Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men om det er 25g sjokolade hver uke en tilfeldig ukedag eller 25g sjokolade hver lørdag, legger det opp til nøyaktig samme livsstilsvane - begrenset med næringsfattige godsaker. 

Anonymkode: 3cb0f...f59

For all del, men det er da en veldig snål ting å gi barnet lørdagsgodt på onsdag. Tråden handler for øvrig om et påskeegg som var spist opp allerede før påskedagene var i gang, og som du leser her inne synes mange foreldre det er sinnsykt å gi påskeegget påskeaften fordi "hvordan skal de da rekke å spise opp alt?" Påsken har (som de fleste høytider og ferier) blitt en eneste lang godterifest.

Anonymkode: 6c4a6...81d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ungen min krevd noe som helst kunne hun sagt hadet til hele påskeegget…

Anonymkode: f49c1...73c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det tar av alle veier i dagens samfunn. Barna får påskeegg med så mye godteri at det varer i dagevis - helt horribelt. Ungene skal ikke spise godteri HVER DAG, påske eller ei. Vi gir påskeegget lørdag, med en mengde som passer å konsumere med en gang, som lørdagsgodt (ok, kanskje litt mer enn vanlig). Og så lager vi vafler en dag, og tar med kvikk lunsj på tur en dag. Så de får jo mer godteri enn vanlig. Men at de skal kunne dytte innpå hver dag i dagevis, det skjer ikke her i hus. Jeg gjetter at det er de samme som på død og liv skal ha pakkekalender til jul. Isteden for å gjøre julaften spesiell, så vannes den ut av gaver hver dag. Isteden for å gjøre påskeaften spesiell, så vannes det ut med godteri hver dag. Resultatet blir færre og færre spesielle dager. Trist. 

Anonymkode: 6e765...111

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegget fylles ikke på nei. 
Men tviler ikke på at enkelte foreldre velger å fylle på, fordi barna ikke skal bli sure eller lei seg. Typisk den foreldrestilen der å gjøre slikt. 

Anonymkode: 3fac4...305

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det spiller ingen rolle når påsken begynner. Det er påskeharen som gjemmer egget på påskeaften, og han har ikke anledning til å etterfylle egget. Det er det samme som at Julenissen fyller strømpen om natten, og man får den på julaften morgen.

Vi etterfyller ikke verken påskeegg eller julestrømper, men den avgjørelsen har vi måttet stå i helt selv. Argumentet om at påskeharen eller nissen ikke har anledning, har blitt torpedert  i god tid før seksårsdagen av mine små skeptikerbarn. 

De vil gjerne ha tradisjoner som penger for tenner, påskeegg og julegaver, men de skal ha seg frabedt å bli forsøkt lurt. Om noe ikke står til forventningene, vet de hvem de skal skylde på. Men de vet også bedre enn å lage baluba over mengde godteri.  

Anonymkode: db2de...a0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg syns det tar av alle veier i dagens samfunn. Barna får påskeegg med så mye godteri at det varer i dagevis - helt horribelt. Ungene skal ikke spise godteri HVER DAG, påske eller ei. Vi gir påskeegget lørdag, med en mengde som passer å konsumere med en gang, som lørdagsgodt (ok, kanskje litt mer enn vanlig). Og så lager vi vafler en dag, og tar med kvikk lunsj på tur en dag. Så de får jo mer godteri enn vanlig. Men at de skal kunne dytte innpå hver dag i dagevis, det skjer ikke her i hus. Jeg gjetter at det er de samme som på død og liv skal ha pakkekalender til jul. Isteden for å gjøre julaften spesiell, så vannes den ut av gaver hver dag. Isteden for å gjøre påskeaften spesiell, så vannes det ut med godteri hver dag. Resultatet blir færre og færre spesielle dager. Trist. 

Anonymkode: 6e765...111

Jeg er enig med deg ang. påske, men vi gir likevel pakkekalender. Uten godteri da. og ofte med aktiviteter vi uansett ville gjort. Den dagen vi skal bake pepperkaker, får de pepperkakeformer vi allerede har i skuffen. Det nærmeste vi kommer godteri er sjokoladepinner som man har i varm melk for å lage kakao til kveldsmat. Julaften er likevel mer enn spesiell her, og min erfaring er at barna mine totalt får mye mindre gaver enn andre barn rundt oss. Det er heldigvis ikke julegavene eller påskeegget som gjør høytidene spesielle for oss, verken barn eller voksne. Barna gleder seg like mye over å gi hverandre og resten av familien gaver, som de gjør over å selv få gaver. Jeg elsker pakkekalenderen, fordi jeg synes det er helt magisk med nedtellingen. At det 1. desember er mange pakker, også blir det færre og færre etter hvert som det nærmer seg. Dette setter barna mine enormt pris på også, og den ene fortalte i sjokk og vantro om en kamerat som får en pakke hver dag, uten at det er noen nedtelling. Det synes han var utrolig trist og skjønte ikke vitsen med, og her er jeg enig med barnet mitt.

For oss er også helt fjernt å lyve til ungene om at påskeharen kommer med påskeegget og julenissen med gavene (julestrømpe har vi ikke). Våre barn har visst hele livet at julenisser er folk som kler seg ut og vi kjøper julegaver til hverandre fordi vi er glade i hverandre og vil gjøre stas på hverandre. Påskerebusen er en morsom aktivitet som de vet veldig godt at det er vi voksne som lager, påskeeggene er av metall og hvert barn har sitt eget, ingen får nytt hvert år. Eldste har hatt sitt siden han var 3-4 år og det har fått noen bulker, men det er likevel viktig at det er det samme.

Anonymkode: 7faec...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 23.18):

Ja for det er sikkert påskeegg en uke i året som gir det

Anonymkode: 5dcc2...46b

Ubegrensa med godteri 2% av året bare der. Legg på helg, jul, advent, bursdager og 17. mai i samme stil (det er vel ikke helt usannsynlig at de som er "rause" med påskeegget, også er det ved øvrige anledninger for godteinntak?), og man passerer svært fort 25-30% av året.

Anonymkode: 88926...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For all del, men det er da en veldig snål ting å gi barnet lørdagsgodt på onsdag. Tråden handler for øvrig om et påskeegg som var spist opp allerede før påskedagene var i gang, og som du leser her inne synes mange foreldre det er sinnsykt å gi påskeegget påskeaften fordi "hvordan skal de da rekke å spise opp alt?" Påsken har (som de fleste høytider og ferier) blitt en eneste lang godterifest.

Anonymkode: 6c4a6...81d

Mitt barn kjente ikke til begrepet 'lørdagsgodt' før opp i skolealder. Hun fikk sjokolade og andre godsaker når det passet sånn, uten å gi det navn etter en ukedag. 

Her fikk hun påskeegg i dag, med lite nok i til at påfyll i helgen er et alternativ dersom det blir tomt. Jeg tipper det blir i år som tidligere år - siste rest av innholdet kastes en gang i løpet av sommeren mens restene i skapet spises opp av undertegnede før utgangen av april. 

Og det til tross for at hun hele livet har fått sjokolade til andre tidspunkt enn lørdag kl 18.

Anonymkode: 3cb0f...f59

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, så klart det ikke skal fylles opp igjen. En 6-åring vil alltid prøve å kontrollere sin verden på et vis, teste hva som er gjengs, og det gjelder å være en noenlunde fast og tydelig voksen og ikke vike i et så enkelt spørsmål som dette. 

Dessuten, påskeegg skal vel tradisjonelt gis på påskeaften?

Anonymkode: 912ed...e0c

Nei, tradisjonelt gis det i palmehelgen.

Anonymkode: e3514...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For all del, men det er da en veldig snål ting å gi barnet lørdagsgodt på onsdag. Tråden handler for øvrig om et påskeegg som var spist opp allerede før påskedagene var i gang, og som du leser her inne synes mange foreldre det er sinnsykt å gi påskeegget påskeaften fordi "hvordan skal de da rekke å spise opp alt?" Påsken har (som de fleste høytider og ferier) blitt en eneste lang godterifest.

Anonymkode: 6c4a6...81d

"Sinnsykt" til og med. Det sier kanskje mer om disse navlebeskuende foreldrene enn vi som har litt avslappet forhold til dette. 

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ubegrensa med godteri 2% av året bare der. Legg på helg, jul, advent, bursdager og 17. mai i samme stil (det er vel ikke helt usannsynlig at de som er "rause" med påskeegget, også er det ved øvrige anledninger for godteinntak?), og man passerer svært fort 25-30% av året.

Anonymkode: 88926...201

Nå må du rulle inn, hvorfor tror du de foreldrene som du hater gir "ubegrensa med godteri"?

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå må du rulle inn, hvorfor tror du de foreldrene som du hater gir "ubegrensa med godteri"?

Anonymkode: e3514...c92

👏

Anonymkode: 5dcc2...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn men jeg kan sammenlikne meg og en slektning sine spisevaner da vi var barn: Jeg fikk ikke ubegrenset med godteri, men jeg fikk is og godteri oftere enn bare én gang i uka. Da jeg var eldre og hadde sparepenger kjøpte jeg eget godteri uavhengig av ukedag. Jeg ble overvektig og hadde dårlige matvaner, men spiste meg på en måte lei av godteri og fikk bedre matvaner jo eldre jeg ble og fikk mer kontroll på impulskontrollen min så jeg gikk både ned i vekt og begrenser i dag godteri og slikt, også fordi jeg ikke får lyst på det like mye. En slektning av meg derimot hadde begrenset inntak av godteri som barn, og da hun ble eldre og styrte mer selv så spiste hun mye mer godteri. Det var som om hun tok igjen for alle årene da dette hadde vært strengt forbudt. Hun sliter med vekt i dag og dårlig impulskontroll fordi hun spiser til det er tomt som om hun ikke greier å holde igjen når det først er tilgjengelig. Poenget mitt er at fedme og problemer med kosthold kan forekomme både når man får ubegrenset med godteri som barn, og når det blir noe forbudt eller bare assosiert med spesiell "kos". Jeg tror det lureste er å ikke moralisere mat og lære barn at både mat men også andre ting kan være kos. Kanskje TS kan introdusere andre ting i påsken som å male påskeegg, lage påskekyllinger og annen pynt, påskekrim for barn, etc. Da er påskeegget fortsatt koselig men det er andre ting å se fram til også. I tillegg kanskje fyll det nok til at det blir borte etter en dag, og server det på samme tidspunkt som ellers når barnet normalt får godteri, så det ikke blir så uvant? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/25/2024 at 9:55 PM, AnonymBruker said:

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

Nei, ikke vanlig. Mitt barn har aldri mast om godteri. Han sparer ofte på sitt godteri også. Men nå er gutter ofte mer glad i salt enn søtt etter min erfaring. Jeg ser sjeldent farens hans spiser godteri heller.

Anonymkode: 10b1a...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2024 at 10:01 PM, AnonymBruker said:

Du kan ikke gi påskeegget før påska i det hele tatt har begynt, og forvente at en 6-åring kan porsjonere ut selv? Her er påskeegget lørdagsgodt påskeaften. Og selvsagt blir det en kvikk lunsj og litt annet gjennom påsken før det. 

Anonymkode: 6e765...111

Her fikm våres 4 og 7 åring påskeegg sist lørdag og har fortsatt 2/3 igjen ennå. Fikk heller ikke så alt for store så kan ikke argumentere med det heller. Det er lov å lære barn at de ikke trenger å stappe seg kvalme med snop bare fordi det er tilgjengelig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må bare lære deg at "alle andre får det" hører til med alderen og vil bli brukt mot deg i alle sammenheng som er mulige  :)

Jeg pleier svare at "her i huset er reglene slik og andre har andre regler".

Men tror ikke det er vanlig å få fylt på påskeegget nei, men vet om at noen får flere påskeegg (besteforeldre, tanter, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med deg ang. påske, men vi gir likevel pakkekalender. Uten godteri da. og ofte med aktiviteter vi uansett ville gjort. Den dagen vi skal bake pepperkaker, får de pepperkakeformer vi allerede har i skuffen. Det nærmeste vi kommer godteri er sjokoladepinner som man har i varm melk for å lage kakao til kveldsmat. Julaften er likevel mer enn spesiell her, og min erfaring er at barna mine totalt får mye mindre gaver enn andre barn rundt oss. Det er heldigvis ikke julegavene eller påskeegget som gjør høytidene spesielle for oss, verken barn eller voksne. Barna gleder seg like mye over å gi hverandre og resten av familien gaver, som de gjør over å selv få gaver. Jeg elsker pakkekalenderen, fordi jeg synes det er helt magisk med nedtellingen. At det 1. desember er mange pakker, også blir det færre og færre etter hvert som det nærmer seg. Dette setter barna mine enormt pris på også, og den ene fortalte i sjokk og vantro om en kamerat som får en pakke hver dag, uten at det er noen nedtelling. Det synes han var utrolig trist og skjønte ikke vitsen med, og her er jeg enig med barnet mitt.

For oss er også helt fjernt å lyve til ungene om at påskeharen kommer med påskeegget og julenissen med gavene (julestrømpe har vi ikke). Våre barn har visst hele livet at julenisser er folk som kler seg ut og vi kjøper julegaver til hverandre fordi vi er glade i hverandre og vil gjøre stas på hverandre. Påskerebusen er en morsom aktivitet som de vet veldig godt at det er vi voksne som lager, påskeeggene er av metall og hvert barn har sitt eget, ingen får nytt hvert år. Eldste har hatt sitt siden han var 3-4 år og det har fått noen bulker, men det er likevel viktig at det er det samme.

Anonymkode: 7faec...558

Helt fjernt at barn vokser opp med litt magi rundt seg? 

Jeg husker fortsatt tiden jeg trodde på julenissen som helt magisk. Glad ungene mine får oppleve det og at det ikke er voksne som ødelegger denne gleden av å tro på magi for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss var det aldri snakk om påfyll av påskeegg. Derimot kom gjerne besteforeldrene mine med hvert sitt egg i tillegg til det jeg fikk av mamma og pappa, så nok godteri ble det 😅 Husker mamma ble like fortvilet hver gang og ba pappa hjelpe meg med å spise opp 😬

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (13 timer siden):

Helt fjernt at barn vokser opp med litt magi rundt seg? 

Jeg husker fortsatt tiden jeg trodde på julenissen som helt magisk. Glad ungene mine får oppleve det og at det ikke er voksne som ødelegger denne gleden av å tro på magi for dem.

Det ga mening da nissen kom på julaften og bare da, men i fjor traff fireåringen min nissen sju ganger i løpet av advent pluss en gang på juletrefest i januar. Hva blir narrativet da?

Magien mine barn vokser opp med er at vi er heldige som er friske, lever uten krig, elsker hverandre og har muligheter de fleste barn i verden bare kan drømme om. Det er mye magi i verden, man trenger ikke lyve til barn for å skape den. 

Anonymkode: 7faec...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, hva er det magiske i at nissen kommer med svære gaver til de hvite barna med rike foreldre og ikke de andre barna?

Anonymkode: 7faec...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...