Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. 
Har forsøkt å få råd av økonomisk rådgiver i banken, men de henviser bare til SIFO sitt budsjett. Som jeg ikke føler stemmer for oss. Tror ikke rådgiveren skjønte helt problemet siden det fint går rundt. Ble kanskje dårlig nyansert over. Vi har det ikke ille, vi har råd til det vi trenger. Men mer bevisst over at vi har sinnsykt mye penger inn på konto, og føler selv vi burde kunne klare oss med mindre, da de fleste venninne mine, også noen alenemødre har mye mindre utbetalt og likevel klarer å få ting til å gå rundt. Slik at vi heller kunne bruke pengene på noe annet. Vi bruker 11.000 i måneden på mat, men har ofte en del ekstra venner til middag. Men har tenkt vi kunne spare noe inn der.

Anonymkode: 359f7...6f4

Men de andre alenemødrene. Har de lån på 4 millioner og barn som driver med hest? 

Anonymkode: 6d99d...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde han ikke forsikring som fu kan hente ut? Her har vi forsikring. Skulle han falle ifra så dekker den huslånet vårt. Slik at jeg skal klare meg hvis det skjer. Ellers så føler jeg med deg. Husk å søke støtte til nav. Det kommer ikke automatisk altså. Ting må søkes på. 

Anonymkode: 648c5...ffd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei hun har fortsatt ikke råd. Og i tillegg sitter hun  på et hus til en verdi av 7 millioner. Å si at hun har dårlig råd et et hån mot de som faktisk har dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Jeg skrev ikkke hun hadde dårlig råd. Jeg skrev at Hun kunne overlate å gi til veldedighet til de med god råd. Det er en forskjell 

Anonymkode: 6d99d...df1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei hun har fortsatt ikke råd. Og i tillegg sitter hun  på et hus til en verdi av 7 millioner. Å si at hun har dårlig råd et et hån mot de som faktisk har dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Det er ingen som snakker om dårlig råd. Hun har ikke god råd med 70000 som eneforsørger, men ikke dårlig råd.

Men barna har vært vant til en livsstil. Nå har de mistet pappaen sin, og forståelig nok ønsker Ts å ikke måtte ta fra dem hus, hjem, aktiviteter og venner i tillegg.

Anonymkode: a6d90...855

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Alenemor til to barn, siden ble enke i fjor. Har utbetalt i snitt 70.000 i måneden, men får bare budsjettet til å gå akkurat opp. Føler ikke vi lever et luksusliv, men har et mer normalt forbruk, men at pengene likevel renner ut. Minn mann styrte økonomien tidligere, så forsøker nå å sette meg inn i ting i en alder av 37 år. Ønsker derfor tips til hvordan andre familier budsjett ser ut? Vet jeg sitter veldig godt i det, så ikke meningen å klage, men ønsker at vi kan bruke pengene mer fornuftig, og lurer derfor på hva som burde vært normalen. 

Går nå 30.000 totalt til huslån og kostander med hus. 
30.000-35.000 på bil, mat, hesteriding, fotball,  studielån, forsikringer, veldedighet, klær og sko, ferier. osv osv. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Er dette en spøk?

Andre enslige forsørgere har ikke kostnader til veldedighet, hesteridning og ferier. Så det er første kutt. Klær og sko kjøper man brukt. 

Bil er en nødvendighet men den skal være billig. 

Du har sykt høye kostnader på alt utenom boliglån. 

 

Anonymkode: 83935...b90

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som reagerer på boligutgifter bor ikke i storbyen 🙈 de 30 000 er helt normalt å bruke på å bo

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Petra200 skrev (3 minutter siden):

Alle de som reagerer på boligutgifter bor ikke i storbyen 🙈 de 30 000 er helt normalt å bruke på å bo

Man trenger ikke bo i storbyen heller for at det skal være dyrt, hus fra 1954 som ble pusset opp for 40 år siden, etter det bare vedlikehold og små endringer, markedsverdi 6,3 mill., 4500 i eiendomsskatt, 11000 i kommunale avgifter, 12000 i strøm og 10000 i forsikring. Man kan ikke bare flytte til et billigere sted, det er ofte snakk om skole, arbeid også, besparelsen kan ofte forsvinne i reiseutgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingen som snakker om dårlig råd. Hun har ikke god råd med 70000 som eneforsørger, men ikke dårlig råd.

Men barna har vært vant til en livsstil. Nå har de mistet pappaen sin, og forståelig nok ønsker Ts å ikke måtte ta fra dem hus, hjem, aktiviteter og venner i tillegg.

Anonymkode: a6d90...855

Men har man ikke økonomi til den livsstilen lenger så har man ikke økonomi til det.

Anonymkode: 33d7d...8ca

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men har man ikke økonomi til den livsstilen lenger så har man ikke økonomi til det.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Hun har jo det? Men mye tilovers er det ikke. Og Ts klarer ikke legge budsjett, det er det hun ber om hjelp til og evt hvor man bør spare.

Men hun er ikke ufør og trenger ikke bo i en kjellerleilighet (og svarene trenger da heller ikke avspeile en inntekt på 20000 når hun har 70000).

Anonymkode: a6d90...855

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor med tilsvarende inntekt og boutgifter på 34.000 (lån pluss husleie, leilighet). 

Prioriterer ferier og fritidsaktiviteter. 

Jeg sparer inn på mat (havregrøt er middag en gang i uken) og shopper aldri, kjøper mye brukt. Sparer 5000 i måneden

 

Anonymkode: e4e61...660

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er alenemor med tilsvarende inntekt og boutgifter på 34.000 (lån pluss husleie, leilighet). 

Prioriterer ferier og fritidsaktiviteter. 

Jeg sparer inn på mat (havregrøt er middag en gang i uken) og shopper aldri, kjøper mye brukt. Sparer 5000 i måneden

 

Anonymkode: e4e61...660

Hvor mye er lånet på?

Anonymkode: e3bf7...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

70 tusen netto i mnd og sliter? WOW. Beviser at det er ikke inntekten, men utgiftene som avgjør om du blir rik.

Anonymkode: 017a6...3d1

Wow selv du skjønner vel at det er en overgang fra to til en inntekt??? Skam deg

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett beholdt de 30 000 på boligutgifter og kuttet i resten. 40 000 til annet er jo overflod. 

Anonymkode: 725a1...1ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville fått meg ett billigere kjøretøy. Eventuelt om dere bor ett sted der dere uansett benytter mye kollektivt ville jeg kvittet meg med bilen og heller leid meg en bil de gangene jeg trenger. Du kan også få ned boligkostnadene. Jeg hadde ei stund som alenemor 40 tusen i mnd, og vi levde som noen grever, hadde ikke bil da, men en leilighet der vi betalte mye lån/fellesutgifter. 
  Angående mat, vær nøye å se på prisene. Noen gang koster de samme varene bare i forskjellige merker/mengder mye mer eller mindre. 

Anonymkode: fc233...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ditt eget forbruk kan du redusere drastisk. Kutt ut alt av klær, sko og utstyr. Du har sikkert mer enn nok i skapet. Ikke bruk penger på hår, negler, sminke o.l. Ikke spis ute, ikke reis utenom hvis det er til familie du kan bo hos.

Anonymkode: 87f25...57b

Eh man må jo klippe seg innimellom? 

Anonymkode: f971e...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag et detaljert budsjett og finn ut hva du kan kutte ned på. Dere har svært høye boligutgifter, barna driver med dyr idrett (ridning, kanskje også fotball). Her kan mulige løsninger være å flytte, få ned forbruket generelt (mat, aktiviteter, ferie, annet). Med 70k burde det ikke være noe problem å få det til å gå rundt, men du må regne med at levestandarden må justeres ved et samlivsbrudd. Lykke til. Husk at du er i en meget privilegert situasjon i forhold til de fleste andre nyskilte med barn. 

Anonymkode: 79186...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

regine skrev (18 minutter siden):

For å få en pekepinn på «normalt forbruk» så kan du sjekke SIFOs budsjett, da ser du hva som er nøkternt å bruke på mat/klær/hobby etc. 

I mange banker ser man hva man har brukt penger på når kortet er dratt, dvs at det blir kategorisert etter mat/fritid etc. Du kan jo se over der og iallfall få en pekepinn på hvor mye av midlene som går til feks å handel på typiske matbutikker. 

Det viktigste er nok at du skaffer deg oversikt over hvor pengene går, da er det mye lettere å se hvor du kan spare/kutte ned og evt omprioritere. 

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts, synes ikke du skal flytte i første omgang. Behold huset, for stabilitet og investeringen. Selv om det er mye i dag blir det sansynligvis verdt mye i fremtiden og lånet blir lettere å betjene med tiden.

Kanskje du skal få et månedlig trekk fra kontoen din til en annen konto som du trekker alle regninger i fra, så finner du ut hva din månedlige utgifter egentlig er. da regner du sammen låneutgifter, strøm, avgifter, forsikringer, studielån, abonnement(dette er et sted å spare😊) og avgifter til fritidsaktiviteter og deler dette på 12 måneder. Hvis det er f.eks 45000 så overfører du litt i overkant av dette hver måned når du får lønn så skal du alltid ha nok penger til å betale de faste regningene. alt du da har igjen på kontoen din kan gå til mat, klær og forbruk. Og sett opp et fast trekk til en sparekonto

Det er sikkert barna som driver med hest, og det betyr kanskje svært mye for dem? Ellers er jo det et sted å spare. 

Forsøk å la barna arve klær, kjøp brukt der du kan. Spis opp all mat og lag store porsjoner. 

Selg ting dere ikke bruker, brukte klær og utstyr og sett pengene på en "feriekonto"

Kutt ut unødvendige ting som frisør, hudpleie, negler osv

Kan du leie ut et rom i huset og slik få inn ekstra penger?

Forsøk å gjøre ting som ikke er dyrt. ta med barna på turer i marka, kortreiste aktiviteter ta med egen mat osv.

Når det er sagt, i deres situasjon ville jeg faktisk prioritert reiser og opplevelser i den grad du har råd. Du har selv opplevd at livet er skjørt og de opplevelsene du og barna har sammen er minner og investeringer i livet rett og slett.

Endret av fru Alving
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

TS her. 
Boligkostnadene er 23.000 i avdrag på lån på 3,930 millioner. (5.75% rente), pluss kommunale utgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Men kan gjerne forhandle på rente, men trodde den var noen lunde bra. Huset vi bor i er taksert til 7 millioner. Vi kunne helt sikkert nedskallert, men ønsker å bli boende her, og prioritere bolig.  Ønsker heller forsøke og bli mer bevisst på annet forbruk vi har, slik at vi i fremtiden heller kan reise mer, kan prioritere å jobbe redusert, kan hjelpe barna mine med utdannelse og kan gi mer til veldedighet. Bli mer bevisst på forbruker rett og slett. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Hei,

Du er alene og har to barn og det kommer inn 70.000 i måneden, du har en boliggjeld på 3,93 mill på et hus som er taksert til 7 mill. Allerede her kommer rådet om å gå til banken din for å få råd, veiledning og refinansiering av huslånet (slik dette ser ut uten  å kjenne detaljer). Tror du setter av et rimelig beløp til kommunale avgifter og vedlikehold.

Du bør også gå inn på Statteetaten sine sider og legge inn tallene dine for å se om skattekortet stemmer eller om du betaler for mye i skatt.

Det er klokt å være bevisst og det er sannsynlig fornuftig for barnas oppvekst at du ønsker bli boende.  Sett opp et eksakt budsjett over hva pengene går til, Excel/Numbers er dine venner.

Er det ting dere bruker penger på som du umiddelbart kan stryke? Jeg ville strøket veldedigheten umiddelbart - det er ikke å være egoist å sette seg og sine først. 

Tilbake til det med økonomisk rådgivning; ikke betal for det. Hvis din nåværende bank ikke vil så forsøk en annen - gjerne mindre bank. Jeg tror du har gode muligheter til å få en mye bedre økonomi og du bør være en attraktiv bank-kunde. Jeg har et mer enn 30 år langt kundeforhold til en liten bank - der har jeg ett møte med finansiell rådgiver en gang i året og ett møte med forsikringsrådgiver. For meg har det å ha hatt et stabilt kundeforhold gitt meg rimeligere bank- og forsikringstjenester enn å shoppe rundt hos forskjellige banker - men det handler om åpenhet og dialog som alltid i livet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (4 minutter siden):

Hei,

Du er alene og har to barn og det kommer inn 70.000 i måneden, du har en boliggjeld på 3,93 mill på et hus som er taksert til 7 mill. Allerede her kommer rådet om å gå til banken din for å få råd, veiledning og refinansiering av huslånet (slik dette ser ut uten  å kjenne detaljer). Tror du setter av et rimelig beløp til kommunale avgifter og vedlikehold.

Du bør også gå inn på Statteetaten sine sider og legge inn tallene dine for å se om skattekortet stemmer eller om du betaler for mye i skatt.

Det er klokt å være bevisst og det er sannsynlig fornuftig for barnas oppvekst at du ønsker bli boende.  Sett opp et eksakt budsjett over hva pengene går til, Excel/Numbers er dine venner.

Er det ting dere bruker penger på som du umiddelbart kan stryke? Jeg ville strøket veldedigheten umiddelbart - det er ikke å være egoist å sette seg og sine først. 

Tilbake til det med økonomisk rådgivning; ikke betal for det. Hvis din nåværende bank ikke vil så forsøk en annen - gjerne mindre bank. Jeg tror du har gode muligheter til å få en mye bedre økonomi og du bør være en attraktiv bank-kunde. Jeg har et mer enn 30 år langt kundeforhold til en liten bank - der har jeg ett møte med finansiell rådgiver en gang i året og ett møte med forsikringsrådgiver. For meg har det å ha hatt et stabilt kundeforhold gitt meg rimeligere bank- og forsikringstjenester enn å shoppe rundt hos forskjellige banker - men det handler om åpenhet og dialog som alltid i livet. 

Tusen takk for gode tips, og at du tok deg tid til så grundig svar! Ønsker gjerne sette opp et budsjett over hva vi burde bruke, men søker derfor om tips for hva andre i tilsvarende situasjon bruker. Har forsøkt å google, finner lite annet konkret enn sifo. Og pengesnakk sitt budsjett som gjerne er ekstremvarianten. Veldedighet gir meg mye, men kan gjerne reduseres for en periode. 
Skal undersøke litt med lokalbanker, takk for tips! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...