Gå til innhold

Kresne barn - bør de få tilrettelagt middag?


Wilma89

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen skam overhodet. I voksen alder var hun sint fordi foreldrene ikke hadde presset henne til å ikke  smake litt av maten de andre ble servert. Istedet laget de ett måltid til henne og en annen middag til de andre. Siden hun ikke fikk beskjed om ihverfall å smake litt på den andre middagen. Nå som voksen er hun overhodet ikke vant med andre smaker, hun fikk jo favoritt maten gjennom hele barndom, selv om den var nærinsfattig. Flaut å møte svigerforeldre og man sitter og brekker seg gjennom hele måltidet. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Igjen, be henne snakke med lege, for dette er ikke foreldrenes skyld. Uansett hvor ensidig hun spiste som barn er det ikke normalt å brekke seg av alt nå som voksen, man må ikke tilvennes smakene i barndommen for å like dem. Hun må snakke med lege om mulig spiseforstyrrelse som har vært ubehandlet siden barndommen. Så slipper hun det meningsløse sinnet mot foreldrene også. 

Anonymkode: 5e30c...db9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wilma89 skrev (På 27.3.2024 den 19.24):

Jeg har en svært kresen 6-åring, spesielt  på middag. Han er også ekstremt redd for å smake på nye ting. Det låser seg fullstendig. Vi prøvde en periode å gi et klistremerke for hver gang han smakte på middagen. Endte med at han kastet opp da han prøvde å spise en skive agurk.
Mannen og jeg er generelt uenig om hvordan man skal håndtere det. Den ene syns han bør få mat han liker til middag, så han får i seg noe annet enn brødskiver og frukt. Den andre syns han kan vente med å spise til kveldsmat. På den måten skjønner han at han må spise det vi har. 

Hva gjør dere andre med kresne barn? Og noen som har kommet litt lengre i løypa og funnet noe lurt som fungerer? 
 

 

Første jeg ville funnet ut er om du har et vanlig, kresent barn? Eller om det er snakk om feks ARFID?

Noen ganger kan det være bakenforliggende årsaker til at et barn er «kresent». Hvordan man velger å håndtere det, kan ha store implikasjoner og konsekvenser.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilrettelagte middager har det med å bli mer ensidig enn middag de dagene barnet tilfeldigvis vil ha og brød ellers. Avhengig av at man kjøper inn variert pålegg, selvsagt.

Anonymkode: 07b24...47b

Nei, du misforstår. Det skal alltid være noe på middagsbordet barnet liker og spiser. Her rullerer man fra dag til dag. De skal ha tilbud om å smake på alt det andre også, men ikke tvinges. På denne måten vil barnet spise middag hver dag, og man slipper mange dager med kun ensidig brødmat. 

Anonymkode: 5e30c...db9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ett ord til dette er hjelpemeg. Er ikke bra for barn å  la dem styre for mye , et sted må foreldrene sette grensen. Ett måltid for alle, hvis barnet nekter plent så la dem spise skiver til kvelds. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Dette er feks et forslag og en oppfatning som i værste fall kan gjøre stor skade.

TS, tenk litt grundigere igjennom problemstillingen en dette siterte innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du misforstår. Det skal alltid være noe på middagsbordet barnet liker og spiser. Her rullerer man fra dag til dag. De skal ha tilbud om å smake på alt det andre også, men ikke tvinges. På denne måten vil barnet spise middag hver dag, og man slipper mange dager med kun ensidig brødmat. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Brødmat er ikke mer ensidig enn å stadig tilrettelegge middag.

Vi har to kresne barn, og det ble tidlig klart at det å tilrettelegge middagen førte til enten mye arbeid og matsvinn eller mer ensidig kost enn å akseptere at de mange dager bare pirket i maten og tok seg en skive etterpå.

Nå er de 11 og 12, fremdeles kresne. Men det er stadig flere middager de spiser og dermed mindre brødspising etterpå.

Anonymkode: 07b24...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

middag de dagene barnet tilfeldigvis vil ha

Forøvrig må jeg kommentere denne - med kresne barn er det ikke snakk om at de "tilfeldigvis" vil ha middag noen dager og andre ikke. De har visse matvarer de er trygge på, og spiser da kun middag når disse dukker opp som en del av middagen, og da kun den delen av middagen. Det er ikke tilfeldig, det er svært systematisk. Dermed er det bedre å sørge for at hver middag inneholder en av de trygge matvarene for å sørge for så god variasjon i næring som mulig, i stedet for at du vet barnet ikke kommer til å spise en middag uten trygge matvarer og bare spiser brød hele dagen flere dager i uka. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 20.49):

Kresen er heldigvis ikke en diagnose, det hører med til oppdragelsen å lære barn å spise selv om de ikke liker det som blir servert.

Anonymkode: c90a7...e57

Avoidant Restrictive Food Intake disorder, unnvikende/restriktiv spiseforstyrrelse er en diagnose.

Med din oppdragelse overfor et barn med denne diagnosen, kan det i værste fall føre til et barn som blir innlagt med sondeforing og/eller parenteral ernæring/TMP.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brødmat er ikke mer ensidig enn å stadig tilrettelegge middag.

Vi har to kresne barn, og det ble tidlig klart at det å tilrettelegge middagen førte til enten mye arbeid og matsvinn eller mer ensidig kost enn å akseptere at de mange dager bare pirket i maten og tok seg en skive etterpå.

Nå er de 11 og 12, fremdeles kresne. Men det er stadig flere middager de spiser og dermed mindre brødspising etterpå.

Anonymkode: 07b24...47b

Hvordan er det matsvinn å legge til en matvare i en mengde du vet barnet spiser? Hvordan er det mer ensidig at de spiser middagsmat, enn brød hele dagen? Om jeg f.eks. steker to fiskepinner i steder for en pølse, så er det mindre matsvinn når barnet spiser opp to fiskepinner fremfor å kaste en pølse barnet ikke spiste. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Da jeg vokste opp ble vi tvunget til å spise alt. Da jeg fikk barn selv lagde vi en regel. Du skal smake på alt. Om du ikke liker det skal du slippe å spise det. Jeg gjennomførte dette alltid. Datter smakte, om hun ikke likte det, fikk hun noe annet. Jeg maste aldri på at hun skulle spise noe hun ikke likte. Men hun prøvde, smakte på alt. 

I dag er datter voksen. Hun spiser alt i dag. Til og med ting jeg ikke liker 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan er det matsvinn å legge til en matvare i en mengde du vet barnet spiser? Hvordan er det mer ensidig at de spiser middagsmat, enn brød hele dagen? Om jeg f.eks. steker to fiskepinner i steder for en pølse, så er det mindre matsvinn når barnet spiser opp to fiskepinner fremfor å kaste en pølse barnet ikke spiste. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Fordi matvarene barnet spiste rene ikke inneholdt filla mer næring enn brødmat. Og rettene barnet spiste som kanskje kunne konkurrere i næringsimnhold krevde ingredisenser og tid. 

Når barn er kresne er det skjelden aspargesbønner de godtar. Det er som oftest beige mat og p-mat (pasta, pizza, pølser, pannekaker). Brødskiver er vesentlig sunnere.

Anonymkode: 07b24...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (57 minutter siden):

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Da jeg vokste opp ble vi tvunget til å spise alt. Da jeg fikk barn selv lagde vi en regel. Du skal smake på alt. Om du ikke liker det skal du slippe å spise det. Jeg gjennomførte dette alltid. Datter smakte, om hun ikke likte det, fikk hun noe annet. Jeg maste aldri på at hun skulle spise noe hun ikke likte. Men hun prøvde, smakte på alt. 

I dag er datter voksen. Hun spiser alt i dag. Til og med ting jeg ikke liker 🤣

Jeg tror det er en fornuftig løsning. 

Anonymkode: a7c61...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Fordi matvarene barnet spiste rene ikke inneholdt filla mer næring enn brødmat. Og rettene barnet spiste som kanskje kunne konkurrere i næringsimnhold krevde ingredisenser og tid. 

Når barn er kresne er det skjelden aspargesbønner de godtar. Det er som oftest beige mat og p-mat (pasta, pizza, pølser, pannekaker). Brødskiver er vesentlig sunnere.

Anonymkode: 07b24...47b

Uavhengig av type mat er variasjon sunnere enn endeløse mengder brød. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vokser det av seg, andre forblir ganske kresne lenge. 

 

Har noen i familien som er litt oppgitte over barnet sitt, hun går på vgs og er snart voksen men er nesten håpløst å få henne til å spise noe annet enn spaghetti og annen pasta. Det er liksom det eneste hun liker / vil ha.

Anonymkode: 6040b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Noen vokser det av seg, andre forblir ganske kresne lenge. 

 

Har noen i familien som er litt oppgitte over barnet sitt, hun går på vgs og er snart voksen men er nesten håpløst å få henne til å spise noe annet enn spaghetti og annen pasta. Det er liksom det eneste hun liker / vil ha.

Anonymkode: 6040b...65e

Tips dem om å snakke med legen hennes om arfid 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å alltid ha noe barna liker på bordet. Og ikke plutselig bare nye ting. Men jeg har noen regler, f.eks har en kresen 4 åring som hvis han fikk velge taco selv så hadde han spist bare lefse og mais (og blir selvfølgelig ikke mett da) så jeg sier at regelen er at det skal være litt kjøttdeig å, og det spiser han selv om han påstår at han ikke liker. Bruker også å belønne om han smaker på nye ting. Presser han ikke til å spise ting. 

Anonymkode: 90ad0...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 19.39):

Vi har aldri tvunget han til å smake. Vi lagde et skjema sammen og var enig med han om at han kunne velge en ting fra middagen han skulle smake på. Han var selv veldig giret. Smakte han fikk han klistremerke, men vi oppdaget fort at det virket mot sin hensikt. Som sagt brakk han seg og ble bare reddere for å smake på det igjen.
Vi bare lurer på om det er noe vi aktiv kan gjøre for å hjelpe han å like noe annet enn pasta, pølse, fiskepinner og kjøttboller🥴

Anonymkode: 108d4...782

Denne jobben skulle dere gjort før barnet ble to år.

 

Nå er det vel bare å tilby masse forskjellig, alltid ha en smak til middag som er trygg, slik at de kan gå seg i gang, og tilby, men la de styre selv om fe faktisk smaker.

 

Aldri snakk over hodet på barnet med « lille bolle spiser ikke makrell, hun vil bare ha pølse». 
 

Jada, jeg vet jeg er dust etter nok en høytid med slektninger som bare spiser pølse og pasta til hver eneste middag. 

Anonymkode: 94073...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tips dem om å snakke med legen hennes om arfid 

Anonymkode: 5e30c...db9

Dersom ARFID er reelt, så ville jeg først tatt direkte kontakt med Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker v/Rikshospitalet. Avklar med dem hva en henvisning skal inneholde og om de ønsker den fra fastlege eller regional BUP.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 31.3.2024 den 23.07):

Dersom ARFID er reelt, så ville jeg først tatt direkte kontakt med Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker v/Rikshospitalet. Avklar med dem hva en henvisning skal inneholde og om de ønsker den fra fastlege eller regional BUP.

 

Arfid er en reell diagnose, ja, jeg kjenner folk som har fått den. Om det omtalte barnet har det, vet jo ikke vi på Internett, men med et så begrenset spisemønster bør foresatte ta det opp med legen og spørre om det kan være arfid. 

Info om arfid: 

https://nettros.no/fa-kunnskap/selektiv-spiseforstyrrelse/

Anonymkode: 5e30c...db9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det du nevner med oppkast etter test av agurk. Har dere som foreldre tenkt over at det kan være noe mer som ligger bak her enn bare «kresen». AFRID er en ekte diagnose, og mange som sliter med smak og konsistens.

https://psykiskhelse.no/kunnskap/diagnoser-helseplager/selektive-spisevansker/
 

Jeg er utrolig glad for at jeg hadde foreldre som alltid la til rette for at alle skulle få noe god middag.

Ex; la noen ha ris til middag isteden for kokt potet som de ikke liker.

Små justeringer som ikke krever veldig mye ekstra tid og krefter å få til.

Jeg har bitt mindre kresen ettersom jeg har blitt voksen, og smaksløkene mine har utviklet seg mer. Dog sliter jeg enda selv med å smake på ulike ting.

Anonymkode: 35a37...1e3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Arfid er en reell diagnose, ja, jeg kjenner folk som har fått den. Om det omtalte barnet har det, vet jo ikke vi på Internett, men med et så begrenset spisemønster bør foresatte ta det opp med legen og spørre om det kan være arfid. 

Info om arfid: 

https://nettros.no/fa-kunnskap/selektiv-spiseforstyrrelse/

Anonymkode: 5e30c...db9

Jeg mente ikke om hvorvidt ARFID er en reel diagnose eller ikke. Jeg mente om det er reelt at det er snakk om ARFID i denne casen her.

Om man mistenker ARFID, så er Nasjonal kompetansetjeneste for habilitering av barn med spise- og ernæringsvansker v/Rikshospitalet stedet å få hjelp.

Men da burde man avklare med dem hvem som henviser.

Ved behandling av ARFID, så krever de at ansvaret for behandling forankres, enten hos BUP eller i kommunen. Derfor er det ikke nok å bare kontakte fastlege. 
 

Som sagt. Jeg vet (dessverre) at ARFID er en reel diagnose.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...