Gå til innhold

Sliter med å tilgi mamma for at hun røykte under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreslår at du tar deg en tur til psykolog for å få ryddet opp i tankene dine. Det er helt absurd å tenke slik,  beklager å måtte si det…

Anonymkode: a759e...be2

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet mange på den tiden fikk faktisk beskjed til tider av lege det var bedre å trappe ned å ikke stresse for å slutte,  for stresset kunne være mer skadelig. 

Du kan og ha de plaggene selv om mor ikke røykte. Er selv født uten at mine foreldre røyker , mine bestegoreldre røyket heller ikke. Født i 79 og jeg slett med eksem og barne astma og falsk krupp, samme gjorde mine 2 barn.

Anonymkode: 2f513...999

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma røyket på 70 tallet og fikk fem barn. Nydeligste mamman sOm alltid har vært der for oss, vært der for barnebarna og mitt hjerte brister enda selv om det er 4 år siden hun døde. Jada, hun røyka, hva i alle dager er det å tilgi? Tenker alt hun har gjort veier opp for det hun ikke gjorde, godt hun ikke var helt perfekt, hadde blitt store sko å fylle❤️

Dette var og er utenfor din kontroll. Hvorfor bruker livet som er så kort på bitterhet ?

Anonymkode: 2fb51...f50

  • Liker 7
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært plaget med allergier og astma, og mine foreldre røyket ikke. Du aner ikke om dine plager skyldes din mors røyking. Astma og allergier er autoimmune sykdommer som er arvelig. Av ytre årsaker er det ingen som vet sikkert hva som kan gi eller i det hele tatt om, andre faktorer enn gener/arv kan gi autoimmune sykdommer.
Det var vanlig å røyke inne på 90-tallet, mange gjorde det, og man hadde ikke den kunnskapen man har idag 

Anonymkode: 8f407...66f

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gravid på 90-tallet. Vi visste veldig godt at røyking var skadelig for fosteret! Hvor uvitende tror tror dere egentlig at vi var? Vi kjente også til at passiv røyking var farlig, selv om de som røykte ikke ville ta det inn over seg.

Anonymkode: 4ef84...e6a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om 90-tallet ikke 40-tallet. Mor burde visst bedre. Skjønner du sliter med å tilgi. For et egoistisk valg. Akkurat som å drikke jevnlig i svangerskapet. Hadde det vært totalt uvitenhet på 90-tallet kunne jeg sett gjennom fingrene på det, men nei det var det ikke. 

Anonymkode: 156d5...dbd

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt visste de bedre på 90-tallet. Jeg er født i -79 og moren min bråsluttet med en gang hun skjønte at hun var gravid. Og er bitter på seg selv fordi hun begynte igjen, når ammingen var ferdig. 

Anonymkode: 2edc7...4db

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du verdien av å forsøke å tilgi henne skulle være, ts? Altså verdien for deg. Om det er av verdi for henne å bli tilgitt er deg helt uvedkommende. 

Jeg tenker at verdien av å akseptere at et menneske er som det er, med alle sine feil, svakheter, lyter, og i sin fulle ufordragelige er stor. Og at mennesker flest er foreldre, noe som tilsier at store deler av gruppen «foreldre» er usympatiske, ufordragelige, uegnet etc.

Og så tar man når man blir voksen en fot i bakken med jevne mellomrom og spør seg selv hva kontakt med ens foreldre gir av merverdi i livet. Om noe. Og om det ikke gir merverdi? Da kutter man dem ut. Dette dysfunksjonelle våset forrige generasjon drev med der man setter lavere krav til slekt enn til en partner eller en venn trenger vi ikke videreføre. 
 

Og til dere som sier røyking ikke gir ts sine plager: min tante røykte gjennom sine svangerskap med 4 barn. Ingen av dem er ved normalt ok helse. Ingen av dem klarer seg godt her i livet. Ingen av dem har noe som ligner på ok livskvalitet. 

Og man visste mye bedre på 1990-tallet. Man visste bedre på 1970-tallet. Enkelte gav bare blanke, slik enkelte foreldre har gjort, gjør og vil gjøre i fremtiden.

Å unnskylde dem har ingen verdi. Aksepter dem. Og skyv dem til side som uten verdi.

Anonymkode: 3539c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste i denne tråden som ikke synes TS sine følelser er urimelige? 

Man visste da vel selvfølgelig bedre på 90-tallet. Alle som røyket mens de var gravide på 90-tallet bare gav blanke faen og valgte bevisst å ikke stole på helseråd for å gjøre det psykisk lettere for seg selv. Egoistiske latsabber hele gjengen.

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med meg på 90-tallet. 

«Jeg trappet litt ned da jeg gikk gravid med deg».
 

Greit nok at vi vet mer i dag enn da, men hun visste tydeligvis noe siden hun trappet ned.

Jeg sliter med å tilgi dette egoistiske valget. Jeg ble født med barneastma og hadde en del luftveisproblemer det første leveåret. Har ellers stort sett vært frisk og rask. I voksen alder føler jeg meg ofte litt tett og trang i brystet. Luftveisinfeksjoner kan sitte lenge. Jeg kremter mye året rundt. Det kan jo være tilfeldig, eller andre årsaker, men jeg gjør meg jo noen tanker. Nylig kom jeg over en artikkel som viste at en risiko for barnet er å utvikle diabetes 2, blant annet…

Må bare lufte min fortvilelse. 

Andre med samme erfaring?

Anonymkode: ebe86...d35

Finnes verre ting. Var hun ellers omsorgsfull og støttende? 

Mange har psyke forbedre som ødelegger dem mentalt. Liiitt verre å være ufør pga oppveksten enn å kremte litt. Likevel klarer mange av de traumatiserte barna å tilgi sine foreldre.

Anonymkode: c9065...5f3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes verre ting. Var hun ellers omsorgsfull og støttende? 

Mange har psyke forbedre som ødelegger dem mentalt. Liiitt verre å være ufør pga oppveksten enn å kremte litt. Likevel klarer mange av de traumatiserte barna å tilgi sine foreldre.

Anonymkode: c9065...5f3

Min mor røyket også under svangerskapet med meg. Jeg har astma og sterk allergi. Likevel var hennes narsissisme det verste.

Anonymkode: c9065...5f3

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg røyka litt da jeg var gravid, og det hendte til og med jeg drakk et glass vin. Det hadde sikkert vært bedre for barna mine om jeg ikke hadde gjort det, men til gjengjeld var jeg nå slank og sunn og aktiv, samt bøtter og spann av kulturell kapital. Barna er voksne og ved god helse og i gang med høyere utdanning. Kanskje hadde de hatt to prosentpoeng høyere iq eller vært mindre forkjøla i barndommen hvis jeg ikke hadde gjort det, men de har uansett alltid klart seg godt på skole og hatt bra helse, vokst opp på gulrøtter, høytlesing og tran (og bittelitt nikotin og alkohol).

Anonymkode: 64bb6...7a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her..

Det er en hel andre faktorer som gjør ting komplisert, som jeg ikke nevner.

Hun kommer aldri til å be meg om noe som helst form for tilgivelse.

Så tilgivelsen er kun for min egen del, ikke noe jeg vil nevne for henne.

Jeg ønsker å tilgi fordi jeg tror ikke bitterhet er sunt. Eller, jeg er ikke akkurat bitter. Jeg tror ikke kompliserte og anstrengte følelser er sunt.

Til dere som kaller meg dramaqueen, husk at du nå kun kjenner til en marginal brøkdel av min historie. Jeg er alt annet enn dramaqueen. Det er min mor som er det. Det gjør det enda vanskeligere.

Anonymkode: ebe86...d35

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor drakk seg brisen et par ganger og røykte (sikkert som en skorstein) da hun var gravid med meg på 80-tallet.
 

Jeg har astma, ADHD, er lav og forskning viser at det _kan_ være sammenheng her. Men skal jeg være bitter og slite med å tilgi mamma fordi hun var et produkt av sin tid? Nei. Smålig personlighet fikk jeg heldigvis ikke 😅

Anonymkode: c707a...14b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dramaqueen!!!

Anonymkode: 6e178...cda

Virkelig? At man ender opp med astma fordi mor røykte? Jeg har en venninne som også er sint på moren fordi hun pga morens røyking i svangerskapet fikk astma. Du synes tydeligvis røyking under svangerskapet er greit, hvis ikke hadde du ikke gått i forsvarsmodus. 

Anonymkode: e2908...3a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (11 minutter siden):

Er jeg den eneste i denne tråden som ikke synes TS sine følelser er urimelige? 

Man visste da vel selvfølgelig bedre på 90-tallet. Alle som røyket mens de var gravide på 90-tallet bare gav blanke faen og valgte bevisst å ikke stole på helseråd for å gjøre det psykisk lettere for seg selv. Egoistiske latsabber hele gjengen.

Enig. 

Anonymkode: e2908...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaja. Get over it 

Mamma røyket som gravid. Hun ammet meg kun i 3 uker. Jeg har bilde der hun ammer meg mens hun satt med sneipen i munnviken. 

Hun og pappa storrøykte inne og i bilen. Jeg lagde winnertip-sigaretter som en proff da jeg var 8. 

Jeg begynte selv å røyke da jeg var 16. Så sluttet jeg da jeg ble gravid som 21-åring. Begynte igjen da barnet var 3 år. Sluttet for godt neste gang jeg ble gravid. Har vært røykfri i 15 år. Røyking er jo så søplete. Heldigvis er det få voksne røykere igjen under 70. Jeg jobber med ungdommer og ser at røyking har blittlitt trendy igjen. Jeg håper den trenden er raskt overstått. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her..

Det er en hel andre faktorer som gjør ting komplisert, som jeg ikke nevner.

Hun kommer aldri til å be meg om noe som helst form for tilgivelse.

Så tilgivelsen er kun for min egen del, ikke noe jeg vil nevne for henne.

Jeg ønsker å tilgi fordi jeg tror ikke bitterhet er sunt. Eller, jeg er ikke akkurat bitter. Jeg tror ikke kompliserte og anstrengte følelser er sunt.

Til dere som kaller meg dramaqueen, husk at du nå kun kjenner til en marginal brøkdel av min historie. Jeg er alt annet enn dramaqueen. Det er min mor som er det. Det gjør det enda vanskeligere.

Anonymkode: ebe86...d35

Da handler det egentlig ikke om røykingen. Den er bare en dråpe i havet av alle tingene du ikke klarer å tilgi moren din for.

Høres ut som du har mange ting du er sint og lei deg for.

Det vil hjelpe og snakke med noen, eller at du forsøker å skrive tankene ned for deg selv. Få det ut av kroppen.

Å leve med slike tanker kommer til å spise deg opp innvendig. Det viktigste er å se fremover, og fokusere på deg selv og ditt liv.

Anonymkode: 0b86a...ac1

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tja. Jeg røyka litt da jeg var gravid, og det hendte til og med jeg drakk et glass vin. Det hadde sikkert vært bedre for barna mine om jeg ikke hadde gjort det, men til gjengjeld var jeg nå slank og sunn og aktiv, samt bøtter og spann av kulturell kapital. Barna er voksne og ved god helse og i gang med høyere utdanning. Kanskje hadde de hatt to prosentpoeng høyere iq eller vært mindre forkjøla i barndommen hvis jeg ikke hadde gjort det, men de har uansett alltid klart seg godt på skole og hatt bra helse, vokst opp på gulrøtter, høytlesing og tran (og bittelitt nikotin og alkohol).

Anonymkode: 64bb6...7a8

"...men til gjengjeld var jeg nå slank og sunn og aktiv, samt bøtter og spann av kulturell kapital."

Hjelpes

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

"...men til gjengjeld var jeg nå slank og sunn og aktiv, samt bøtter og spann av kulturell kapital."

Hjelpes

Det er innmari kjipt og urettferdig, men det som i høyeste grad påvirker både levealder, økonomi og helse er hvordan foreldrene dine har klart seg akademisk og lønnsmessig. Det er bare å søke opp, f.eks ulikhet i levealder i ulike bydeler i Oslo, eller den svært sterke korrelasjon mellom foreldre og barns utdanningsnivå.

Røyking er nok for blåbær å regne i den sammenhengen.

Anonymkode: 64bb6...7a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...