Gå til innhold

Stesønn som spiser opp alt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen er sånn at de bare spiser av det beste til det er tomt, uten å tenke på andre.

Det er en viktig del av både oppdragelsen og sosialisering å lære gutten at en må dele på godene. Gutter især blir ofte litt for lett unnskyldt, og i mindre grad enn jenter opplært til å tenke på andre enn seg selv.

Ser du større på det, så er det å lære ham å se menneskene rundt seg også del av gi ham større sjanse for et lykkelig forhold til en partner i fremtiden. De færreste holder ut lenge med en selvsentrert og ego partner.

Din partner ser ikke problemet - har han ikke omtanke for den jobben du har lagt ned? Eller er han bare konfliktsky og ønsker ikke å sette grenser for gutten..? Det er i så fall ødeleggende på sikt og et problem i seg selv, vi trenger rammer og veiledning som barn og unge.

Tilbake til rundstykkene - lag en felles regel på det, siden han ikke klarer å begrense seg. (For det er også mulig han ikke skjønner selv hvor mange han spiser vs andre.)

Hva med rundstykkene kun er til felles måltider, når du tar de opp og varmer dem? Helgefrokoster f.eks.

Den som baker bør få bestemme over baksten sin selv.

Tilby evt å bake sammen med ham, lære ham å lage rundstykker, om han vil det. Er det grove rundstykker bør han få lov til å bake til egen skolemat - er det fine rundstykker er det mer problematisk om kosemat brukes til hverdagsmat kostholdsmessig også.

Anonymkode: dceec...06a

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Typisk stemor. Syte og klage når hun ikke engang har forsøkt å ai ifra til sulten stesønn. Så hyggelig at han spiser og så hyggelig at han liker det du lager!♥️

Anonymkode: 33bdc...5c7

For noe tull!!!! 
Mener du at det er rimelig at en av barna får spise opp alt som er tilgjengelig ? 
Hun har faktisk prøvd å si fra, men her er det far som sover i timen.
 Som  vanlig i sånne situasjoner 

Anonymkode: 75a70...347

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor nært forhold du har til stesønnen din, men jeg har nærmest et foreldre-forhold til min, og da ville det vært helt uproblematisk å si at han må dele (kanskje legge til at han selvsagt kan spise andre ting til han er mett, og at jeg setter pris på at han liker det jeg lager, hvis du vil gjøre det mer hyggelig).

Siden du spør her tenker jeg dere kanskje ikke er så nære at du føler deg komfortabel med å korrigere eller kritisere. I så fall ville jeg tatt det med forelderen du bor med.

Men man bør jo kunne være like streng, og kjærlig, med stebarn som med egne barn :)

Anonymkode: 23303...b92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For noe tull!!!! 
Mener du at det er rimelig at en av barna får spise opp alt som er tilgjengelig ? 
Hun har faktisk prøvd å si fra, men her er det far som sover i timen.
 Som  vanlig i sånne situasjoner 

Anonymkode: 75a70...347

Her er det snakk om BRØD! Ja, ungdommer må da få spise seg mette. Eller så får de la ham bo hos moren sin da.

Anonymkode: e3d73...5e2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det snakk om BRØD! Ja, ungdommer må da få spise seg mette. Eller så får de la ham bo hos moren sin da.

Det er ikke snakk om BRØD!  Det er rundstykker som noen har lagt ned masse tid og energi i. Forsvarer du virkelig å bare forsyne seg grovt uten å tenke ett sekund på andre? 

Anonymkode: 532fb...728

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og èn ting til. Tror du på ekte at disse rundstykkene er den eneste maten de har og at alle andre går rundt og sulter? Siden det er alternativet for stesønnen hvis han ikke får sluke hjemmebaksten. I så tilfelle burde han hvertfall lære seg å ta hensyn 😂

Anonymkode: 532fb...728

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva med at de har hvert sitt område i frysen? Når du og far er så tafatt at dere ikke gir beskjed så får dere dele ut likt så det blir rettferdig. 

Anonymkode: eb52d...47c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi snakker ikke om Brød/frokostblanding/frukt eller knekkebrød som jeg vil tippe er tilgjengelig for å spise seg mett.  VI snakker om bakst som man bruker mye tid på å lage/kanskje til en spesiell anledning eller når man får gjester osv.     Om det er egne barn eller stebarn ville jeg ikke tenkt på.  Jeg ville snakket til stebarn som om de var mine egne.    Ligg unna budskap må ungdommer forstå!

Anonymkode: 73502...55d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt uenig med deg, jeg mener at vi ikke må sidestille rundstykker og boller. Rundstykker er mat, boller er kos. Stor forskjell, og mat må folk få spise til de er mette. Ungdommer også, enten det er egne eller bonusungdommer. Boller og godteri blir noe annet.

Dersom jeg baker rundstykker hjemme, så forventer jeg at ungdommene spiser mer enn hva jeg selv gjør. Fordeler derfor ikke i like mengder, det ville vært veldig rart her i huset. Ærlig talt, det er ikke så «big deal» med rundstykker vel? Høres nesten ut som om det er gull vi snakker om her. Hjemmebakte rundstykker er ofte billigere enn butikkjøpt brød, så her er det bare å spise til det blir tomt. 

Anonymkode: 2d075...980

Eh, nei - rundstykkene jeg baker er helt klart kosemat og ikke noe som bør inngå i hverdagskosten.

Ikke alle baker grove rundstykker :)

Jeg baker fine rundstykker, med både ost og annet godt i deigen så de er kaloririke og lite mettende som lyse rundstykker er, men akk så deilige!

Dessuten - det er uansett mye mer jobb å bake rundstykker, og oppleves som litt mer luksus av de fleste om de er grove også.

Ungdommer skal helt klart få spise seg mette, men det er ikke gitt at de skal få spise seg mette på det beste i huset, og uten å tenke på at andre også skal få.

Unge gutter især har godt av å bli litt mer påminnet å ta hensyn til andre, som oftest er vi flinkere til å kreve det av jenter, men unnskylde guttene.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Få deg en egen fryser når du er kontrollfrik.

Anonymkode: b54b1...a98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eh, nei - rundstykkene jeg baker er helt klart kosemat og ikke noe som bør inngå i hverdagskosten.

Ikke alle baker grove rundstykker :)

Jeg baker fine rundstykker, med både ost og annet godt i deigen så de er kaloririke og lite mettende som lyse rundstykker er, men akk så deilige!

Dessuten - det er uansett mye mer jobb å bake rundstykker, og oppleves som litt mer luksus av de fleste om de er grove også.

Ungdommer skal helt klart få spise seg mette, men det er ikke gitt at de skal få spise seg mette på det beste i huset, og uten å tenke på at andre også skal få.

Unge gutter især har godt av å bli litt mer påminnet å ta hensyn til andre, som oftest er vi flinkere til å kreve det av jenter, men unnskylde guttene.

Tror stebarn egentlig bare har som ønske å bli behandlet som egne barn.  Så dermed hadde jeg nok bare bedt hele bunten om å ligge unna det nybakte til det ble lagt frem for servering, evnt. så må de spørre.  Hvis ingen har sagt noe og dette ikke har vært en del av oppdragelsen ennå så må det læres.  Men hadde nok tatt det i plenum til alle.

• Liker 2
Skrevet
Tipaa skrev (1 time siden):

Egen skuff som det er lov å ta av. En annen skuff som ikke er lov å ta av.

Det tenker jeg og.

Forstår deg godt. Jeg hadde heller ikke orka det. 

Fyll hverdags skuffen med kjøpe brød mm som de kan ta så mye de vil av.

• Liker 1
Skrevet

Som annen bruker nevnte: egen pose til han. Er det tomt så er det tomt…

Eller bake samme dag/dagen før dere skal ha baksten? Framfor å lagre i større porsjoner som likevel forsvinner? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan da ikke begynne å begrense hvor mye brød ungdommene spiser! Ærlig talt. Bak eller kjøp mer.

Han kan spise så mye han vil av alt annet av brød og baguetter etc som ikke er hjemmelaget. Jeg begrenser han ikke og det er det jeg prøver å unngå også hbis du leser teksten min skikkelig. Dette er kun snakk om hjemmebaksten. 

Ts

Anonymkode: f56c7...da5

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror stebarn egentlig bare har som ønske å bli behandlet som egne barn.  Så dermed hadde jeg nok bare bedt hele bunten om å ligge unna det nybakte til det ble lagt frem for servering, evnt. så må de spørre.  Hvis ingen har sagt noe og dette ikke har vært en del av oppdragelsen ennå så må det læres.  Men hadde nok tatt det i plenum til alle.

Enig med deg - om far er tafatt og nekter  å styre sønnen så må det bli sånn.

Ville nok bestemt at fra nå av skal baksten kun spises når TS selv tar den fram og serverer, til f.eks litt kos til kvelds eller hyggelig helgefrokost.

Så slipper en helt mas, holde oversikt over hvem som har fått hvor mye, anklager om forskjellsbehandling osv som kan oppstå.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Absolutt, det er ikke bare han som skal høre det, det gjelder jo hele gjengen så jeg hadde kommet til å si det i plenum.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, men det gjelder alt av bakst generelt. Jeg synes ikke det er riktig at en person i huset bare skal forsyne seg og spise så mye at andre ikke får, det gjelder snop, brus etc også!

Ts

Forventer du at han skal holde oversikt over hvor mange rundstykker resten av familien har eller ikke har forsynt seg med?

Hvis dette er et så stort problem for deg så gjør som mange har foreslått, nemlig legg det du mener er antallet han kan forsyne seg fritt av i egen pose i fryseren. Resten holder du unna på en egnet måte; egen pose, egen fryser eller annen hensiktsmessig løsning.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, noe så trist. Så rundstykker er «kosemat» altså. Javel.  Da får du vel rasjonere nøye ut disse fantastiske rundstykkene i merkede poser, og kjøpe brød eller halvstekte rundstykker i tillegg da. Eller du kan bake litt oftere/litt større porsjoner - eller lære stesønnen å bake dem selv. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Noen er sånn at de bare spiser av det beste til det er tomt, uten å tenke på andre.

Det er en viktig del av både oppdragelsen og sosialisering å lære gutten at en må dele på godene. Gutter især blir ofte litt for lett unnskyldt, og i mindre grad enn jenter opplært til å tenke på andre enn seg selv.

Ser du større på det, så er det å lære ham å se menneskene rundt seg også del av gi ham større sjanse for et lykkelig forhold til en partner i fremtiden. De færreste holder ut lenge med en selvsentrert og ego partner.

Din partner ser ikke problemet - har han ikke omtanke for den jobben du har lagt ned? Eller er han bare konfliktsky og ønsker ikke å sette grenser for gutten..? Det er i så fall ødeleggende på sikt og et problem i seg selv, vi trenger rammer og veiledning som barn og unge.

Tilbake til rundstykkene - lag en felles regel på det, siden han ikke klarer å begrense seg. (For det er også mulig han ikke skjønner selv hvor mange han spiser vs andre.)

Hva med rundstykkene kun er til felles måltider, når du tar de opp og varmer dem? Helgefrokoster f.eks.

Den som baker bør få bestemme over baksten sin selv.

Tilby evt å bake sammen med ham, lære ham å lage rundstykker, om han vil det. Er det grove rundstykker bør han få lov til å bake til egen skolemat - er det fine rundstykker er det mer problematisk om kosemat brukes til hverdagsmat kostholdsmessig også.

Faren er veldig konfliktsky og sier sjelden i fra. Han rydder f eks selv for sønnen i stedet for å si i fra fordi sønnen er så flink på andre områder og da vil han ikke mase på han. Jeg prøver så godt jeg kan å sette litt grenser men sønnen hører sjelden på meg så jeg har egentlig gitt opp litt. Gode råd du kommer med😊

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har både i kjøleskap og fryser egne hyller og skuffer for mat det er greit å ta løpende, og mat som ikke skal røres da de er tiltenkt noe spesielt. 

Ellers ville det vært en rekke mattyper det var støvsugd får når jeg trenger det. 

Dette gjelder også ting som pizzarester. De er "fritt frem", men først etter at jeg/mannen har fått spørsmålet, og da er svaret "to stykker" spar til resten, for eksempel. 

Og; det er selvfølgelig også rikelig med mat de liker tilgjengelig. Så handler på ingen måte om at det kun er "Kjøpebrød med gulost" som er fritt frem. 

Anonymkode: 25d2f...948

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...