Gå til innhold

Sliter med å tilgi mamma for at hun røykte under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min lege, som røkte på kontoret sitt mellom pasientene, sa til meg at jeg skulle trappe ned til under 10 om dagen om jeg ikke klarte å slutte helt ;)  

Anonymkode: d4f1f...1d8

Og når det er sagt, fikk jeg et barn som har vært frisk som en fisk i alle år (er nå 37 år), mens søsteren min som var en helsefreak, fikk en unge som var syk hele tiden. Astma, bronkitt og ørebetennelser. 

Anonymkode: d4f1f...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk din mor gravid med deg mens det var kjent at  det var farlig å røyke? 🤷🏻‍♀️ Eller var det i en tid der det var normalt å røyke under svangerskapet? 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. 

Har ikke lest alle svarene i tråden men vil bare, men vil bare si at jeg kjenner meg igjen i følelsene dine og jeg synest det fokuseres alt for lite på barn som har blitt utsatt for røyking under svangerskap. 

Mamma røykte også under hele svangerskapet med meg, jeg ble satt i gang en uke før tiden fordi jeg hadde sluttet å vokse. Vog rett under 3000 gram da jeg ble født.

Dette var i 1990. Mamma har fire barn, jeg er nr. 3 - og det eneste svangerskapet hun røykte. Dvs. at hun klarte seg under de to første svangerskapene uten røyk, så å skylde på tiden blir feil. 

Jeg har til en viss grad forståelse for hvorfor det skjedde - Hun fikk tre barn på 5 år, og var nok veldig stresset under svangerskapet mitt, hun prøvde vel samtidig å ta utdanning med en treåring og en femåring. Det må ha vært veldig travelt, og hun tydde vel til røyk for å "overleve".

Det er så selvfølgelig vanskelig å si hva slags konsekvenser det har fått for meg, men når jeg er det eneste av søskena mine som sliter med helsa - allergi fra tidlig alder, måtte gå på astamedisin en periode pga. uoppdaget pelsdyrallergi, eksem, fått kronisk tarmsykdom, så er det veldig innelysende at røykingen nok har vært en utløsende faktor. 

På toppen av de hele, jeg var gammel nok til å husk da hun var gravid med nr. 4 til mitt yngste søsken, og da sluttet hun å røyke under graviditeten. Selvfølgelig glad for det for mitt søsken, men samtidig er det bittert at du hun ikke klarte å gjøre det for meg.

Dette er ikke noe jeg tenker på veldig ofte, men jeg tar meg i å tenke av og til på hva slags liv jeg hadde fått om hun ikke hadde gjort det, og sliter nok også med å tilgi.

Anonymkode: f2263...7e4

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vokste opp på 90-tallet. Alle røykte inne på den tiden. 

Anonymkode: 9ad8a...d73

Å være utsatt for passiv røyking er vitterlig ikke det samme som å bli utsatt for røyking under svangerskapet. Ingen av delene er selvfølgelig bra, men det er ganske frustrerende å lese for oss som i 9 mnd har konstant har levd i ein boble av røyk inne i magen.

Anonymkode: f2263...7e4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år skal du bære nag for noen som skjedde for x antall ti år siden? Hvis hun var en god person ellers og snill og omtenksom mot deg under oppveksten hvorfor legger du heller ikke mer vekt på det? Ingen mennesker er perfekte, og selv om hun gjorde noe dumt i svangerskapet som kan ha ført til dine plager (er jo ikke sikkert),. Så burde du se på helheten av hvordan din mor er som person.

Endret av tussi84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slutt nå å tulle. Jeg fikk mine barn på 80-tallet, og selvsagt var det godt kjent hvor skadelig det var både å røyke under svangerskapet og bli utsatt for passiv røyking. Sammenhengen mellom krybbedød og røyking var også godt kjent. Også den gangen ble vi sjokkerte da vi så gravide som røyka. Så nei, slutt å unnskylde dette.

Anonymkode: 9ea70...986

Det må du gjerne si, men det var faktisk helt vanlig. Jeg mener ikke å si at det var ok, men at tidene har endret seg mye og at det faktisk var en stor andel som røyket som gravide. IMG_0666.thumb.jpeg.9633c800dd54c034928cf2572f358760.jpeg

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med meg på 90-tallet. 

«Jeg trappet litt ned da jeg gikk gravid med deg».
 

Greit nok at vi vet mer i dag enn da, men hun visste tydeligvis noe siden hun trappet ned.

Jeg sliter med å tilgi dette egoistiske valget. Jeg ble født med barneastma og hadde en del luftveisproblemer det første leveåret. Har ellers stort sett vært frisk og rask. I voksen alder føler jeg meg ofte litt tett og trang i brystet. Luftveisinfeksjoner kan sitte lenge. Jeg kremter mye året rundt. Det kan jo være tilfeldig, eller andre årsaker, men jeg gjør meg jo noen tanker. Nylig kom jeg over en artikkel som viste at en risiko for barnet er å utvikle diabetes 2, blant annet…

Må bare lufte min fortvilelse. 

Andre med samme erfaring?

Anonymkode: ebe86...d35

Mamma røykte også gjennom svangerskapet med alle 3 barna sine. Ingen av oss har hatt problemer og vi har heller aldri klandret henne. Hadde vert i dag hun var gravid så hadde hun aldri røykt. 

Anonymkode: 1f0c3...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent på litt av det samme. Mors røyking bidro mulig til noen symptomer hos meg og jeg har vært irritert og sint på henne for dette i yngre år. Men så er det jo spørsmålet, hva forventer en? Man får jo ikke erstatning og kun en forelder som er lei seg. Så jeg har tilgitt og gått videre. Det var jo ikke vondt ment og man visste ikke bedre den gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på det sånn, skulle du heller ønske hun hadde abortert deg fordi hun ikke var i stand til å stumpe røyken helt? 

Jeg er også skadet av mine foreldre sine valg. F.eks burde de ikke fått flere barn, fordi de hadde verken råd eller omsorgskapasitet. Jeg har slitt med sykdom hele livet som følge og lever nå også i fattigdom. Jeg har for tiden 0 arbeidsevne. Du har kanskje litt arbeidsevne i det minste? 

Jeg er også sint. Føl følelsene dine. Og husk etterpå at du har faktisk et liv du kan få leve. ❤️

Anonymkode: 355f5...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei TS. 

Har ikke lest alle svarene i tråden men vil bare, men vil bare si at jeg kjenner meg igjen i følelsene dine og jeg synest det fokuseres alt for lite på barn som har blitt utsatt for røyking under svangerskap. 

Mamma røykte også under hele svangerskapet med meg, jeg ble satt i gang en uke før tiden fordi jeg hadde sluttet å vokse. Vog rett under 3000 gram da jeg ble født.

Dette var i 1990. Mamma har fire barn, jeg er nr. 3 - og det eneste svangerskapet hun røykte. Dvs. at hun klarte seg under de to første svangerskapene uten røyk, så å skylde på tiden blir feil. 

Jeg har til en viss grad forståelse for hvorfor det skjedde - Hun fikk tre barn på 5 år, og var nok veldig stresset under svangerskapet mitt, hun prøvde vel samtidig å ta utdanning med en treåring og en femåring. Det må ha vært veldig travelt, og hun tydde vel til røyk for å "overleve".

Det er så selvfølgelig vanskelig å si hva slags konsekvenser det har fått for meg, men når jeg er det eneste av søskena mine som sliter med helsa - allergi fra tidlig alder, måtte gå på astamedisin en periode pga. uoppdaget pelsdyrallergi, eksem, fått kronisk tarmsykdom, så er det veldig innelysende at røykingen nok har vært en utløsende faktor. 

På toppen av de hele, jeg var gammel nok til å husk da hun var gravid med nr. 4 til mitt yngste søsken, og da sluttet hun å røyke under graviditeten. Selvfølgelig glad for det for mitt søsken, men samtidig er det bittert at du hun ikke klarte å gjøre det for meg.

Dette er ikke noe jeg tenker på veldig ofte, men jeg tar meg i å tenke av og til på hva slags liv jeg hadde fått om hun ikke hadde gjort det, og sliter nok også med å tilgi.

Anonymkode: f2263...7e4

Ang at det fokuseres for lite på at folk ble utsatt for dette som foster:

Jeg har vært innlagt på sykehus etter at jeg besvimte og hadde brystsmerter. De spurte mange spm om min helse, rus, røyk osv. Jeg fortslte at mor røykte da hun gikk med meg og jeg vokste opp med røyking i hjemmet. Det var utrolig mange spørsmål og de noterte ikke alt, kun det som var relevant. At mor røyka under svangerskap og under oppveksten min tok de med i journal, samt ga muntlig beskjed videre til legen.

Det er kanskje ikke fokus blant folk flest, men hos leger er det heldigvis kunnskap og fokus.

Anonymkode: a6340...d63

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første du sier at det er din mor som har påført deg astma, det er bare tull. Barn får astma av å ikke være utsatt for røyk også.

 

Jeg sier ikke dette for å være stolt, men nå ble det sånn. Både mine barn og jeg selv er foster av røykere. Min mor røykte og jeg røykte, ingen av oss har astma eller lunge problemmer. Jeg er oppvokst med røyking inne, men ikke mine barn. Eller på besøk hos mormor.

Da min yngste vokste opp hadde vi en nabo som var samme alder som min, denne babyen var super tett i brystet og var konstant lunge problemer, moren røykte ikke, heller aldri utsatt for røyk i det hele tatt. Så hvem som får astma er vell tilfeldig.

 

Slutt å klandre din mor og gå videre 

Anonymkode: ad81a...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det første du sier at det er din mor som har påført deg astma, det er bare tull. Barn får astma av å ikke være utsatt for røyk også.

 

Jeg sier ikke dette for å være stolt, men nå ble det sånn. Både mine barn og jeg selv er foster av røykere. Min mor røykte og jeg røykte, ingen av oss har astma eller lunge problemmer. Jeg er oppvokst med røyking inne, men ikke mine barn. Eller på besøk hos mormor.

Da min yngste vokste opp hadde vi en nabo som var samme alder som min, denne babyen var super tett i brystet og var konstant lunge problemer, moren røykte ikke, heller aldri utsatt for røyk i det hele tatt. Så hvem som får astma er vell tilfeldig.

 

Slutt å klandre din mor og gå videre 

Anonymkode: ad81a...998

Det at man kan få astma uten å ha blitt utsatt for røyk, synest jeg ikke er godt argumentert for at det er ok å røyke i svangerskap. 

Så lenge det er en økt risiko for senskader som allergi og astma, noe som forskningen viser, så hjelper det ikke med de få anekdotene der det gikk bra. Eller de som fikk astma uten å ha vært utsatt for røyk.

Man kan selvfølgelig ikke vite sikkert at det er direkte årsakssamenheng, men nå er det er så mange som utvikler allergi og astma etterpå er det latterlig å ta den risikoen, og man må få lov å føle seg litt sveket når man tross alt har fått et dårligere utgangspunkt før man det i hele tatt ble født.

Anonymkode: f2263...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg snakket med henne om det, så du kan legge det fra deg. Slitsomt å ikle tilgi.

Og som mange sier.. De visste veldig godt at dette ikke var bra på 90-tallet. 

Jeg hadde røyket i 15 år da jeg ble gravid, og sluttet på dagen uten noe stress. Kunne ikke falle meg inn å utsette babyen min for det. Dømmer skjeldent folk, men akkurat der gjør jeg det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

ikke glem at det var en annen tid før. Min mor røyket som en svamp og jeg er helt fin. Har heller aldri slitet med lungene. Synes du skal tilgi din mor, hun trenger ikke å beklage for dårlig informasjon. Før var de ikke så bevist når det kom til røyk og kosthold under svangerskap. 

 

jeg kan si det sånn at jeg fulgte ALLE regler i boken når jeg var gravid. Min sønn har CP og astma. Det har kommet fram til at hjerneskaden mest sannsynlig skjedde mellom svangerskap uke 22-28. 
 

Jeg håper og tror mye er tilfeldig. 
er det en ting jeg virkelig håper så er det at han aldri beskylder meg for å ha gjort dette mot han. 😔

Min sønn kommer mest sannsynlig aldri til å kunne gå og kommer til å ha behov for masse hjelp. Du er relativt frisk og du burde ikke la en fortid ødelegge forholdet mellom deg og din mor. Uansett hvor irritert/sur du er for hva som har skjedd så kan hun ikke skru tiden tilbake for å endre på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har aldri røykt eller drukket, jeg fikk 1 bror med alvorlig astma 87 og 1 bror med alvorlig allergi. 95 Jeg ingenting 85. 

Tror ikke brødrene mine skylder på henne at de plages? 

Jeg har aldri røkt eller drukket. Fikk sønn med store plager som liten, men som har vokst fra seg det meste nå. 06

Venter en sønn i mai, er godt forberedt på at det kan skje igjen. 

 

Hvem skal man gi skylden? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det høres ut som om du fortsatt har astma. Kremtingen din kan nemlig være astma.

Nå vet du ikke hva som er årsaken til astmaen din, så å være så bitter på din mor blir rart. Barn får astma også selv om mor ikke røykte i svangerskapet eller ble utsatt for passiv røyking.

Hva med å ta en prat med moren din, uten å være sint eller irritert. Kanskje vil du se annerledes på det?  Å røyke som gravid er selvfølgelig totalt uakseptabelt. Men du får ikke gjort noe med det som er gjort. Bitterheten går verst utover deg selv.

Jeg fikk påvist astma som baby. Ikke røykte mamma, ikke ble jeg tatt med KS og jeg ble ammet til jeg over året. Så i teorien så var sjansen for at jeg skulle få astma liten. Men det har jeg altså fortsatt som voksen.

Anonymkode: 3b6bc...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Og når det er sagt, fikk jeg et barn som har vært frisk som en fisk i alle år (er nå 37 år), mens søsteren min som var en helsefreak, fikk en unge som var syk hele tiden. Astma, bronkitt og ørebetennelser. 

Anonymkode: d4f1f...1d8

Hun er kanskje redd for bakterier også? Mange sykdommer er utbredt i Vesten som et resultat av at foreldre er redde for å eksponere mot bakterier. 

Anonymkode: 44d2f...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 70-/80-/ og 90-tallet visste vi hvor farlig det var å røyke under svangerskapet.

Anonymkode: 0e8cb...764

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.3.2024 den 20.30):

Det hadde jeg virkelig slitt med å tilgi.

Jeg er født tidlig 80-tall. Mamma nektet røyk i huset, selv rett utenfor døra. Og nektet å dra på besøk til folk som røykte inne. 

Så å utsette barn for dette på 90 tallet, når man visste enda mer, det er virkelig lavt. 

Anonymkode: d5cc9...7c5

Det var ikke så lett som du sier, alle røykte, og man ble ansett som en hysterisk konspirasjonsteoretiker hvis man ikke ville utsette ungene for røyk. I råd for gravide het det seg opp til 90 tallet at man ikke skulle røyke siste trimester, da lungene ble modnet da.

Det er mye man gjorde før, som man nå vet er usunt og farlig. Det virker åpenbart nå, men var det ikke den gang.

Anonymkode: 86682...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å takke for livet ditt og at hun ikke har tatt abort?!?

Anonymkode: e3207...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...