Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du boutgifter på 30.000 i mnd, og lurer på hvorfor det ikke får rundt?! Det sier seg vel selv?!! Man må bo billigere. Trenger hun dyre ferier? Hvor dyr bil har hun? Nei, jeg synes det bar et dumt innlegg. Såpass bør man forstå selv. 

Anonymkode: c29ff...0d9

Det må hun slett ikke. Når hun tjener så mye som 70 000 per måned gar hun 40 000 igjen etter at alt med bolig er betalt. Det er mer enn mange har før boligutgifter, så hun kan trygt bli boende.

Det høres ikke ut som de andre utgiftene er noe problem heller, bare at hun ønsker bedre oversikt for å forstå hvor pengene blir av. Det får hun ved å gå igjennom utbetalingene for en måned eller to. Kanskje finner hun noe unødvendig hun gjerne kan kutte, kanskje ikke, uansett får hun bedre forståelse for økonomien. 

Anonymkode: 7b427...0a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Takk for fine ord!! Og veldig grundig og gode synspunkt, så takknemlig for at du tok deg tiden til å skrive.  God ide å slå sammen de postene, når utgiftene ofte er litt sesongbasert, den hadde jeg ikke tenkt på selv. 
- Studielånet er desverre høyt grunnet utenlandsstudier, så 4100 er det faste per mnd. 
- Bil er faste utgifter på bare 2000kr i mnd ser jeg. (drivstoff, bompenger, bilvask og parkering, har ikke lån). gjennomsnittet på 4200 var inkludert nye dekk og en tur på verksted, så utgiftene der kan gjerne reduseres, forhåpentligvis. bilen er 7-8år. Må desverre ha bil.  

Brukt de siste dagene nå på å granske nettbanken og prøve å sette meg inn i ting, og føler allerede at jeg har mer kontroll på dette kaoset. Hatt en fin samtale med barna i dag om hva vi ønsker å prioritere fremover, og prøve å engasjere dem. merker konkurransementaliteten slår inn. Ny måned i morgen, og spent på hva april-utgiftene blir bare ved å være litt mer bevisst. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Det er bra du tar deg tid til å sette deg inn i økonomien din. Til lærdom for barna dine, lær de opp i økonomi når du har funnet ut av det. 'Å ikke ha interesse av det' er ren bs. Alle bør ha en interesse av å ha oversikt over sin egen økonomi. Dette lærer du nå den harde veien. Men det vil nok gå bra for du har et veldig bra utgangspunkt. Du har høy inntekt og du har en solid buffer.

For min del er det hele tiden en fortløpende vurdering av hva vi trenger. Selv småting som youtube-premium. Abonnerer i dag på netflix og spotify. YT-premiuim gikk faktisk ut for ett par dager siden, og jeg har ikke fornyet den enda.

Det jeg gjør med abonnement, er at jeg alltid avslutter de etter å ha betalt for en måned. Da kan ser jeg også raskt hvor mye jeg egentlig bruke det. Det er så sinnsykt mye som er abonnementbasert i disse dager at det kan faktisk bli et stor sluk på sikt.

Jeg kan vise deg hva jeg har i mitt regnskap. Vi består da av en tenåring, katt og meg. Jeg har en enebolig og en bil.

Som du kan se, er alle inntekten øverst, deretter følger de faste utgiftene. De variable er nederst. Fikk ikke med mine tre nederste: Men de er oppsummerte tall:Total inntekt, total utgift, Balanse.

 

 

Lønn

Barnetrygd

Barnebidrag

Diverse

Ekstrajobb

Overført

Boliglån

Kom.avgift

Lånekassen

Strøm

Telefon

Forsikringer

Media

Bil/transport

Ungen

Moi

Katt

Mat

Helse

Div

Turer

Bolig og eiendom

KK

ekstralån

Reise/sparing

Anonymkode: 6d0a2...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.51):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Hei, jeg er enslig mor med ett barn som bor hjemme og 2 som studerer.

jeg har hus og hytte, lån på 7 mill.

jeg har utbetalt 53000 pga mye rentefradrag . Har vanlig lønn.Jeg har utgifter

huslån : 32000

billån 7100

forsikring/komm avg/strøm/Internett 

8000

forbruk: 5000

 

jeg velger å ha så lavt forbruk, fordi jeg prioriterer bil/hus/hytte

forbruket økes litt hvis jeg leier ut på Airbnb , v feriepenger ol.

forbruket er bare mat/gaver klær til barna , selv bruker jeg nesten ingenting .

 

bare for å vise at du velger selv hvordan du vil bruke pengene dine. Du MÅ ingenting. Finn ut hva som er viktig for deg😀

 

Anonymkode: 2dba4...c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må hun slett ikke. Når hun tjener så mye som 70 000 per måned gar hun 40 000 igjen etter at alt med bolig er betalt. Det er mer enn mange har før boligutgifter, så hun kan trygt bli boende.

Det høres ikke ut som de andre utgiftene er noe problem heller, bare at hun ønsker bedre oversikt for å forstå hvor pengene blir av. Det får hun ved å gå igjennom utbetalingene for en måned eller to. Kanskje finner hun noe unødvendig hun gjerne kan kutte, kanskje ikke, uansett får hun bedre forståelse for økonomien. 

Anonymkode: 7b427...0a5

Enig, et fint innlegg, hun ønsker bare å bli litt bedre på organisering, hun er allerede flink, og har god oversikt og god inntekt 😀

Anonymkode: 2dba4...c43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 29.3.2024 den 20.24):

TS er smart. Hun ber om innspill på hvor hun kan spare. Selvfølgelig kan hun sette opp et budsjett, men det blir mer kreativt dersom man kan hente smarte innspill utenfra.

Enig, kjekt med sånne innlegg, kjekt med budsjett, og gøy å gå igjennom budsjettet til andre, man kan få mer forståelse for eget budsjett også da .

Anonymkode: 2dba4...c43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg er også alenemor til to barn og har 28 000 utbetalt i mnd som sykepleier i 75%stilling. Klarer meg helt greit uten at jeg føler jeg må spare inn på noe. Men har heller aldri levd noe luksusliv. Er flittig Finn bruker og nøyer oss med hytteferier i Norge. Vi har det godt og kjøper den maten vi vil uten å trenge å spare på det. Klærne er altså oftest gjenbruk. Men vi føler oss ‘rike’ likevel☺️

Anonymkode: b6344...bc0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette skjønner jeg ingenting av. Jeg er også alenemor til to barn og har 28 000 utbetalt i mnd som sykepleier i 75%stilling. Klarer meg helt greit uten at jeg føler jeg må spare inn på noe. Men har heller aldri levd noe luksusliv. Er flittig Finn bruker og nøyer oss med hytteferier i Norge. Vi har det godt og kjøper den maten vi vil uten å trenge å spare på det. Klærne er altså oftest gjenbruk. Men vi føler oss ‘rike’ likevel☺️

Anonymkode: b6344...bc0

Men når TS betaler over 30000 i måneden på bolig så er hun i en litt annen situasjon. Går ut ifra at du ikke har så store boutgifter med din lønn? TS har vært vant til to voknse med god lønn og har en bolig deretter. Nå har dette endret seg, hun har fortsatt en god lønn med er blitt alene og trenger innspill til sin økonomi.

Anonymkode: 3bbb6...2e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.12):

Det er ingen som snakker om dårlig råd. Hun har ikke god råd med 70000 som eneforsørger, men ikke dårlig råd.

Men barna har vært vant til en livsstil. Nå har de mistet pappaen sin, og forståelig nok ønsker Ts å ikke måtte ta fra dem hus, hjem, aktiviteter og venner i tillegg.

Anonymkode: a6d90...855

Jo, man har svært god råd med 70 000 utbetalt som eneforsørger, det er like mye som to gjennomsnittlige inntekter, men man slipper da utgiftene som går med til to voksne. Så mao bedre råd enn de fleste familier.

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.39):

Eh man må jo klippe seg innimellom? 

Anonymkode: f971e...ffe

Eh, hvorfor må man det? Mange som ikke gjør det. Enda flere som klipper seg selv. En frisørsaks koster ca 100 kroner. En klippemaskin noe mer. Ingen i vår familie går noen gang til frisør. Å betale andre for å klippe av håret eller file neglene dine er det mest ekstragavante unødvendige luksus jeg kan komme på. 

Anonymkode: bb609...07c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykeste innlegget jeg har lest på lenge. Tenk å ha 70 000 ,- i mnd og ikke vite hvordan man skal klare seg. 
Har ikke ord 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei, jeg er enslig mor med ett barn som bor hjemme og 2 som studerer.

jeg har hus og hytte, lån på 7 mill.

jeg har utbetalt 53000 pga mye rentefradrag . Har vanlig lønn.Jeg har utgifter

huslån : 32000

billån 7100

forsikring/komm avg/strøm/Internett 

8000

forbruk: 5000

 

jeg velger å ha så lavt forbruk, fordi jeg prioriterer bil/hus/hytte

forbruket økes litt hvis jeg leier ut på Airbnb , v feriepenger ol.

forbruket er bare mat/gaver klær til barna , selv bruker jeg nesten ingenting .

 

bare for å vise at du velger selv hvordan du vil bruke pengene dine. Du MÅ ingenting. Finn ut hva som er viktig for deg😀

 

Anonymkode: 2dba4...c43

Wow! Dette var inspirerende! Imponerende hvordan du klarer å prioritere det som er viktig for deg! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Dojakitty said:

Sykeste innlegget jeg har lest på lenge. Tenk å ha 70 000 ,- i mnd og ikke vite hvordan man skal klare seg. 
Har ikke ord 

Nå fantasterer du, det stod ikke i hovedinnlegget at hun ikke klarer seg. Hun skriver det motsatte: At det går rundt.

Anonymkode: a291b...6ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle sidene her, men du har jo en ekstremt høy rente på det huslånet. Du er vel godt innafor 60% belåningsgrad og burde kunne få en god rente. Hadde starta der for å si det sånn. Vi har 4,8 % rente på et betydelig høyere lån. Forhandler på denne jevnlig. 
 

Ellers syns jeg det var mye med 10.000kr på mat. Vi har 12.000 i budsjett familie med 2 voksne og 2 tenåringer. Da ene tenåringen flytta på hybel gikk matforbruket betydelig ned. Og vi kjøper det vi har lyst på. Kunne nok spart ytterligere noen tusenlapper ved å kutte ut brus, iste osv.

Anonymkode: 7b015...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, har du kort nedbetaling på huslånet siden det er så dyrt i mnd? Kan hende at mannen din tok kortere nedbetaling enn 25-30 år da dere hadde to inntekter. Har du sjekket det? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.4.2024 den 17.14):

Men når TS betaler over 30000 i måneden på bolig så er hun i en litt annen situasjon. Går ut ifra at du ikke har så store boutgifter med din lønn? TS har vært vant til to voknse med god lønn og har en bolig deretter. Nå har dette endret seg, hun har fortsatt en god lønn med er blitt alene og trenger innspill til sin økonomi.

Anonymkode: 3bbb6...2e9

Ja ts har rundt 30 000 i mnd på bolig, men sitter allikevel igjen med rundt 40 000 etter at boligutgifter er betalt. Etter boutgifter sitter hun fortsatt igjen med mye mer en totalt utbetalt lønn  til vedkommende du siterte.

Anonymkode: a156a...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 12.51):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Synes egentlig ikke det ser så verst ut, og jeg skjønner at det ikke er lett å bare kutte i utgifter. Bokostnader, bil og studielån kan jo ikke bare kuttes. Klart, man kan flytte eller kvitte seg med bilen, men det er ikke nødvendigvis så lett.

Ser at du skriver at leker er unntakstilstand, og det er jo bra, for det er vel ikke helt behov for å bruke 2100kr i måneden på det hvis man føler at det kniper?

Jeg ville nok kanskje halvert budsjettet på veldedighet. Det er hyggelig å gi, men hvis det akkurat går rundt for deg, så "sliter" du også. Det + kutt i lekeinnkjøp er jo 3000 kr ekstra i måneden.

Nå vet jeg ikke hvordan økonomien ellers er, og om du har gode buffere for en regnværsdag. Hvis du har det så er det jo flott, da er det ikke krise å ikke gå mange tusen i pluss, men jeg hadde følt meg kvalt med de utgiftene hvis jeg ikke hadde det. Da hadde jeg nok forsøkt med avdragsfrihet så lenge renta er så høy, og spart det jeg kunne.

 

 

Anonymkode: 1cd77...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flink med penger/økonomisk. Var jeg ts og ville spare litt ville jeg kjøpt billigere mat og billigere gaver/veldedighet. Det er det mye å gå på! (Å fjerne lapper fra nye plagg og gi dem bort som brukte er hinsides… det er mye pent brukt å få kjøpt på loppemarked og bruktbutikk som du kan gi bort). Lær deg å lage mat av rimelige råvarer. Vær bevisst innsparing ved alle daglige «småutgifter». Trives dere der dere bor ville jeg ikke flyttet - det trengs ikke. 

Anonymkode: 233db...5a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.3.2024 den 11.40):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Utrolig romslig økonomi vil jeg si. Men betale så mye på et hus?? Skulle tro du betalte ned lån på en diger gård..

Anonymkode: f3734...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utrolig romslig økonomi vil jeg si. Men betale så mye på et hus?? Skulle tro du betalte ned lån på en diger gård..

Anonymkode: f3734...5f4

De fleste boliger i Oslo koster vel mer enn en gård 

Anonymkode: 233db...5a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (3 timer siden):

TS, har du kort nedbetaling på huslånet siden det er så dyrt i mnd? Kan hende at mannen din tok kortere nedbetaling enn 25-30 år da dere hadde to inntekter. Har du sjekket det? 

I og med hun har arvet gjelden så har hun nok innblikk.

Rart det ikke ble tegnet livsforsikring i sin tid.....

 

Anonymkode: f3734...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste boliger i Oslo koster vel mer enn en gård 

Anonymkode: 233db...5a0

Ok. Hvorfor bo i Oslo da man kan bo på en gård som gir inntekt. Fullt mulig å tjene penger ved å trykke på knapper utenfor slummen. 

Anonymkode: f3734...5f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...