Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo helt åpenbart når ting som "veldedighet", "hesteriding" og "ferier" er grunnen til at man ikke har råd.

Anonymkode: 48a7b...de9

Hva er det TS ikke har råd til? Har du i det hele tatt lest innlegget og kommentarene til TS? 

Anonymkode: d7000...dab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om noen har sagt det men rammelån er helt nydelig. Reddet meg og flere venninner når vi ble skilt. Krever litt egenkapital men det har du. Litt høyere rente men fleksibiliteten er så verdt det. Bare et tips. 

Anonymkode: bebfd...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær og sko og treningsutstyr, 4000 pr mnd er veldig mye. Kjøper du noe hver mnd? Det er nok unødvendig, og i allefall til deg selv. Barna vokser jo selvsagt, men trenger jo ikke lassevis av merkeklær eller mange par sko. Denne posten kan du nok kutte en del på. Treningsutsyr varer i årevis, trenger absolutt ikke nytt flere ganger i året.

Helse/skjønnhet, 1800 pr mnd er også mye, synes jeg, men det kommer jo an på hva slags helseutgifter du har. Er du/ barna avhengige av medisiner eller spesialbriller blir det jo dyrt.

Jeg betaler frisør for meg og mine to barn, samlet ca kr 800 pr mnd i snitt. Går aldri til hudpleie/voksing/botox/manikyr e.l., og gode kremer ønsker jeg meg til jul.

Anonymkode: c7904...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner faktisk ikke hvor vanskelig det skal være å sette opp et budsjett. Hvor lav er egentlig intelligensen til folk i dag? Det er ren allmennkunnskap.

Anonymkode: ab77e...c84

TS er smart. Hun ber om innspill på hvor hun kan spare. Selvfølgelig kan hun sette opp et budsjett, men det blir mer kreativt dersom man kan hente smarte innspill utenfra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 minutter siden):

TS er smart. Hun ber om innspill på hvor hun kan spare. Selvfølgelig kan hun sette opp et budsjett, men det blir mer kreativt dersom man kan hente smarte innspill utenfra.

Da kan vi sette opp et budsjett som lar TS spare mye uten å måtte flytte.

Kutt ut hesteriding, fotball, veldedighet. Kutt ned på nye klær og sko og ferieturer. Vipps har man spart 20-35 lapper i måneden.

Anonymkode: 48a7b...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da kan vi sette opp et budsjett som lar TS spare mye uten å måtte flytte.

Kutt ut hesteriding, fotball, veldedighet. Kutt ned på nye klær og sko og ferieturer. Vipps har man spart 20-35 lapper i måneden.

Anonymkode: 48a7b...de9

Mange effektive  idéer, og hun har god nok råd til å bare velge noen av de. Det er noe av det fine med KG, man kan få mange fine innspill, og iverksette det mest passende av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.51):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Kjære TS, kondolerer❤️. Det å få hele sin livssituasjon snudd helt på hode, må være grusomt! Flott at du forsøker å få orden på praktiske ting, dette skal nok gå bra!

Jeg reagerer faktisk litt på summen på studielånet ditt. Betaler du ekstra ned på det? Da ville jeg de neste årene i så fall kun betalt det jeg måtte på dette lånet. Ta kontakt med Lånekassen og hør. Dersom mannen din hadde studielån, skal dette bli slettet. Du skal ikke betale hans.

HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 Dette er da ikke SÅ mye, dette er et utgangspunkt!

forsikringer: 2000 OK
Fritidsaktiviteter: 2000 OK
helse/egenpleie: 1800 OK

mat: 10000 Til deg og to barn, kan du spare mye her. Begynn å ukeshandle, der kan du spare MYE! Lag en plan over alt dere skal ha til middag på ei uke. Handle inn til det, og ikke plukk mye annet😅. Dette er en treningssak som vil gå seg til. Denne posten ville jeg satt til 8000kr, da tar jeg godt i.

Klær/sko/treningsutstyr: 4000 Slå sammen med diverse, gaver og leker. Sett av et fast beløp hver måned her, feks totalt 5000kr. Da tar du av denne potten når noen trenger noe nytt. Da blir det ikke smalhansmåned, når noen trenger nye vintersko. 


Ferie: 1800 Sett av på egen konto, slik som posten over. Da kommer dere dere på tur innimellom. Dette vil være tid med ungene som er vel investert.


Bil: 4200 Må du ha bil? Kan dere greie dere med kollektiv?


Studielån: 4100 Se det jeg skrev over.


Gaver: 1000 Se over
leker: 2100 Se over

SFO: 3000 OK

Diverse: 500 Se over
Veldedighet: 2800 Denne posten kuttes helt, inntil du får stablet deg på beina selv❤️.

 

Slik jeg ser det nå, har jeg med enkle grep kuttet over 7000kr/mnd. Det jeg videre anbefaler deg, er å sette opp et budsjett. Bruk feks regneark. Hold deg til budsjettet. Da er det lettere å få oversikt over det hele, også eventuelle konsekvenser dersom du en måned må gå over budsjett.

 

Lykke til!

 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dettevarhåpløst skrev (9 timer siden):

Kjære TS, kondolerer❤️. Det å få hele sin livssituasjon snudd helt på hode, må være grusomt! Flott at du forsøker å få orden på praktiske ting, dette skal nok gå bra!

Jeg reagerer faktisk litt på summen på studielånet ditt. Betaler du ekstra ned på det? Da ville jeg de neste årene i så fall kun betalt det jeg måtte på dette lånet. Ta kontakt med Lånekassen og hør. Dersom mannen din hadde studielån, skal dette bli slettet. Du skal ikke betale hans.

HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 Dette er da ikke SÅ mye, dette er et utgangspunkt!

forsikringer: 2000 OK
Fritidsaktiviteter: 2000 OK
helse/egenpleie: 1800 OK

mat: 10000 Til deg og to barn, kan du spare mye her. Begynn å ukeshandle, der kan du spare MYE! Lag en plan over alt dere skal ha til middag på ei uke. Handle inn til det, og ikke plukk mye annet😅. Dette er en treningssak som vil gå seg til. Denne posten ville jeg satt til 8000kr, da tar jeg godt i.

Klær/sko/treningsutstyr: 4000 Slå sammen med diverse, gaver og leker. Sett av et fast beløp hver måned her, feks totalt 5000kr. Da tar du av denne potten når noen trenger noe nytt. Da blir det ikke smalhansmåned, når noen trenger nye vintersko. 


Ferie: 1800 Sett av på egen konto, slik som posten over. Da kommer dere dere på tur innimellom. Dette vil være tid med ungene som er vel investert.


Bil: 4200 Må du ha bil? Kan dere greie dere med kollektiv?


Studielån: 4100 Se det jeg skrev over.


Gaver: 1000 Se over
leker: 2100 Se over

SFO: 3000 OK

Diverse: 500 Se over
Veldedighet: 2800 Denne posten kuttes helt, inntil du får stablet deg på beina selv❤️.

 

Slik jeg ser det nå, har jeg med enkle grep kuttet over 7000kr/mnd. Det jeg videre anbefaler deg, er å sette opp et budsjett. Bruk feks regneark. Hold deg til budsjettet. Da er det lettere å få oversikt over det hele, også eventuelle konsekvenser dersom du en måned må gå over budsjett.

 

Lykke til!

 

Takk for fine ord!! Og veldig grundig og gode synspunkt, så takknemlig for at du tok deg tiden til å skrive.  God ide å slå sammen de postene, når utgiftene ofte er litt sesongbasert, den hadde jeg ikke tenkt på selv. 
- Studielånet er desverre høyt grunnet utenlandsstudier, så 4100 er det faste per mnd. 
- Bil er faste utgifter på bare 2000kr i mnd ser jeg. (drivstoff, bompenger, bilvask og parkering, har ikke lån). gjennomsnittet på 4200 var inkludert nye dekk og en tur på verksted, så utgiftene der kan gjerne reduseres, forhåpentligvis. bilen er 7-8år. Må desverre ha bil.  

Brukt de siste dagene nå på å granske nettbanken og prøve å sette meg inn i ting, og føler allerede at jeg har mer kontroll på dette kaoset. Hatt en fin samtale med barna i dag om hva vi ønsker å prioritere fremover, og prøve å engasjere dem. merker konkurransementaliteten slår inn. Ny måned i morgen, og spent på hva april-utgiftene blir bare ved å være litt mer bevisst. 

Anonymkode: 359f7...6f4

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle lage deeet lange tips innlegget fra når jeg ville gjøre det samme men du sitter bare å skryter over å god råd du har å at du ikke kan spare på noe 🤣 å så skal du spare på penger når vennene kommer på besøk. Jeg hadde aldri spart på andre 😅 du kommer til å bli den gjerrige 😅 

Anonymkode: df8ee...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg skulle lage deeet lange tips innlegget fra når jeg ville gjøre det samme men du sitter bare å skryter over å god råd du har å at du ikke kan spare på noe 🤣 å så skal du spare på penger når vennene kommer på besøk. Jeg hadde aldri spart på andre 😅 du kommer til å bli den gjerrige 😅 

Anonymkode: df8ee...3ee

Viss du har vært i samme situasjon så setter jeg veldig stor pris på tips! Syns det er nyttig å se hvordan andre prioriterer. Vi har nok opparbeidet en noe kostbar livsstil, og syns det er vanskelig å se hvor vi kan kutte uten at det går ut over livskvalitet. Håper jo å kunne fortsette å være gavmild venn og ikke bli kjip venn! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.40):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv.

Anonymkode: 359f7...6f4

Unnskyld meg, men å komme å klage på 70.000 utbetalt i mnd!! Skam deg!! 

Anonymkode: c29ff...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Unnskyld meg, men å komme å klage på 70.000 utbetalt i mnd!! Skam deg!! 

Anonymkode: c29ff...0d9

Det er en sjokk overgang for en enke med barn

Skam deg selv.

Ikke TS.

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unnskyld meg, men å komme å klage på 70.000 utbetalt i mnd!! Skam deg!! 

Anonymkode: c29ff...0d9

Leste det ikke som klaging.

Med jobb og utdanning fortjener ts hver krone, og det er undring fra ts selv hvorfor det ikke går. 

Anonymkode: 5179b...dea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes du har skyhøye boutgifter, og kjøre utgifter. 

Så ville ha vurdert å se på andre boliger og hvilke mnd kostnader de gir.  

Feks her jeg bor har jeg egen vann og kloakk. Så jeg betaler ikke for sånt. En km lengre bort har de 30.000kr bare i vannavgift i året.

Jeg må selvsagt ta kostnadene selv om noe blir galt i systemet vårt.  Men feks når vannpumpen vår tok kvelden kostet det 8000kr i egenandel hos forsikringen.   Å bytte det ut koster 120000kr og det har jeg da spart inn på 4år iht vannpriser her i kommunen. I tillegg har jeg kjøpt bil som bruker lite drivstoff. Og gikk fra 8000kr i mnd til 2500kr i mnd ved å bytte bil. Den er liten da. Vi har to biler så vi har en større også. 

Mine årlige kommunale utgifter er ca 9000kr i året. Det dekker søppel,  feiing og tømming av kloakk. 

Huset er nedbetalt , og ingen utgifter iht det. 

Ellers kan du ta en ringe runde og forhandle på  priser iht strøm, forsikring,  internett og tv løsninger, og lånekostnader. 

 

Anonymkode: 206a5...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Leste det ikke som klaging.

Med jobb og utdanning fortjener ts hver krone, og det er undring fra ts selv hvorfor det ikke går. 

Anonymkode: 5179b...dea

Har du boutgifter på 30.000 i mnd, og lurer på hvorfor det ikke får rundt?! Det sier seg vel selv?!! Man må bo billigere. Trenger hun dyre ferier? Hvor dyr bil har hun? Nei, jeg synes det bar et dumt innlegg. Såpass bør man forstå selv. 

Anonymkode: c29ff...0d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS har en dyr utdannelse fra utlandet og en jobb som gir såpass god lønn så kan hun nok ikke flytte til utkantstrøk og fortsette med samme arbeide. Hun sier ikke hvor hun bor men tipper det er i en av de store byene eller rett i nærheten, Bærum f.x. 

Da er det dyrt og bo altså. Alle kan ikke flytte til bygda for å spare penger. TS har og det at hun er helt alene med barna og sikkert bør bo i kort vei til jobb samt at hele familien har lidd et stort tap. Skjønner godt de vil bo i boligen fremover, men det er klart at hun betaler mye for en sikkert stor og dyr bolig. Men slik boligmarkedet ser ut til å bli (sentralt) kan dette vise seg å være en veldig grei fortsatt investering. Vi betaler 25000 i lån på vår bolig og 5000 i vann, renovasjon og strøm i gjennomsnitt i måneden. Men huset øker i verdi for hvert år.

Anonymkode: 3bbb6...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.56):

TS her. 
Boligkostnadene er 23.000 i avdrag på lån på 3,930 millioner. (5.75% rente), pluss kommunale utgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Men kan gjerne forhandle på rente, men trodde den var noen lunde bra. Huset vi bor i er taksert til 7 millioner. Vi kunne helt sikkert nedskallert, men ønsker å bli boende her, og prioritere bolig.  Ønsker heller forsøke og bli mer bevisst på annet forbruk vi har, slik at vi i fremtiden heller kan reise mer, kan prioritere å jobbe redusert, kan hjelpe barna mine med utdannelse og kan gi mer til veldedighet. Bli mer bevisst på forbruker rett og slett. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Tror du er på rett vei, når du begynner å tenke over det. Regner med at både bil og hus er viktig for livskvaliteten . Dette med hesteridning , ferier, og aktiviteter kan sikkert justeres slik at det ikke overstiger budsjettet. Jeg vil tro du trenger 14000 i måneden til mat/klær/ underholdning /buffer og diverse . Slik at du da sitter igjen med 30 til hus, 7 til bil, 14 til husholdning ? Da har du endel igjen til hobbier og fritid, men kanskje du må Styre pengene mer bevisst …

Anonymkode: 2dba4...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvis TS har en dyr utdannelse fra utlandet og en jobb som gir såpass god lønn så kan hun nok ikke flytte til utkantstrøk og fortsette med samme arbeide. Hun sier ikke hvor hun bor men tipper det er i en av de store byene eller rett i nærheten, Bærum f.x. 

Da er det dyrt og bo altså. Alle kan ikke flytte til bygda for å spare penger. TS har og det at hun er helt alene med barna og sikkert bør bo i kort vei til jobb samt at hele familien har lidd et stort tap. Skjønner godt de vil bo i boligen fremover, men det er klart at hun betaler mye for en sikkert stor og dyr bolig. Men slik boligmarkedet ser ut til å bli (sentralt) kan dette vise seg å være en veldig grei fortsatt investering. Vi betaler 25000 i lån på vår bolig og 5000 i vann, renovasjon og strøm i gjennomsnitt i måneden. Men huset øker i verdi for hvert år.

Anonymkode: 3bbb6...2e9


Man får sentrale boliger til under 7. millioner. Det er ikke sånn at enten har du en bolig til 7 millioner eller så bor du langt ut på bygda.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viss du har vært i samme situasjon så setter jeg veldig stor pris på tips! Syns det er nyttig å se hvordan andre prioriterer. Vi har nok opparbeidet en noe kostbar livsstil, og syns det er vanskelig å se hvor vi kan kutte uten at det går ut over livskvalitet. Håper jo å kunne fortsette å være gavmild venn og ikke bli kjip venn! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Jeg er veldig glad for at mine venner vil være vennene mine fordi jeg er den jeg er og ikke fordi jeg strør rundt meg med gaver.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.54):

70 tusen netto i mnd og sliter? WOW. Beviser at det er ikke inntekten, men utgiftene som avgjør om du blir rik.

Anonymkode: 017a6...3d1

Hun påstår vel aldri at hun sliter, men skriver at hennes avdøde mann var den som håndterte økonomien i familien. Går vel an å vise forståelse for at det kan være vanskelig å sette seg inn i, spesielt i dagens økonomiske klima, og i en sorgprosess som sikkert ikke er over enda.. Medlidenhet er faktisk en greie.. 

Anonymkode: 8f116...1d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...