ikke barna dine er sÅ glad i rundstykker da ogderfor spiser det sjeldnere Anonymkode: 71a9d...3fe De er like glade i det jeg baker de, om stesønnen min Ts Anonymkode: f56c7...da5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #195 Skrevet 5. april 2024 anonym111111 skrev (43 minutter siden): Hvis du ønsker å ikke gjøre forskjell på dem, bør du la alle spise det de ønsker av rundstykker, selv om det fører til at stesønnen din orker og spiser mer enn dine barn. Hvis du begrenser antall rundstykker for han, betyr jo det i praksis at han må spise noe annet i stedet (feks. kjøpebrød), mens dine barn kun spiser rundstykker. Eller mener du at han skal spise like lite som dine barn og gå sulten? Han spiser ikke bare fordi han er sulten men også fordi det er godt. Det er ingen fare, vi har masse annen mat så ingen sulter uansett her i huset. Ts Anonymkode: f56c7...da5 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #196 Skrevet 5. april 2024 Hvis det er et begrenset antall rundstykker til hver må du nesten gi tydelig beskjed fremfor å surmule i bakgrunnen. Selv ville jeg vært overlykkelig over at stesønn spiste (og elsket) hjemmebakst fremfor butikk-drit. Det er jo et stort kompliment til deg! Samtidig er det en gylden mulighet til å lære han å bake selv. Supert å ta med seg til han flytter hjemmefra, samtidig som han ser at det ligger en del jobb bak hjemmelaget bakst. Anonymkode: c6078...a87 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #197 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De er like glade i det jeg baker de, om stesønnen min Ts Anonymkode: f56c7...da5 Kanskje hele familien skal bake rundstykker denne helgen? Alle lærer seg hvordan det gjøres, samtidig som det vil være nok til alle gjennom uken(e). Anonymkode: c6078...a87 1
Tiram Skrevet 5. april 2024 #198 Skrevet 5. april 2024 Datter av to familier her 🙋🏻♀️ -Og jeg vil bare skyte inn at jeg elsker at min stemor behandlet meg som sin egen, på godt og vondt. Jeg fikk like mye korrigering som hennes egne barn, og like mye omsorg. Jeg er veldig glad i dag for at hun korrigerte meg som ungdom når jeg kanskje ble litt «skånet» av min egen far (en slags feilslått dårlig samvittighet for skilsmissen, tror jeg). Hvis hun hadde overlatt oppdragelsen av meg til min far ville jeg antagelig vokst opp som en bortskjemt jentunge, som ikke tok hensyn til andre fordi jeg ville ha surfet igjennom som «skilsmissebarnet». Så stemor, ikke vær redd for å ta din moderlige plass. Ungdommen har godt av å lære seg å ta hensyn (og empati i praksis). Du gjør han en kjempetjeneste, i motsetning til hva det kan se ut som hans far gjør. Det skal være likt for alle barna i huset. -mener nå jeg da. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #199 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er et begrenset antall rundstykker til hver må du nesten gi tydelig beskjed fremfor å surmule i bakgrunnen. Selv ville jeg vært overlykkelig over at stesønn spiste (og elsket) hjemmebakst fremfor butikk-drit. Det er jo et stort kompliment til deg! Samtidig er det en gylden mulighet til å lære han å bake selv. Supert å ta med seg til han flytter hjemmefra, samtidig som han ser at det ligger en del jobb bak hjemmelaget bakst. Anonymkode: c6078...a87 Kan nok ikke lære han huslige ting dessverre...Han tar knapt sitt eget skittentøy til vask og sier at han ikke skal trenge å gjøre huslige ting for det finnes vaskehjelper. Den kampen har jeg gitt opp for lengst, og jeg skal si jeg har prøvd, men jeg har resignert da far ikke backer meg nok. Jeg føler at far også har ansvar her, men vi er ulike og jeg kom inn i bildet for kun tre år siden og da var vel mye av grunnlaget allerede lagt. Heldigvis har jeg et fint forhold til stesønnen og han er en god gutt som jeg er glad i, hvis ikke hadde jeg ikke orket det her tror jeg. Anonymkode: f56c7...da5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #200 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da får du si det da vel, Heregud du lager en tråd og må tåle forskjellige svar. Anonymkode: 71a9d...3fe Det er også ufattelig mange i denne tråden som ikke forstår noenting av hva hi skriver. Jeg blir helt satt ut av folks leseforståelse. Anonymkode: 532fb...728 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå