Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør virkelig få ned boligkostnadene, 30.000,- er jo helt vilt.

Anonymkode: f8e69...d6c

  • Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lettere å hjelpe deg om du klarer å lage et budsjett på hva du bruker penger på. Hvor mye dere bruker på mat, hvor mye på klær, hvor mye på bil osv. 

Har du prøvd å forhandle til en bedre boligrente? 

Anonymkode: d72aa...b69

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Jeg kondolerer med tapet. 

Jeg tror nok dere må flytte til en rimeligere leilighet. 

Veldedighet og ferier har dere ikke råd til. 

Hva slags bil har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en økonomisk rådgiver...?

Anonymkode: aa85a...934

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært store boligutgifter da… men om lånet er stort, så blir det vel slik. Men dere burde likevel klare dere meget godt med 30-35000 til alt utenom! Matbudsjettet burde være på maks 7000 for dere tre feks. 

Anonymkode: 6f077...0db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva bruker du på veldedighet?  Det er fint å gi penger og støtte andre, men jeg tenker at man skal først og fremst klare å støtte seg selv og sin familie. Så jeg ville nok kuttet det ut en stund hverfall. Også ville jeg funnet en billigere plass å bo .

Anonymkode: 83de7...2e0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Kjempehøyt på bolig.. ferier bør vel gjerne kuttes ned på. Veldedighet kan du kutte ut. Overlat det til oss med god råd. Hesteridning er en ekstremt dyr hobby… er det barna eller du som driver med det? Hvis deg selv kan kanskje det kuttes?

Anonymkode: 6d99d...df1

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hesteridning koster sikkert endel. Du må få oversikt på hvor pengeslukene er, også kutte der du kan kutte.

Anonymkode: e3bf7...dd0

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 tusen netto i mnd og sliter? WOW. Beviser at det er ikke inntekten, men utgiftene som avgjør om du blir rik.

Anonymkode: 017a6...3d1

  • Liker 26
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lettere å hjelpe deg om du klarer å lage et budsjett på hva du bruker penger på. Hvor mye dere bruker på mat, hvor mye på klær, hvor mye på bil osv. 

Har du prøvd å forhandle til en bedre boligrente? 

Anonymkode: d72aa...b69

TS her. 
Boligkostnadene er 23.000 i avdrag på lån på 3,930 millioner. (5.75% rente), pluss kommunale utgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Men kan gjerne forhandle på rente, men trodde den var noen lunde bra. Huset vi bor i er taksert til 7 millioner. Vi kunne helt sikkert nedskallert, men ønsker å bli boende her, og prioritere bolig.  Ønsker heller forsøke og bli mer bevisst på annet forbruk vi har, slik at vi i fremtiden heller kan reise mer, kan prioritere å jobbe redusert, kan hjelpe barna mine med utdannelse og kan gi mer til veldedighet. Bli mer bevisst på forbruker rett og slett. 

Anonymkode: 359f7...6f4

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vurdere mindre hus, men det er jo synd for barna å måtte flytte fra der de har nettverket sitt. Synes ikke boligkostnadene var så høye mtp de rentene som er nå og at vedlikehold også er medregnet, men om du kan selge og kjøpe noe billigere vil det jo bli mindre.

Ellers er jo veldedighet helt unødvendig for dere nå, og hesteridning noe av det dyreste du får av aktiviteter. Må dere ha den bilen dere har nå eller kan du få tak i en billigere? Og så kan jo muligens feriebudsjettet kuttes i en periode?

Anonymkode: a6d90...855

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Finn deg en økonomisk rådgiver du føler du har/får kjemi med. Få vedkommende til å hjelpe deg med oversikt over økonomien. Deretter kan du prioritere. Jeg har f.eks prioritert å ha et stort budsjett til mat.  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjempehøyt på bolig.. ferier bør vel gjerne kuttes ned på. Veldedighet kan du kutte ut. Overlat det til oss med god råd. Hesteridning er en ekstremt dyr hobby… er det barna eller du som driver med det? Hvis deg selv kan kanskje det kuttes?

Anonymkode: 6d99d...df1

Unnskyld meg,men 70.000 utbetalt er ikke å ha dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

  • Liker 24
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unnskyld meg,men 70.000 utbetalt er ikke å ha dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Når det bare er en i husholdningen så

er det ikke så bra. Ts sier hun sliter med å få endene til å møtes. Da gir en ikke til veldedighet. Egentlig bør en sikkert kutte ut hest som hobby. Men en kan jo ikke si til et barn som nettopp har mistet sin far at de også må gi opp hobbyen sin… 

 

når en har dyre vaner så trenger en mer penger og dessverre så er ikke alle disse vanene umiddelbart lett å endre på

Anonymkode: 6d99d...df1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det bare er en i husholdningen så

er det ikke så bra. Ts sier hun sliter med å få endene til å møtes. Da gir en ikke til veldedighet. Egentlig bør en sikkert kutte ut hest som hobby. Men en kan jo ikke si til et barn som nettopp har mistet sin far at de også må gi opp hobbyen sin… 

 

når en har dyre vaner så trenger en mer penger og dessverre så er ikke alle disse vanene umiddelbart lett å endre på

Anonymkode: 6d99d...df1

Ikke mat uførtrollet. Det kommer opp hvergang noen eier et hus eller går på jobb og tjener penger.

Anonymkode: a6d90...855

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å få en pekepinn på «normalt forbruk» så kan du sjekke SIFOs budsjett, da ser du hva som er nøkternt å bruke på mat/klær/hobby etc. 

I mange banker ser man hva man har brukt penger på når kortet er dratt, dvs at det blir kategorisert etter mat/fritid etc. Du kan jo se over der og iallfall få en pekepinn på hvor mye av midlene som går til feks å handel på typiske matbutikker. 

Det viktigste er nok at du skaffer deg oversikt over hvor pengene går, da er det mye lettere å se hvor du kan spare/kutte ned og evt omprioritere. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (2 minutter siden):

Finn deg en økonomisk rådgiver du føler du har/får kjemi med. Få vedkommende til å hjelpe deg med oversikt over økonomien. Deretter kan du prioritere. Jeg har f.eks prioritert å ha et stort budsjett til mat.  

TS her. 
Har forsøkt å få råd av økonomisk rådgiver i banken, men de henviser bare til SIFO sitt budsjett. Som jeg ikke føler stemmer for oss. Tror ikke rådgiveren skjønte helt problemet siden det fint går rundt. Ble kanskje dårlig nyansert over. Vi har det ikke ille, vi har råd til det vi trenger. Men mer bevisst over at vi har sinnsykt mye penger inn på konto, og føler selv vi burde kunne klare oss med mindre, da de fleste venninne mine, også noen alenemødre har mye mindre utbetalt og likevel klarer å få ting til å gå rundt. Slik at vi heller kunne bruke pengene på noe annet. Vi bruker 11.000 i måneden på mat, men har ofte en del ekstra venner til middag. Men har tenkt vi kunne spare noe inn der.

Anonymkode: 359f7...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det bare er en i husholdningen så

er det ikke så bra. Ts sier hun sliter med å få endene til å møtes. Da gir en ikke til veldedighet. Egentlig bør en sikkert kutte ut hest som hobby. Men en kan jo ikke si til et barn som nettopp har mistet sin far at de også må gi opp hobbyen sin… 

 

når en har dyre vaner så trenger en mer penger og dessverre så er ikke alle disse vanene umiddelbart lett å endre på

Anonymkode: 6d99d...df1

Nei hun har fortsatt ikke råd. Og i tillegg sitter hun  på et hus til en verdi av 7 millioner. Å si at hun har dårlig råd et et hån mot de som faktisk har dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt eget forbruk kan du redusere drastisk. Kutt ut alt av klær, sko og utstyr. Du har sikkert mer enn nok i skapet. Ikke bruk penger på hår, negler, sminke o.l. Ikke spis ute, ikke reis utenom hvis det er til familie du kan bo hos.

Anonymkode: 87f25...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...