Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke løs fra kontrakt, leie av leilighet. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har skrevet kontrakt for leilighet som går ut i august. Før jul så kom det et hus på salg som passet til min familie og økonomi. Jeg følte at jeg ikke hadde annet valg enn å kjøpe huset siden den typen hus er sjelden til salgs i vårt område. Utleier har sagt at han er villig til å si opp min kontrakt med en gang hun finner ny leietaker. Leiligheten ble lagt ut på Finn kjapt etter to visninger kom det en familie som ønsker å leie men de har ikke mulighet til å overta før i august, altså når jeg er ferdig med min kontrakt. Jeg har allerede flyttet ut av leiligheten men betaler for den fortsatt siden leietager ikke finner andre som kan flytte inn med en gang. For min del virker det som at utleier er interessert i at leiligheten står Tom samtidig som hun får penger frem til august og da kan ny leieboer gå inn. Hva gjør jeg? Jeg har funnet flere som ønsker å bo i leiligheten, men i følge utleier så møter ikke krav til leieboer. Har jeg ingen rettigheter her? Skal jeg bare fortsette å betale til august, og så flytter den familien inn slik at leie utagerer ikke får noen utgifter kun jeg? Hjelp!!
 

Beklager knotete skrevet, men jeg er så frustrert at jeg skjelver her jeg sitter. Det er snakk om 12.000 kr. i måneden

Anonymkode: ee898...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det noe om forbud mot fremleie i kontrakten ? 
ev kjør air bnb ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (Akkurat nå):

Står det noe om forbud mot fremleie i kontrakten ? 
ev kjør air bnb ? 

Ja de har skrevet i kontrakten at det ikke er lov med fremleie for ellers så hadde jeg kun greid ut med en gang, det har vært mye interesse rundt leiligheten, men de sier at nye leietagere må godkjennes av dem

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i tillegg flyttet ut alle tingene mine, så Airbnb hadde uansett ikke en mulighet

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke krav har utleier som gjør at de du har funnet ikke er bra nok?

Anonymkode: d34b9...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om nesten 50.000 kr., det er helt krise for vår familie

Anonymkode: ee898...01f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo en kontrakt for en grunn. Dere har begge signert vilkårene. Hvorfor skulle du "hatt noen rettigheter" til å bryte kontrakten?

Anonymkode: 1dbb6...f98

  • Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om nesten 50.000 kr., det er helt krise for vår familie

Anonymkode: ee898...01f

Men dere kan jo ikke ta på dere mer utgifter enn dere har råd til?? Det er jo ditt eget ansvar og problem. Dumt å ha kontrakt til august om dere var aktivt på leting etter hus. Står det noe om gjensidig oppsigelsestid?

Anonymkode: 1dbb6...f98

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemstillingen.

1. Du inngår kontrakt om leie

1.1 i kontrakten står det hvor lang oppsigelsestiden er

2. Et hus kommer for salg

2.1 Du velger å kjøpe dette huset

3. Du velger samtidig å si opp leiligheten du leier

3.1 Du ønsker å ikke å forholde deg til kontrakten på oppsigelsestiden med utleier. 

Dette er en No-Brainer, enkelt å greit. Du har inngått en skriftlig avtale. Du plikter å følge denne avtalen. 

Forhold deg til det du signerer på. 

Anonymkode: 9eff9...c17

  • Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke krav har utleier som gjør at de du har funnet ikke er bra nok?

Anonymkode: d34b9...129

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke utleiers feil at du kjøpte et hus før leiekontrakten går ut. Tenker det er rett og rimelig at du betaler ut din kontrakt. En kontrakt går begge veier, selvfølgelig.

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har jo en oppsigelsestid å forholde deg til. Som du var inneforstått med før du påførte økonomien din en ekstra belastning ved å kjøpe/flytte. 

Samme gjelder med salg/kjøp forøvrig i boligmarkedet- selge først, kjøpe etterpå.

Anonymkode: 6d3ea...42c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f


Det skulle stå da jeg var på visning var det aldri spørsmål om disse tingene

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

De vil stå ved kontrakten og finne leieboere selv helt åpenbart. Bare akseptere.

Anonymkode: 1dbb6...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, du har jo en oppsigelsestid å forholde deg til. Som du var inneforstått med før du påførte økonomien din en ekstra belastning ved å kjøpe/flytte. 

Samme gjelder med salg/kjøp forøvrig i boligmarkedet- selge først, kjøpe etterpå.

Anonymkode: 6d3ea...42c

Ts her

jeg spurte før jeg kjøpte om det gikk ann å komme meg ut av kontrakten hvis vi fant andre som ville bo der. Det skulle få helt fint. Og nå er det kun familien som kan flytte inn i august om møter utleiers krav. Det er det jeg reagerer så voldsomt på. Hadde ingen kommet på visning, da hadde saken vært en annen. Nå er i tillegg annonsen ute av Finn og de krevet at jeg må betale for den hvis den skal legges it igjen. Men hva er vitsen med å legge den ut, det er tydelig at de har bestemt seg for denne aktuelle familien 

Anonymkode: ee898...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

Hvis dere har en tidsbestemt kontrakt, så skal huseier ha saklig grunn for å ikke godkjenne fremleie. Dårlig kjemi er ikke saklig grunn. Da kan du si opp leieforholdet.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5

 

Anonymkode: d34b9...129

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere bo i leiligheten og heller bruke Airbnb på huset deres?

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har dere huset dere ønsket dere. Det styrer dere om helt selv. Derfor kan dere leie ut dette for å begrense tapene deres. 

Anonymkode: 11ce7...d3c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

Dette er helt greie grunner som jeg også hadde sakt neo takk til som utleier.

Anonymkode: 47b09...5a8

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis dere har en tidsbestemt kontrakt, så skal huseier ha saklig grunn for å ikke godkjenne fremleie. Dårlig kjemi er ikke saklig grunn. Da kan du si opp leieforholdet.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5

 

Anonymkode: d34b9...129

Så hva er saklig (og lovlig grunn uten å diskriminere) i dette tilfellet? 

 

Anonymkode: 9eff9...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...