Gå til innhold

Hyling og sutring om etterfylling av påskeegg!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Påfyll ikke inkludert.

Det er fortsatt flere dager igjen til påske enda.

Anonymkode: de78e...c2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vokst opp med påskeegg 1.påskedag og det videreførte jeg til mine barn. 

Null etterfylling. :ler: 

 

Anonymkode: f0075...cb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

Aldri hørt om. Er det tomt så er det tomt. Opp til hver enkelt hvordan de velger å disponere. Mitt ble alltid tomt mye raskere enn min søsters 😅

Vi fikk påskeegg påskeaften, altså lørdag. Innholdet var raust nok til at det burde holde resten av påsken. Ikke at det sto på kvikklunsj, vafler og generell kos tidligere i påsken heller. 

Anonymkode: 0f066...45c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Min 6-åring har fått det for seg at hun kan kreve påfyll når innholdet i påskeegget avtar. Påstår at alle vennene får dette. Er der virkelig vanlig? I min barndom var det tomt når det var tomt. Og så valgte vi selv hvor lenge vi sparte på innholdet.

Anonymkode: 9cfc7...f7c

Vanlug med påfyll her

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gis påskeegg selvsagt på påskeaften,og spises det opp er man ferdig. Ingen butikker er åpne søndag eller mandag, så her blir det vanskelig å fylle på uansett. 😉 (Gir heller ikke julestrømpe 4 dager før jul,og fyller opp hver dag) 

Anonymkode: b7895...ebd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange gir mye, vi kan ikke det for ungen spiser til han spyr 😅 Så vi gir mer enn vanlig lørdagsmengde, men samtidig ikke mer enn at det er ok om alt spises på en gang. Aldri spart på noe han her 😅

Anonymkode: 6e765...111

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vanlug med påfyll her

Anonymkode: 5dcc2...46b

Av ren nyskjerrighet: Hvorfor? Og når gir dere egget?

Anonymkode: 0f066...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke spørsmålet helt. Er dette basert på erfaringer fra påsken i fjor? Det er jo ikke påske nå. Så det er veldig rart hvis noen gir ut påskeegg allerede nå? 

Anonymkode: a4d46...32c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaskazini skrev (38 minutter siden):

Når det er tomt, så er det tomt. Mine får ikke påskeegg før på torsdag, og noe av grunnen er den masingen :) Eldste jenta har ei venninne som har et slikt magisk påskeegg som er fylt til randen hver morgen....

Samtidig sitter man og lurer på for eksempel hvorfor fedme eksploderer blant befolkningen - også blant barn - og hvorfor tannhelsen stadig forverres. Vi elsker ungene i hjel.

Anonymkode: 0f066...45c

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke spørsmålet helt. Er dette basert på erfaringer fra påsken i fjor? Det er jo ikke påske nå. Så det er veldig rart hvis noen gir ut påskeegg allerede nå? 

Anonymkode: a4d46...32c

Spørsmålet er ikke spesielt vanskelig å forstå, og om det er erfaringer fra 2015, 2023 eller 2024 utgjør virkelig ikke noen forskjell.

En del gir tydeligvis påskeegg allerede i palmehelga. Selv er jeg oppvokst med at vi ikke fikk det før på påskeaften, og det har jeg videreført. Ved spesielle omstendigheter kan det dukke opp en dag eller to før, for enkelte år har påskeharen det veldig travelt 🤓 Han har jo fryktelig mange egg å legge ut, vet du.

Anonymkode: 0f066...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen påfyll.

Det er også god læring for barna. De lærer at de selv er ansvarlig for de valgene de tar og følgene det får og at de må stå for de valgene de tar.

Læringsverdien av dette kan overføres til veldig mye annet i livet...

Ingen sutring over tomme egg heller hos de fleste jeg vet om, for de lærte dette tidlig.

Anonymkode: 1491e...814

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønner ikke spørsmålet helt. Er dette basert på erfaringer fra påsken i fjor? Det er jo ikke påske nå. Så det er veldig rart hvis noen gir ut påskeegg allerede nå? 

Anonymkode: a4d46...32c

Jo vi som følger kalenderen har påske nå. Den starter palmesøndag. PåskeTIDEN starter 1.påskedag. Den dagen er gjerne hjemreisedag for mange som er på påskeferie og det er for oss meningsløst å gi påskeegg i påskens siste eller nest siste dag. Derfor gir vi påskeegg når det faktisk er påske, og ikke når den er slutt. Men som sagt tidligere, alle må få ha sin tradisjon og det er tullete å si at noe er rart hvis det avviker fra egen tradisjon.

Anonymkode: e3514...c92

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Av ren nyskjerrighet: Hvorfor? Og når gir dere egget?

Anonymkode: 0f066...45c

Fordi vi tenker det er greit vel 

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Samtidig sitter man og lurer på for eksempel hvorfor fedme eksploderer blant befolkningen - også blant barn - og hvorfor tannhelsen stadig forverres. Vi elsker ungene i hjel.

Anonymkode: 0f066...45c

Ja for det er sikkert påskeegg en uke i året som gir det

Anonymkode: 5dcc2...46b

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får egg på torsdag, og det etterfylles ikke. Vi har annet godis i påsken, men ikke mengdevis. 

Anonymkode: 74844...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi vi tenker det er greit vel 

Anonymkode: 5dcc2...46b

For et idiotisk svar på et oppriktig spørsmål.

Anonymkode: 0f066...45c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påskeegget kommer på påskeaften og blir ikke etterfyllt

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gekko skrev (Akkurat nå):

Påskeegget kommer på påskeaften og blir ikke etterfyllt

Dette.

Anonymkode: 09ddb...84a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden minner meg på at jeg har glemt å be om etterfyll av julegaver, men heldigvis varer julen helt til påske. 😊

Anonymkode: 6ffea...e3e

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja for det er sikkert påskeegg en uke i året som gir det

Anonymkode: 5dcc2...46b

Det er alltid noen smartinger som må komme med det ubrukelige kronargumentet der.
 

Jeg tenker at foreldre som overøser ungene med godteri i ferier også er tilbøyelige til å ha et slepphendt forhold til dette resten av året også. Dersom man har et bevisst og nøkternt forhold til barnets inntak av tomme kalorier ellers gir det liten mening at man plutselig skal gi fri tilgang til snop og proppe i den kilovis hele påskeferien, til jul eller hvilken som helst annen begivenhet. 

Norske barn blir feitere og feitere, i takt med resten av befolkningen. Ikke prøv å påstå at dette er fordi vi «koser oss litt ekstra» til jul og påske. Det er blant annet fordi at det spises altfor mye kaloritett mat og snop. Det som før var forbeholdt lørdager eller spesielle anledninger, tilbys i mange hjem nært sagt annenhver dag.
 

De matvanene vi lærer hjemme, tar vi i stor grad med oss videre i livet. Uvaner klarer vi fint å tilegne oss selv i tillegg, men da er det gjerne greit å ha en sunn og fornuftig tilnærming til matvarer og inntak som bunnlinje, slik at man har et slags kompass i gå etter.

 

Anonymkode: 0f066...45c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...