Gå til innhold

Kresne barn - bør de få tilrettelagt middag?


Wilma89

Anbefalte innlegg

Wilma89 skrev (48 minutter siden):

Han har allerede fått påviser Ulcerøs kolitt. Har ikke tenkt at det at han er kresen kan ha sammenheng med det. Det er nok også derfor vi har «stresset» litt med å spise mat som er bra for tarmen hans.

Jeg har Crohns sykdom som sammen med Ulcerøs Kolitt samles under IBD, som du helt sikkert vet. Fra jeg var ca 14 til nå (jeg er 52) har jeg holdt meg til mat jeg opplever som trygg. I ungdommen spiste jeg det jeg våget og var trygg på. Min mor mente jeg burde spise mer fiber fra korn, men det reagerte kroppen dårlig på. En stund spiste jeg bare kylling, ris, bananer, egg og poteter.

Dere må forsette å søke etter IDB-vennlig mat, men husk at sykdommen ikke har en fasitt. For meg kom vendepunktet da jeg kuttet all gluten. I dag bruker jeg f.eks rismel dersom jeg må ha mel til noe (pannekaker, lapper, vaffler).  

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wilma89 skrev (55 minutter siden):

Han har allerede fått påviser Ulcerøs kolitt. Har ikke tenkt at det at han er kresen kan ha sammenheng med det. Det er nok også derfor vi har «stresset» litt med å spise mat som er bra for tarmen hans.

Det er ikke noen mirakelmat for uc i remisjon. Unngå veldig sterk mat og begrens kaffe, ellers er det bare å spise vanlig mat. Sa i alle fall ernæringsfysiolog til samboeren min med uc. Ved oppbluss er det skånekost, men ikke til vanlig. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noen mirakelmat for uc i remisjon. Unngå veldig sterk mat og begrens kaffe, ellers er det bare å spise vanlig mat. Sa i alle fall ernæringsfysiolog til samboeren min med uc. Ved oppbluss er det skånekost, men ikke til vanlig. 

Anonymkode: 5e30c...db9

For min del er det definitivt mirakelmat, samt det motsatte. Korn er no-go uansett, for eksempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et kresent barn. Noen tips som har funket hos oss:

- Ikke gjør en stor deal utav det. Hverken med irritasjon eller "belønning". 

- Lure inn grønnsaker i sauser og supper. Barnet vårt nektet tvert å spise grønnsaker som hun gjenkjente som grønnsaker. Kjøtt var også utelukket. Pasta med tomatsaus gikk. Da blendet jeg inn andre grønnsaker i tomatsausen. Det beholder den røde fargen selv med grønne grønnsaker og sa bare at nå spiser vi pasta med tomatsaus som du liker. 

- Begrense tilgang til godteri, kjeks og annet bearbeidet til lørdag. Barn kan fort spise seg mette på sukkermat, og da vil næringsrik mat fort være uinteressant. Blir det mas så sier vi snart er det middag, og da lager vi det du liker 😄 

- Det viktigste er igjen å ikke lage noe styr utav - nå skal vi ha noe nytt, "bare prøv" eller "jeg vet du ikke liker dette, men om du spiser det så får du godteri etterpå". Slike holdninger skaper uvaner og et videre anstrengt forhold til mat. 

- Husk at barn vil  spise om det er sultent nok. De har en naturlig appetitregulering. Men middagene må være på deres premisser (med litt foreldrelureri) til de vokser det av seg. 

Anonymkode: f29bf...943

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var veldig kresen. Fikk alltid noe hun likte til middag,med et par biter av det hun ikke likte ved siden av. Noen ganger smakte hun,andre ganger ikke. Aldri tvang, men oppmuntring. Etterhvert ble hun flinkere og flinkere til å smake,og skjønte viktigheten av å spise sunn mat,og ikke bare god mat.

Min erfaring er at de aller,aller fleste vokser av seg kresenheten,bare man ikke stresser for mye.

I dag er hun 17 år,og spiser faktisk det meste. 

Anonymkode: 9da50...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (59 minutter siden):

Jeg har Crohns sykdom som sammen med Ulcerøs Kolitt samles under IBD, som du helt sikkert vet. Fra jeg var ca 14 til nå (jeg er 52) har jeg holdt meg til mat jeg opplever som trygg. I ungdommen spiste jeg det jeg våget og var trygg på. Min mor mente jeg burde spise mer fiber fra korn, men det reagerte kroppen dårlig på. En stund spiste jeg bare kylling, ris, bananer, egg og poteter.

Dere må forsette å søke etter IDB-vennlig mat, men husk at sykdommen ikke har en fasitt. For meg kom vendepunktet da jeg kuttet all gluten. I dag bruker jeg f.eks rismel dersom jeg må ha mel til noe (pannekaker, lapper, vaffler).  

 

Silvia515 skrev (56 minutter siden):

For min del er det definitivt mirakelmat, samt det motsatte. Korn er no-go uansett, for eksempel

Men det allmenne rådet til pasienter med ibd er følg de vanlige retningslinjene for sunt kosthold. Og så finnes det individuelle tilpasninger hvis man sliter med noe spesielt, f eks mye luft bør prøve lavfodmap, chrons med innsnevringer bør unngå korn, noen er følsomme for matvarer med mye laktose eller fruktose, noen sliter med å fordøye mye fett skikkelig særlig hvis de er rammet i nederste del av tarmen osv. Men det er ikke sånn at folk med idb skal følge alle disse, men tilpasse til de symptomer man har siden det er stor variasjon i hvordan hver enkelt pasient reagerer på de ulike matvarene.

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Men det allmenne rådet til pasienter med ibd er følg de vanlige retningslinjene for sunt kosthold. Og så finnes det individuelle tilpasninger hvis man sliter med noe spesielt, f eks mye luft bør prøve lavfodmap, chrons med innsnevringer bør unngå korn, noen er følsomme for matvarer med mye laktose eller fruktose, noen sliter med å fordøye mye fett skikkelig særlig hvis de er rammet i nederste del av tarmen osv. Men det er ikke sånn at folk med idb skal følge alle disse, men tilpasse til de symptomer man har siden det er stor variasjon i hvordan hver enkelt pasient reagerer på de ulike matvarene.

Anonymkode: 5e30c...db9

Min hovedregel er minimalt med bearbeidet mat og ingen harde korn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (På 28.3.2024 den 22.25):

Min hovedregel er minimalt med bearbeidet mat og ingen harde korn. 

Fint du har funnet noe som fungerer for deg, men poenget er at det kan ikke generaliseres til alle med idb. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 19.26):

Vi har alltod noe på bordet som vi vet barnet spiser. Grønnnsaker/ris//pasta eller hovedrett.

ingen press om å smake 

Anonymkode: 18306...b2c

Slik er det her også.

Min datter har alltid vært kresen og har ikke spist særlig variert, men for meg var det viktigere at hun spiste noe. Hun har hele tiden fått mulighet til å smake på ting, men vi (stefar og jeg) har aldri presset henne til å spise. Hos far derimot var det annerledes, han tvang henne til å sitte med bordet og spise det de (stemor og far) mente hun måtte spise, de bestemte også mengde. Den stakkars ungen ble jo sittende i evigheter. Det endte også opp med at hun kastet skolematen hun hadde med fra far, for kom hun hjem uten å ha spist, så tok de telefonen el. Dette har gjort mat enda vanskeligere for henne..

Nå er hun blitt 18 år, og de siste par årene har det gradvis, veldig gradvis, begynt å endre seg. Hun smaker på mer, og har begynt å spise litt mer variert. Det begynte å endre seg når hun flyttet hit 100%.

Anonymkode: 260a8...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde nok desverre tvang på min 15-åring da han var mindre 😭 det er min store skam.

Da han fikk to småsøsken som spiste hva som helst, så ble jeg veldig stresset av at de fikk i seg mye mer sunn mat enn han. Han vokste i tillegg dårlig. 

Jeg har sagt unnskyld til han såå mange ganger. Og sammen prøver vi nå å finne måter han kan få i seg det han trenger. Men det er alltid han som setter grensene og jeg lager selvsagt middag som han også spiser. Middagen handler vel så mye om en hyggelig sosial tid som familie og den skal han selvfølgelig være en del av selv om mat er vanskelig for ham.

Anonymkode: e9447...d53

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (På 27.3.2024 den 19.24):

Jeg har en svært kresen 6-åring, spesielt  på middag. Han er også ekstremt redd for å smake på nye ting. Det låser seg fullstendig. Vi prøvde en periode å gi et klistremerke for hver gang han smakte på middagen. Endte med at han kastet opp da han prøvde å spise en skive agurk.
Mannen og jeg er generelt uenig om hvordan man skal håndtere det. Den ene syns han bør få mat han liker til middag, så han får i seg noe annet enn brødskiver og frukt. Den andre syns han kan vente med å spise til kveldsmat. På den måten skjønner han at han må spise det vi har. 

Hva gjør dere andre med kresne barn? Og noen som har kommet litt lengre i løypa og funnet noe lurt som fungerer? 
 

 

En venninne var akkurat som din. Moren lagde en annen middag for henne. Resulatet i dag er at hun ikke tåler veldig mye av mat, selv om hun aldri har smakt på den. Hvis hun går i selvskap hvor de serverer mat, så får hun brekninger. Ikke særlig sjarmende for en voksen person. 

Anonymkode: 69a44...bb8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kresen 14-åring og en 17-åring med litt allergier som medfører begrensninger. 17-åringen får kløe i munnen ++ av rå gulrot, paprika, hasselnøtter, epler, pærer, banan, fersken, nektarin og er skeptisk til salater og vil helst ikke ha det i kokt/stekt versjon heller fordi det minner om allergi. Så jeg. moser mye kokte/stekte grønnsaker som løk, gulrot, paprika inn i sauser.  Er det større biter av ting han er usikker på plukker han det bort, men nekter ikke å spise.  14-åringen derimot nekter masse og har alltid vært vanskelig. Nå er hun stor nok til å fikse mat selv om hun ikke ville ha middagen. Hun vil helst ha rent kjøtt, litt kokte grønnsaker og poteter fra airfryer og revet gulrot. Dette er kjedelig hver dag. Hun steker seg ofte fiskepinner/fiskekaker og river gulrot om hun ikke er fornøyd med middagen. Hun nekter mikrovarmet mat så aldri rester

Lager som oftest pizza på lørdag. Da er sausen stappet med løk, paprika og litt gulrot som er most i foodprocessoren med og uten tomatsausen. Det må i tillegg være veldig lite ost på pizzaen sammen med pepperoni.  Jeg lager litt halvgrov deig. Storebroren elsker å ha pizzarester..

Vi har ikke tvunget, men forsøkt å tilpasse med å spare litt kjøtt, pasta osv før det blandes.  

Jeg selv har blitt laktoseintolerant og sliter med magen etter ulike matvarer og var også kresen som liten (jeg får fortsatt ikke i meg mat som er veldig salt eller bitter eller smaker veldig smør, så ingen soya, kaffe eller bernaisesaus pga smak og ingen kremkaker, is osv pga laktose f.eks) så jeg forstår om ungene føler ubehag med mat, men ikke klarer å forklare det. Siden eldste spiser minimalt med frukt sørger vi for at han får i seg vitamintabletter ihvertfall.  Yngste derimot er glad i rå frukt. 

Anonymkode: 62c59...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En venninne var akkurat som din. Moren lagde en annen middag for henne. Resulatet i dag er at hun ikke tåler veldig mye av mat, selv om hun aldri har smakt på den. Hvis hun går i selvskap hvor de serverer mat, så får hun brekninger. Ikke særlig sjarmende for en voksen person. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Vel jeg måtte spise opp det vi hadde og har store problemer med mat i dag! 

Anonymkode: 18306...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lager middag med noe alle spiser. Så får de plukke ut det de vil spise.  Kan noen ganger bli litt stusselig for enkelte. Men jeg lager bare en middag. Har ikke tid eller råd til to.

Det som har fungert er å la de spise borte uten meg. Da ser de hva andre spiser og kan slippe at jeg er der med matgreia oss imellom 

Anonymkode: a6d3a...0cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (På 27.3.2024 den 19.24):

Jeg har en svært kresen 6-åring, spesielt  på middag. Han er også ekstremt redd for å smake på nye ting. Det låser seg fullstendig. Vi prøvde en periode å gi et klistremerke for hver gang han smakte på middagen. Endte med at han kastet opp da han prøvde å spise en skive agurk.
Mannen og jeg er generelt uenig om hvordan man skal håndtere det. Den ene syns han bør få mat han liker til middag, så han får i seg noe annet enn brødskiver og frukt. Den andre syns han kan vente med å spise til kveldsmat. På den måten skjønner han at han må spise det vi har. 

Hva gjør dere andre med kresne barn? Og noen som har kommet litt lengre i løypa og funnet noe lurt som fungerer? 
 

 

Eneste alternativet til middag her i huset er muligheten til å ta seg en brødskive etter at middagen er ryddet av bordet.

Ingen tvinges til å spise noe de "ikke liker", ingen tvinges til å gå sulten. Og viktigst av alt, ingen tvinges til ekstra arbeid ved å tilrettekegge for og opprettholde særhet.

Anonymkode: 07b24...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har noen fasit, men mitt ene barnebarn har spist veldig få forskjellige grønnsaker. 
Når hun begynte på skolen og spiste middag en dag i uka hos meg, så inngikk vi en avtale om å smake på nye grønnsaker. 
Likte hun det ikke, så skulle hun spytte det ut og drikke litt vann. Det overrasket meg hvor fort hun fant ut at mesteparten av grønnsakene var gode. Gulrot som mos, brakk hun seg av fra hun var baby og det fortsatte lenge. Da jeg lagde pastasaus med gulrot, løk, selleri og tomater og moste det, spiste hun alltid opp maten. Så det var ikke det at hun ikke tålte gulrot, men smaken alene klarte hun ikke. Nå er hun ungdom og spiser det meste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid vært kresen, selv om jeg er litt bedre som voksen. Min mor presset aldri og jeg fikk heller en brødskive om jeg ikke spiste dagens middag. Mitt ene barn er likt som meg. For oss er det kjøtt og fisk som er den store utfordringen og mat som er blandet. Vi spiser gjerne grønnsakene og elsker brød. Vi kan spise noe kjøtt, med strek under noe. Og det må være "riktig" laget.

Min erfaring er at det ikke hjelper å presse. Lag lite oppmerksomhet rundt det. Noen vokser det av seg, mange gjør det ikke. Men næring må alle ha og da er det viktig at det er noe på den tallerkenen som spises.

Anonymkode: b75b6...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke tvinges til å spise, men enig i at det bør smakes. Kan få brødskive om om de overhodet ikke liker middagen. Noen barn er kanskje "bortskjemt" (ikke barn med ulike diagnoser, spesielle vehov) til å kun få favorittmaten sin, her sier vi at med mindre de blir virkelig ikke liker maten, brekker seg osv, så må de prøve å spise. Men ikke mye styr og fokus på det. Måltid skal være hyggelig😊 Har noen som spiser så å si alt, noen mer kresne og de mer kresne spiser kanskje en mindre porsjon fisk og får ta seg en brødskive.

Forklarer at vi av og til må smake flere ganger for å venne oss til maten og at smaksløker utvikler seg. Mat med veldig spesiell smak eller konsistens er vi ikke så nøye på at de må smake på flere ganger. Har selv noen matretter jeg har forsøkt å like men klarer det bare ikke.

Lurer ofte grønnsaker inn i potetmos, kan tilpasse med å ha saus ved siden av i stedet for i blandet osv. Lager ikke to middager, men barna får være med å bestemme middagsretter av og til.

Barna fikk en nyttig lærdom når de skjønte at grønnsaker nesten ikke smaker noe i tacolefsa, da var det "trygt" å spise salat. De blir også tipsa om å blande saus, ris, kjøtt, grønnsaker osv. For ikke alt smaker godt når man spiser det alene. 

Anonymkode: 8d163...c42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer alltid på at det er noe mat alle kan spise til middag. Typisk som rundstykker, nanbrød, pasta, potetstappe, salat osv Blander ikke grønnsaker, slik at man kan ta det man liker.

Kan være en ide hvis man vet ungene har en altspisende venn og ha dette barnet mye på besøk til middagstid 😅 8 åringen min har en sånn kompis, og han er alltid mye tøffere til å smake nye ting når han kompisen er på besøk 👍

Anonymkode: 3cff3...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel jeg måtte spise opp det vi hadde og har store problemer med mat i dag! 

Anonymkode: 18306...b2c

Det måtte vi også. Har overhodet ikke fått problemer av det. Det eneste er at jeg kan spise all slags mat uten å rynke på nesen. 

Anonymkode: 69a44...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...