AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #21 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare si fra til alle hvor mange rundstykker det er til hver. Anonymkode: be8b9...519 Det går faktisk an😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #22 Skrevet 5. april 2024 Fyren spiser rundstykker fra fryseren i sitt eget hjem? Hadde skjønt om han forsynte seg grovt og grådig av kaker og andre søtsaker i hverdagen. Men rundstykker? Stakkars gutt, hva man kan velge å henge seg opp i. Her i huset er jeg glad ungdommen velger å spise sunn og næringsrik mat hjemme. Anonymkode: 3e951...e1d 13 1
Snublefot62 Skrevet 5. april 2024 #23 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Neida, det er ikke viktig. Kanskje dumt av meg å skrive det sånn, men han er jo ikke sønnen min. Ja jeg kan jo skrive navnet på en pose til alle, så har alle hver sin men det blir kanskje også litt dumt... Ts Anonymkode: f56c7...da5 Hvorfor i alle dager har du ikke bare snakket med han om dette? 9 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #24 Skrevet 5. april 2024 Million skrev (2 minutter siden): Vent litt.. jeg leste en gang til i hovedinnlegget, og du har altså IKKE snakket med han om det ennå? Han må jo da selvfølgelig gå rundt og tro det er greit og fritt frem og forsyne seg når man er sulten! Inntil du (og faren hans...) forklarer han kjørereglene, så vet han jo ikke at det ikke er greit. Gi beskjed om at han kan ikke spise mer enn et visst antall forhåndsbestemte rundstykker. Det er bare å snakke med faren hans, og la han gi beskjeden til gutten, at han ikke får lov å spise opp ALLE ANDRE sine rundstykker lenger. La de være. Bak selv. Det presiserte jeg ikke godt nok. Jeg har sagt fra at de skal spørre før de tar. Dette har gått i glemmeboken og jeg synes det er vanskelig å si i fra så lenge faren synes det er innafor og ikke sier noe. Jeg vil heller ikke virke som en kontrollerende "stemor", det kan jo virke sånn når jeg skal bestemme når og hvor mye som kan taes. Hadde det vært mine hadde jeg ikke hatt problemer med å si i fra. Ts Anonymkode: f56c7...da5 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #25 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det presiserte jeg ikke godt nok. Jeg har sagt fra at de skal spørre før de tar. Dette har gått i glemmeboken og jeg synes det er vanskelig å si i fra så lenge faren synes det er innafor og ikke sier noe. Jeg vil heller ikke virke som en kontrollerende "stemor", det kan jo virke sånn når jeg skal bestemme når og hvor mye som kan taes. Hadde det vært mine hadde jeg ikke hatt problemer med å si i fra. Ts Anonymkode: f56c7...da5 Men du ER jo en kontrollerende stemor som vil bestemme hvor mye som skal bli tatt. Anonymkode: 3e951...e1d 17
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #26 Skrevet 5. april 2024 Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Hvorfor i alle dager har du ikke bare snakket med han om dette? Jeg har det...Men han gjør det likevel. Og jeg synes det er vanskelig å "ta han" for dette gjentatte ganger. Hadde det vært mine egne hadde jeg ikke hatt problemer med det men faren sier aldri noe og jeg er så lei av å være den som skal sette grenser på alt når det uansett ikke respekteres... Ts Anonymkode: f56c7...da5 2
Marimma Skrevet 5. april 2024 #27 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det presiserte jeg ikke godt nok. Jeg har sagt fra at de skal spørre før de tar. Dette har gått i glemmeboken og jeg synes det er vanskelig å si i fra så lenge faren synes det er innafor og ikke sier noe. Jeg vil heller ikke virke som en kontrollerende "stemor", det kan jo virke sånn når jeg skal bestemme når og hvor mye som kan taes. Hadde det vært mine hadde jeg ikke hatt problemer med å si i fra. Ts Anonymkode: f56c7...da5 Ville du sagt fra til din egen sønn? I så fall er du ikke kontrollerende, da gir du bare normal veiledning. Stebarn har ikke godt av å «slippe unna» oppdragelse fordi alle går på eggeskall rundt dem. 18 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #28 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du ER jo en kontrollerende stemor som vil bestemme hvor mye som skal bli tatt. Anonymkode: 3e951...e1d Ja det er akkurat derfor jeg ikke sier noe, jeg vil ikke være kontrollerende men jeg vil også at vi andre også skal få glede av baksten så jeg vet ikke hvordan jeg da kan gjøre det på en god måte... Ts Anonymkode: f56c7...da5 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #29 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fyren spiser rundstykker fra fryseren i sitt eget hjem? Hadde skjønt om han forsynte seg grovt og grådig av kaker og andre søtsaker i hverdagen. Men rundstykker? Stakkars gutt, hva man kan velge å henge seg opp i. Her i huset er jeg glad ungdommen velger å spise sunn og næringsrik mat hjemme. Anonymkode: 3e951...e1d Jeg er faktisk enig i denne. Rundstykker og brød er for min del sidestilt og her i huset legger vi ikke begrensninger på brød. Jeg bor i hus med to bonusungdommer der den ene spiser mye. Han kaller seg selv for «søppelbøtta» fordi han spiser det meste han får tak i. Han er 17 år og trener i tillegg mye, sier han alltid føler seg sulten. Han spiser flere måltider enn oss andre som bor i huset, vi spiser felles middag alle sammen Vi har en avtale om at han kan spise så mye brød og pålegg han ønsker, når som helst. Vi har også alltid tilgjengelig frukt og grønnsaker. Så må vi ha noen begrensninger på egg, melk og middagsmat, dette har vi snakket med han om og han forstår det selv også. Han kunne spist minst 10 egg til dagen dersom han fikk lov, vi har derfor satt en begrensning på antall egg i uka for hans del, i snitt 2 egg hver dag utenom det som lages felles. Så disponerer han dette selv. Samme med middagsmat og boller/is i kjøleskap og fryser, det må han spørre om i tilfelle det er planlagt til alle. Potetgull og godteri må spørres om. Han kan spise alt av middagsrester han finner i kjøleskap med mindre annet er avtalt. Fungerer helt topp hos oss. Anonymkode: 2d075...980 11 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #30 Skrevet 5. april 2024 Jeg hadde nå blitt glad om ddt ble spist jeg da. Hadde ikke giddet å klage på dette. Derimot å spise opp alt godteri og kaker ol. Er noe annet. Hadde ikke bakt mer enn jeg gidder. Men bakt mer om gangen. Så han kunne kost seg litt lengre med det. Finnes værre problemer Anonymkode: 8a54e...584 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #31 Skrevet 5. april 2024 Om jeg baker så sier jeg fra at det er x-antall til hver. Det funker her i huset i hvertfall. Støtter meg til tipset om å fryse ned i poser og navne de -så får alle en pose hver. Burde ikke fungert sånn men noen ganger så må man bare lage noen rutiner som funker uten å lage dårlig stemning/tilsnakk. Anonymkode: e9c6d...a87 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #32 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fyren spiser rundstykker fra fryseren i sitt eget hjem? Hadde skjønt om han forsynte seg grovt og grådig av kaker og andre søtsaker i hverdagen. Men rundstykker? Stakkars gutt, hva man kan velge å henge seg opp i. Her i huset er jeg glad ungdommen velger å spise sunn og næringsrik mat hjemme. Anonymkode: 3e951...e1d Joda, men det gjelder alt av bakst generelt. Jeg synes ikke det er riktig at en person i huset bare skal forsyne seg og spise så mye at andre ikke får, det gjelder snop, brus etc også! Ts Anonymkode: f56c7...da5 12 2 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #33 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde nå blitt glad om ddt ble spist jeg da. Hadde ikke giddet å klage på dette. Derimot å spise opp alt godteri og kaker ol. Er noe annet. Hadde ikke bakt mer enn jeg gidder. Men bakt mer om gangen. Så han kunne kost seg litt lengre med det. Finnes værre problemer Anonymkode: 8a54e...584 Jeg skriver at jeg er glad for at han liker det jeg baker. Jeg vet at de andre ungdommene også vil ha, og jeg også, men det blir jo minimalt på oss andre og jeg lager jo for at alle skal få. Anonymkode: f56c7...da5 8
Snublefot62 Skrevet 5. april 2024 #34 Skrevet 5. april 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, men det gjelder alt av bakst generelt. Jeg synes ikke det er riktig at en person i huset bare skal forsyne seg og spise så mye at andre ikke får, det gjelder snop, brus etc også! Ts Anonymkode: f56c7...da5 Og da må du som den voksne faktisk oppføre deg deretter og veilede barn og ungdom. Vi er ikke født med «regler» vi lærer de underveis i oppveksten av andre rundt oss. Og dersom vi ikke blir fortalt eller på andre måter ser at vi ikke kan forsyne oss fritt av alt så lærer vi det heller aldri. Endret 5. april 2024 av Snublefot62 5 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #35 Skrevet 5. april 2024 Har oppdratt to barn som er voksne nå. Ingen av dem har tatt ting fra fryseren uten å spørre. Det er JEG som gjør jobben med baking, så jeg vil bli spurt før noen tømmer lageret. Om du ikke får lært stesønn og de andre det, så får de bare lære seg å bake selv, enkelt og greit 🙂. Alle tenåringer klarer å lage boller og rundstykker. Og å vaske opp/rydde kjøkken etter seg. Anonymkode: 2a651...1c0 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #36 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er faktisk enig i denne. Rundstykker og brød er for min del sidestilt og her i huset legger vi ikke begrensninger på brød. Jeg bor i hus med to bonusungdommer der den ene spiser mye. Han kaller seg selv for «søppelbøtta» fordi han spiser det meste han får tak i. Han er 17 år og trener i tillegg mye, sier han alltid føler seg sulten. Han spiser flere måltider enn oss andre som bor i huset, vi spiser felles middag alle sammen Vi har en avtale om at han kan spise så mye brød og pålegg han ønsker, når som helst. Vi har også alltid tilgjengelig frukt og grønnsaker. Så må vi ha noen begrensninger på egg, melk og middagsmat, dette har vi snakket med han om og han forstår det selv også. Han kunne spist minst 10 egg til dagen dersom han fikk lov, vi har derfor satt en begrensning på antall egg i uka for hans del, i snitt 2 egg hver dag utenom det som lages felles. Så disponerer han dette selv. Samme med middagsmat og boller/is i kjøleskap og fryser, det må han spørre om i tilfelle det er planlagt til alle. Potetgull og godteri må spørres om. Han kan spise alt av middagsrester han finner i kjøleskap med mindre annet er avtalt. Fungerer helt topp hos oss. Anonymkode: 2d075...980 Fin måte å gjøre det på. Jeg vil ikke være gnien egentlig, men nå baker jeg ikke hver uke heller, og vil da at alle skal få litt hver av hjemmebakten også... Ts Anonymkode: f56c7...da5 7
jukkapalme Skrevet 5. april 2024 #37 Skrevet 5. april 2024 Sett hengelås på fryseren. Ellers si at det er et x antall til hver. Er jo ikke rettferdig at du skal stå der og bake og knapt nok få smake på din egen bakst fordi han tar alt. Tydelig at det du baker er godt da 😊 kanskje bake enda mer av gangen så det varer litt lenger? 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #38 Skrevet 5. april 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Det her høres kanskje veldig kontrollerende ut men jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe det an. Stesønn spiser opp det meste jeg baker av rundstykker og annen bakst som egentlig er ment for oss alle sammen. Vi har to ungdom til i huset, alle tre er ungdommer. Det er han såklart forunt å spise og jeg er glad han er fornøyd med det jeg lager, men jeg kjenner jeg blir litt frustrert når vi andre ikke rekker å få gleden av det. Jeg baker opp og legger i fryseren men han går da å finner seg til det er tomt. Jeg tenker at vi ikke må spise dette hver dag, det er litt ekstra kos, og jeg gidder egentlig ikke bake for at kun en av oss skal spise opp alt. Hvordan skal jeg gripe an dette? Jeg synes ikke jeg kan nekte han det for det virker veldig kontrollerende. Jeg vil bare at de andre ungdommene og også vi voksne skal få litt da det også er litt arbeid med denne bakingen. Anonymkode: f56c7...da5 Ta han med på bakingen. Sett av en real mengde til han. Anonymkode: 229cc...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #39 Skrevet 5. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Ta han med på bakingen. Sett av en real mengde til han. Anonymkode: 229cc...6dc Understrek at han også bidrar med å bake til resten av famillien. Anonymkode: 229cc...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #40 Skrevet 5. april 2024 Jeg hadde ikke håndtert å ha en så tafatt mann i hus. Han hadde fått høre at jeg aktivt leter etter ny bolig til meg selv eller har tatt kontakt med en megler fordi jeg ikke orker å bo med en mann som er like stødig som en bolledeig. Anonymkode: 3b415...274 10 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå