Gå til innhold

Kresne barn - bør de få tilrettelagt middag?


Wilma89

Anbefalte innlegg

På tide å lære ungen din at vi spiser det som står på bordet. Hvis ikke, får ungen gå sulten.

Anonymkode: db6cd...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke selv testet det, men jeg har hørt fra en ernæringsfysiolog at det viktigste er å bare spise variert mat foran barna, og at de på sikt kommer til å ville smake selv også. Og i mellomtiden bare gi dem det de vil ha. Dog syns jeg dette høres litt lite intuitivt ut for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på om det er spesielle årsaker til kresenhet, tenker jeg. Men sånn generelt sett: gjennomsnittlig må en matvare introduseres rundt 15 ganger for at et barn skal akseptere den. I tillegg smaker råvarer ulikt avhengig av tilberedning, så om du ikke liker kokt gulrot, er det ikke dermed sagt at du ikke liker ovnsbakt eller rå gulrot.

Jeg ville nok puttet minst én ting barnet liker i hver middag, være seg fiskekaker, pasta eller brokkoli. Så ville jeg oppfordret til å smake på noe av det andre, uten å skape press på det. Kunne nok fint servert både rå og kokt gulrot til måltidet, men tror ikke jeg ville servert fiskepinner i tillegg til torsk. Snakk gjerne om at man ofte må smake på ting flere ganger før man faktisk liker det.

Så ville jeg sørget for at barnet er ordentlig sulten til middag, slik at det frister mer å smake på maten. Til sist ville jeg ikke tilbudt mat igjen før kveldsmat - men kunne godt servert kveldsmaten en time tidligere, om det ble spist veldig dårlig til middag.

Dette forutsetter selvfølgelig at barnet er alminnelig kresent, og ikke har spesielle årsaker til spiseutfordringene. Eneste tilfellet jeg ville servert noe helt annet, er ved typisk sære, ganske voksne middager.

Anonymkode: 1d808...be6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi "tvang" datteren vår til å smake på stekt laks som barn. Det gjentok seg jo med ujevne mellomrom, avhengig av når vi hadde det til middag.

Det tok noen ganger før jeg så sammenhengen i at de gangene vi hadde gjort det, så spøy hun i søvne etter at hun hadde lagt seg. Til tross for kveldsmat etter middag og ikke tvang om å gjøre noe annet enn å smake.

Trenger kanskje ikke si at vi sluttet å forvente at hun skulle smake....

Men sånn bortsett fra det, så gjør jeg som flere... Sørger for at det er minst én ting barnet liker på bordet, og passer på at det gjerne er en passe sunn matvare hvis det går.

Anonymkode: b899c...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 21.41):

Å si at middag er middag og så må han vente til kvelden hvis han ikke spiser middag ER å presse ham. Han må velge mellom skummel mat han vemmes av eller sult. Det skal alltid være noe på middagsbordet som barnet spiser. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Ett ord til dette er hjelpemeg. Er ikke bra for barn å  la dem styre for mye , et sted må foreldrene sette grensen. Ett måltid for alle, hvis barnet nekter plent så la dem spise skiver til kvelds. 

Anonymkode: 69a44...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp å presse barna til å smake på alt. Jeg lager god mat, oppmuntrer 1 gang, så lar det være med det. Hvis de ikke liker noe bestemt, så tar jeg hensyn til det. Ene barnet reagerer på biter i tomatsaus, så da tar jeg en runde i blenderen med iallefall noe av sausen. 

Stort sett spiser de alt av kjøtt og fisk, og lite av tilbehør og grønnsaker. De får ikke spise alt kjøttet/fisken da, bare sin del. Har vi for eksempel fiskekaker, så kan jeg lage litt ekstra da jeg vet de spiser fiskekaker og null poteter.

Liker de ingenting, så kan de ta seg en brødskive.

Anonymkode: 04e24...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet langt lenger enn deg i løypa og har levd med tilrettelagte middag i 12 år nå. Greia her er at det funker ikke å si at da får du vente til kveldsmat og spise brød. Fordi da skjer akkurat det, hver eneste dag. Da dropper barnet rett og slett å spise. Vi har hatt vanvittig mange runder på dette og prøv ulike tilnærminger. Men har endt opp med tilrettelagte middager hver eneste dag, fordi vi ønsker ikke en tenåring som ikke spiser nok, da tenåringen har nok av utfordringen i hverdagen sånn som det er. 

Anonymkode: aee88...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ett ord til dette er hjelpemeg. Er ikke bra for barn å  la dem styre for mye , et sted må foreldrene sette grensen. Ett måltid for alle, hvis barnet nekter plent så la dem spise skiver til kvelds. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Det er ikke så lett. Her i huset hadde det som nevnt over ført til en tenåring som hadde droppet middag jevnt over. Det er nok en dårlig løsning. Jeg kunne godt satt grense og sagt at skal du ha middag så må du spise det som blir servert. Men når jeg vet at valget da hadde blitt å lå vær å spise de aller fleste dager gjennom mange år så er jeg ikke så sikker på om min grensesetting fører så mye godt med seg egentlig. 

Anonymkode: aee88...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det måtte vi også. Har overhodet ikke fått problemer av det. Det eneste er at jeg kan spise all slags mat uten å rynke på nesen. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Å hva var poenget ditt??

Anonymkode: 18306...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke så lett. Her i huset hadde det som nevnt over ført til en tenåring som hadde droppet middag jevnt over. Det er nok en dårlig løsning. Jeg kunne godt satt grense og sagt at skal du ha middag så må du spise det som blir servert. Men når jeg vet at valget da hadde blitt å lå vær å spise de aller fleste dager gjennom mange år så er jeg ikke så sikker på om min grensesetting fører så mye godt med seg egentlig. 

Anonymkode: aee88...f31

Det er da bedre med brødskiver hver dag enn tilrettelagt middag hver dag? Trenger ikke vente i timesvis, det er bare å smøre seg skiver etter at matem er ryddet av bordet.

Anonymkode: 07b24...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har i hvert fall klart å skape et utrygt miljø rundt måltidene med press og belønning. 

Anonymkode: cff9b...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i perioder, akkurat nå er det brødskive til alle måltider. 
Vi har en regel om at barnet må smake på maten før det får noe annet, og da blir det brød. Vi lager ikke en helt annen middagsrett, med mindre vi vet på forhånd at dette kommer barnet aldri til å spise for da lager vi noe på forhånd.

 

Anonymkode: a4884...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er da bedre med brødskiver hver dag enn tilrettelagt middag hver dag? Trenger ikke vente i timesvis, det er bare å smøre seg skiver etter at matem er ryddet av bordet.

Anonymkode: 07b24...47b

Nei, det er ikke bra å ha så ensidig kosthold, nei. Kun brød i årevis.

Anonymkode: 5e30c...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ett ord til dette er hjelpemeg. Er ikke bra for barn å  la dem styre for mye , et sted må foreldrene sette grensen. Ett måltid for alle, hvis barnet nekter plent så la dem spise skiver til kvelds. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Jeg tror jeg stoler mer på helsepersonell enn anonym person på nettet. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En venninne var akkurat som din. Moren lagde en annen middag for henne. Resulatet i dag er at hun ikke tåler veldig mye av mat, selv om hun aldri har smakt på den. Hvis hun går i selvskap hvor de serverer mat, så får hun brekninger. Ikke særlig sjarmende for en voksen person. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Stakkars venninnen din, som har en så dømmende venninne som deg. Be henne kontakte lege, det høres ut som hun har en ubehandlet selektiv spisevegring. Slutt å skyld på moren hennes, og hjelp venninnen din med å bli kvitt skammen hun får av slike som deg med å forstå problemet sitt. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 20.17):

Jeg kaster opp av springvann men ikke kildevann, men du kan jo alltids bestride det også. 

Anonymkode: 02866...46a

Ja dette bestrider jeg. Du får meg aldri til å tro at ved blindtest hadde du spydd av en av de, men likt den andre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/27/2024 at 7:24 PM, Wilma89 said:

Jeg har en svært kresen 6-åring, spesielt  på middag. Han er også ekstremt redd for å smake på nye ting. Det låser seg fullstendig. Vi prøvde en periode å gi et klistremerke for hver gang han smakte på middagen. Endte med at han kastet opp da han prøvde å spise en skive agurk.
Mannen og jeg er generelt uenig om hvordan man skal håndtere det. Den ene syns han bør få mat han liker til middag, så han får i seg noe annet enn brødskiver og frukt. Den andre syns han kan vente med å spise til kveldsmat. På den måten skjønner han at han må spise det vi har. 

Hva gjør dere andre med kresne barn? Og noen som har kommet litt lengre i løypa og funnet noe lurt som fungerer? 
 

 

Jeg har selv vært et kresent barn og min fetter var kresen. 
Venter mitt første barn nå snart og om hun blir like kresen som jeg var kommer jeg til og velge hvordan min mor håndterte meg.  En tvinger ikke barn til og spise. 
Mine foreldre lagde normal middag ingen hensyn, jeg kunne smake og spise og om jeg ikke ønsket eller kunne jeg kutte brød og spise det.  
Min fetter vokse opp med det som står på borde er det du spiser.  

Meg og min fetter snakker ganske mye om dette enda idag som voksen 30+. Sånn for min del spiser jeg helt normalt nå og kan i grunn spise det meste, ja jeg begynte ikke og spise annet mat før jeg var i slutten av 15årene men har da tatt det i mitt tempo og da jeg var rundt 20 hadde jeg smakte på det meste og spiste det meste.  MIn fetter langt ut i 20 årene spise bare brød med 3 pålegg og pizza og spageti og noe boks mat. Eneste grunnen til at han har begynte å spise mer forskjellig mat i starten av 30årene er at han møtte en fantsisk kjæreste som har vært veldig tålmodig og fristet han til og smake mye nytt som har falt i smake og hun blir ikke lei seg om han ikke vil smake en dag. Men for hans del så sitter det enda hardt mentall i og ha blitt tvunget til og smake på ting.  Så han har fått en ganske mye mer anstrenge forhold til mat og ender opp med og ikke møte opp i mye sosiale samenheng der mat er en del av bilde. Selv om det er på resturang er krittikk fra andre person nok til at han ikke føler for å spise lenger. Eks hva skal du ikke ha den det som er så godt er nok til og trigge hode hans og matlysten forsvinner helt. Mye av hva han selv sier er det på grunn av og bli tvunget til og spise ting som han ikke synes smakte godt og det sistter enda veldig dypt. 

Anonymkode: 18deb...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har kresne barn vil alltid svare at barna må spise det som er på bordet.

Vi som har kresne barn og har opplevd at de heller sulter seg enn å spise det de ikke liker, vi sørger for at ungen får i seg mat, nesten uansett hvilke mat det er snakk om.

Det er nok noe psykisk i dette altså, men mens vi venter på at barnet blir voksen må de o spise noe.

Her spiser eldste det aller meste, mellomste er superkresen og minste er en plass midt imellom. 

Anonymkode: 79724...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, det er ikke bra å ha så ensidig kosthold, nei. Kun brød i årevis.

Anonymkode: 5e30c...db9

Tilrettelagte middager har det med å bli mer ensidig enn middag de dagene barnet tilfeldigvis vil ha og brød ellers. Avhengig av at man kjøper inn variert pålegg, selvsagt.

Anonymkode: 07b24...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Stakkars venninnen din, som har en så dømmende venninne som deg. Be henne kontakte lege, det høres ut som hun har en ubehandlet selektiv spisevegring. Slutt å skyld på moren hennes, og hjelp venninnen din med å bli kvitt skammen hun får av slike som deg med å forstå problemet sitt. 

Anonymkode: 5e30c...db9

Ingen skam overhodet. I voksen alder var hun sint fordi foreldrene ikke hadde presset henne til å ikke  smake litt av maten de andre ble servert. Istedet laget de ett måltid til henne og en annen middag til de andre. Siden hun ikke fikk beskjed om ihverfall å smake litt på den andre middagen. Nå som voksen er hun overhodet ikke vant med andre smaker, hun fikk jo favoritt maten gjennom hele barndom, selv om den var nærinsfattig. Flaut å møte svigerforeldre og man sitter og brekker seg gjennom hele måltidet. 

Anonymkode: 69a44...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...