Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Herregud. Stig ned fra hesten din store moralens vokter? Så typisk nordmenn. Jeg kommenterte bare det økonomiske her, ikke noe annet. Tåler du ikke høre det? Ikke mitt problem.

Anonymkode: 017a6...3d1

Det er du som sitter på hesten og ikke tåler tilsnakk.

Anonymkode: f971e...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg liker best å se på kostnad per år på slikt. Du bruker:

Helse/egenpleie 1800 = 21600 i året

klær/sko 4000 = 48000 i året

Bil 4200 = 50400 i året

Leker 2100 = 25200 i året

Veldedighet 2800 = 33600 i året

Totalt = 178800 i året. Eller 21 % av inntekten. 

Her kan du spare MYE. Fritidsaktiviteter var ikke så galt, gaver høres ok ut, mat også. 

Dropp veldedighet, reduser leker til 500 kr, Helse/egenpleie reduseres til 1000, skaff elbil uten lån så utgift går ned til 1500, klær kan du kutte til 2000. 

Da er du på 1000+2000+1500+500=5000 eller 60000 i året. Besparelse = ca 120000 i året eller 10000 i mnd.

Legg av 2500 i tillegg til de 1800 på feriebudsjettet ditt om dere vil reise litt = 30000 i året. Da går besparelsen ned til 90000.

Det er «luksuspostene» som fyller hos deg, TS. Mat, aktivitet, bolig, forsikring, sfo er helt normalt.

 

Anonymkode: a6d90...855

gode poeng her! 

Endret av Frk vestibulitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 000 utbetalt i mnd er jo mer enn mange par har til sammen! Du bør virkelig få ned forbruket ditt.

Anonymkode: 91827...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

70 000 utbetalt i mnd er jo mer enn mange par har til sammen! Du bør virkelig få ned forbruket ditt.

Anonymkode: 91827...e24

Det er det TS ber om hjelp til.... 

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg liker best å se på kostnad per år på slikt. Du bruker:

Helse/egenpleie 1800 = 21600 i året

klær/sko 4000 = 48000 i året

Bil 4200 = 50400 i året

Leker 2100 = 25200 i året

Veldedighet 2800 = 33600 i året

Totalt = 178800 i året. Eller 21 % av inntekten. 

Her kan du spare MYE. Fritidsaktiviteter var ikke så galt, gaver høres ok ut, mat også. 

Dropp veldedighet, reduser leker til 500 kr, Helse/egenpleie reduseres til 1000, skaff elbil uten lån så utgift går ned til 1500, klær kan du kutte til 2000. 

Da er du på 1000+2000+1500+500=5000 eller 60000 i året. Besparelse = ca 120000 i året eller 10000 i mnd.

Legg av 2500 i tillegg til de 1800 på feriebudsjettet ditt om dere vil reise litt = 30000 i året. Da går besparelsen ned til 90000.

Det er «luksuspostene» som fyller hos deg, TS. Mat, aktivitet, bolig, forsikring, sfo er helt normalt.

 

Anonymkode: a6d90...855

Ikke uenig med dine prinsipper, men jeg tror i tillegg TS kan få ned månedlig huslånkostnad, selvsagt kun basert på  tall TS har oppgitt, dermed realistisk å klare dine tall og samtidig opprettholde 120.000 spart i året selv md 30.000 til reiser vil jeg gå ut fra. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld? 70 tusen utbetalt.

Du er rikere enn de fleste med en lønning.

Kjøp deg billigere hus og lev som en konge😉

Anonymkode: 4ed3b...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gentleman59 skrev (8 minutter siden):

Ikke uenig med dine prinsipper, men jeg tror i tillegg TS kan få ned månedlig huslånkostnad, selvsagt kun basert på  tall TS har oppgitt, dermed realistisk å klare dine tall og samtidig opprettholde 120.000 spart i året selv md 30.000 til reiser vil jeg gå ut fra. 
 

Tja, 5,75 % rente er ikke så ille altså. Kanskje man kan prute 0,25 %, det er knapt en tusenlapp i mnd. De andre utgiftene er faste med mindre man får avdragsfrihet.

Anonymkode: a6d90...855

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har det ganske likt som deg, bare litt knappere, har 63000 utbetalt og alene med to barn. jeg betaler enda litt mer på huslån enn deg og joda jeg gir til både veldedighet og jeg har råd til ferier. Sparer 5000 til ferie i mnd og 5000 i langsiktig sparing. Jeg har riktignok nedprioritert bil og har en nesten gratis eldre elbil, og hesteridning skulle jeg gjerne drevet med men låner heller hest gratis til tur ridning av og til så får jeg ta det opp senere hvis det blir mulig for hest er for dyrt for meg:). Shopper lite unødvendig og prioriterer barnas hobbyer og utsyr framfor mitt. Vi er flinke med mat, spiser hjemmelaget og lager fra bunn så matbudsjettet er beskjedent da ingen av oss bryr seg så hardt om fancy mat eller å spise ute. Jeg har budsjett og fører grundig regnskap sånn at er det ikke mer på en post en mnd så er det ikke det og må vente til neste mnd, sparer mye på at jeg ikke bare kjøper men faktisk holder budsjettet ganske strengt. 

Anonymkode: d4a45...807

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tja, 5,75 % rente er ikke så ille altså. Kanskje man kan prute 0,25 %, det er knapt en tusenlapp i mnd. De andre utgiftene er faste med mindre man får avdragsfrihet.

Anonymkode: a6d90...855

Rentene er ikke så ille, enig, men jeg vil tro, basert på tallene hun har oppgitt, at her er en refinansiering mulig med så lite gjeld på et hus som er taksert såpass høyt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt i veldedighet, kutt i å kjøpe ting til andre, spar de pengene til når huset trenger oppussing, et vindu blir lekk eller bilen må på verksted. Når du har gått fra to til en inntekt må du faktisk også huske på at du må ha en solid buffer. 

Anonymkode: ae28c...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. 
Har forsøkt å få råd av økonomisk rådgiver i banken, men de henviser bare til SIFO sitt budsjett. Som jeg ikke føler stemmer for oss. Tror ikke rådgiveren skjønte helt problemet siden det fint går rundt. Ble kanskje dårlig nyansert over. Vi har det ikke ille, vi har råd til det vi trenger. Men mer bevisst over at vi har sinnsykt mye penger inn på konto, og føler selv vi burde kunne klare oss med mindre, da de fleste venninne mine, også noen alenemødre har mye mindre utbetalt og likevel klarer å få ting til å gå rundt. Slik at vi heller kunne bruke pengene på noe annet. Vi bruker 11.000 i måneden på mat, men har ofte en del ekstra venner til middag. Men har tenkt vi kunne spare noe inn der.

Anonymkode: 359f7...6f4

Hei TS

Får ikke sendt deg PM siden du er anonym, men ser jeg var litt generell i svaret mitt. Jeg har brukt økonomisk rådgivning fra et revisjons- og rådgivningsselskap. De er på et litt annet nivå enn sparebankenes standardmatrise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (Akkurat nå):

Hei TS

Får ikke sendt deg PM siden du er anonym, men ser jeg var litt generell i svaret mitt. Jeg har brukt økonomisk rådgivning fra et revisjons- og rådgivningsselskap. De er på et litt annet nivå enn sparebankenes standardmatrise. 

Takk for tips! Hva kostet en slik rådgivning? Og hva følte du at du fikk ut av dette?  Kunne absolutt vært aktuelt. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips! Hva kostet en slik rådgivning? Og hva følte du at du fikk ut av dette?  Kunne absolutt vært aktuelt. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Siden jeg ikke er anonym vil jeg ikke skrive navn på selskap eller pris, men selskapet hadde 4 store bokstaver i navnet :)

De hjalp blant annet med å planlegge kort og langt, investere regelmessig og prioritere kostnader opp mot diverse kvaliteter. Som nevnt er jeg villig til å betale mer for ren mat av høy kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått mange gode råd. Det viktigste er det du har begynt på nå, nemlig å gå detaljert oversikt mnd for mnd. Leker, gaver, veldedighet og klær kan kuttes mye. Hvorfor kjøper du så mye nytt og dyrt ull feks? Kjøp brukt på finn.no feks. Masse fine pakker. Du sparer penger og miljøet. Mat er også en stor post. Det kan du nok kutte. Hva slags bil har du? Over 4000 mnd er jo en del.

La det gå litt sport i sparingen. Hvor mye mindte kan du bruke på mat, klær, gaver osv. neste mnd. sammenlignet med denne? Du kan FORT spare 10 000 i mnd.

Anonymkode: 37bf9...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh man må jo klippe seg innimellom? 

Anonymkode: f971e...ffe

Jeg var nylig til frisøren, men 10 år siden forrige gang. Det koster mye…

Anonymkode: 26dfb...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Jeg er usikker på hvordan du mener at vi skal hjelpe deg. Boutgifter er opplagt den store utgiftsposten, og hvis du ikke ønsker å flytte til et billigere sted, evt leie ut en del av huset så er det lite å gjøre der. Jeg har 5.6% rente, det er nok vanskelig å få så mye bedre med mindre du jobber i staten og kan benytte deg av lånemulighet der.

Hvordan forbruket ditt er vet bare du. Jeg tok en gjennomgang ifbm økte boutgifter og tok noen grep:

- kuttet ned på antall strømmetjenester. Netflix og spotify får være nok

- kuttet ut en dyr uføreforsikring. Den igjennom jobben får være nok

- kuttet ned på aviser

- Kjører bilene til de blir gamle og gjør bare nødvendig reparasjon

- avventer oppussing av hus

Forøvrig bruker jeg relativt mye penger på mat og drikke, men kjøper gjerne dato-varer.

Har aldri brukt mye penger på klær, ut på byen eller reise.

Anonymkode: 26dfb...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnomynBurker

Jeg vet ikke om det er nevnt. 

Hva med buffer og pensjonsparing? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Du kan kutte mye på mat. Sjekk Sifo.

Leker kan du minst halvere. De fleste barn har for mye leker..

Gaver er også ganske mye . 12 000 i året...

Veldedighet kutter du ut. Ikke vær latterlig.

Så si du sparer 3000 i mat, blir 36 000

Leker 1000, blir 12 000

Gaver sparer 4000, blir 4000

Kutter Veldedighet 2800, blir ihvertfall 30 000 i året

Til sammen 80 000 spart hvis jeg regner ut riktig, uten at det går noe særlig utover deg og barna

Anonymkode: b4398...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må på økonomikurs først og fremst - utbetalt 70.000kr er for mange to inntekter. Det er luksus om man driver med hest, gir penger til veldedighet og ferier. 

Anonymkode: 04ecc...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800

Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Det som er uthevet kan du kutte tvert og problemet er løst. 

Anonymkode: 04ecc...1ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...