Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som sier at man ikke får påskeegg før lørdag. Husk på at ulike familier har ulike tradisjoner; min familie ga alltid egg når påsken startet, altså onsdag i påsken.

Når det er sagt; nei ingen påfyll av egget. Egget man får skal være ut hele påsken. Vi hadde alltid lov å bytte, vi fikk alltid ting vi ikke likte, om kunne bytte ut ting. Men aldri påfyll.

Anonymkode: 72848...2e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vanlig hos oss. Når påskeegget er tomt så er det tomt. Om noen har lyst å skrike for det så får de bare skrike. Men gå på rommet så jeg slipper å høre på 😉 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 22.50):

Ingen påfyll.

Det er også god læring for barna. De lærer at de selv er ansvarlig for de valgene de tar og følgene det får og at de må stå for de valgene de tar.

Læringsverdien av dette kan overføres til veldig mye annet i livet

Anonymkode: 1491e...814

Dette.

Anonymkode: 7f1d0...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barna får påskeegget på påskeaften selvfølgelig, og det spises opp samme kveld. Det er ikke meningen at egget skal inneholde så mye godteri at ungen må starte spisingen straks skolen tar fri for å rekke å komme gjennom alt. 

Jeg regner med at du også forstår at de som lar ungen spise godteri hele påsken er de samme som lar ungen spise godteri hele desember, hele helgen, alle høytider og ferier osv. Det er disse barna som eser ut og får helseproblemer senere, ikke vi som begrenser godteriet. 

Anonymkode: 6c4a6...81d

Du er nok inne på noe når det gjelder fedme og hva slags kosthold og holdninger slike barn vokser opp med. 

Anonymkode: 7f1d0...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 19.13):

Det tviler jeg på. Mine barn får til vanlig godteri kun på lørdager(er det virkelig strikt???), og her hjemme har vi nå hatt hjemmelagde sjokoladeboller i kjøkkenskuffen i 3 dager uten at noen av barna har tatt.

Anonymkode: f438f...f95

De fleste vi kjenner gir bare snop til ungene på lørdager. Ikke strikt i det hele tatt med sunn fornuft. Mens jeg ser at foreldre med lite utdanning og kunnskap om helse og kosthold gir ungene godteri og av og til brus midt i uken. Ikke rart det er så mye fedme. Flere av foreldrene har medisin utdanning og vet hvor ille sukker er fra kropp og psyke. 

Anonymkode: 7f1d0...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 10.24):

Er det rart 70 % av Norges voksne befolkning er overvektig og at stadig flere barn også er det 😣 Skulle ha likt å se ansiktet på mine foreldre på 80-tallet dersom jeg hadde sutret og gnålet etter påfyll i påskeegget 😅

Sier jo ikke at kilovis med godteri til hvert barn i påsken er det som avgjør barnets vekt, men det forteller likevel svært mye om familiens generelle holdninger til sukker og fett. Regner med at disse barna heller ikke velger seg 10 smågodtbiter på lørdagskvelden, tar én kakebit i selskap eller får en liten julestrømpe på julaften heller.

Anonymkode: f438f...f95

Det er de barna som dessverre blir overvektige som voksne også.

Anonymkode: 7f1d0...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dør litt av dere som tror deres tradisjon er det som er «normalt» og det eneste riktige😂😂😂 Snakk om å ikke se lenger enn egen navle. Komisk. 

Anonymkode: 3fac4...305

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de påskeegg fra  Skjærtorsdag og hver dag hele påsken. Det er Påskeharen som legger dem, så der har vi ikke noe med 😂Men, vi har jo dialog med Påskeharen så det er ikke enorme mengder,men noen få godiser / rosiner osv. Stjernene i øynene er verdt det ! 

Anonymkode: be7db...885

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er de barna som dessverre blir overvektige som voksne også.

Anonymkode: 7f1d0...901

For noe tull

Anonymkode: 5dcc2...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste vi kjenner gir bare snop til ungene på lørdager. Ikke strikt i det hele tatt med sunn fornuft. Mens jeg ser at foreldre med lite utdanning og kunnskap om helse og kosthold gir ungene godteri og av og til brus midt i uken. Ikke rart det er så mye fedme. Flere av foreldrene har medisin utdanning og vet hvor ille sukker er fra kropp og psyke. 

Anonymkode: 7f1d0...901

Om du mener at leger har lite utdanning er du virkelig på en helt annen planet enn resten av oss. 

Anonymkode: 7faec...558

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle når påsken begynner. Det er påskeharen som gjemmer egget på påskeaften, og han har ikke anledning til å etterfylle egget. Det er det samme som at Julenissen fyller strømpen om natten, og man får den på julaften morgen. Strømpen blir ikke etterfylt i romjulen. Julegaver får man på kvelden på julaften. Ja da,  og så er det noen som velger å gjøre det annerledes, men det er dette som er den mest tradisjonelle måten å gjøre det på.

Hvor gammel er du trådstarter? Du kan da ikke være eldre enn rundt 30 år? Kan tenke meg at mange som svarer i denne tråden  ikke er 50 eller 60 år for eksempel. Da hadde dere visst.

En av dere hadde også visst at det heter plast og ikke plastikk.

Jeg ser også at flere av dere velger å bruke enda om tid. Nå er det lov på bokmål, men før skilte man mellom ennå og enda.

Det er en i tråden som brukte ennå om tid. Det skiller klinten fra hveten etter min mening.

Når det gjelder alder heter det yngre og eldre, ikke større og mindre. Dere vet jo ingenting.

Ja nå er det mange som blir sure på meg, men jeg er kanskje en språksnobb, det innrømmer jeg.
Jeg kaller heller ikke barna mine for unger. De som vet, de vet 😉

 

Anonymkode: 5fba7...68f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det spiller ingen rolle når påsken begynner. Det er påskeharen som gjemmer egget på påskeaften, og han har ikke anledning til å etterfylle egget. Det er det samme som at Julenissen fyller strømpen om natten, og man får den på julaften morgen. Strømpen blir ikke etterfylt i romjulen. Julegaver får man på kvelden på julaften. Ja da,  og så er det noen som velger å gjøre det annerledes, men det er dette som er den mest tradisjonelle måten å gjøre det på.

Hvor gammel er du trådstarter? Du kan da ikke være eldre enn rundt 30 år? Kan tenke meg at mange som svarer i denne tråden  ikke er 50 eller 60 år for eksempel. Da hadde dere visst.

En av dere hadde også visst at det heter plast og ikke plastikk.

Jeg ser også at flere av dere velger å bruke enda om tid. Nå er det lov på bokmål, men før skilte man mellom ennå og enda.

Det er en i tråden som brukte ennå om tid. Det skiller klinten fra hveten etter min mening.

Når det gjelder alder heter det yngre og eldre, ikke større og mindre. Dere vet jo ingenting.

Ja nå er det mange som blir sure på meg, men jeg er kanskje en språksnobb, det innrømmer jeg.
Jeg kaller heller ikke barna mine for unger. De som vet, de vet 😉

 

Anonymkode: 5fba7...68f

Ok, boomer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det ingen etter fylling.11åringen får påske egget sitt på påskeaften det har også jeg tradisjon med som barn.Så vi følger den tradisjonen.

Anonymkode: 9ad55...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De fleste vi kjenner gir bare snop til ungene på lørdager. Ikke strikt i det hele tatt med sunn fornuft. Mens jeg ser at foreldre med lite utdanning og kunnskap om helse og kosthold gir ungene godteri og av og til brus midt i uken. Ikke rart det er så mye fedme. Flere av foreldrene har medisin utdanning og vet hvor ille sukker er fra kropp og psyke. 

Anonymkode: 7f1d0...901

Blir man tjukkere av å spise 25g sjokolade på onsdag enn 25g sjokolade på lørdag? Eller av 10g sjokolade onsdag og 10g sjokolade lørdag?

Anonymkode: 3cb0f...f59

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir man tjukkere av å spise 25g sjokolade på onsdag enn 25g sjokolade på lørdag? Eller av 10g sjokolade onsdag og 10g sjokolade lørdag?

Anonymkode: 3cb0f...f59

Ja, for det handler om hvilke livsstilsvaner vi gir barna våre. Kan hende barna ikke er tykke (enda), men dersom man legger opp til en livsstil hvor det stadig gis godteri er dette uvaner barna vil ta med seg resten av livet. Det er fullstendig uforståelig for meg at foreldre holder på slik med all kunnskap vi i dag har om barn, godteri og avhengighet. Jeg forstår heller ikke hvorfor foreldre har gjort påsken (og alle andre høytider) til en godteribonanza.

Anonymkode: 6c4a6...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det spiller ingen rolle når påsken begynner. Det er påskeharen som gjemmer egget på påskeaften, og han har ikke anledning til å etterfylle egget. Det er det samme som at Julenissen fyller strømpen om natten, og man får den på julaften morgen. Strømpen blir ikke etterfylt i romjulen. Julegaver får man på kvelden på julaften. Ja da,  og så er det noen som velger å gjøre det annerledes, men det er dette som er den mest tradisjonelle måten å gjøre det på.

Hvor gammel er du trådstarter? Du kan da ikke være eldre enn rundt 30 år? Kan tenke meg at mange som svarer i denne tråden  ikke er 50 eller 60 år for eksempel. Da hadde dere visst.

En av dere hadde også visst at det heter plast og ikke plastikk.

Jeg ser også at flere av dere velger å bruke enda om tid. Nå er det lov på bokmål, men før skilte man mellom ennå og enda.

Det er en i tråden som brukte ennå om tid. Det skiller klinten fra hveten etter min mening.

Når det gjelder alder heter det yngre og eldre, ikke større og mindre. Dere vet jo ingenting.

Ja nå er det mange som blir sure på meg, men jeg er kanskje en språksnobb, det innrømmer jeg.
Jeg kaller heller ikke barna mine for unger. De som vet, de vet 😉

 

Anonymkode: 5fba7...68f

Oh lord ;)

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så klart det ikke skal fylles opp igjen. En 6-åring vil alltid prøve å kontrollere sin verden på et vis, teste hva som er gjengs, og det gjelder å være en noenlunde fast og tydelig voksen og ikke vike i et så enkelt spørsmål som dette. 

Dessuten, påskeegg skal vel tradisjonelt gis på påskeaften?

Anonymkode: 912ed...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, for det handler om hvilke livsstilsvaner vi gir barna våre. Kan hende barna ikke er tykke (enda), men dersom man legger opp til en livsstil hvor det stadig gis godteri er dette uvaner barna vil ta med seg resten av livet. Det er fullstendig uforståelig for meg at foreldre holder på slik med all kunnskap vi i dag har om barn, godteri og avhengighet. Jeg forstår heller ikke hvorfor foreldre har gjort påsken (og alle andre høytider) til en godteribonanza.

Anonymkode: 6c4a6...81d

Men om det er 25g sjokolade hver uke en tilfeldig ukedag eller 25g sjokolade hver lørdag, legger det opp til nøyaktig samme livsstilsvane - begrenset med næringsfattige godsaker. 

Anonymkode: 3cb0f...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har eit ganske avslappa forhold til godteri heile året. Vi har ikkje gjort godteri til noko "spesielt" eller "forbudt" som kun tilhøyrer laurdag. Vanligvis ete vi vanlig sunn nordisk kost. Er det fint vær ein dag kjøpe vi gjerne is, det kan gå fleire veker til neste gong. Vi har mange helger utan godteri. Mine barn tåler merkelig nok at det står eit stort påskeegg på stovebordet nå, stappa av godteri. Dei berre nippe i det av og til. Slanke aktive barn som spiser bortimot alt.  

Ingen får sitt personlige egg, alle har valgt innhaldet i det store felles-egget. La det fram 24.mars. 

Har ikkje tenkt å fylla på det igjen. 

Anonymkode: 17474...0ba

Vi har heller ikke hatt noen strenge regler angående godteri, men ett av våre barn er ikke i stand til å la godteri stå.

Nå er han blitt så gammel at han selv skjønner at han ikke klarer å begrense seg, og han ber oss voksne om å oppbevare godteri han har lyst til å spare. For hans del hadde det ikke fungert å ha felles godteri stående fremme, mens for vårt andre barn ville det vært null problem. 

Barn har ulik impulskontroll og ulikt søtsug. Om det fungerer å ha godteri stående fremme, er det fordi barna uansett ikke har så stort sug. Kanskje kan man få barna fiksert på godteri om man er veldig streng, men man får ikke søtsuget ut av et barn med den tilbøyeligheten ved å ha fri tilgang. 

Anonymkode: db2de...a0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...