Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnomynBurker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vil for mye. Det er der problemet ligger. Drop jobbe redusert og veldedighet. Du er enke vennen.  Folk vil gi til deg og ikke få til deg. 

Anonymkode: b4398...c9b

Dette er det fineste jeg har lest her inne, noensinne tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må kutte vedledighet og å gi til venner som sliter. 

Matbudsjettet kan du halvere. Jeg og to tenåringsgutter spiser for 1200kr uka når mannen er bortreist. Så 5000kr mnd burde holde for dere. Da har du 5000kr spart.

 

Bare de to postene er 8000kr. Tar du 1000 fra leker og 1000 fra klær posten så er det 10000kr mnd spart.

Sett det inn på sparekonto så på 10 mnd så har du 100000kr. Det burde være motivasjon.

Anonymkode: b8aa9...6cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

70.000?! Får utbetalt ca. 25.000 i måneden og har overlevd i alle år. Man trenger mindre enn man tror. Har en bil fra 2010 og leier. 100 % alenemor. Kjøper minimalt til meg selv.

Anonymkode: f23f4...093

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renten din er høy. Sjekk fagforening om de har noentilbud.

Anonymkode: 6a8d9...dbc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

3100 på gaver og leker hver eneste måned er mye. 4000 til klær og sko og treningsutstyr hver måned er også mye. Hvorfor går det såpass mye til helse og egenpleie? Ferie og fritid synes jeg faktisk ikke dere bruker så mye på. Prisverdig å bruke 2800 på veldedighet når man synes det ikke går rundt, men her kan dere fint kutte i andre ting først. 

Anonymkode: 725a1...1ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det høye utgifter. 

Kondolerer med tapet ditt.
Jeg er alenemor med fire barn, ingen bidrag. Jeg har utbetalt mindre enn halvparten av deg, og likevel har jeg grei råd til alt vi trenger. (Men jeg lever selvsagt litt sparsommelig) 

Jeg er heldig å ha mindre lån, men betaler ca 15-17.000 i måneden på lån, kommunale avgifter osv. 
Mat på oss fire er maks 5000 i måneden. Strøm 3000, telefon ca 1000 på alle, internett osv 1500. Klær 1000 kr på alle. Vi reiser kun på billige ferier i utlandet, så de pleier komme på rundt 5-7000 kr inkl mat. Og resten går til forsikring, fritidsaktiviteter og annet diverse, pluss sparing. 

Sifo sitt budsjett synes jeg overhodet ikke er et nøkternt forbruk, hadde vi hatt et forbruk tilsvarende det, hadde det ikke gått rundt her. Men hverken jeg eller ungene trenger mye klær, vi sliter ut det vi har før vi kjøper nytt, og vi er generelt nøkterne i vårt forbruk. Men vi lever ikke som fattiglus, vi har råd til det som trengs, men sløser ikke. 

I ditt tilfelle ville jeg sett på hva jeg kunne kutte ned på. Mat kan du helt klart kutte kraftig ned på, uten at det går på kompromiss med mengde eller sunnhet. Er det utleieenhet i huset så det kan være aktuelt? Jeg har forståelse for at du ikke ønsker at ungene skal måtte flytte, men bokostnadene er jo høye. Jeg vet ikke hvor mye du gir i veldedighet, men der kan du kanskje også kutte ned? Trenger ikke kutte helt ut, men kanskje legge deg på 2-300 i måneden? Hest er selvsagt en dyr hobby, er det måter å spare inn litt der? Kjøpe brukt utstyr, andre klubber som kanskje er billigere? Lykke til

Anonymkode: 7354a...666

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

70.000?! Får utbetalt ca. 25.000 i måneden og har overlevd i alle år. Man trenger mindre enn man tror. Har en bil fra 2010 og leier. 100 % alenemor. Kjøper minimalt til meg selv.

Anonymkode: f23f4...093

Skjønte du egentlig at TS har blitt enke og prøver å sette seg inn i ting eller skulle du bare skryte av deg selv? 

(Jeg er ikke TS) 

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svært store boligutgifter da… men om lånet er stort, så blir det vel slik. Men dere burde likevel klare dere meget godt med 30-35000 til alt utenom! Matbudsjettet burde være på maks 7000 for dere tre feks. 

Anonymkode: 6f077...0db

7000 til mat for tre er i minste laget, de har råd til å spise ordentlig. De har jo ganske god råd. Skal man kutte kostnad så bør de tenke gjennom to ganger om hesten kan selges.  Husutgiftene kan reduseres litt på sikt fordi man kan betale avdrag slik at det blir mindre rente å betale. Det som er smart er å sette av 7000 til sparing, men disse sparepengene kan altså brukes til å nedbetale lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få økonomisk rådgivning hos NAV, selv om jeg ikke tror du er den typiske klienten de har.

Leker kan du kutte ned på. Veldedighet ville jeg kuttet bortsett fra fadderbarnet. Bil og mat kan kanskje kuttes i. SFO er vel begrenset hvor lenge du trenger det? Studielånet kan settes på vent i måneder du har dårlig råd, det er kanskje ikke så mange årene igjen?

Det er fint at du vil prioritere barnas ve og vel men du kan ikke bruke over evne for at de skal få alt som før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke TS. Du er bare ufordragelig. Hun har blitt enke og prøver å få kontroll.

Vet ikke om du har empati nok til å skjønne at det kan være overveldende. Uansett om man har lite eller mye penger. 

 

Anonymkode: f971e...ffe

Herregud. Stig ned fra hesten din store moralens vokter? Så typisk nordmenn. Jeg kommenterte bare det økonomiske her, ikke noe annet. Tåler du ikke høre det? Ikke mitt problem.

Anonymkode: 017a6...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (28 minutter siden):

 

Veldedighet kan du gjøre uten å bruke fem øre:

Nabokona selger mye brukt og sender pengene til veldedighet. Mye klær som barna har  vokst ut av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh man må jo klippe seg innimellom? 

Anonymkode: f971e...ffe

Frisør er vilt dyrt. Der går det fort 1000 kr per gang. Mange kan klippe hår så det ser pent ut. Kan enkelt fikse gratis frisørtimer hvis man er god på noe annet, så kan man bytte tjenester. Og så er det lurt å ha en sveis som ikke må klippes hver 6. uke.  

Hvis man absolutt må gå til frisør, så kan man spare en del på å be om lærling. 

Anonymkode: 57130...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Dropp veldedighet, kutt ned på leker og utstyr / klær til barna, samt egenpleie. Sparer fort 5000-6000 ,- i mnd. 

Anonymkode: d7000...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har omtrent deg samme som deg utbetalt tilsammen per mmd, to voksne og to barn. Vi har akkurat det samme i lån også (3.95 mill). 
Vårt budsjett er omtrent slik:

Lån og avdrag (22 000). Eiendomsskatt og kommunale avgifter kommer utenom, omtrent 500 per mnd om jeg husker ok. 

Strøm (3000 per mmd, gjennomsnitt i løpet av ett år)

Forsikringer: 34 000 i året, fordelt på fire  avdrag.

Barnehage: 5300 per mnd.

Tv og internett: 1100

Det som varierer er mat/husholdning. Her er vi på omtrent 9000-12000 per mnd. Prioterer god og sunn mat laget fra bunn, mye frukt og grønt. Inkludert er også bleier og noe klær. Går i tillegg en del til underholdning (strømmetjenester), trening og telefon. Men dette varierer også avhengig av hvor mye som er igjen på slutten av mnd. Vi ser an budsjettet. Kan vi ikke gå til Leos så går vi heller ut på fjellet. Tar alltid med ferdig smurt mat.

Har nok ikke tatt med alt nå, det kommer alltid noe ekstra.

Fritidsaktiviteter går det ikke mye til per i dag (men det endres nok). Sparing er fordelt 12 000 til forskjellige fond og kontoer øremerket til hus, bil, barn og ferier. I tillegg sparer vi opp det som er igjen til en buffer til klær til barna, overraskende utgifter etc. omtrent 3-4000 per mnd. 

 

 

Anonymkode: cd11f...ff5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO har gratistilbud på 12 timer i uka for 1. og 2. klassinger. Tror deg blir gratis for 3. kl. også. Hvis du ikke trenger så mange timer, så kan det jo være noe. 

Anonymkode: 57130...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk reagerer på at 30.000,- går med til hus?
Har selv kjøpt et rimelig hus i utkanten med et lån på 2,4 og her forsvinner 20.000,- i måneden på renter + avdrag + strøm + renovering + kommunale avgifter + forsikring. Har ikke tatt med vedlikehold i beregningen heller. Så sier seg selv at dersom man bor i en større by og har et litt høyere lån, så er ikke 30.000,- usannsynlig i det hele tatt.

Bolig er en stor utgift, men i disse dager ikke så enkelt å gjøre noe med. Det er en kostnad  å flytte, betale megler og fotograf og takstmann og flyttebyrå, og det er også en belastning for barna. Ville ikke hatt det som hovedprioritet ihvertfall.

Egentlig så tenker jeg at dersom dere klarer dere, så er det mer enn bra nok. :) At du opplever at pengene renner ut, kan kanskje ha mer å gjøre med at du sitter med hovedansvaret, og ser utgiftene i et annet lys enn før.

Veldig mange av oss lever nøyaktig slik du gjør: Vi klarer oss, og det er det.

Jeg ser at du har kalkulert inn egenpleie, fritidsinteresse og ferier. Mye tyder på at dere lever et fint, normalt og godt liv. Jeg synes du skal være storfornøyd. Å være enke er nok ikke lett. Så å være litt ufornuftig av og til, og bruke penger på hyggelige ting, slik som å ha venner på besøk eller spise god mat, synes jeg høres ut som en fin prioritering. :)

I stedet for å spørre fremmede folk på nett, vil jeg heller anbefale deg å føre et nøye budsjett i Excel. Du kan også lage egne kontoer for ulike ting: Slik som en konto for regninger, en konto for husholdning, en konto for annet.
Fører man et nøye budsjett over tid, ser man selv kjapt hvor kostnadene går. Hva som er viktig og ikke viktig, og hvor man kan kutte. Jo mer man lærer og setter seg inn i ting, jo mer selvstendig blir man.

Så ville jeg tenkt at det er lov å være litt egoistisk. Du trenger ikke føle deg ille dersom du dropper alt av vedledighet i noen år. Har selv droppet alt slikt da rentene ble dyre. Noen ganger må man bare prioritere.

Anonymkode: d5140...3d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh man må jo klippe seg innimellom? 

Anonymkode: f971e...ffe

Du forstår hva jeg mener. Har hun langt hår, kan det klippes enkelt av ei venninne et par ganger i året.

Anonymkode: 87f25...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om banken din har sånn oversikt. Men på dnb får jeg opp kake som viser hvor mye av lønnen som går til hvilke type utgifter.  

Gå inn å sjekk direkte hva du bruker penger på. Skriv ut kontoutskrift og gul ut det som er unødvendig.  Sjekk hvor mye du bruker på strømme utgifter ol. 

Du bør ha god råd til sparing også på den inntekten der. 

Du kan også ringe å få ned  utgifter på forsikring osv.  

Litt jobb er det men verdt det.

Jeg har en regnings konto jeg setter inn penger på hver mnd og autotrekk på alt som kan trekkes automatisk.  

Også handler jeg inn alt som vi trenger for en mnd iht alt av frysevarer og tørr varer.

Jeg har også en konto til forbruk. Der jeg overfører pr uke til kort konto. Er det tomt så er det tomt til neste uke

Anonymkode: 206a5...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg også overveldet når jeg ble alene, og som hos deg, hadde mannen tatt det meste av det økonomiske. (Og vi hadde god råd, kunne bruke penger som vi ville uten å tenke over det. )

Når jeg ble alene, begynte jeg med å strupe alt av forbruk, og første regnskap over alle utgiftene for å se hvor pengene gikk. Etter et års tid, når jeg hadde vært gjennom hele "årshjulet", hadde jeg skikkelig overblikk over egen økonomi, og så at vi hadde helt greit med penger fortsatt, selv om det nå bare var en inntekt. 
Jeg bruker nøkternt fortsatt, men har økt forbruket igjen, til et nivå som gjør at vi kan ha råd til det vi må, det vi ønsker å prioritere, og til sparing. 

Jeg har også egne kontoer til regninger, mat, sparing, ferie osv, og fordeler lønna når den kommer, ut fra hvor mye det må stå på hver konto. De månedene jeg bruker mindre enn normalen på en av postene, vil da beholdningen på kontoen være høyere når lønna kommer. Da kan jeg sette inn mindre på den aktuelle kontoen den måneden, og det som er til overs fra lønna, setter jeg da inn på sparing. 

Anonymkode: 7354a...666

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Jeg liker best å se på kostnad per år på slikt. Du bruker:

Helse/egenpleie 1800 = 21600 i året

klær/sko 4000 = 48000 i året

Bil 4200 = 50400 i året

Leker 2100 = 25200 i året

Veldedighet 2800 = 33600 i året

Totalt = 178800 i året. Eller 21 % av inntekten. 

Her kan du spare MYE. Fritidsaktiviteter var ikke så galt, gaver høres ok ut, mat også. 

Dropp veldedighet, reduser leker til 500 kr, Helse/egenpleie reduseres til 1000, skaff elbil uten lån så utgift går ned til 1500, klær kan du kutte til 2000. 

Da er du på 1000+2000+1500+500=5000 eller 60000 i året. Besparelse = ca 120000 i året eller 10000 i mnd.

Legg av 2500 i tillegg til de 1800 på feriebudsjettet ditt om dere vil reise litt = 30000 i året. Da går besparelsen ned til 90000.

Det er «luksuspostene» som fyller hos deg, TS. Mat, aktivitet, bolig, forsikring, sfo er helt normalt.

 

Anonymkode: a6d90...855

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...