Gå til innhold

Sliter med å tilgi mamma for at hun røykte under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er innmari kjipt og urettferdig, men det som i høyeste grad påvirker både levealder, økonomi og helse er hvordan foreldrene dine har klart seg akademisk og lønnsmessig. Det er bare å søke opp, f.eks ulikhet i levealder i ulike bydeler i Oslo, eller den svært sterke korrelasjon mellom foreldre og barns utdanningsnivå.

Røyking er nok for blåbær å regne i den sammenhengen.

Anonymkode: 64bb6...7a8

Nå lever vi i 2024 og du er så uvitende om hvor skadelig det er å røyke under svangerskapet? Fascinerende … 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (Akkurat nå):

Nå lever vi i 2024 og du er så uvitende om hvor skadelig det er å røyke under svangerskapet? Fascinerende … 

Nei, jeg er fullt klar over det. Men er du klar over hvor skadelig det er å være overvektig, ha en passiv livsstil eller ha lav utdanning? Det er jo de største risikofaktorene for barn å bli født inn i I Norge? For å ikke snakke om hvis man er trygda, det går i arv, der er tallenes tale klar.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er lurt å røyke og drikke når man er gravid, men det er jammen en haug andre ting som er like ille/verre hvis man ser på det rent statistisk. F.eks fattige eller lavt utdanna foreldre.

 

Anonymkode: 64bb6...7a8

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mør røyket. Men sluttet den dagen jeg ble født. Straks 50,ingen problemer med pust.

Anonymkode: 185e6...d4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mamma ble rådet til å ikke slutte. Legene mente det var værre med stress og abstinenser enn røyk 

Anonymkode: 5c0a1...71f

DET der er bare en myte. En unskyldning de som ikke klarte å slutte kom med. Det er selvsagt mer skadelig med røyk enn med abstinensstress. Det visste de på 90 tallet også.

 

Anonymkode: 3198b...b9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg er fullt klar over det. Men er du klar over hvor skadelig det er å være overvektig, ha en passiv livsstil eller ha lav utdanning? Det er jo de største risikofaktorene for barn å bli født inn i I Norge? For å ikke snakke om hvis man er trygda, det går i arv, der er tallenes tale klar.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er lurt å røyke og drikke når man er gravid, men det er jammen en haug andre ting som er like ille/verre hvis man ser på det rent statistisk. F.eks fattige eller lavt utdanna foreldre.

 

Anonymkode: 64bb6...7a8

Fattigdommen i Norge er ikke virkelig. Alle har rett på tak over hodet, mat, drikke og medisiner. Det er ikke total fattigdom. Dessuten er det å være fattig noe annet og mer enn mangel på penger. Det handler om empati, omsorg for andre osv. Egoister er mye ensomme og dermed fattige. Over en million nordmenn bor alene store deler av livet. Slik var det ikke i 1924.

Anonymkode: 34f93...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste visste at gravide ikke skulle røyke den gangen. Nittitallet er ikke SÅ lenge siden. Selv er jeg født på slutten av søttitallet og vet at min mor drakk alkohol jevnlig under hele svangerskapet. Faktisk feiret de graviditeten med en flaske fra polet. Jeg var forholdsvis liten (2,5 kilo) da jeg ble født, har slitt med psyken hele livet (anoreksi, angst, depresjon) og har ADHD. Kanskje er det en sammenheng, kanskje ikke. Jeg liker ikke å gruble for mye på det, det gjør meg bare trist. For meg var det helt utenkelig å drikke alkohol under svangerskapet. At noen risikerer barnets helse bare for å ta seg et glass vin eller en røyk er komplett uforståelig.

Anonymkode: 7f832...4b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn av foreldre som aldri har rørt en sigarett i sitt liv får også astma, du vet ikke om det er grunnen.

Anonymkode: 6955a...87a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Barn av foreldre som aldri har rørt en sigarett i sitt liv får også astma, du vet ikke om det er grunnen.

Anonymkode: 6955a...87a

Jada, og folk som aldri har røykt får lungekreft. Det er noe som heter statistikk og statistikk lyver ikke. 

Anonymkode: 3198b...b9f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor røyket i svangerskapet med meg også, har lignende plager i dag, men har ikke tenkt på at dette er noe jeg må tilgi engang. Og jeg er bitter for mye av det hun gjorde 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker en bør huske på at det ikke er mulig å vite om plager med pust og luftveier faktisk kommer av at en ble utsatt som røyk som foster og barn, selv om det kan gjøre det. 

Jeg har selv holdt en lang, sint tale for foreldrene mine etter at jeg fikk påvist astma i voksen alder. Jeg skyldte på dem for at jeg har en del allergier i samme slengen. Jeg hadde mange, plagsomme luftveisinfeksjoner som barn, hyppig falsk krupp og ørebetennelser. Foreldrene mine røyket innendørs, og jeg ble utsatt for passiv røyking fra jeg ble født, og frem til en en barnelege sa til dem at det var lurt å gå ut og røyke da søsteren min ble født 8 år senere. Det var godt å bare få sagt det. Og de sa unnskyld. De får jo ikke gjort noe mer med det nå. Men de har sluttet å røyke, og er i stand til å kjenne hvor ubehagelig passiv røyking faktisk er. "Unnskyld, det må ha vært plagsomt for deg", hjalp mye for meg. Sinnet forsvant. 

Mamma fikk forresten også som en over her nevnte beskjed om at det var bedre å trappe ned enn å slutte å røyke i svangerskapet, fordi stresset ved røykeslutt ikke var bra for fosteret... Så akkurat det ligger på legen som sa det, og som sannsynligvis oppriktig trodde på det han sa. At de ikke skjønte at det var dumt å røyke inne i en liten leilighet etter å ha fått barn, kan jeg ikke fatte. Men tydeligvis ikke.

Nå har jeg selv to barn, som begge har hyppige ørebetennelser, er "krupp-barn" og den ene har barneastma. Jeg har aldri rørt en sigarett. Så jeg antar at det er gener og uflaks som spiller inn. Mine foreldres røyking plaget meg som barn, og det kan være medvirkende årsak, men jeg ser at det er en viss sannsynlighet for at luftveisplagene og allergiene mine hadde kommet uansett. 

Anonymkode: d011e...61a

Kanskje, men det er jo litt mer komplisert enn som så. De eggene du har, og som dine barn er et resultat av, er du jo født med. Når det gjelder skader på foster kan til og med det som besteforeldre har vært utsatt for være av betydning. 

Anonymkode: de844...e03

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barn av foreldre som aldri har rørt en sigarett i sitt liv får også astma, du vet ikke om det er grunnen.

Anonymkode: 6955a...87a

Enig i at man ikke kan vite om det er en sammenheng i det enkelte tilfellet. 

Kanskje litt på siden, men jeg synes det mest problematiske er at mor tok sjansen. Vel vitende om risikoen har hun valgt å ta den røyken eller det glasset, og tenkt at «det går sikkert bra», «nå bare MÅ jeg ha en røyk, det har jeg vel fortjent?».

Anonymkode: 7f832...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke har skjedd verre ting med deg🥳 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dessverre mye mindre kunnskap på den tiden. Moren min røykte da hun var gravid med både søsken og meg, og foreldrene våre røykte hjemme, på bilturer og rundt oss hele tiden. Det var kjipt, men heldigvis har vi mer kunnskap i dag. (Vi har for øvrig ikke astma eller luftveisplager) Det tar lang tid å endre holdninger i samfunnet, og det var først på begynnelsen av 2000-tallet at det ble helt slutt på røyking når man er gravid.  

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg noterer meg at i tråder hvor ts ønsker keisersnitt så blir hun kveatet for å ønske seh noe så negativt når det ksn resultere i økt sannsynlighet for astma og allergi. Da er det ikke måte på hvor fælt det er for barnet (jeg har en 2åring med astma og det ER fælt!) Mens her er det liksom bare noe å trekke på skuldrene av? Wtf.

jeg har selv astma og allergi og det ødelegger hverdagen, ferier og arbeidslivet for meg. Voksne dør fremdeles av både astma og allergi. I Norge i 2024.

Anonymkode: a6340...d63

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mamma var storrøyker da hun gikk gravid med meg på 90-tallet. 

«Jeg trappet litt ned da jeg gikk gravid med deg».
 

Greit nok at vi vet mer i dag enn da, men hun visste tydeligvis noe siden hun trappet ned.

Jeg sliter med å tilgi dette egoistiske valget. Jeg ble født med barneastma og hadde en del luftveisproblemer det første leveåret. Har ellers stort sett vært frisk og rask. I voksen alder føler jeg meg ofte litt tett og trang i brystet. Luftveisinfeksjoner kan sitte lenge. Jeg kremter mye året rundt. Det kan jo være tilfeldig, eller andre årsaker, men jeg gjør meg jo noen tanker. Nylig kom jeg over en artikkel som viste at en risiko for barnet er å utvikle diabetes 2, blant annet…

Må bare lufte min fortvilelse. 

Andre med samme erfaring?

Anonymkode: ebe86...d35

Vel, jeg røykte IKKE med noen av mine og de har begge både "arvet" astma og allergi OG de har gitt det videre til barnebarn.. Fy så fælt, skal tro om jeg noen gang blir tilgitt? 🙅‍♀️

Anonymkode: d5bd2...c03

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke vite med sikkerhet om det faktisk var din mors røyking som gjorde at du var mye syk når du var liten, du sier jo selv at du ikke har noen plager som voksen og er stort sett frisk og rask. Veldig mange barn er mye syke når de er små, og det skyldes ikke bare forhold fra før man blir født. Man kan bli mye syk av forhold utenfor hjemmet også, av forurensing osv… samt genetikk. 
Med meg røykte moren min som en skorstein under svangerskapet, og spiste nøyaktig det hun ville (tidlig 80 tallet), men mine søsken som er født på 90 tallet, der rørte hun ikke røyk, selv om legen mente det var bedre at hun røykte litt enn å utsette fosteret for det stresset som gjerne oppstår av abstinensene når man slutter å røyke. Hun spiste heller ikke ting gravide ikke skulle spise. Jeg var, og er, veldig lite syk. Mens mine søsken som fikk en vesentlig bedre start enn meg, har hatt kroniske ørebetennelser, astma, allergier, you name it liksom. Mye syke som voksne også… 

Hadde du kunnet bevise at dine plager kom av din mors valg, enn bare å anta pga man vet at det kan skje, så skulle jeg forstått at du var bitter på din mor, men nå høres det bare ut som at du sliter med deg selv og trenger noen å skylde på enn å ta tak i deg selv. 
Og jeg regner med at din far ikke rørte noe som helst av røyk, alkohol eller andre ting? For det er ikke bare mors valg som kan være skadelig, fars valg kan og skade de sædcellene som befrukter egget, og de samme skadene kan skje på barnet, selv om mor kanskje lever supersunt. For ikke å nevne at han også har ansvar for at barn vokser opp uten å bli utsatt for passiv røyking (som kan være like skadelig) osv… alt ligger ikke bare på mor.

Anonymkode: cba03...963

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så heldig du er ts, dette er din store negative greie, du må jo ha hatt en ellers veldig god barndom.

Jeg vet at moren min både røykte og brukte piller da hun var gravid med meg. Jeg sliter med mer enn deg, men siden hun fant på så mye verre ting da jeg var barn så syns ikke røykingen eller pillene så godt. 

Så jeg tror du har hatt en bra barndom.

Anonymkode: de18e...0fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du synes det er vanskelig. Men husk at de visste mye mindre om konsekvenser før. Det med røyk var litt sånn «det er helt ok med måte», på samme måte som at vi i dag får høre at kaffe er ok med måte. Ville du slitt med å tilgi henne hvis hun hadde drukket de anbefalte to koppene kaffe, og forskning senere viser at ingen kopper kaffe er anbefalt? Det blir jo det samme. Mammaen min fikk beskjed om å sette seg i badekaret med et glass rødvin for å få i gang fødselen på 90-tallet, hun😅

Anonymkode: 2b736...327

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her..

Det er en hel andre faktorer som gjør ting komplisert, som jeg ikke nevner.

Hun kommer aldri til å be meg om noe som helst form for tilgivelse.

Så tilgivelsen er kun for min egen del, ikke noe jeg vil nevne for henne.

Jeg ønsker å tilgi fordi jeg tror ikke bitterhet er sunt. Eller, jeg er ikke akkurat bitter. Jeg tror ikke kompliserte og anstrengte følelser er sunt.

Til dere som kaller meg dramaqueen, husk at du nå kun kjenner til en marginal brøkdel av min historie. Jeg er alt annet enn dramaqueen. Det er min mor som er det. Det gjør det enda vanskeligere.

Anonymkode: ebe86...d35

Jeg har kjent meg mer sur på faren min for at han utsatte meg for passiv røyking enn på moren min som røyket i svangerskapet og utsatte meg for akkurat like mye passiv røyking, fordi hun ellers har vært en omsorgsfull og trygg mor, mens forholdet mitt til faren min er mer komplisert. 

Jeg skrev tidligere i tråden at jeg fikk en oppriktig unnskyldning for røykingen, og det hjalp. Men av det du skriver her, skjønner jeg at du nok ikke kommer til å få det. Og du er sint med god grunn. Kan det hjelpe å tenke det, du har virkelig lov å være sint, det var dårlig gjort og egoistisk? At sinnet og behovet for tilgivelse kan slippe litt taket da, om du lar det slippe frem?

Anonymkode: d011e...61a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Det var dessverre mye mindre kunnskap på den tiden. Moren min røykte da hun var gravid med både søsken og meg, og foreldrene våre røykte hjemme, på bilturer og rundt oss hele tiden. Det var kjipt, men heldigvis har vi mer kunnskap i dag. (Vi har for øvrig ikke astma eller luftveisplager) Det tar lang tid å endre holdninger i samfunnet, og det var først på begynnelsen av 2000-tallet at det ble helt slutt på røyking når man er gravid.  

Slutt nå å tulle. Jeg fikk mine barn på 80-tallet, og selvsagt var det godt kjent hvor skadelig det var både å røyke under svangerskapet og bli utsatt for passiv røyking. Sammenhengen mellom krybbedød og røyking var også godt kjent. Også den gangen ble vi sjokkerte da vi så gravide som røyka. Så nei, slutt å unnskylde dette.

Anonymkode: 9ea70...986

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...