Gå til innhold

Sliter med å tilgi mamma for at hun røykte under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med meg på 90-tallet. 

«Jeg trappet litt ned da jeg gikk gravid med deg».
 

Greit nok at vi vet mer i dag enn da, men hun visste tydeligvis noe siden hun trappet ned.

Jeg sliter med å tilgi dette egoistiske valget. Jeg ble født med barneastma og hadde en del luftveisproblemer det første leveåret. Har ellers stort sett vært frisk og rask. I voksen alder føler jeg meg ofte litt tett og trang i brystet. Luftveisinfeksjoner kan sitte lenge. Jeg kremter mye året rundt. Det kan jo være tilfeldig, eller andre årsaker, men jeg gjør meg jo noen tanker. Nylig kom jeg over en artikkel som viste at en risiko for barnet er å utvikle diabetes 2, blant annet…

Må bare lufte min fortvilelse. 

Andre med samme erfaring?

Anonymkode: ebe86...d35

  • Liker 4
  • Hjerte 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun bedt om din tilgivelse da? På hvilken måte påvirker det at du sliter med å tilgi henne deres relasjon?

 

Jeg har ingen erfaring med dette

Anonymkode: 62911...a80

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning i dag og forskning på 90 tallet kan ikke sammenlignes. 

Har hun bedt om din tilgivelse? Hvorfor trenger hun den i så tilfelle? 

Gjort er gjort.. Ingenting hun sier eller gjør vil endre det. Move on. Aldri tenkt tanken på at noe slikt er noe jeg eller andre må tilgi foreldrene sine for.. 

Anonymkode: f15b8...676

  • Liker 47
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigaretter var forholdsvis utbredt i forrige århundre. Helserisikoen visste man om fra 60- tallet, men nikotin er også svært avhengighetsskapende. Hvis hun ellers er snill og omsorgsfull ville jeg tilgitt henne. Du har jo ikke valgt mor, og de fleste voksne er klar over at alle mennesker har svakheter og styrker

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du tilgi henne for å spise masde lakris og spekemat også. Det var noe som alle gravide kunne spise fordi da var det ikke noe farlig. 

Skjerp deg TS. 

Anonymkode: c819d...6aa

  • Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor bruker du energi på dette? Hvordan vet du dine plager skyldes dette? Du kunne likeså godt ha fått det uansett. Folk får de plagene selv uten at noen har «gjort noe» mot dem. 

Anonymkode: 3f3d2...d1c

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg virkelig slitt med å tilgi.

Jeg er født tidlig 80-tall. Mamma nektet røyk i huset, selv rett utenfor døra. Og nektet å dra på besøk til folk som røykte inne. 

Så å utsette barn for dette på 90 tallet, når man visste enda mer, det er virkelig lavt. 

Anonymkode: d5cc9...7c5

  • Liker 12
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE som er yngre enn 20 år ble utsatt for mengder med passiv røyking i barndommen. Det var hverdagen.

Det var enda verre da moren din var barn. Så nå kan du heller synes synd på henne, og samtidig prise deg lykkelig for at du vokste opp på 90-tallet og ikke 60-tallet 

Anonymkode: 934bd...db8

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk ikke visste dette på 90 tallet er bare tull. Selv jeg visste at en ikke skal røyke under svangerskap, og jeg var en tenåringsgutt da 

Anonymkode: c41da...e27

  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma ble rådet til å ikke slutte. Legene mente det var værre med stress og abstinenser enn røyk 

Anonymkode: 5c0a1...71f

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo selvsagt å slutte å røyke når en er gravid, men jeg har hørt om flere som fikk beskjed fra legen sin om at hvis det å slutte å røyke er vanskelig og stressende, er det like greit at mor fortsetter å røyke under svangerskapet..

Jeg trodde de tullet, men det er visst noen leger som sier dette..

Om det er din mor røyking som er grunnen til dine helseproblemer, TS, vet jeg ingenting om. Men det kan jo godt være en sammenheng, ja..

Anonymkode: 815e3...44f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem går det utover at du ikke klarer å tilgi dette? Moren din eller deg? 
 

Anonymkode: 605f5...736

  • Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

ALLE som er yngre enn 20 år ble utsatt for mengder med passiv røyking i barndommen. Det var hverdagen.

Det var enda verre da moren din var barn. Så nå kan du heller synes synd på henne, og samtidig prise deg lykkelig for at du vokste opp på 90-tallet og ikke 60-tallet 

Anonymkode: 934bd...db8

Eldre enn 20 år regner jeg med du mener? Men ville kanskje sagt 30

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dramaqueen!!!

Anonymkode: 6e178...cda

Enig

Anonymkode: 7eb32...b15

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eldre enn 20 år regner jeg med du mener? Men ville kanskje sagt 30

Anonymkode: 7eb32...b15

Haha Ja, takk for at du rettet opp feilen fra min stakkars passiv røyk-skadede hjerne🤣

Anonymkode: 934bd...db8

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mamma ble rådet til å ikke slutte. Legene mente det var værre med stress og abstinenser enn røyk 

Anonymkode: 5c0a1...71f

 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det beste er jo selvsagt å slutte å røyke når en er gravid, men jeg har hørt om flere som fikk beskjed fra legen sin om at hvis det å slutte å røyke er vanskelig og stressende, er det like greit at mor fortsetter å røyke under svangerskapet..

Jeg trodde de tullet, men det er visst noen leger som sier dette..

Om det er din mor røyking som er grunnen til dine helseproblemer, TS, vet jeg ingenting om. Men det kan jo godt være en sammenheng, ja..

Anonymkode: 815e3...44f

Har også hørt det - den gang - vet ikke om det stemte, men beskjeden var vel å røyke minst mulig dersom de ikke klarte å slutte. De ble anbefalt å slutte, men om de ikke klarte det, å røyke minst mulig.

Anonymkode: 250fb...752

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker en bør huske på at det ikke er mulig å vite om plager med pust og luftveier faktisk kommer av at en ble utsatt som røyk som foster og barn, selv om det kan gjøre det. 

Jeg har selv holdt en lang, sint tale for foreldrene mine etter at jeg fikk påvist astma i voksen alder. Jeg skyldte på dem for at jeg har en del allergier i samme slengen. Jeg hadde mange, plagsomme luftveisinfeksjoner som barn, hyppig falsk krupp og ørebetennelser. Foreldrene mine røyket innendørs, og jeg ble utsatt for passiv røyking fra jeg ble født, og frem til en en barnelege sa til dem at det var lurt å gå ut og røyke da søsteren min ble født 8 år senere. Det var godt å bare få sagt det. Og de sa unnskyld. De får jo ikke gjort noe mer med det nå. Men de har sluttet å røyke, og er i stand til å kjenne hvor ubehagelig passiv røyking faktisk er. "Unnskyld, det må ha vært plagsomt for deg", hjalp mye for meg. Sinnet forsvant. 

Mamma fikk forresten også som en over her nevnte beskjed om at det var bedre å trappe ned enn å slutte å røyke i svangerskapet, fordi stresset ved røykeslutt ikke var bra for fosteret... Så akkurat det ligger på legen som sa det, og som sannsynligvis oppriktig trodde på det han sa. At de ikke skjønte at det var dumt å røyke inne i en liten leilighet etter å ha fått barn, kan jeg ikke fatte. Men tydeligvis ikke.

Nå har jeg selv to barn, som begge har hyppige ørebetennelser, er "krupp-barn" og den ene har barneastma. Jeg har aldri rørt en sigarett. Så jeg antar at det er gener og uflaks som spiller inn. Mine foreldres røyking plaget meg som barn, og det kan være medvirkende årsak, men jeg ser at det er en viss sannsynlighet for at luftveisplagene og allergiene mine hadde kommet uansett. 

Anonymkode: d011e...61a

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Da får du tilgi henne for å spise masde lakris og spekemat også. Det var noe som alle gravide kunne spise fordi da var det ikke noe farlig. 

Skjerp deg TS. 

Anonymkode: c819d...6aa

Skjerp deg selv. De fleste som levde på 90-tallet visste at det er uheldig å røyke under svangerskapet. 

Anonymkode: 16474...2c8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 80-tallet og slik var det med mamma også. Røyka hele svangerskapet selv om hun visste det var skadelig for meg. I barndommen var jeg i perioder sterkt plaget med luftveiene (mye fravær fra bhg og skole som resulterte i at jeg falt litt utenfor det sosiale i klassen. Mye ensom og uttygg på skolen). I dag har jeg astma og allergier som går sterkt ut over hverdagslivet og resulterer i mange sykmeldinger hvert år. Astmaen og allergiene blir verre etter hvert som jeg blir eldre.

Har ikke offisielt vært sint på mamma, men kan absolutt kjenne på litt bitterhet og skuffelse over at jeg skal sitte med konsekvensene av henens valg før jeg ble født.

Anonymkode: a6340...d63

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker en bør huske på at det ikke er mulig å vite om plager med pust og luftveier faktisk kommer av at en ble utsatt som røyk som foster og barn, selv om det kan gjøre det. 

Jeg har selv holdt en lang, sint tale for foreldrene mine etter at jeg fikk påvist astma i voksen alder. Jeg skyldte på dem for at jeg har en del allergier i samme slengen. Jeg hadde mange, plagsomme luftveisinfeksjoner som barn, hyppig falsk krupp og ørebetennelser. Foreldrene mine røyket innendørs, og jeg ble utsatt for passiv røyking fra jeg ble født, og frem til en en barnelege sa til dem at det var lurt å gå ut og røyke da søsteren min ble født 8 år senere. Det var godt å bare få sagt det. Og de sa unnskyld. De får jo ikke gjort noe mer med det nå. Men de har sluttet å røyke, og er i stand til å kjenne hvor ubehagelig passiv røyking faktisk er. "Unnskyld, det må ha vært plagsomt for deg", hjalp mye for meg. Sinnet forsvant. 

Mamma fikk forresten også som en over her nevnte beskjed om at det var bedre å trappe ned enn å slutte å røyke i svangerskapet, fordi stresset ved røykeslutt ikke var bra for fosteret... Så akkurat det ligger på legen som sa det, og som sannsynligvis oppriktig trodde på det han sa. At de ikke skjønte at det var dumt å røyke inne i en liten leilighet etter å ha fått barn, kan jeg ikke fatte. Men tydeligvis ikke.

Nå har jeg selv to barn, som begge har hyppige ørebetennelser, er "krupp-barn" og den ene har barneastma. Jeg har aldri rørt en sigarett. Så jeg antar at det er gener og uflaks som spiller inn. Mine foreldres røyking plaget meg som barn, og det kan være medvirkende årsak, men jeg ser at det er en viss sannsynlighet for at luftveisplagene og allergiene mine hadde kommet uansett. 

Anonymkode: d011e...61a

Større sannsynlig for luftveisplager og allergier går i flere ledd. Røykingen påvirker eggene hos kvinner/ sædcellene hos menn, som gjør at også neste ledd i generasjon blir påvirket av det.

Anonymkode: dabe6...27b

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...