Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke løs fra kontrakt, leie av leilighet. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Meld deg inn i leieboerforeningen, de kan de på jusen i det når huseier ikke godtar NOEN som vil flytte inn før august. 

Anonymkode: 9aed0...b0e

Støtter dette!

Jeg synes utleier gjør seg vanskelig her.

Anonymkode: 9b01e...96c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du sikker på at utleier ikke allerede leier ut til noen andre og prøver seg på å få inn dobbel leie? Jeg ville bedt om nøklene tilbake da det er dere som har rett på å disponere leiligheten frem til august.

Anonymkode: 3eace...d57

Ja, det bør jo ts uansett be om. For jeg regner jo med at det må en ny nedvask til før kontrakten går ut i august grunnet støv. 

Anonymkode: 431bf...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg i utleiers plass, ville du ønsket å tape penger fordi dere bryter kontrakten? 
 

Men synd de ikke godkjenner noen av de som er på visning. Men sånn er det dessverre, utleier kan ikke tape penger fordi dere har kjøpt deres egen bolig.

Anonymkode: 6ec50...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som sier at ts sin utleier er kjip her. Fra tråden kan vi lese at ts er både kjip og aktivt prøver å unndra seg sine plikter i henhold til kontrakten. Tipper det er en sammenheng her. Med å møte kjipt med kjipt for å ikke bli overkjørt. 

Anonymkode: 11ce7...d3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier har tapsbegrensingsplikt, altså kan han ikke avvise nye leietakere som kan overta nå bare fordi han heller vil ha betalt fra deg frem til august og så få inn nye folk da. Det må altså være gyldige grunner for å avvise leietakere som kan overta tidligere. Ting som dyr, NAV-depositum, røyk osv er vel innenfor gyldige grunner, men spørs jo hvor reelt det er at alle interessentene har hatt noe feil ved seg. Men dette er jo typisk noe som blir vanskelig å bevise, da. 
 

Kjipt, TS, men hvis kontrakten er lovlig så har du ikke mye du kan gjøre. Sjekk gjerne med leieforeningen eller hva den het, som andre i tråden har linket, for å høre om det er noen som helst muligheter for å slippe tidligere. Men du har jo faktisk valgt selv å kjøpe nytt hus med tidlig overtakelse, det er ikke noe uforutsett som gjorde at du måtte få slippe tidligere. Skjønner godt at utleier ikke vil tape penger på grunn av noe slikt. 
 

Hvis du ikke har måter å komme ut av kontrakten på, så er vel den åpenbare løsningen å enten fremleie leiligheten, eller å bo der selv og leie ut det nye huset. Nå er det jo snart sommer, hvis huset har bra beliggenhet kan du fort tjene litt på AirBnB. Da trenger du jo heller ikke å forholde deg til at utleier avviser alle potensielle leietakere (men vær selvsagt forsiktig med hvem du leier ut til!). Skjønner det er kjipt å ikke kunne bo i det nye huset, men noen ganger er det ikke noen super løsning og man må akseptere et kompromiss en liten stund. 

Anonymkode: 37dc2...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amistad skrev (På 28.3.2024 den 22.55):

TS HØR! 

Du på en måte overser flere av samme tips i tråden. 

DU kommer deg ikke ut av den leiekontrakten ser du. Ikke foreløbig altså. SÅ hvis du ikke har de 12k ekstra i mnd så LEI UT HUSET! 

Ja du har flyttet inn, men flytt tilbake i leiligheten. DU trenger ikke ha absolutt alt tilbake dit for noen mnd. Men litt stress og arbeid blir det. Men det er verd det. Du har tross alt fått drømmehuset og valgte å kjøpe selv om du visste du var bundet til kontrakt. Så flytter dere tilbake så snart du ikke skylder husværen noe mer leie. 

og ja det kan virke som at husverten din har fått en skikkelig god følelse av trygghet på dem som kan flytte inn i august, dessverre for deg. Siden han da har fått en skikkelig god følelse på dem, er det vanskelig for ham å tenke at noen andre skal overta den. Kanskje han også ser sitt snitt til å få pusset opp litt og slikt frem til de nye kommer. 

Nettopp! Og siden TS tydligvis er åpen for å leie ut til både folk med NAV-garanti, røykere, husdyr, usikker jobb med mer. Burde det være helt uproblematisk å finne noen til å leie huset. 

Endret av Traktor
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):


jeg skjønner hva dere mener, men dette blir altfor mye jobb. Vi eier veldig mye ting så det er veldig stressende å flytte frem og tilbake med små barn. Det er bare fryktelig provoserende slik utleier holder på, når det har vært så mange ålreite mennesker på visning. Det er vel bare utleier som ser sitt snitt til å få inn penger på en tom leilighet. Det er nesten litt utrolig at dette ikke er regulert på et bedre vis. Vi som leietagere er den svake part, og bør beskyttes mer enn det vi gjør nå. De aller færreste leier fordi de ønsker det, det er fordi de ikke hadde noe valg. Når vi endelig  fant et hus vi har råd til så følte vi at vi ikke hadde noe annet valg enn å kjøpe huset. Målsetningen bør derfor være at alle som endelig får mulighet til å kjøpe eget hjem, kjøpe eget hjem. Da bør det tillegges mer enn det det gjør i dag. 

Anonymkode: ee898...01f

Kom deg ut av offerrollen! Den gjør deg ingenting godt. Mye her i livet gjør vi selv om vi egentlig ikke ønsker det. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Poenget er at det bør være et lovverk som hjelper til når en familie endelig får mulighet til å kjøpe seg et eget hjem

Anonymkode: ee898...01f

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal fortjene spesialbehandling? Utgiftene til husleie er ingen ting i forhold til utgiftene som kommer med å eie bolig. Har dere ikke råd til dette i en meget begrenset periode, hadde dere ikke råd til å kjøpe. 
Prøv å se det fra utleiers side. Det er meget vanskelig å bli kvitt leietakere hvis det skulle være noe. Det eneste du tenker på, er dine penger. Men for utleier er det langt større summer som står på spill, om det skulle skjære seg med ny leietaker. 

Anonymkode: fae4c...617

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så jævla komplisert. Uansett så taper du penger og logikken min er helt sikkert på tryne,

Jeg tror jeg hadde gjort dette her.

Hvor mye taper jeg ved å fortsette å betale kontra å stoppe betalingene og la de få depositumet. 

Hva skal de gjøre? Kaste deg ut?😅

Anonymkode: 5f1e6...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/regler-om-fremleie/

Fremleie ved tidsbestemte leiekontrakter

Dersom utleier godkjenner dette kan leietakeren fremleie leieobjektet for den gjenværende utleietiden. Ved tidsbestemte leiekontrakter gjelder ikke regelen om at fremleien skal være midlertidig og ikke vare lengre enn to år. Igjen kan utleier bare avslå søknaden om fremleie dersom forhold ved fremleie tilsier at dette må avslås eller dersom leieobjektet blir å regne som overbefolket. Dersom utleier uten grunn avslår søknaden, kan leietakeren si opp leiekontrakten med en oppsigelsestid på tre måneder. Dette til tross for at retten til oppsigelse ikke er til stede i leiekontrakten.

Anonymkode: c9f25...39c

Hvis man bare kan si opp er det jo bare tull med tidsbestemte kontrakter? Da er det jo bare utleier som binder seg til å ikke kunne si opp leietaker, dvs hemmer sine egne rettigheter der man vanligvis kan si opp uten grunn om man leier ut i eget hus.

Vil tro at du må søke skriftlig i så fall. Får man nei må man si opp med tre måneders varsel. Sier TS opp i april er oppsigelsestiden uansett ut juli, så det er vel uansett lite å spare. Dersom TS fremleier er hun ansvarlig for den som leier av henne - fysiske skader på utleieobjektet, at husleien blir betalt, vedlikehold osv (flytting sliter mye på utleieobjektet), at leiligheten  er vasket og i god stand osv. Det blir fort veldig mye mer enn 50000!  Særlig om man leier ut til den første man finner - Ts virkelig ikke akkurat kritisk til hvem som skal få leie. Ozonbehandling av hele leiligheten fordi noen røyker der, eller brannvesen som kommer på døra av samme årsak - deg blir dyrt det! 

TS skal bo i samme nabolag, fort gjort å være hatet når man flytter inn dersom dette med oppsigelse og fremleie ikke går smooth. Det er verdt litt faktisk, ryktebørsen går fort.

Anonymkode: d3128...7fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende utleier er en dust, men han har rett til å ta betalt til oppsigelsestiden er over. Ikke så mye du kan gjøre med den saken.

Vi var i samme situasjon, men hadde bare en måned igjen av oppsigelsestiden. Vi valgte innflyttingsdato til det nye huset på det tidspunktet, for vi regnet med at én måned ekstra husleie hadde vi råd til.. Men utleier fant noen som kunne flytte inn i midten av måneden, så de delte husleien med oss. Ellers var vi inneforstått med at vi måtte betale husleie selv om vi hadde begynt med huslån på huset. 

Kan du velge å betale avdragsfritt på huslånet nå? Har aldri gjort det, så vet ikke om det er mulig helt i starten.

Anonymkode: d8f43...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er at det bør være et lovverk som hjelper til når en familie endelig får mulighet til å kjøpe seg et eget hjem

Anonymkode: ee898...01f

La oss si man leier og at om man sier opp i april, så har man oppsigelsestid frem til august. Man byr på et hus, og da bør man sette innflytningsdato i slutten av august. Slik unngår man å måtte betale dobbelt fra april til august. Holder man på og se etter hus, kan det også være lurt å spare så man har en buffer i tilfelle det skjer noe sånt som dette her. Planlegger man, så går det helt fint. 

Anonymkode: d8f43...c61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget er at det bør være et lovverk som hjelper til når en familie endelig får mulighet til å kjøpe seg et eget hjem

Anonymkode: ee898...01f

Hvis det fantes et slikt lovverk, som overførte stor kostnadsrisiko på utleier (kriteriet for ordningen er jo ganske vid "leier fikk endelig mulighet for å kjøpe noe eget") ville denne risikoen måtte inkluderes i husleien. Huseier risikerer jo her å betale store summer rett av egen lomme for å subsidiere fremmede boligdrøm på svært kort varsel. Da ville det kostet myyye mer enn 12 000 å leie i utgangspunktet, fordi utleier vil måtte øke marginene for å sette av i risikofond.

En annen kostnadsdriver er at med denne risikoen ville det blitt færre utleieobjekter og flere om beinet på de som fortsatt eksisterte (sannsynligvis stort sett eid av større, profesjonelle utleiefirma med mulighet for å bygge opp kapital for å dekke risiko). Da spørs det om det hadde blitt noen penger til overs til EK på egen bolig.

Anonymkode: 77a7b...feb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):


jeg skjønner hva dere mener, men dette blir altfor mye jobb. Vi eier veldig mye ting så det er veldig stressende å flytte frem og tilbake med små barn. Det er bare fryktelig provoserende slik utleier holder på, når det har vært så mange ålreite mennesker på visning. Det er vel bare utleier som ser sitt snitt til å få inn penger på en tom leilighet. Det er nesten litt utrolig at dette ikke er regulert på et bedre vis. Vi som leietagere er den svake part, og bør beskyttes mer enn det vi gjør nå. De aller færreste leier fordi de ønsker det, det er fordi de ikke hadde noe valg. Når vi endelig  fant et hus vi har råd til så følte vi at vi ikke hadde noe annet valg enn å kjøpe huset. Målsetningen bør derfor være at alle som endelig får mulighet til å kjøpe eget hjem, kjøpe eget hjem. Da bør det tillegges mer enn det det gjør i dag. 

Anonymkode: ee898...01f

Jeg er enig i at leietakere må beskyttes mer, men her i dette tilfellet er det deres skyld. Hvis dere signerte en kontrakt på minimum ett år så burde dere bedt om lengre overtakelse.

Det kommer vel frem av kontrakten at man skal bo der minst ett år siden dere må ha den til august.

Siden dere ikke gidder å flytte minimum av ting tilbake og bruke dere hus til utleie eller Airbnb så må dere nesten bare leve med tapet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ts her

jeg spurte før jeg kjøpte om det gikk ann å komme meg ut av kontrakten hvis vi fant andre som ville bo der. Det skulle få helt fint. Og nå er det kun familien som kan flytte inn i august om møter utleiers krav. Det er det jeg reagerer så voldsomt på. Hadde ingen kommet på visning, da hadde saken vært en annen. Nå er i tillegg annonsen ute av Finn og de krevet at jeg må betale for den hvis den skal legges it igjen. Men hva er vitsen med å legge den ut, det er tydelig at de har bestemt seg for denne aktuelle familien 

Anonymkode: ee898...01f

Du virker utrolig lite løsningsorientert! Ikke klarte du å sette en overtagelsesdato på ditt nye hus som var forenelig med din økonomiske situasjon. Ikke kan du leie ut egen bolig. Og du kan ikke engang spandere en Finn-annonse, for å muligens komme ut av uføret du har satt deg i. Hva koster det, egentlig? Noen hundrelapper?

Men du syter over at regelverket må tilpasses sånne som deg bedre. Og at utleier er vanskelig, selv om han har helt normale krav. Jeg synes utleier har strukket seg langt for deg allerede. Han har hatt flere visninger, og er villig til å bruke tiden sin på flere visninger, dersom du betaler for ny annonse. Hvem er egentlig den vanskelige i denne saken?

Anonymkode: 97652...a53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

Jeg driver med utleie, og flere av punktene du velger har jeg også som krav: jeg ønsker ikke folk med katt, liten hund går bra, vil ikke ha røykere, ønsker heller ikke at folk skal stå ute og røyke utenfor/sitte på terrassen (leier ut i leiegårder, så andre vil bli plaget), godtar ikke Nav garanti, og det med jobber vel heller ikke merkelig at noen vil at leieboer skal ha. 

Samme med antall personer, ikke alle vil ha en overbefolket leilighet. Flere folk mer slitasje, samme med dyr

Det er jo utleiers privilegium at de kan velgde den de selv ønsker, og du har en kontrakt så bør jo ikke vøre en bombe at du må betale ut oppsigelsestiden. Og ja han kan drøye om han ønsker, opptil han. Kanskje ikke så hyggelig gjort, men kontrakt er kontrakt

Anonymkode: 2aa5f...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Meld deg inn i leieboerforeningen, de kan de på jusen i det når huseier ikke godtar NOEN som vil flytte inn før august. 

Anonymkode: 9aed0...b0e

Du skjønner vel at de ikke kan melde seg inn og få hjelp etter "konflikten" med utleier, samme som å kjøpe forsikring etterat huset ditt er brent

Anonymkode: 2aa5f...148

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang oppsigelsestid er det egentlig snakk om her? ( ikke lest alt)

Anonymkode: 9d330...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo valgt å skrive en kontrakt ts, kontrakter er til for å holdes. Dere har fått mange gode tips på hva dere kan gjøre i en kjip situasjon nå,men liker ikke noen av tipsene. Er ikke alltid dere får gjort alt på deres måte sånn som her. Enten så har dere nok penger til å betale begge deler. Evt kan dere bruke pengene på depositumet til å betale en del av leien,eller så må dere leie ut litt av boligen deres nå eller jobbe sykt med overtid. Dere kommer ikke ut av kontrakten så lenge ikke huseier finner noen de vil leie til. Hadde du skulle leid ut så hadde du sikkert vert strengere på hvem som skulle fått leid enn det du er nå 

Anonymkode: 8f4e1...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi kontrakten gikk ikke ut før i aug, hadde fastsatt dato

Anonymkode: ee898...01f

Står det spesifikt i kontrakten at kontrakten er uoppsigelig i leieperioden? Hvis ikke, gjelder 3 mnd oppsigelsestid som vanlig. 

Anonymkode: 14f6d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...