AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #41 Skrevet 5. april 2024 Kan du ikke bare snakke med han, og si at du synes det blir litt dumt at han spiser opp alt, slik at dere andre ikke får. Det er jo sånn oppdragelse fungerer. At når man oppdager at unger/ungdom gjør noe, men ønsker at de skal gjøre noe annerledes, så går man inn og veileder til den oppførselen man ønsker. Det trenger ikke være noe kjefting, men mer en "Det hadde vært fint om du gjorde noe annerledes neste gang" Anonymkode: 5a71b...3b3 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #43 Skrevet 5. april 2024 Kjøp en egen fryse til "din" bakst. Anonymkode: b54b1...a98 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #44 Skrevet 5. april 2024 Du kan da ikke begynne å begrense hvor mye brød ungdommene spiser! Ærlig talt. Bak eller kjøp mer. Anonymkode: e3d73...5e2 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #45 Skrevet 5. april 2024 Million skrev (46 minutter siden): Vent litt.. jeg leste en gang til i hovedinnlegget, og du har altså IKKE snakket med han om det ennå? Han må jo da selvfølgelig gå rundt og tro det er greit og fritt frem og forsyne seg når man er sulten! Inntil du (og faren hans...) forklarer han kjørereglene, så vet han jo ikke at det ikke er greit. Gi beskjed om at han kan ikke spise mer enn et visst antall forhåndsbestemte rundstykker. Det er bare å snakke med faren hans, og la han gi beskjeden til gutten, at han ikke får lov å spise opp ALLE ANDRE sine rundstykker lenger. La de være. Bak selv. Typisk stemor. Syte og klage når hun ikke engang har forsøkt å ai ifra til sulten stesønn. Så hyggelig at han spiser og så hyggelig at han liker det du lager!♥️ Anonymkode: 33bdc...5c7 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #46 Skrevet 5. april 2024 Jeg tenker det må være vanskeligere å si ifra til et stebarn enn egne barn. Må være mer komplisert enn å bare være kjernefamilie. Tror det er lett å gjøre seg upopulær om stemor vil begrense rundstykkespisingen til stebarnet. Boller og kaker bør begrenses av omsorg for barnet. Anonymkode: b971e...4db 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #47 Skrevet 5. april 2024 Vi har faktisk hver sin skuffe i fryseren til ungdommen. Ble opprinnelig lagd fordi de ønsket ulikt fyll inni horn og pizzaboller etc, for å skille, men det fungerer veldig greit. Må jo være lov å kunne nyte bakst uten å kaste seg over det med en gang for de ander og, så da kan de ha sitt i sin skuffe og fordele slik de ønsker med sin skolelunsj f.eks. Anonymkode: 72dd5...17f 4 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #48 Skrevet 5. april 2024 åå.. Ungene mine og stebarn er store nå, og jeg savner litt den tiden da de raidet kjøleskapet og det var bare smuler igjen av alt det som lignet på noe godt. De hadde hver sin periode med dette. Så det kan godt hende at dine egne barn kommer i en slik fase, og mitt råd er å bake mer, og heller minne på at de må huske å dele brodelig, uten å gjøre noe mer utav den saken. Det er en periode og det kan bli et morsomt og hyggelig minne, eller det kan bli noe der han føler skam for. Velg alltid det som gjør at ungene føler seg mest mulig elsket og hjemme. Det er selvsagt lov å si fra, men ingen lås på kjøleskapet. Heller gi en god klem og si at han må spare til de andre. ..og kan du ikke gi en klem, så skjønner jeg at det er vanskelig å si fra. Men da har du større problemer enn boller. Anonymkode: e81b9...70f 3 1
splash Skrevet 5. april 2024 #49 Skrevet 5. april 2024 Om han ikke er overvektig så må han jo få spise sp mye han vil. Tenåringsgutter trenger mye mat. om det regnes som snop det som spises så er det greit å ha begrensninger. men om han ikke kan spise rundstykker må dere tilby et alternativ i såfall 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #50 Skrevet 5. april 2024 Hva er gale med alle i denne tråden? Butthurte stebarn hele gjengen? Selvfølgelig må han lære seg å begrense seg. Tipper han gumler nedpå fordi han er en lat ungdom og rundstykkene er lett tilgjengelige. Han må få beskjed om at alle gjerne vil ha rundstykker så han kan ikke spise opp alle og hvis han velger å spise opp alle må han bake nye. en familie er som en liten bedrift, alle må bidra på en eller annen måte. Om det er å støvsuge, sørge for at alle får seg en porsjon middag (altså ikke forsyne seg villt der heller), skrive en handleliste eller handle inn så er alt småplukk som må gjøres for at hjulene skal gå rundt. Anonymkode: 50026...e4c 12 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #51 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har det...Men han gjør det likevel. Og jeg synes det er vanskelig å "ta han" for dette gjentatte ganger. Hadde det vært mine egne hadde jeg ikke hatt problemer med det men faren sier aldri noe og jeg er så lei av å være den som skal sette grenser på alt når det uansett ikke respekteres... Ts Anonymkode: f56c7...da5 Men da er det jo far som er problemet her, ikke den stakkars gutten Anonymkode: d4ad6...8fe 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #52 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fin måte å gjøre det på. Jeg vil ikke være gnien egentlig, men nå baker jeg ikke hver uke heller, og vil da at alle skal få litt hver av hjemmebakten også... Ts Anonymkode: f56c7...da5 Jeg svarte deg med bakgrunn i de 3 brettene med rundstykker du skrev om tidligere i tråden. At 3 brett med rundstykker kun varer en uke i en familie med ungdommer tenker jeg er helt normalt. Dersom dere andre kun har fått ett eller to hver, så spiser dere nok ikke så mye som denne ungdommen 🤷♀️ Alternativet ville vel vært at han spiste brød i stedet og for meg blir det det samme. Ungdommene må jo få mat til de blir mette. Når det gjelder boller, godteri osv må dere ha regler i huset for dette. Det har vi. Selv «søppelbøtta» vår spør sjelden etter dette i ukedagene, da er vi alle vant med at vi spiser vanlig mat. Kan unntaksvis drikke litt brus og spise boller, men hverdagene består for det meste av helt vanlig mat. Anonymkode: 2d075...980 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #53 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er gale med alle i denne tråden? Butthurte stebarn hele gjengen? Selvfølgelig må han lære seg å begrense seg. Tipper han gumler nedpå fordi han er en lat ungdom og rundstykkene er lett tilgjengelige. Han må få beskjed om at alle gjerne vil ha rundstykker så han kan ikke spise opp alle og hvis han velger å spise opp alle må han bake nye. en familie er som en liten bedrift, alle må bidra på en eller annen måte. Om det er å støvsuge, sørge for at alle får seg en porsjon middag (altså ikke forsyne seg villt der heller), skrive en handleliste eller handle inn så er alt småplukk som må gjøres for at hjulene skal gå rundt. Anonymkode: 50026...e4c Man må jo sørge for å ha nok av noe så basic matvare som brød. Ungdommer i vekst må få spise seg mette. Anonymkode: e3d73...5e2 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #54 Skrevet 5. april 2024 Jeg hadde sagt til hele familien (inkl mann og ungdommer) at nå har jeg bakt en del boller/rundtstykker som INGEN får lov til å røre uten at de spør. Så behandler du alle likt og budskapet klart. Si at alt forsvinner og du har en plan for når de skal spises. Fom i dag er det nye regler for mors hjemmebakst. Anonymkode: 73502...55d 3 1
Leeloo Skrevet 5. april 2024 #55 Skrevet 5. april 2024 Lær han å bake rundstykker selv. Det han baker er hans 👌 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #56 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida, det er ikke viktig. Kanskje dumt av meg å skrive det sånn, men han er jo ikke sønnen min. Ja jeg kan jo skrive navnet på en pose til alle, så har alle hver sin men det blir kanskje også litt dumt... Ts Anonymkode: f56c7...da5 Det er relevant at det er stesønn, for det betyr at det er en pappa der som egentlig burde ta seg av å oppdra barnet sitt. Hadde det vært ditt barn så hadde det aldri vært slike hendelser. Vi måtte dele inn godteri i helgen i skåler til hver enkelt fordi stebarna bare kastet seg over godteriet/ potetgull. Da jeg flyttet var eldste 20 år. Selvsagt føles det helt merkelig å gjøre slikt med barn over bhg-alder, men når ikke foreldrene oppdro dem så måtte det bli slik. Anonymkode: 532fb...728 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #57 Skrevet 5. april 2024 splash skrev (14 minutter siden): Om han ikke er overvektig så må han jo få spise sp mye han vil. Tenåringsgutter trenger mye mat. om det regnes som snop det som spises så er det greit å ha begrensninger. men om han ikke kan spise rundstykker må dere tilby et alternativ i såfall Ærlig talt. Det burde begrenses om man er normalvektig eller ikke. Anonymkode: b54b1...a98 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #58 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde sagt til hele familien (inkl mann og ungdommer) at nå har jeg bakt en del boller/rundtstykker som INGEN får lov til å røre uten at de spør. Så behandler du alle likt og budskapet klart. Si at alt forsvinner og du har en plan for når de skal spises. Fom i dag er det nye regler for mors hjemmebakst. Anonymkode: 73502...55d Jeg er helt uenig med deg, jeg mener at vi ikke må sidestille rundstykker og boller. Rundstykker er mat, boller er kos. Stor forskjell, og mat må folk få spise til de er mette. Ungdommer også, enten det er egne eller bonusungdommer. Boller og godteri blir noe annet. Dersom jeg baker rundstykker hjemme, så forventer jeg at ungdommene spiser mer enn hva jeg selv gjør. Fordeler derfor ikke i like mengder, det ville vært veldig rart her i huset. Ærlig talt, det er ikke så «big deal» med rundstykker vel? Høres nesten ut som om det er gull vi snakker om her. Hjemmebakte rundstykker er ofte billigere enn butikkjøpt brød, så her er det bare å spise til det blir tomt. Anonymkode: 2d075...980 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #59 Skrevet 5. april 2024 Men altså.. det spiller ingen rolle om at det er stesønnen eller noen andre i familien dette handler om. Poenget er at det er en pers som spiser opp alt som er tilgjengelig UTEN å bry seg eller tenke på at de andre også ønsker å kunne få smake sin del. Jeg vil anbefale TS å være mye klarere i beskjedene sine ang mat og godteri. I tillegg så kan den konfliktsky faren få beskjed om at han tar over all baking der i huset, og så kan han prøve å fordele godene heretter. Den stesønnen er nok litt bortskjemt siden han ikke tar hensyn til de andre. Det er viktig å lære seg å dele Anonymkode: 75a70...347 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #60 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du ER jo en kontrollerende stemor som vil bestemme hvor mye som skal bli tatt. Anonymkode: 3e951...e1d Å bake noe er jo faktisk en jobb. Å kjøpe brød i butikken er lett. Derfor er det naturlig å ikke sidestille de to. Sønn og pappa får bake de da, hvis de synes det er så enkelt og gøy. Som ungdom må man klare å respektere at noen har gjort en innsats og selvsagt å dele. Anonymkode: 532fb...728 9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå