Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Easter egg hunt er jo ikke før i morra. Si at hun får være gla hun fikk påskeegg, neste år må dere vente til påskeaften. Når det er tomt er det ansvaret jenta har. Hun kan velge å spise alt på en halvtime eller 2-3 smågodt hver dag. Dette er uansett noe foreldrene må bli enig om. Det er ikke forbudt å sette grenser. Grunnen til at barn og unge kaller lærerinne hore og slår/ sparker er fordi foreldrene ser mer på mobilen enn de ser på barna. Trygge barn kommer ikke av seg selv, de må lære normer og grenser  og god oppførsel hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 11.18):

Påskeegget fylles ikke på nei. 
Men tviler ikke på at enkelte foreldre velger å fylle på, fordi barna ikke skal bli sure eller lei seg. Typisk den foreldrestilen der å gjøre slikt. 

Anonymkode: 3fac4...305

Ettergivne foreldre skaper bortskjemte barn, for så å frasi seg ansvaret. Mødre og fedre skal ikke være kompis med unga, de må tørre å bli hatet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 19.00):

Vi har eit ganske avslappa forhold til godteri heile året. Vi har ikkje gjort godteri til noko "spesielt" eller "forbudt" som kun tilhøyrer laurdag. Vanligvis ete vi vanlig sunn nordisk kost. Er det fint vær ein dag kjøpe vi gjerne is, det kan gå fleire veker til neste gong. Vi har mange helger utan godteri. Mine barn tåler merkelig nok at det står eit stort påskeegg på stovebordet nå, stappa av godteri. Dei berre nippe i det av og til. Slanke aktive barn som spiser bortimot alt.  

Ingen får sitt personlige egg, alle har valgt innhaldet i det store felles-egget. La det fram 24.mars. 

Har ikkje tenkt å fylla på det igjen. 

Anonymkode: 17474...0ba

Du høres fornuftig ut🙏❤️

Anonymkode: 96ab5...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (På 28.3.2024 den 21.59):

Her fikm våres 4 og 7 åring påskeegg sist lørdag og har fortsatt 2/3 igjen ennå. Fikk heller ikke så alt for store så kan ikke argumentere med det heller. Det er lov å lære barn at de ikke trenger å stappe seg kvalme med snop bare fordi det er tilgjengelig 

Men gud a meg så flinke barn du har da. Tror du det er så lett for alle? Vi har terpet masse på dette med at det er lurt å spare, men de hiver i seg alt likevel. Derfor må vi rett og slett også begrense mengden til det som er ok å spise med en gang. 

Anonymkode: 6e765...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 10.53):

Jeg syns det tar av alle veier i dagens samfunn. Barna får påskeegg med så mye godteri at det varer i dagevis - helt horribelt. Ungene skal ikke spise godteri HVER DAG, påske eller ei. Vi gir påskeegget lørdag, med en mengde som passer å konsumere med en gang, som lørdagsgodt (ok, kanskje litt mer enn vanlig). Og så lager vi vafler en dag, og tar med kvikk lunsj på tur en dag. Så de får jo mer godteri enn vanlig. Men at de skal kunne dytte innpå hver dag i dagevis, det skjer ikke her i hus. Jeg gjetter at det er de samme som på død og liv skal ha pakkekalender til jul. Isteden for å gjøre julaften spesiell, så vannes den ut av gaver hver dag. Isteden for å gjøre påskeaften spesiell, så vannes det ut med godteri hver dag. Resultatet blir færre og færre spesielle dager. Trist. 

Anonymkode: 6e765...111

Signerer denne. Ser for meg at de som gir påskeegg første feriedager når det fremdeles er 2 uker igjen av påsken, og etterfylle egg  er de samme som gir pakkekalendere, styrer på med rampenisser og gjør alt de kan for å være bestevenner med barna sine.

Anonymkode: f438f...f95

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Signerer denne. Ser for meg at de som gir påskeegg første feriedager når det fremdeles er 2 uker igjen av påsken, og etterfylle egg  er de samme som gir pakkekalendere, styrer på med rampenisser og gjør alt de kan for å være bestevenner med barna sine.

Anonymkode: f438f...f95

Enig, det er usunt for både barn og voksne med store mengder sukker. I motsetning til grønnsaker og frukt inneholder ikke godteri noe fiber eller vitaminer heller. Selv om ungene er slanke er det ikke sunt å spise så mye snop at de ikke orker middag og andre sunne måltider. Ikke rart fedme og karies øker hos unge. Da jeg var barn på 90- tallet fikk vi 10kr til lørdagsgodt. Det holdt til ett Kinderegg samt tyggis og eventuelt en kjærlighet på pinne. Denne mengden er passe en gang i uken. Noen i klassen fikk pakkekalender og påskeegg, men vi fikk ikke gaver før etter middag og gang rundt juletreet. Var nok misunnelig på klassevenner som fikk mer, samtidig som jeg er glad pappa og mamma var strenge på det området. Barn er ulike når det gjelder hvor god selvdisiplin de har. Om de klarer å spare. De som ikke klarer det er avhengi av foreldre som hjelper de å begrense seg. Noen ganger er besteforeldre ivrige til å gi sjokolade og snop, da bør sønn eller datter si på en hyggelig måte at de er ansvarlig for helse og tenner. Besteforeldre kan heller fortelle eventyr og synge/ kose seg på andre måte. Sukker er misforstått kjærlighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luksusbia skrev (På 29.3.2024 den 11.31):

Easter egg hunt er jo ikke før i morra. 

Påskeeggjakt heter det... Må ikke bruke engelsk til alt når vi har ord for ting selv på norsk...

Anonymkode: a074c...308

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men gud a meg så flinke barn du har da. Tror du det er så lett for alle? Vi har terpet masse på dette med at det er lurt å spare, men de hiver i seg alt likevel. Derfor må vi rett og slett også begrense mengden til det som er ok å spise med en gang. 

Anonymkode: 6e765...111

Begge deler er normalt, ikke din skyld at barna spiser alt. Kjenner flere familier med barnehage eller småskolebarn, og de fleste fireåringer gumler i seg godteri med en gang de får det😊

Anonymkode: 96ab5...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke et kompromiss være at istedenfor at man kjøper et stort påskeegg med godteri, så kjøper man flere av de veldig små påskeeggene og fyller de? Så gir man et lite påskeegg per dag f.eks. Da blir det ikke etterfylling, det blir ca. samme mengden godteri totalt og man slipper at barna stapper i seg alt med en gang. Da er det porsjonert ut for de så de har litt å kose seg med gjennom påsken. 

Anonymkode: a074c...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor kan ikke et kompromiss være at istedenfor at man kjøper et stort påskeegg med godteri, så kjøper man flere av de veldig små påskeeggene og fyller de? Så gir man et lite påskeegg per dag f.eks. Da blir det ikke etterfylling, det blir ca. samme mengden godteri totalt og man slipper at barna stapper i seg alt med en gang. Da er det porsjonert ut for de så de har litt å kose seg med gjennom påsken. 

Anonymkode: a074c...308

Da har man vel den problematikken  med at unger vender seg til å få noe hver dag.

Jeg har ikke unger selv men har venninner med barn som sier at en stor utfordring med barneoppdragelsen er at barna raskt lærer at de skal få noe hver gang det skjer noe spesielt eller koselig: får godteri eller leke hos legen etter time, får is eller godteri mens man venter på restaurant, får godteri av andre grunner enn bare bursdager i barnehagen, og generelt skal høytider også forbindes med kosetid med mye sukker, særlig på barneskolen rundt jul og påske og sommeravslutning. Til og med på butikkturer vender barn seg til at de skal få noe av foreldrene sine som belønning for å være med "nå var du flink så nå får du en is" eller lignende. Vi har jo gått fra å ha påskeegg en gang ila påsken og en liten kvikklunsj på skituren til gigaegg som etterfylles, pluss ekstra fellesgodteri som står tilgjengelig for hele familien samt godteri i nista på tur. Julekalendere pleide å ha en liten rute med sjokolade, nå finnes det kalendere med hele sjokoladeplater, og annen snacks, og folk skal gjerne ha flere enn bare én. Det er et tydelig skifte i kulturen vår. Jeg er helt for å gjøre høytid spesiell med ekstra kos, også i form av godteri, men det har jo tatt av så til de grader hvor det nesten ikke føles spesielt lenger men heller overdose man etterhvert spiser seg lei av før høytiden er over. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fasinerende tråd.
Når startet denne tradisjonen med godteri og påskeegg? På 90-tallet?
Personlig har jeg klart meg fint i livet uten en slik påsketradisjon😅

 

Anonymkode: 70ade...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi påskeegget påskeaften så slipper du det styret. 

Anonymkode: 83c75...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 16.12):

Nå må du rulle inn, hvorfor tror du de foreldrene som du hater gir "ubegrensa med godteri"?

Anonymkode: e3514...c92

😄

Nei, altså, jeg er temmelig likegyldig til de fleste foreldre 🤷‍♀️ I alle fall så sant de følger norsk lov og behandler barna sine bra. Du sliter litt med å tolke en tekst, åpenbart?

Anonymkode: 88926...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våre fikk hver sitt lille påskeegg på 1. påskedag.

Anonymkode: cf299...2c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fasinerende tråd.
Når startet denne tradisjonen med godteri og påskeegg? På 90-tallet?
Personlig har jeg klart meg fint i livet uten en slik påsketradisjon😅

 

Anonymkode: 70ade...f00

Det fantes vertfall på 60- og 70-tallet.

Anonymkode: cf299...2c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (På 29.3.2024 den 11.31):

Easter egg hunt er jo ikke før i morra. Si at hun får være gla hun fikk påskeegg, neste år må dere vente til påskeaften. Når det er tomt er det ansvaret jenta har. Hun kan velge å spise alt på en halvtime eller 2-3 smågodt hver dag. Dette er uansett noe foreldrene må bli enig om. Det er ikke forbudt å sette grenser. Grunnen til at barn og unge kaller lærerinne hore og slår/ sparker er fordi foreldrene ser mer på mobilen enn de ser på barna. Trygge barn kommer ikke av seg selv, de må lære normer og grenser  og god oppførsel hjemme

Easter egg hunt? Det har vi ikke her i Norge.

Anonymkode: cf299...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Easter egg hunt? Det har vi ikke her i Norge.

Anonymkode: cf299...2c5

Jo, vi kopierer tradisjoner fra USA 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Påskeeggjakt heter det... Må ikke bruke engelsk til alt når vi har ord for ting selv på norsk...

Anonymkode: a074c...308

Er påvirker av å ha jobbet i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fasinerende tråd.
Når startet denne tradisjonen med godteri og påskeegg? På 90-tallet?
Personlig har jeg klart meg fint i livet uten en slik påsketradisjon😅

Anonymkode: 70ade...f00

Pappeggene vi har på hytta er arv etter far og tante. De var barn på 60-tallet og fikk påskeegg da. 

Anonymkode: f5755...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei kjærring i 40" årene....

Anonymkode: 4b1e9...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...