AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #121 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen. Anonymkode: f56c7...da5 Hvis problemet er at han ikke blir mett, så må han spise mat med mer fett og proteiner som gjør at han ikke trenger å spise seg mett på karbohydrater. Anonymkode: 269cb...f56 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #122 Skrevet 5. april 2024 Legg baksten i en lukket pose/boks og skriv f eks LØRDAG eller SØNDAG, ETTER TURN eller noe sånt på. Så får ingen ta før det. Synes det er litt kipt å merke dem med navn. Og folk har forskjellig behov også. Jeg baker pizzasnurrer til skolemat og dem får ingen røre til de ligger i matboksen, og det klarer alle fire barna fra 10-16 samt pappaen fint. Anonymkode: 438ab...de5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #124 Skrevet 5. april 2024 Her er jeg bare stemor, har ingen egne barn. Barna er her i skoleuka og i helgene om det er noe de skal med venner. Begge to er noen hunder etter hjemmebakst. Jeg baker gjerne, men ikke så gjerne at det blir mottatt med glede at hornene som skulle vare hele uka er borte på tirsdag. Så her er det rasjonering som gjelder. Jeg baker 20 horn, de får ta to hver pr dag. Ellers er her brød, knekkebrød, havregryn og granola å spise til tørrmåltidene, samt melk, frukt og yoghurt. En yoghurt pr dag er regelen, frukt og melk er ubegrenset. Om vi har juice er det også ett glass om dagen som gjelder. Ingen har godt av å drikke en kartong juice om dagen. Det føles tullete å rasjonere på denne måten, men det er et system som funker. De eier ikke tanke for at kanskje andre også vil ha av den mest fristende maten eller at det er tidkrevende å skulle produsere store mengder bakst, selv om oppegående personer burde skjønne dette gjør de faktisk ikke det. De forholder seg helt greit til reglene, men hadde aldri skjønt beskjeder som "vis litt måtehold" eller "husk på at broren din også liker juice". Når de spør om å få fravike reglene, blir det noe annet. Når de for eksempel skal ett eller annet og spør om jeg ikke kan bake til en gjeng. Det gjør jeg gjerne. Eller når de spør om ikke jeg kan bake så de får med "hjem" på ferie. Anonymkode: 04a97...c5d 6 3
Arild37 Skrevet 5. april 2024 #125 Skrevet 5. april 2024 Er det virkelig så vanskelig å lære han å dele? Burde vel lært dette før han nesten er voksen 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #126 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Selv er jeg biologisk mor og bonusmor. Jeg gjør aldri forskjell på noen av dem, verken på måten jeg godsnakker eller "irettesetter". Den dagen min mann hadde nektet meg å behandle bonusbarna mine på en annen måte enn biologisk, hadde jeg bedt dem om å flytte. Så i TS sitt tilfelle, hadde jeg tatt en direkte prat med bonussønn og forklart hvorfor han ikke kan spise opp alt før andre har fått sitt. Skulle han fortsatt med å ta "kosemat" og ingen andre får, da hadde jeg tvunget han til å være med å bake. Anonymkode: 79299...3a8 Om jeg forstår ts riktig, så synes ikke mannen det gjør noe at hun sier ifra til hans sønn. Men så lenge han selv aldri, aldri gjør det, så blir man som stemor usikker samtidig som at man faktisk ikke vil ha den rollen hvor man alltid må være den som prøver å oppdra. Så egentlig er vel hele problemet her at mannen må komme mer på banen. Anonymkode: 532fb...728 1 1
mimifin72 Skrevet 5. april 2024 #127 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt Anonymkode: 090aa...645 Enig! Enkelte tenåringer kan spise et helt brød hver dag. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #128 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hadde aldri orket å ha det sånn at manå spørre om å få ta brød og rundstykker Anonymkode: 71a9d...3fe De aller fleste klarer å skille mellom hva man fritt kan ta og ikke. Barna mine kan ta det meste, men ikke helt fritt frem med rundstykker og pizzaboller feks. Det er lett for dem å forstå. Vi som mener at man skal spørre, mener ikke at ungdom skal spørre før de spiser helt ordinære ting. Men hvis de ser en grilla kylling i kjøleskapet, så forstår dem jo at det ikke er ment for frokost. Det er ganske common sense. Så er det noen her som skal være veldig ekstreme å mene at enten får man ta absolutt alt eller så tror de at vi andre mener at man skal spørre ang hver minste lille ting. Men det finnes altså en mellomting som de aller fleste barn, ungdom og voksne klarer å forstå. Anonymkode: 532fb...728 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #129 Skrevet 5. april 2024 mimifin72 skrev (5 minutter siden): Enig! Enkelte tenåringer kan spise et helt brød hver dag. De har nok mat. Men hun gidder ikke bake så mye at èn kan leve på den baksten alene. Anonymkode: 532fb...728 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #130 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må jo sørge for å ha nok av noe så basic matvare som brød. Ungdommer i vekst må få spise seg mette. Anonymkode: e3d73...5e2 Selvfølgelig. Men her pratet vi om hjemmebakte rundstykker. Regner med de har brød/frokostblanding/frukt/knekkebrød ect i hus. ts har aldri sagt hun vil begrense matinntaket til gutten. Hun har sagt hun vil begrense mengden hjemmebakst han spiser alene kontra andre familiemedlemmer. Anonymkode: 50026...e4c 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #131 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De aller fleste klarer å skille mellom hva man fritt kan ta og ikke. Barna mine kan ta det meste, men ikke helt fritt frem med rundstykker og pizzaboller feks. Det er lett for dem å forstå. Vi som mener at man skal spørre, mener ikke at ungdom skal spørre før de spiser helt ordinære ting. Men hvis de ser en grilla kylling i kjøleskapet, så forstår dem jo at det ikke er ment for frokost. Det er ganske common sense. Så er det noen her som skal være veldig ekstreme å mene at enten får man ta absolutt alt eller så tror de at vi andre mener at man skal spørre ang hver minste lille ting. Men det finnes altså en mellomting som de aller fleste barn, ungdom og voksne klarer å forstå. Anonymkode: 532fb...728 Å jeg sier det igjrn , jeg hadde ikke orket å ha det sånn Anonymkode: 71a9d...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #132 Skrevet 5. april 2024 fru Alving skrev (1 time siden): Har du forsøkt å få gutten med på baking? Det virker som om han er glad i hjemmebakst👍 Han er glad i å spise det ja😂Men sånne ting får jeg han ikke med på🙈 Ts Anonymkode: f56c7...da5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #133 Skrevet 5. april 2024 Sånn er min spinkle stedatter på 13 og, helt overrasket over hvor mye den ungen konsumerer og ikke er feit Anonymkode: e9623...29e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #134 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For en uke siden lagde jeg 3 brett med rundstykker. Vi andre har spist ett eller to hver, stesønn resten og i dag ble det tomt🙈 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Dette er overspising. Psykolog og grenser trengs. Anonymkode: 2b023...1b9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #135 Skrevet 5. april 2024 Tenker kommunikasjon er lurt. Du er den voksne, så burde klare å forklare dette uten å virke kontrollerende. Anonymkode: 1a8ad...dc3 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #136 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Her er jeg bare stemor, har ingen egne barn. Barna er her i skoleuka og i helgene om det er noe de skal med venner. Begge to er noen hunder etter hjemmebakst. Jeg baker gjerne, men ikke så gjerne at det blir mottatt med glede at hornene som skulle vare hele uka er borte på tirsdag. Så her er det rasjonering som gjelder. Jeg baker 20 horn, de får ta to hver pr dag. Ellers er her brød, knekkebrød, havregryn og granola å spise til tørrmåltidene, samt melk, frukt og yoghurt. En yoghurt pr dag er regelen, frukt og melk er ubegrenset. Om vi har juice er det også ett glass om dagen som gjelder. Ingen har godt av å drikke en kartong juice om dagen. Det føles tullete å rasjonere på denne måten, men det er et system som funker. De eier ikke tanke for at kanskje andre også vil ha av den mest fristende maten eller at det er tidkrevende å skulle produsere store mengder bakst, selv om oppegående personer burde skjønne dette gjør de faktisk ikke det. De forholder seg helt greit til reglene, men hadde aldri skjønt beskjeder som "vis litt måtehold" eller "husk på at broren din også liker juice". Når de spør om å få fravike reglene, blir det noe annet. Når de for eksempel skal ett eller annet og spør om jeg ikke kan bake til en gjeng. Det gjør jeg gjerne. Eller når de spør om ikke jeg kan bake så de får med "hjem" på ferie. Anonymkode: 04a97...c5d Dette høres veldig smart ut😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 3
Grevling Skrevet 5. april 2024 #137 Skrevet 5. april 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Joda, men det gjelder alt av bakst generelt. Jeg synes ikke det er riktig at en person i huset bare skal forsyne seg og spise så mye at andre ikke får, det gjelder snop, brus etc også! Ts Anonymkode: f56c7...da5 Da er det jo opplagt at du må ta en prat med han, og forklare på en ålreit måte at han må tenke på at andre også må få. Og at når han tar så mye for seg så blir det nesten ingenting igjen til resten. Gjør det så fort som mulig slik at dette slipper å bygge seg opp til en dårlig stemning og han ikke forstår hvorfor, eller at det plutselig blir en ufin utblåsning.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #138 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han må da klare å ta hensyn? Gi ham tydelig beskjed, eller helst få forelderen til å gjøre det. Var det viktig å påpeke at han er stesønn? Det må også være lov å sette begrensning for når sånt skal spises. F.eks i helgene. Går selvsagt an å sette navn på en pose som kan være kun hans, men det vil muligens virke litt rart for ham. Skjønner han ikke selv at han spiser opp noe som skulle vært til alle? Si at han kan bake selv, om han er så kjesken. Anonymkode: a17ff...e44 Det ble vel påpekt siden man ikke føler man kan gi beskjed til fremmede Anonymkode: e9623...29e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #139 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å jeg sier det igjrn , jeg hadde ikke orket å ha det sånn Anonymkode: 71a9d...3fe Da tipper jeg egentlig at din familie klarer å forstå slikt? Eller mener du at det ikke gjør noe at èn spiser alt man kan se på som "ekstra godt" uten at du vet det før du skal ta frem tingen og ser at det er tomt? Anonymkode: 532fb...728 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #140 Skrevet 5. april 2024 Denne saken illustrerer godt hvor ulike «familiekulturer» man kan ha. Det glemmer man ofte i stefamilier. Selv har jeg - med tre barn, ett stebarn og haugevis med venner som har gått ut og inn ikke støtt på denne problemstillingen om at kjøleskapet er raidet, slik enkelte av dere tydeligvis opplever. Må også si at når det gjelder bakst, så baker jeg for at det skal spises der og da. Å fryse ned og porsjonere nøye ut de neste ukene har aldri falt meg inn. Blir det noe til overs så kan det hende det havner i fryseren, men da kan den som vil ta. Så kanskje far og stesønn er vant til en familiekultur der ting ikke er så nøye, mens TS vil ha det på sin måte. Det er jo ofte kvinnen som bestemmer hvordan ting «skal være». Så da må du jo forklare hvordan du vil ha det, TS, og eventuelt sette makt bak kravene hvis tenåringen ikke vil lære. Gutt i tenårene aner nok ikke akkurat hvor mye du har bakt, hvor mye de andre har tatt osv. Så da må det inn med teskje. Anonymkode: e3d73...5e2 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå