Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke løs fra kontrakt, leie av leilighet. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du allerede flyttet inn i huset? Hvis ikke, kan overtagelse utsettes?

Anonymkode: a84bf...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er perfekt for utleier om det står tomt = null slitasje og inntekter👍

Gjør som andre foreslår. Lei ut huset!

Anonymkode: 705ba...679

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har skrevet kontrakt for leilighet som går ut i august. Før jul så kom det et hus på salg som passet til min familie og økonomi. Jeg følte at jeg ikke hadde annet valg enn å kjøpe huset siden den typen hus er sjelden til salgs i vårt område. Utleier har sagt at han er villig til å si opp min kontrakt med en gang hun finner ny leietaker. Leiligheten ble lagt ut på Finn kjapt etter to visninger kom det en familie som ønsker å leie men de har ikke mulighet til å overta før i august, altså når jeg er ferdig med min kontrakt. Jeg har allerede flyttet ut av leiligheten men betaler for den fortsatt siden leietager ikke finner andre som kan flytte inn med en gang. For min del virker det som at utleier er interessert i at leiligheten står Tom samtidig som hun får penger frem til august og da kan ny leieboer gå inn. Hva gjør jeg? Jeg har funnet flere som ønsker å bo i leiligheten, men i følge utleier så møter ikke krav til leieboer. Har jeg ingen rettigheter her? Skal jeg bare fortsette å betale til august, og så flytter den familien inn slik at leie utagerer ikke får noen utgifter kun jeg? Hjelp!!
 

Beklager knotete skrevet, men jeg er så frustrert at jeg skjelver her jeg sitter. Det er snakk om 12.000 kr. i måneden

Anonymkode: ee898...01f

Hvor er dette? Har ei venninne som opplevde det samme. Huseier var opptatt av å ta dobbelt opp i husleie fra både tidligere leietaker og ny leietaker. 

Anonymkode: 63563...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev også kom til salgs før jul, hvorfor sa du ikke opp når du kjøpte huset? Du har vel 3 mnd oppsigelsestid? Når sa du opp?

Anonymkode: 63563...9cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her

jeg spurte før jeg kjøpte om det gikk ann å komme meg ut av kontrakten hvis vi fant andre som ville bo der. Det skulle få helt fint. Og nå er det kun familien som kan flytte inn i august om møter utleiers krav. Det er det jeg reagerer så voldsomt på. Hadde ingen kommet på visning, da hadde saken vært en annen. Nå er i tillegg annonsen ute av Finn og de krevet at jeg må betale for den hvis den skal legges it igjen. Men hva er vitsen med å legge den ut, det er tydelig at de har bestemt seg for denne aktuelle familien 

Anonymkode: ee898...01f

Prøvde du å legge inn bud på huset med lenger overtagelse enn det du endte opp med?

Anonymkode: 88eb7...c35

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du skrev også kom til salgs før jul, hvorfor sa du ikke opp når du kjøpte huset? Du har vel 3 mnd oppsigelsestid? Når sa du opp?

Anonymkode: 63563...9cb

Fordi kontrakten gikk ikke ut før i aug, hadde fastsatt dato

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er perfekt for utleier om det står tomt = null slitasje og inntekter👍

Gjør som andre foreslår. Lei ut huset!

Anonymkode: 705ba...679

Jeg får ikke lov til det av utleier

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får ikke lov til det av utleier

Anonymkode: ee898...01f

Åååå, huset vi har kjøpt? Der har vi allerede flyttet inn

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dere betaler skal dere nå i hvert fall ha nøklene slik at leiligheten er tilgjengelig for dere. 

Anonymkode: afb45...aed

Vi har nøklene. Ved hver visning har vi vært til stede, så de leier ikke ut til andre

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ikke har råd, så må dere leie ut huset dere har kjøpt. Evt prøve å leie leiligheten ut til redusert pris, og du betaler full leie til utleier - må kun godkjennes av utleier. På den måten kan dere få inn noe av kostnadene

Anonymkode: 49b22...672

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS HØR! 

Du på en måte overser flere av samme tips i tråden. 

DU kommer deg ikke ut av den leiekontrakten ser du. Ikke foreløbig altså. SÅ hvis du ikke har de 12k ekstra i mnd så LEI UT HUSET! 

Ja du har flyttet inn, men flytt tilbake i leiligheten. DU trenger ikke ha absolutt alt tilbake dit for noen mnd. Men litt stress og arbeid blir det. Men det er verd det. Du har tross alt fått drømmehuset og valgte å kjøpe selv om du visste du var bundet til kontrakt. Så flytter dere tilbake så snart du ikke skylder husværen noe mer leie. 

og ja det kan virke som at husverten din har fått en skikkelig god følelse av trygghet på dem som kan flytte inn i august, dessverre for deg. Siden han da har fått en skikkelig god følelse på dem, er det vanskelig for ham å tenke at noen andre skal overta den. Kanskje han også ser sitt snitt til å få pusset opp litt og slikt frem til de nye kommer. 

Endret av Amistad
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fortsatt bruksrett og nøkler til leiligheten, kjenner du noen russ/ungdom som vil feste? Aggarnger fest i leiligheten hver helg, så finner hun nok noen andre til å ta over leiekontrakten fort :D

Anonymkode: fbf19...6ed

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Åååå, huset vi har kjøpt? Der har vi allerede flyttet inn

Anonymkode: ee898...01f

Flytt til leiligheten igjen, og lei ut huset.

Anonymkode: cd92b...c51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har jo fortsatt bruksrett og nøkler til leiligheten, kjenner du noen russ/ungdom som vil feste? Aggarnger fest i leiligheten hver helg, så finner hun nok noen andre til å ta over leiekontrakten fort :D

Anonymkode: fbf19...6ed

Dette tør jeg ikke, blir det skader på leiligheten så er det selvfølgelig jeg som står ansvarlig for skadene. Men takk for tips ha ha ha

Anonymkode: ee898...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har jo fortsatt bruksrett og nøkler til leiligheten, kjenner du noen russ/ungdom som vil feste? Aggarnger fest i leiligheten hver helg, så finner hun nok noen andre til å ta over leiekontrakten fort :D

Anonymkode: fbf19...6ed

Dust. 

Anonymkode: ffe5f...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dust. 

Anonymkode: ffe5f...e59

Bit det i deg og ta lærdom.

Anonymkode: cd92b...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Flytt til leiligheten igjen, og lei ut huset.

Anonymkode: cd92b...c51


jeg skjønner hva dere mener, men dette blir altfor mye jobb. Vi eier veldig mye ting så det er veldig stressende å flytte frem og tilbake med små barn. Det er bare fryktelig provoserende slik utleier holder på, når det har vært så mange ålreite mennesker på visning. Det er vel bare utleier som ser sitt snitt til å få inn penger på en tom leilighet. Det er nesten litt utrolig at dette ikke er regulert på et bedre vis. Vi som leietagere er den svake part, og bør beskyttes mer enn det vi gjør nå. De aller færreste leier fordi de ønsker det, det er fordi de ikke hadde noe valg. Når vi endelig  fant et hus vi har råd til så følte vi at vi ikke hadde noe annet valg enn å kjøpe huset. Målsetningen bør derfor være at alle som endelig får mulighet til å kjøpe eget hjem, kjøpe eget hjem. Da bør det tillegges mer enn det det gjør i dag. 

Anonymkode: ee898...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg får ikke lov til det av utleier

Anonymkode: ee898...01f

Du får da lov til å bo der. Lei ut huset du har kjøpt.

Anonymkode: 705ba...679

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):


jeg skjønner hva dere mener, men dette blir altfor mye jobb. Vi eier veldig mye ting så det er veldig stressende å flytte frem og tilbake med små barn. Det er bare fryktelig provoserende slik utleier holder på, når det har vært så mange ålreite mennesker på visning. Det er vel bare utleier som ser sitt snitt til å få inn penger på en tom leilighet. Det er nesten litt utrolig at dette ikke er regulert på et bedre vis. Vi som leietagere er den svake part, og bør beskyttes mer enn det vi gjør nå. De aller færreste leier fordi de ønsker det, det er fordi de ikke hadde noe valg. Når vi endelig  fant et hus vi har råd til så følte vi at vi ikke hadde noe annet valg enn å kjøpe huset. Målsetningen bør derfor være at alle som endelig får mulighet til å kjøpe eget hjem, kjøpe eget hjem. Da bør det tillegges mer enn det det gjør i dag. 

Anonymkode: ee898...01f

Tuller du? Leietakere er veldig beskyttet i dette landet. Det er nærmest umulig å bli kvitt en leietaker, når han først har flyttet inn. Den eneste sikkerheten man har som utleier, er å se an folk før de flytter inn, og håpe at det er greie folk. Nettopp det utleieren din driver med nå. Hadde du synes det var like greit med kjæledyr, røykere, Navgaranti og arbeidsledige storfamilier, dersom det var ditt hus de skulle flytte inn i?

Anonymkode: 97652...a53

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,

hvis dere ikke takler en utgift på 50 000,- (fordelt på 4 mnd…), og har kjøpt hus, hvordan i all verden skal dere takle vedlikehold og reparasjon på et helt hus i lengden? Økte strømpriser? Plutselig ryker kjøleskap og frys? 

Du visste jo godt at du var bundet til den kontrakten, så dette burde du jo tenkt på før du kjøpte bolig. 
 

Er ikke så mye du kan gjøre, annet enn å betale. Har du betalt inn depositum som dekker en del av husleiene fremover?

Anonymkode: 09812...12e

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...