Gå til innhold

Alenemor budsjett 70.000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei hun har fortsatt ikke råd. Og i tillegg sitter hun  på et hus til en verdi av 7 millioner. Å si at hun har dårlig råd et et hån mot de som faktisk har dårlig råd.

Anonymkode: 33d7d...8ca

Helt enig!!

Til opplysning er jeg alenemor til to, hun har over dobbelt så mye utbetalt som jeg. Huset hennes er verdt 3,5 ganger så mye som mitt og vi får det "akkurat til å gå opp". Her har de høy inntekt og høyt forbruk. Om det går akkurat opp slik de lever nå burde hun bare tenke at det er bra, om hun vil ha mer til overs må hun kutte ut en del av de tingene som de har i dag.

Huset er en enorm utgiftspost. Jeg forstår valget, men om økonomien kniper er det en måte å "løsne" en del midler. Nedskalert.

Matposten deres er hårreisende. Her får besøket vårt tomatsuppe osteskive eller havregryn. Mat skal de få, ingen skal være sulten, men de kan ikke få pizzabakeren eller annet flott hver gang.

Ferier, hest og fotball er det neste på listen over ting jeg hadde kuttet ut. Det er valg dere tar.

Veldedighet kan bestå av så mangt: det å gi av overskuddet trenger ikke være bare i form av penger. Det kan også bestå av tid, utstyr/klær/ting dere ikke trenger lengre.

Anonymkode: 6028e...55f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Jeg hadde redusert veldedighet, det er litt som når en er i båt, først redningsvest på seg selv , før en kan redde andre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig!!

Til opplysning er jeg alenemor til to, hun har over dobbelt så mye utbetalt som jeg. Huset hennes er verdt 3,5 ganger så mye som mitt og vi får det "akkurat til å gå opp". Her har de høy inntekt og høyt forbruk. Om det går akkurat opp slik de lever nå burde hun bare tenke at det er bra, om hun vil ha mer til overs må hun kutte ut en del av de tingene som de har i dag.

Huset er en enorm utgiftspost. Jeg forstår valget, men om økonomien kniper er det en måte å "løsne" en del midler. Nedskalert.

Matposten deres er hårreisende. Her får besøket vårt tomatsuppe osteskive eller havregryn. Mat skal de få, ingen skal være sulten, men de kan ikke få pizzabakeren eller annet flott hver gang.

Ferier, hest og fotball er det neste på listen over ting jeg hadde kuttet ut. Det er valg dere tar.

Veldedighet kan bestå av så mangt: det å gi av overskuddet trenger ikke være bare i form av penger. Det kan også bestå av tid, utstyr/klær/ting dere ikke trenger lengre.

Anonymkode: 6028e...55f

Det vil alltid være noen som har det verre, det betyr ikke at ikke TS kan be om råd. Hun er dessuten i en annen situasjon ved at hun er enke, du er kanskje ikke det?

Det betyr og at hun sitter igjen med mannens andel av boet eller i hvert fall noe arv. Så situasjonen kan rett og slett ikke sammenlignes. Barna har og mistet en forelder så det kan bety desto mer å ikke måtte flytte fra huset der de bodde med pappaen.

Jeg synes ikke 10000 på mat i måneden er så mye.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow selv du skjønner vel at det er en overgang fra to til en inntekt??? Skam deg

Anonymkode: f971e...ffe

Det kan du jo fortelle nav om du er i så stort uføre med dine 70 tusen og hus til 7 millioner. Får nok masse medlidenhet.

Anonymkode: 017a6...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan du jo fortelle nav om du er i så stort uføre med dine 70 tusen og hus til 7 millioner. Får nok masse medlidenhet.

Anonymkode: 017a6...3d1

Herregud du siterer ikke ts engang. Ho påstår ikke ho er i et stort uføre. Må være lov å spørre andre om råd på kg da vel??

Anonymkode: 9a183...1a8

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tusen takk for gode tips, og at du tok deg tid til så grundig svar! Ønsker gjerne sette opp et budsjett over hva vi burde bruke, men søker derfor om tips for hva andre i tilsvarende situasjon bruker. Har forsøkt å google, finner lite annet konkret enn sifo. Og pengesnakk sitt budsjett som gjerne er ekstremvarianten. Veldedighet gir meg mye, men kan gjerne reduseres for en periode. 
Skal undersøke litt med lokalbanker, takk for tips! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Bare hygglig.

Veldedighet kan du gjøre uten å bruke fem øre: Støtte opp om lokale aktiviteter for eksempel. Gi i alle fall ikke penger til såkalte veldedige organisasjoner uten å være 100 sikker på effekt i målet og å ha kunnskaå om hva administrasjonen i foreningen spiser opp på veien. Det kan da umulig gi deg noe(?) å donere penger til noe du ikke aner hva er eller blir til? Da kan du like gjerne (excuse my language) brenne pengene på grillen.

 
Glem alle mulige ting a la "pengesnakk" - finn frem Excel/Numbers og sett opp en oversikt over hva du bruker penger på hver måned og summer tallene - du burde komme ut med pluss allerede, og så tar du dette med i banken etter at du har sett hva su kan kutte ut. Vis banken din at du tar initiativ.
Eksempler på tall:
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/2998030/Referansebudsjett 2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Men boligkostnadene dine er hinsides høye basert på verdien du eier. 

Endret av Gentleman59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

For det første bør du sterkt vurdere å kutte boligutgiftene. Bil også. Det er her de store simmene går. 
Av de mindre postene: Hvor mange er dere? Avhengig av hvor mange barn du har, burde det gå an å kutte matposten.

Studielån kan du søke om å la være å betale i en måned - bruk det kun når det er krise, men det er mulig hvis det kniper en måned.

Leker og gaver: Begge poster er hinsides mye!! Kutt leker til null, og gaver må du også kutte. Finn ut hvor mye som går til barnebursdager i løpet av året (kan gjøres billigere hvis du kjøper ting fra Temu og gir i gave), bursdag- og julegaver på f.eks maks 500-1000 per barn (egne barn), mindre for andre barn i familien. Avtal at dere ikke gir gaver til voksne. 

Kutt veldedighet, du sier jo at du ikke har penger!! Da må du kutte ut sånne ting. Eller så må du kutte noe annet. Hvor smerter deg det minst å kutte, er vel det du bør finne ut. 
Ferie dropper du så lenge du ikke har råd til ferie. 
 

Dere bruker veldig mye penger på klær, sko og treningsutstyr. Denne bør kunne kuttes med minst 50%, helst mer. Kjøp brukt, kjøp mindre. Selg ting ungene har vokst fra. 
Helse/egenpleie: Her vedder jeg på at du kan kutte masse. Medisiner må du selvsagt beholde, men kutt unødvendige hudkremer, ansiktsmasker, kosttilskudd uten dokumentert virkning etc. Hvis dere ikke har noen sykdommer, kan du få denne posten ned på nesten null. 

Anonymkode: 79186...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det bare er en i husholdningen så

er det ikke så bra. Ts sier hun sliter med å få endene til å møtes. Da gir en ikke til veldedighet. Egentlig bør en sikkert kutte ut hest som hobby. Men en kan jo ikke si til et barn som nettopp har mistet sin far at de også må gi opp hobbyen sin… 

 

når en har dyre vaner så trenger en mer penger og dessverre så er ikke alle disse vanene umiddelbart lett å endre på

Anonymkode: 6d99d...df1

Eh nei virkelig ikke. Vi har ikke det son to engang 

Anonymkode: 18276...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

TS igjen

Sett på app i banken min og kommet frem til at vi siste 6 mnd har forbruk på i snitt: 
HUS (inkl lån, kommunale utgifter, vedlikehold, strøm, eiendomsskatt): 30.000 
forsikringer: 2000 
Fritidsaktiviteter: 2000 
helse/egenpleie: 1800
mat: 10000
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Ferie: 1800
Bil: 4200
Studielån: 4100
Gaver: 1000
leker: 2100
SFO: 3000
Diverse: 500
Veldedighet: 2800 

Som totalt blir 69300kr i snitt hver måned. 
Leker har vært en unntakstilstand en periode, men ikke normal forbruket fra tidligere. 
Setter stor pris på tips, og om noen vil dele hvordan deres forbruk ser ut? 

Veldedighet er leger uten grenser, et fadderbarn, dyrebeskyttelsen, diverse tiltak i nærområdet for barnefamilier. Pluss at gir bort endel tøy til venner som sliter økonomisk. Kjøper nytt ull og yttertøy jeg vet de trenger, tar av prislappene og gir det videre ubrukt som arvetøy, og sier det ble liggende som ekstra her. Det siste er kanskje litt teit, men føler det er greiere for de å ta i mot da. Gir meg mye å gi! 

Anonymkode: 359f7...6f4

Helt umiddelbart er disse tre postene noe du kan redusere kraftig:
Klær/sko/treningsutstyr: 4000
Veldedighet: 2800 (fadderbarnet er det eneste jeg ville beholdt her)
leker: 2100
Totalt: 8900,-

Ingen barn trenger nye leker hver eneste måned, men du skriver også det var utenom det normale.  Fritidsaktivitet, her antar jeg at hest kommer? Det ville jeg da beholdt.

Studielånet er som det er, men i knappe måneder kan du ta betalingsutsettelse. Man har 36 av de totalt.

1000kr i gaver hver måned er også mye, med mindre du sparer til julegaver. Punktet med helse/egenpleie er også relativt høyt. Ferier er fint å spare til. For min del er ferier gull verdt! Spesielt når det kommer til husmorpliktene som matlaging, husvask og slike ting. Ikke kjøp klær til andre for en periode. Få deg en god oversikt over egen økonomi og finn din hverdag. Spar opp penger, og når du har 'alt på stell' igjen, kan du gi andre den hjelpen.

2k i forsikringer i måneden er ikke høyt, men 4200 på bil hver måned er høyt.

 

Mitt budsjett som enslig forsørger for tenåring (for å sette det litt i perspektiv til deg), alle tall er snitt gjennom hele året
Boliglån: 7000
Kommunale avgifter: 800
Lånekassen 1500
Strøm: 1700
Telefon: 455
Forsikringer: 2500
Media: 1100
Bil: 1700
Helse (lege, medisin ol): 350
Mat: 5000
Totalt: 22 105 pr/mnd
Studielånet er nedbetalt neste år.

Det gir altså 15k i faste utgifter utenom boliglånet.

Anonymkode: 6d0a2...8ef

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For det første bør du sterkt vurdere å kutte boligutgiftene. Bil også. Det er her de store simmene går. 
Av de mindre postene: Hvor mange er dere? Avhengig av hvor mange barn du har, burde det gå an å kutte matposten.

Studielån kan du søke om å la være å betale i en måned - bruk det kun når det er krise, men det er mulig hvis det kniper en måned.

Leker og gaver: Begge poster er hinsides mye!! Kutt leker til null, og gaver må du også kutte. Finn ut hvor mye som går til barnebursdager i løpet av året (kan gjøres billigere hvis du kjøper ting fra Temu og gir i gave), bursdag- og julegaver på f.eks maks 500-1000 per barn (egne barn), mindre for andre barn i familien. Avtal at dere ikke gir gaver til voksne. 

Kutt veldedighet, du sier jo at du ikke har penger!! Da må du kutte ut sånne ting. Eller så må du kutte noe annet. Hvor smerter deg det minst å kutte, er vel det du bør finne ut. 
Ferie dropper du så lenge du ikke har råd til ferie. 
 

Dere bruker veldig mye penger på klær, sko og treningsutstyr. Denne bør kunne kuttes med minst 50%, helst mer. Kjøp brukt, kjøp mindre. Selg ting ungene har vokst fra. 
Helse/egenpleie: Her vedder jeg på at du kan kutte masse. Medisiner må du selvsagt beholde, men kutt unødvendige hudkremer, ansiktsmasker, kosttilskudd uten dokumentert virkning etc. Hvis dere ikke har noen sykdommer, kan du få denne posten ned på nesten null. 

Anonymkode: 79186...313

Nei man gir ikke bort gaver fra temu!

Anonymkode: 18276...44e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 
Har forsøkt å få råd av økonomisk rådgiver i banken, men de henviser bare til SIFO sitt budsjett. Som jeg ikke føler stemmer for oss. Tror ikke rådgiveren skjønte helt problemet siden det fint går rundt. Ble kanskje dårlig nyansert over. Vi har det ikke ille, vi har råd til det vi trenger. Men mer bevisst over at vi har sinnsykt mye penger inn på konto, og føler selv vi burde kunne klare oss med mindre, da de fleste venninne mine, også noen alenemødre har mye mindre utbetalt og likevel klarer å få ting til å gå rundt. Slik at vi heller kunne bruke pengene på noe annet. Vi bruker 11.000 i måneden på mat, men har ofte en del ekstra venner til middag. Men har tenkt vi kunne spare noe inn der.

Anonymkode: 359f7...6f4

Økonomisk rådgiver i banken er ikke en rådgiver som gir råd om alt mulig som er relatert til økonomi, det er en SELGER som skal selge BOLIGLÅN og forsikringer og andre produkter som banken tilbyr. De vil aldri hjelpe deg med spørsmål om ditt private budsjett. 
SIFOs budsjett er faktisk veldig romslig på mange punkter. Hva er det som «ikke stemmer» for dere? Det er bare et referansebudsjett, ikke noen fasit. Ulike familier prioriterer ulikt - noen prioriterer bort bil og bruker mer penger på mat, andre prioriterer ferie framfor strømmetjenester, andre prioriterer hest framfor ferie etc. 

Anonymkode: 79186...313

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei man gir ikke bort gaver fra temu!

Anonymkode: 18276...44e

Selvsagt kan man gjøre det. Hva får man for en femtilapp ellers? Absolutt ingen ting. Her er beløpsgrensen for gaver i barnebursdag 50kr. Man kan fint få brukbare ting fra Temu for 50kr.

Anonymkode: 79186...313

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sitter igjen med 40 000,- etter bolig er betalt. Da skal du i utgangspunktet klare deg ganske bra.
 

Er de 30 000,- kun boliglån, eller er det inkludert kommunale avgifter, forsikring osv?

Hvilken type bil har du, hvor mye kjører du og hva koster bilholdet deg i mnd? (Lån, forsikring, drivstoff/strøm, bompenger, vedlikehold, servicer osv). 

Veldedighet må du jo kutte ut bare.

Gå gjennom alt av abonnementer , typ streaming tjenester, mobil abonnement osv. Fjern det som ikke blir brukt og prioriter hvilke du skal beholde. Se om du kan bytte til et billigere mobil abonnement. 
 

Ferier trenger ikke koste all verden, man må ikke ut å reise hver sommer. 
 

Hvor gammel er barna? 

Anonymkode: d7000...dab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow  jeg har litt over halve og det går helt greit. Tror ikke jeg hadde klart å bruke opp 70 000 hvis jeg hadde gått inn for det men så har jeg ikke dyre hobbyer og drar ikke på dyre ferier. 30 000 på bil er da helt sykt mye?

Anonymkode: 57130...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan man gjøre det. Hva får man for en femtilapp ellers? Absolutt ingen ting. Her er beløpsgrensen for gaver i barnebursdag 50kr. Man kan fint få brukbare ting fra Temu for 50kr.

Anonymkode: 79186...313

Nei ! 
klart man får ting for 50 kr, følg med på salg. 

Anonymkode: 18276...44e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kan du jo fortelle nav om du er i så stort uføre med dine 70 tusen og hus til 7 millioner. Får nok masse medlidenhet.

Anonymkode: 017a6...3d1

Jeg er ikke TS. Du er bare ufordragelig. Hun har blitt enke og prøver å få kontroll.

Vet ikke om du har empati nok til å skjønne at det kan være overveldende. Uansett om man har lite eller mye penger. 

 

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ! 
klart man får ting for 50 kr, følg med på salg. 

Anonymkode: 18276...44e

Herlighet. Av hele innlegget mitt med tips, så var Temu det du hengte deg opp i? 🙄🙄 

Anonymkode: 79186...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. 
Boligkostnadene er 23.000 i avdrag på lån på 3,930 millioner. (5.75% rente), pluss kommunale utgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Men kan gjerne forhandle på rente, men trodde den var noen lunde bra. Huset vi bor i er taksert til 7 millioner. Vi kunne helt sikkert nedskallert, men ønsker å bli boende her, og prioritere bolig.  Ønsker heller forsøke og bli mer bevisst på annet forbruk vi har, slik at vi i fremtiden heller kan reise mer, kan prioritere å jobbe redusert, kan hjelpe barna mine med utdannelse og kan gi mer til veldedighet. Bli mer bevisst på forbruker rett og slett. 

Anonymkode: 359f7...6f4

Du vil for mye. Det er der problemet ligger. Drop jobbe redusert og veldedighet. Du er enke vennen.  Folk vil gi til deg og ikke få til deg. 

Anonymkode: b4398...c9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke TS. Du er bare ufordragelig. Hun har blitt enke og prøver å få kontroll.

Vet ikke om du har empati nok til å skjønne at det kan være overveldende. Uansett om man har lite eller mye penger. 

 

Anonymkode: f971e...ffe

Ekstra vanskelig når man kanskje ikke har vært den som har tatt ansvar for det økonomiske hjemme som å betale regninger og føre regnskap osv. Da blir det vanskelig når man plutselig sitter der alene og skal finne ut av alt.. 

Anonymkode: d7000...dab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Wow  jeg har litt over halve og det går helt greit. Tror ikke jeg hadde klart å bruke opp 70 000 hvis jeg hadde gått inn for det men så har jeg ikke dyre hobbyer og drar ikke på dyre ferier. 30 000 på bil er da helt sykt mye?

Anonymkode: 57130...2e8

Wow du skjønner at her er det en justering fra to til en inntekt og sitte som enke som må her eller til eller og det er en overgang. 

Og jeg er ikke TS

Anonymkode: f971e...ffe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...