Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spillerommet rolle om naboen spiser 15 kg godteri i påsken, her er det ett egg normal størrelse på påskeaften. 

Anonymkode: aab0a...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig😂 hvis barna mine hadde fått påfyll hadde de spist et egg om dagen🙈

Anonymkode: 0b8f1...49b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart 70 % av Norges voksne befolkning er overvektig og at stadig flere barn også er det 😣 Skulle ha likt å se ansiktet på mine foreldre på 80-tallet dersom jeg hadde sutret og gnålet etter påfyll i påskeegget 😅

Sier jo ikke at kilovis med godteri til hvert barn i påsken er det som avgjør barnets vekt, men det forteller likevel svært mye om familiens generelle holdninger til sukker og fett. Regner med at disse barna heller ikke velger seg 10 smågodtbiter på lørdagskvelden, tar én kakebit i selskap eller får en liten julestrømpe på julaften heller.

Anonymkode: f438f...f95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt skremt av memgden godteri ungene får jeg...

Mine tre får påskeegg på påskeaften. De får samme mengde som en vanlig lørdag, men gjerne noen ting oppi også. I år får de kinobilletter og gavekort på Zalando (de er i begynnelsen av tenårene nå). 

Fokuset har heller aldri vært på godteriet, men på rebusen jeg og mannen min har laget hvert år. 

Anonymkode: 1b55b...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det jo ikke tid for påskeegg før Lørdag så skjønner ikke problemet? Har du gitt påskeegg 5 dager før påske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen etterfylling her nei, men egget gis påskeaften. Kan forstå de som får det palmehelga at de synes det burde være påfyll 😅.

Anonymkode: 1829a...707

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her fikk de egget på påskeaften og ingen påfyll

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For et idiotisk svar på et oppriktig spørsmål.

Anonymkode: 0f066...45c

Nei 

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er alltid noen smartinger som må komme med det ubrukelige kronargumentet der.
 

Jeg tenker at foreldre som overøser ungene med godteri i ferier også er tilbøyelige til å ha et slepphendt forhold til dette resten av året også. Dersom man har et bevisst og nøkternt forhold til barnets inntak av tomme kalorier ellers gir det liten mening at man plutselig skal gi fri tilgang til snop og proppe i den kilovis hele påskeferien, til jul eller hvilken som helst annen begivenhet. 

Norske barn blir feitere og feitere, i takt med resten av befolkningen. Ikke prøv å påstå at dette er fordi vi «koser oss litt ekstra» til jul og påske. Det er blant annet fordi at det spises altfor mye kaloritett mat og snop. Det som før var forbeholdt lørdager eller spesielle anledninger, tilbys i mange hjem nært sagt annenhver dag.
 

De matvanene vi lærer hjemme, tar vi i stor grad med oss videre i livet. Uvaner klarer vi fint å tilegne oss selv i tillegg, men da er det gjerne greit å ha en sunn og fornuftig tilnærming til matvarer og inntak som bunnlinje, slik at man har et slags kompass i gå etter.

 

Anonymkode: 0f066...45c

Du tenker mye du om ting du ikke aner noe som helst om. Men klart man kan sitte å dømme andre, det er. Jo gode foreldre som driver med det, så nedlatenheten din kan du ta med et annet sted og så kan du Google folkeskikk.

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gir etter for mas tenker jeg.  Typisk puteforeldre nå til dags 😄

Anonymkode: 016cd...66b

Nope

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, normalt er faktisk påskeaften eller første påskedag.  

Anonymkode: 47ddb...7fd

Nei det er der ikke

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp! Jeg lurer på hvordan det er å leve med disse personene som påberoper seg hva som er "normalt" og skyter ned en hver form for annen tradisjon så lenge den ikke harmonerer med hva man selv gjør. Det må være utrolig slitsomt å forholde seg til sånne folk.

Ting endrer seg og alle er ikke like. 

Anonymkode: e3514...c92

👏

Anonymkode: 5dcc2...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det rart 70 % av Norges voksne befolkning er overvektig og at stadig flere barn også er det 😣 Skulle ha likt å se ansiktet på mine foreldre på 80-tallet dersom jeg hadde sutret og gnålet etter påfyll i påskeegget 😅

Sier jo ikke at kilovis med godteri til hvert barn i påsken er det som avgjør barnets vekt, men det forteller likevel svært mye om familiens generelle holdninger til sukker og fett. Regner med at disse barna heller ikke velger seg 10 smågodtbiter på lørdagskvelden, tar én kakebit i selskap eller får en liten julestrømpe på julaften heller.

Anonymkode: f438f...f95

Tenk å anta så mye om andre da, mem da antar jeg at barn som bor med strikte godteriregler er de samme som kaster seg over godteriet på besøk hos andre

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fyller på eggene til barna, og virker som om vi er en minoritet i denne tråden... ;)

Barna fikk påskeegget sitt på Mandag, også er det påfyll på Torsdag. Det kommer i tillegg til kvikk lunsj, påskemiddag/lunsjer med diverse venner og familie, og annet godt som kommer med. 

Til mitt forsvar er eggene relativt beskjedne. Ca 15 smågodtbiter i en plastikkpose, og en liten Squishmellow bamse fra lekebutikken på Mandag. Torsdagsegget har en appelsin, kvikk lunsj, og en pose med påskesjokolade. 

Ville aldri gitt barna egg fra f.eks Europris, sånt plastikkegg med masse godteri i. 

Anonymkode: 69783...2f4

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller ikke på nei. Hun spiser opp en del på påskeaften, og sparer resten til neste lørdag. 

Det kan jo tenkes at det er noen som ikke klarer å styre inntaket og må få litt porsjonert ut om gangen?

Anonymkode: 20b7f...29b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor desperate nordmenn er etter godteri på tilbud, så er det jo ikke rart en 6åring har noen ekstravagante krav til påskeharen :knegg:  

 

Endret av Tradegy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påfyll er ikke noe problem. Det blir bare tatt litt og litt. Men begrenser det til påskehelgen. Og det er ikke godteri fra "alle andre kanter".  Er det noe igjen mandag så spares det til neste helg. Må også sies at vi har en veldig aktiv påske, og at alle derfor har rom for å kose seg litt ekstra. 

Jeg tenker at hver familie får løse det på sin måte, selv om jeg personlig er for å begrense konsum om barnet selv ikke har sperrer. 

Hovedpoenget her, TS, er at du har en 6 åring med er forventningsgap. Da er det din rolle som forelder å kommunisere, og kanskje også møte henne litt. Jeg synes som mange at egget er gitt tidlig, gitt at hun er av typen som "sluker" unna. Jeg ville bare rolig forklart at det ikke er påfyll som gjelder, at du forstår hun er skuffet, forklart hvorfor det blir for mye, og så lovet påfyll Lørdag som et "kompromiss". 

Anonymkode: d38eb...a9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

Vi lot 5 åring og 2 åring få 10 stk i egget som må vare til lørdag,  da får de fylt på mere. 

Anonymkode: a53cf...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje en god anledning til å snakke om dette med at «alle andre får». Det er jo den eldste unnskyldningen i boka fra barn som vil ha noe - men det er også en realitet at noen barn får noe ditt barn ikke får. En seksåring er jo akkurat i den alderen hvor man for alvor begynner å oppdage det - at venner har andre rutiner og regler enn en selv. Det kommer mange slike situasjoner i årene som kommer, og om langt mer alvorlige ting enn hvor mye godis det er i påskeegget. Det kan dreie seg om ukelønn, innetider, merkeklær /populære leker, mobiltelefon, sosiale medier osv. Det er greit å allerede nå begynne å snakke om det, og fjerne den forventningen barn gjerne har om at det skal være «rettferdig» og likt for alle. Det er ikke det. Hver familie har sine regler og rutiner.

«Påfyll» kan jo for øvrig være så mangt. Det trenger jo slett ikke være snakk om et gigantisk egg som på magisk vis fyller seg opp hver dag, det kan like gjerne være fem smågodtbiter hver dag. Det vil jo være en fordel for barn som ikke klarer begrense seg, og få litt hjelp til det. Samtidig har jo barna god fantasi på slike ting, og ser kanskje for seg at en en uendelig mengde godis er et alternativ her. Det er det neppe hos de fleste vennene heller.

Kanskje barnet kan velge, ett stort egg med alt godteriet, eller «påfyll» i form av at det blir fordelt utover uka. Men mengden er den samme uansett, og det er den mengden dere har bestemt at er passe. 

 

Anonymkode: 98b8c...b3a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tenk å anta så mye om andre da, mem da antar jeg at barn som bor med strikte godteriregler er de samme som kaster seg over godteriet på besøk hos andre

Anonymkode: 5dcc2...46b

Ja du kan jo trøste deg med det, men det er ikke min erfaring. Når vi er på hytteturer med venner så er det ikke mine barn som sutrer hvis det ikke vanker nugatti og appelsinjuice til hvert eneste brødmåltid. Det er de større barna, med større foreldre. 

Anonymkode: f438f...f95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...