Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så dine barn får altså julestrømpa på nyttårsaften?? 🤣

Anonymkode: e3514...c92

Hvorfor skulle de få julestrømpa på nyttårsaften? Hvilken sammenheng skulle det ha? Hvis du skal sammenligne noe så er det vel julaften og påskeaften som er de nærliggende...

Anonymkode: b7895...ebd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i all verden sammenligner dere påskeaften med nyttårsaften? Det henger jo ikke på greip?

Julestrømpen får de på morgenen julaften, og den inneholder en aktivitetsleke og litt snop de kan kose seg med på formiddagen mens de venter på kvelden. Den er ikke stappet full med godteri som skal spises hele romjulen. Jeg begriper meg ikke på dere foreldre som skal lesse barna full med sukker og fett ved enhver anledning. 

Anonymkode: 6c4a6...81d

Det står jo i innlegget som du svarte på. Gi godteri i starten eller slutten på høytiden. Men du hoppet jo glatt over poenget bare for å øse edder og galle over dårlige foreldre som bare propper ungene med godteri, mens du selv er perfekt.

Anonymkode: e3514...c92

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle de få julestrømpa på nyttårsaften? Hvilken sammenheng skulle det ha? Hvis du skal sammenligne noe så er det vel julaften og påskeaften som er de nærliggende...

Anonymkode: b7895...ebd

Leste du ikke innlegget?

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det står jo i innlegget som du svarte på. Gi godteri i starten eller slutten på høytiden. Men du hoppet jo glatt over poenget bare for å øse edder og galle over dårlige foreldre som bare propper ungene med godteri, mens du selv er perfekt.

Anonymkode: e3514...c92

Men dersom man gir påskeegget før påsken i det hele tatt er startet, er det jo ikke rart at ungen sutrer? Kjipt å ha tomt egg når alle andre får, men dette problemstillingen ville vært unngått dersom barna fikk egget på påskeaften (som vel er det normale?) Vi får håpe ts har lært nå, da. 

Anonymkode: 6c4a6...81d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men dersom man gir påskeegget før påsken i det hele tatt er startet, er det jo ikke rart at ungen sutrer? Kjipt å ha tomt egg når alle andre får, men dette problemstillingen ville vært unngått dersom barna fikk egget på påskeaften (som vel er det normale?) Vi får håpe ts har lært nå, da. 

Anonymkode: 6c4a6...81d

Og hvis du hadde lest innleggene tidligere så hadde du fått med deg at egget ikke er gitt før påsken har startet. Der har vært drevet voksenopplæring på når påsken starter. Påsken starter hverken skjærtorsdag, påskeaften eller 1.påskedag. ikke onsdag før skjærtorsdag heller. Hint: Påsken 2024 har pågått i 4 dager.

Vi har også lært at det normale er at det ikke noe som er normalt og at alle har sine tradisjoner. Noen mener jo også at det finnes bare en gyldig tradisjon (deres egen) men de er jo helt blåst.

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 21.55):

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

Aner ikke hva som er vanlig, vi gjør det ikke sånn, det er nok i egget når de får det og det får de beskjed om når de får det.. Men så deles ikke påskeegg ut før påskeaften heller. Dog med nok godis til at det burde holde noen dager. 

Er barna dårlige på å spare/porsjonere ut (feks de yngste) så bruker jeg å hjelpe til litt å si at de kan ta seg ett par ting hver kveld og la egget stå på kjøkkenet. Eller at man har oppi mindre til å begynne med evt og fyller på litt hver dag fra og med påskeaften. Det går selvsagt an, men da hadde det jo vært mindre i egget til å begynne med. 

 

Men, spesielt med yngre barn så kan det jo være greit å avklare hva som gjelder på forhånd da det ikke er gitt at de forstår dette selv. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 22.41):

Av ren nyskjerrighet: Hvorfor? Og når gir dere egget?

Anonymkode: 0f066...45c

Ikke meg du spør, men vi gir påfyll, fordi vi liker å gjøre det sånn. Barna får påskeegg torsdag etter middag, da har vi rebusløp med mange oppgaver, de fleste utendørs og de må samarbeide for å klare det. Pleier å ta en time-halvannen før de finner eggene. I hvert egg er det litt godteri, typ en liten melkesjokolade, en kjærlighet på pinne og en Pez til yngste (4 år) og litt mer til de eldre. Fredag og lørdag får de samme mengde, etter middag. Vi har ikke noe "fellesgodteri", det har jeg aldri hørt om heller før jeg leste det her inne nå. Mannen og jeg har litt sjokolade som vi deler etter at ungene har lagt seg.  

Jeg synes det er mye rarere at foreldre lar ungene sine gå og småspise godteri hele dagen i flere dager, som man tydeligvis forventer når man gir barnet godteri som skal vare i flere dager.

Anonymkode: 7faec...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig.

Mine får påskeegg onsdag/torsdag og de vet at det skal vare påska ut.

Venter ikke til påska nesten er ferdig (påskeaften) nei. Når det er påske er det ikke vanlig uke med godteri bare lørdag. 

Anonymkode: e8097...942

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 21.55):

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

 Bekymringsfullt når foreldre ikke greier sette grenser og lar seg manipulere av et barn på 6år. Har venner som er lærere, mye snakk om foreldre som ikke greier oppdra ungene og som skaper egosentriske barn som ikke greier forholde seg til andre.

Du har ansvar for at barnet ditt sin helse også. En 6 åring spiser gjerne chips til lunsj og sjokolade til middag om vi foreldre ikke satt foten ned. Har noen i familien med sånne barn og det er ingen  takknemlighet å spore. Får og får, men aldri takk eller at man er fornøyd. 

Anonymkode: 7f1d0...901

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegg er forresten ikke før påskehelgen,så ingen her som får påskeegg nå. Du blir jo lurt trill lurt av et lite barn.. 

Anonymkode: 7f1d0...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 9.39):

Nettopp! Jeg lurer på hvordan det er å leve med disse personene som påberoper seg hva som er "normalt" og skyter ned en hver form for annen tradisjon så lenge den ikke harmonerer med hva man selv gjør. Det må være utrolig slitsomt å forholde seg til sånne folk.

Ting endrer seg og alle er ikke like. 

Anonymkode: e3514...c92

Definisjon på en tradisjon er noe som videreføres fra generasjon til generasjon. Det blir ikke en tradisjon om man gjør en ting i 5 år og en ny tradisjon om man gjør en ny ting de neste fem. 

Anonymkode: ea216...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra svarene her inne så varierer det nok litt, men det vanligste er å ikke få påfyll. Men hvis 6-åringen har hørt om en eller to som får det, så slår rettferdighetssansen inn og spesielt når HUN er den som får minst 😅 helt naturlig at hun synes at det er vanskelig, spesielt hvis hun hadde en forventning om det.
 

Men det betyr ikke at du må gi henne påfyll likevel. Det kan jo kanskje være en fin mulighet til å snakke sammen om å stå i vanskelige følelser, snakke sammen om forventninger, snakke sammen om at det er litt ulikt i verden og noen får mer og noen får mindre. Det er veldig sunt å la barna være litt sinte og lei seg uten å kommunisere at det er en følelse som må «fikses» asap ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 22.00):

Det er tomt når det er tomt, men de får ikke påskeegget før på skjærtorsdag når påsken begynner skikkelig 

Anonymkode: b60f5...5aa

For tidlig, lørdag er dagen.

Anonymkode: 1d588...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dersom man gir påskeegget før påsken i det hele tatt er startet, er det jo ikke rart at ungen sutrer? Kjipt å ha tomt egg når alle andre får, men dette problemstillingen ville vært unngått dersom barna fikk egget på påskeaften (som vel er det normale?) Vi får håpe ts har lært nå, da. 

Anonymkode: 6c4a6...81d

Jeg kjenner få som gir påskeaften , vi gir når det passer oss best

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For tidlig, lørdag er dagen.

Anonymkode: 1d588...3cc

Står i det Norges lover?

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har eit ganske avslappa forhold til godteri heile året. Vi har ikkje gjort godteri til noko "spesielt" eller "forbudt" som kun tilhøyrer laurdag. Vanligvis ete vi vanlig sunn nordisk kost. Er det fint vær ein dag kjøpe vi gjerne is, det kan gå fleire veker til neste gong. Vi har mange helger utan godteri. Mine barn tåler merkelig nok at det står eit stort påskeegg på stovebordet nå, stappa av godteri. Dei berre nippe i det av og til. Slanke aktive barn som spiser bortimot alt.  

Ingen får sitt personlige egg, alle har valgt innhaldet i det store felles-egget. La det fram 24.mars. 

Har ikkje tenkt å fylla på det igjen. 

Anonymkode: 17474...0ba

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kjenner få som gir påskeaften , vi gir når det passer oss best

Anonymkode: 5dcc2...46b

For all del, men da er jo risikoen stor for at ungen spiser opp egget før selve påskeaften (og man får problemstillinger som den ts har). Evt gir dere så mye godteri at barnet trenger dagevis på å tømme egget. Begge deler er en uting.

Anonymkode: 6c4a6...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med påskeegg 1 påskedag og også mitt barn, og da er problemet løst hvis de vil ha mer godteri i egget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):
AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 9.39):

Nettopp! Jeg lurer på hvordan det er å leve med disse personene som påberoper seg hva som er "normalt" og skyter ned en hver form for annen tradisjon så lenge den ikke harmonerer med hva man selv gjør. Det må være utrolig slitsomt å forholde seg til sånne folk.

Ting endrer seg og alle er ikke like. 

Anonymkode: e3514...c92

Ekspander  

Definisjon på en tradisjon er noe som videreføres fra generasjon til generasjon. Det blir ikke en tradisjon om man gjør en ting i 5 år og en ny tradisjon om man gjør en ny ting de neste fem. 

Anonymkode: ea216...354

Ja... og?

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...