AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #81 Skrevet 5. april 2024 Forstår problemstillingen din TS! Jeg ville forsøkt å få ham med på bakingen og/eller sagt at han kan ta x antall fordi søsken/foreldre også vil ha. Hvis han ikke respekterer dette, så mangler han egentlig litt folkeskikk. Anonymkode: ead2d...961 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #82 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herregud, noe så trist. Så rundstykker er «kosemat» altså. Javel. Da får du vel rasjonere nøye ut disse fantastiske rundstykkene i merkede poser, og kjøpe brød eller halvstekte rundstykker i tillegg da. Eller du kan bake litt oftere/litt større porsjoner - eller lære stesønnen å bake dem selv. Anonymkode: e3d73...5e2 Det er kosemat fordi jeg ikke baker hver uke. Til hverdags har vi kjøpebrød etc. Rundstykker var bare et eksempel, det gjelder alt jeg baker, ikke bare rundstykker. Ts Anonymkode: f56c7...da5 7 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #83 Skrevet 5. april 2024 Her hadde jeg bedt faren ta en prat med guttungen. Hei, husk at det er flere som vil smake på baksten. Ikke spis opp alt med mindre du baker nye selv. Dette er vanlig høflighet og folkeskikk Anonymkode: 85b1d...362 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #84 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Å bake noe er jo faktisk en jobb. Å kjøpe brød i butikken er lett. Derfor er det naturlig å ikke sidestille de to. Sønn og pappa får bake de da, hvis de synes det er så enkelt og gøy. Som ungdom må man klare å respektere at noen har gjort en innsats og selvsagt å dele. Anonymkode: 532fb...728 Ja, enig, og selv om man baker brødet selv, så er det fortsatt langt mindre jobb enn å bake tilsvarende mengde rundstykker. Her baker jeg 6 grovbrød à 1 kg i slengen, og alle får spise så mye de vil av det. Men jeg triller, hever og steker ikke 6 kg rundstykker i en fei, så der lages mindre mengder og vi tar hensyn til at alle som vil skal få. Jeg tror slike problemstillinger lett blir vanskeligere å manøvrere i blandede familier der man ikke har lik oppdragerstil. Som steforelder har man ikke nødvendigvis relasjonen eller autoriteten til å sette de grensene man så selvsagt håndhever overfor egne barn. Så må man få barnets forelder med på laget, men om han da ikke ser problemet, eller til og med oppfatter grensesettingen som kritikk mot barnet, blir det kluss. Og resultatet er at barnet ikke får veiledning i å ta hensyn. Anonymkode: fba2e...ee2 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #85 Skrevet 5. april 2024 Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt Anonymkode: 090aa...645 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #86 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Herregud, noe så trist. Så rundstykker er «kosemat» altså. Javel. Da får du vel rasjonere nøye ut disse fantastiske rundstykkene i merkede poser, og kjøpe brød eller halvstekte rundstykker i tillegg da. Eller du kan bake litt oftere/litt større porsjoner - eller lære stesønnen å bake dem selv. Anonymkode: e3d73...5e2 Problemet er jo ikke at gutten ikke blir mett. Problemet er at han ikke forstår at man bare kan forsyne seg på øverste hylle av godsakene uten å spørre. Man må lære seg å ta hensyn til flere enn seg selv. Dette er ren egoisme av stesønnen. Vi snakker jo ikke om at gutten sulter. Ungommen må rett og slett lære seg og dele og ikke bare ta for seg! kanskje stesønnen ikke har biologiske søsken og er vant til å bli satt først alltid. Da er det jammen på tide å lære seg å dele med resten av familien..... Anonymkode: 73502...55d 9
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #87 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Absolutt, det er ikke bare han som skal høre det, det gjelder jo hele gjengen så jeg hadde kommet til å si det i plenum. Ts Anonymkode: f56c7...da5 Du, det er en veldig barnslig måte å håndtere dette «problemet» på; altså å late som det gjelder alle når det i virkeligheten kun gjelder stesønnen. Han kommer jo ikke til å forstå at det er kun han som er problemet. Anonymkode: e3d73...5e2 1 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #88 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du, det er en veldig barnslig måte å håndtere dette «problemet» på; altså å late som det gjelder alle når det i virkeligheten kun gjelder stesønnen. Han kommer jo ikke til å forstå at det er kun han som er problemet. Anonymkode: e3d73...5e2 Han forstår nok budskapet hvis det sies klart nok. Ligg unna baksten min hadde jeg sagt til hele familien min under middagen. Jeg har ikke tid til å bake hele tiden og dermed må jeg vite hva jeg har i fryseren. Spør før dere tar. Det gjelder alle rundt bordet her. Så enkelt kan det vel sies..... Anonymkode: 73502...55d 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #89 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt Anonymkode: 090aa...645 Hvis det noen gang skal bli nok hjemmebakst må jeg vel bake to ganger i uka og der er jeg ikke.... Ts Anonymkode: f56c7...da5 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #90 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt Anonymkode: 090aa...645 Veldig umodent sagt. Spis brød/knekkebrød når du er sulten. Rundstykkene sparer jeg vil andre anledninger. Dere må lære dere å respektere ett nei og ikke bare ta for dere når dere ønsker. Noe mat er felles og tilgjengelig alltid, noe er mitt! Anonymkode: 73502...55d 7
Gjest lavmålet Skrevet 5. april 2024 #91 Skrevet 5. april 2024 Selvfølgelig må man kunne begrense seg på enkelte ting, det gjelder da ikke bare godsaker/godteri osv. Synes det er helt merkelig dere som foreslår at TS bare skal bake mer, bake enda mer, kjøpe større fryser, kjøpe ekstra fryser osv.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #92 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Faren er veldig konfliktsky og sier sjelden i fra. Han rydder f eks selv for sønnen i stedet for å si i fra fordi sønnen er så flink på andre områder og da vil han ikke mase på han. Jeg prøver så godt jeg kan å sette litt grenser men sønnen hører sjelden på meg så jeg har egentlig gitt opp litt. Gode råd du kommer med😊 Ts Anonymkode: f56c7...da5 Du får spørre far hvem som skal rydde etter sønnen når han flytter hjemmefra? Det er jo en kjempetabbe mange gjør - de lærer ikke guttene sine hvordan ta vare på seg selv og eget hjem. Det er ikke en unnskyldning for far å være konfliktsky - få han til å tenke på hvordan gutten skal klare seg i voksenlivet om han ikke har lært rutiner hjemmefra. Eller satser han på at militæret skal oppdra gutten….? Anonymkode: dceec...06a 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #93 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Absolutt, det er ikke bare han som skal høre det, det gjelder jo hele gjengen så jeg hadde kommet til å si det i plenum. Ts Anonymkode: f56c7...da5 Jeg har også drevet og sagt ting i plenum som egentlig bare gjelder stebarna. Resultatet er vel omtrent bare at mine barn fikk dårlig samvittighet og ble enda mer påpasselige og stebarna ikke tok det til seg i det hele tatt. Jeg angrer veldig på den fremgangsmåten i ettertid, men jeg skjønner deg jo godt siden jeg gjorde det samme. Jeg vil likevel anbefale å ikke gjøre det slik. Anonymkode: 532fb...728 3 8
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #94 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Slutt å lage for lite mat. Veldig enkelt Anonymkode: 090aa...645 Slutt å ødelegg gutter med å få dem til å tro at verden sentrerer rundt dem. Vi har nok selvsentrerte, egoistiske menn i verden. Det er mer enn nok mat tilgjengelig - men ingen har krav på å alene legge beslag på luksusmatvarer, som arbeidskrevende hjemmebakst er. Anonymkode: dceec...06a 6 9
fru Alving Skrevet 5. april 2024 #95 Skrevet 5. april 2024 Har du forsøkt å få gutten med på baking? Det virker som om han er glad i hjemmebakst👍 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #96 Skrevet 5. april 2024 Det er vel bare å si ifra? Slik egoisme må man ta tak i Anonymkode: 5d505...9b0 3
luxifine Skrevet 5. april 2024 #97 Skrevet 5. april 2024 Helt ærlig jeg sier til alle rett ut: "jeg har bakt til fryseren, alle kan ta xx mange hver, resten skal fryses". Null problem når man er tydelig med beskjedene 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #98 Skrevet 5. april 2024 Å sette klare rammer hjemme er for meg å ha kjærlighet til barna! Å aldri ha noen regler for hva som er lov er å overse. Barn som aldri har rammer for hva som er lov osv. føler seg ofte også svært lite elsket.... Anonymkode: 73502...55d 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #99 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Han forstår nok budskapet hvis det sies klart nok. Ligg unna baksten min hadde jeg sagt til hele familien min under middagen. Jeg har ikke tid til å bake hele tiden og dermed må jeg vite hva jeg har i fryseren. Spør før dere tar. Det gjelder alle rundt bordet her. Så enkelt kan det vel sies..... Anonymkode: 73502...55d Men det gjelder jo ikke alle rundt bordet. Kun stesønnen. Mye mer realt å ta ham til side og forklare problemet på en voksen måte. Anonymkode: e3d73...5e2 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #100 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det gjelder jo ikke alle rundt bordet. Kun stesønnen. Mye mer realt å ta ham til side og forklare problemet på en voksen måte. Anonymkode: e3d73...5e2 jo kanskje. Men her føler jeg rett og slett at far bør få budskapet servert klart også. SLik gjør vi det i vår familie. Anonymkode: 73502...55d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå