Gå til innhold

Jeg kommer meg ikke løs fra kontrakt, leie av leilighet. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fireflies skrev (3 minutter siden):

Kan dere bo i leiligheten og heller bruke Airbnb på huset deres?

Vi har allerede flyttet ut av leiligheten

Anonymkode: ee898...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med banken og forklar situasjonen, kan være at dere kan få avdragsfrihet til det ordner seg med leiligheten. 

Anonymkode: 3a227...f17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lang tid utkastelse pga mislighold av leieavtalen tar, men kanskje det er en mulighet for å spare noen månedsleier?

Anonymkode: 703ee...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke hvor lang tid utkastelse pga mislighold av leieavtalen tar, men kanskje det er en mulighet for å spare noen månedsleier?

Anonymkode: 703ee...e31

Oj... Så du tror det kravet fra utleier bare fordufter? 

Anonymkode: 9eff9...c17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så hva er saklig (og lovlig grunn uten å diskriminere) i dette tilfellet? 

 

Anonymkode: 9eff9...c17

Dyr og røyk vil være saklig grunn. Når det er fremleie så er det fortsatt du som er ansvarlig, så nav-garanti er ikke aktuelt. Du får ikke ut ditt depositum før leieavtalen er avsluttet.

Hvis ny leietaker skal løse deg fra din kontrakt så vil nav-garanti være saklig grunn. 

Anonymkode: d34b9...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har i tillegg flyttet ut alle tingene mine, så Airbnb hadde uansett ikke en mulighet

Anonymkode: ee898...01f

Gratis møbler på Finn / rimelige . Kjør på med air bnb om leiligheten ligger slik til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi har allerede flyttet ut av leiligheten

Anonymkode: ee898...01f

Jeg ville innredet den igjen sparsommelig slik at dere kan leie ut eget hus og heller bare raskt flyttet over til leiligheten.

Eller så må dere leve med det tapet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Fireflies said:

Jeg ville innredet den igjen sparsommelig slik at dere kan leie ut eget hus og heller bare raskt flyttet over til leiligheten.

Eller så må dere leve med det tapet. 

Dette. I henhold til kontrakten prøver du å overføre ditt problem til utleier. Det er ganske umodent av deg. Vær heller glad du har fått huset du ønsket deg, og at du har handlingsrom til å løse problemet ditt selv. 

Anonymkode: 11ce7...d3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har allerede flyttet ut av leiligheten

Anonymkode: ee898...01f

Det var jo et veldig dumt VALG av dere. 

Anonymkode: 4b122...133

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nye å gjøre med det. Du kan ikke tvinge huseier til å godta en annen leietaker.
 

Kjøp eller bytte av bolig er ofte forbundet ned store utgifter. Svært mange som eier bolig, men skal bytte til ny eid bolig, opplever å måtte betale for begge boliger i en overgangsperiode. Det koster MYE mer enn 50.000 kr. Du vet at dette kun er en midlertidig  situasjon, til august.
 

Sett det på lista over ting du ikke får gjort noe med, er mitt råd. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner jo åpenbart ikke konseptet kontrakt. Det er ikke sånn at kontrakten bare gjelder så lenge det passer dere, den binder også huseier slik at vedkommende ikke kan kaste dere ut om det skulle være nødvendig. Kravene fra huseiere er rimelige, dette burde dere tatt med i beregningen når dere kjøpte hus. Det er ikke mangemåneder til august, det er ikke snakk om store summen når dere legger det sammen med hva det koster med huskjøp.

Anonymkode: 0aca0...0b5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i leieboerforeningen, de kan de på jusen i det når huseier ikke godtar NOEN som vil flytte inn før august. 

Anonymkode: 9aed0...b0e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke dyr, ikke røyk, ikke NAV-garanti er ganske vanlige krav. Det samme med at leiligheten ikke skal overbefolkes. Og selvfølgelig leier man kun ut til folk som har fast inntekt. Jeg synes ikke utleier har helt fanatiske krav her, altså, dette er gjengangere i alle utleieannonser jeg ser... Hvorfor skal utleieren din måtte godta å få leiligheten ødelagt bare fordi du ikke klarer å planlegge?

Anonymkode: 97652...a53

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er leiekontrakten for 3 år? Hvis ikke tror jeg ikke det er lov å tidsbestemme leie.

https://www.htu.no/artikler/om-tidsbestemte-og-tidsubestemte-leiekontrakter 

Anonymkode: c4d10...26a

Hvis man leier ut leilighet i bolig man eier selv, så kan man ha tidsbegrenset kontrakt på ett år.

Anonymkode: 97652...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dere har en tidsbestemt kontrakt, så skal huseier ha saklig grunn for å ikke godkjenne fremleie. Dårlig kjemi er ikke saklig grunn. Da kan du si opp leieforholdet.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-5

 

Anonymkode: d34b9...129

Ok, det er nå slutten av mars. Oppsigelse etter 9.6 er 3 måneder. Så du tenker at TS skal finne noen som ønsker å leie frem til og med juli (som er mitt i ferien) og så bli nektet uten saklig grunn (sic!) og så bruke denne paragrafen til å si opp kontrakten og spare hva? April, mai og juni. Ok helt teoretisk kan TS spare 12.000 kroner på leiekostnader for juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meld deg inn i leieboerforeningen, de kan de på jusen i det når huseier ikke godtar NOEN som vil flytte inn før august. 

Anonymkode: 9aed0...b0e

Så lenge det er avtale på 12 måneder så er det nok tvilsomt at leieboerforeningen kan gjøre stort. De kan ikke tvinge huseier til å ta noen inn i huset sitt, spesielt hvis huseier har funnet noen han er fornøyd med som kan ta over i august.

Uansett bør alle som leier være medlem av leieboerforeningen eller sjekke om de har advokat via fagforeningene. Men hvis det er avtalt med avtaletid så kan selv ikke jurister bryte kontrakten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at utleier ikke allerede leier ut til noen andre og prøver seg på å få inn dobbel leie? Jeg ville bedt om nøklene tilbake da det er dere som har rett på å disponere leiligheten frem til august.

Anonymkode: 3eace...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere betaler skal dere nå i hvert fall ha nøklene slik at leiligheten er tilgjengelig for dere. 

Anonymkode: afb45...aed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har vært at de er for mange i familien, at noen har hatt katt/hund, at noen røyker (selv om de kun kommer til å røyke ute), har han kjent dårlig kjemi med noen som har vært på visning, at de ikke godtar NAV garanti, at noen har vært uføretrygdet, at noen har vært uten fast jobb men har hatt vikariat…. Da jeg var var det aldri spørsmål om disse tingene, så jeg synes det er rart at det plutselig er så mye krav som stilles til nye leietagere…

Anonymkode: ee898...01f

Syns det er ganske reale regler jeg, hadde hatt samme regler selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...