Gå til innhold

Sliter med å tilgi mamma for at hun røykte under svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det hadde jeg virkelig slitt med å tilgi.

Jeg er født tidlig 80-tall. Mamma nektet røyk i huset, selv rett utenfor døra. Og nektet å dra på besøk til folk som røykte inne. 

Så å utsette barn for dette på 90 tallet, når man visste enda mer, det er virkelig lavt. 

Anonymkode: d5cc9...7c5

Jeg vokste opp på 90-tallet. Alle røykte inne på den tiden. 

Anonymkode: 9ad8a...d73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (6 minutter siden):

Barn født av røykere har dårligere muligheter til å endre epogenetiske forhold og det kan dessverre ha en del negative konsekvenser, men sånn forskningen er nå kan det se ut som det rammer menn hardere enn damer https://www.frontiersin.org/journals/genetics/articles/10.3389/fgene.2019.00770/full

 

Folk her kommer ikke til å fortsette å rakke ned på ts uansett h or mye forskning og fakta som bringes til bordet. Målet er å trampe på ts, i denne tråden som i så mange andre. De samme folka som her mener at ts må ta seg sammen vil mest sannsynlig si at mor er egoistisk og ikke tenker på det stakkars barnet som kan få astma og allergi dersom mor "velger" keisersnitt. 

Mor kan røyke, men nåde henne om hun får "sutra" seg til et keisersnitt🙄

(Verden er helt syk).

Anonymkode: a6340...d63

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk her kommer ikke til å fortsette å rakke ned på ts uansett h or mye forskning og fakta som bringes til bordet. Målet er å trampe på ts, i denne tråden som i så mange andre. De samme folka som her mener at ts må ta seg sammen vil mest sannsynlig si at mor er egoistisk og ikke tenker på det stakkars barnet som kan få astma og allergi dersom mor "velger" keisersnitt. 

Mor kan røyke, men nåde henne om hun får "sutra" seg til et keisersnitt🙄

(Verden er helt syk).

Anonymkode: a6340...d63

Ordet "ikke" skulle naturligvis ikke stå der.

Anonymkode: a6340...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjerp deg selv. De fleste som levde på 90-tallet visste at det er uheldig å røyke under svangerskapet. 

Anonymkode: 16474...2c8

Absolutt alle visste dette. Vi snakker om 90-tallet i 1935.

Anonymkode: c97ae...7ca

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, jeg er fullt klar over det. Men er du klar over hvor skadelig det er å være overvektig, ha en passiv livsstil eller ha lav utdanning? Det er jo de største risikofaktorene for barn å bli født inn i I Norge? For å ikke snakke om hvis man er trygda, det går i arv, der er tallenes tale klar.

Jeg mener selvfølgelig ikke at det er lurt å røyke og drikke når man er gravid, men det er jammen en haug andre ting som er like ille/verre hvis man ser på det rent statistisk. F.eks fattige eller lavt utdanna foreldre.

 

Anonymkode: 64bb6...7a8

Til å liksom ha høyere utdanning forstår du skuffende lite av forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet. 

Det er ikke skadelig å ha lav utdanning. Men lav utdanning korrelerer med en del andre faktorer som har negativ effekt, men som er vanskeligere å måle enn utdanning. 

Det er ikke slik at hvis sønnen din velger å bli elektriker i stedetfor elektroingeniør så vil han dø tidligere og bli sykere, alt annet likt, og at han bare kan studere seg bort fra den risikoen. 😅

Anonymkode: 8b45d...b77

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Dartle skrev (2 timer siden):

Det var dessverre mye mindre kunnskap på den tiden. Moren min røykte da hun var gravid med både søsken og meg, og foreldrene våre røykte hjemme, på bilturer og rundt oss hele tiden. Det var kjipt, men heldigvis har vi mer kunnskap i dag. (Vi har for øvrig ikke astma eller luftveisplager) Det tar lang tid å endre holdninger i samfunnet, og det var først på begynnelsen av 2000-tallet at det ble helt slutt på røyking når man er gravid.  

Nei, det der er ikke riktig. På nittitallet var det mye fokus på hvilke skader barn kunne få om mor røykte i svangerskapet. Husker folk vitset om at «ja, du skal vel begynne å røyke, så du kan få en liten unge og lett fødsel» - altså SELVSAGT bare som spøk. 

Anonymkode: 250fb...752

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg noterer meg at i tråder hvor ts ønsker keisersnitt så blir hun kveatet for å ønske seh noe så negativt når det ksn resultere i økt sannsynlighet for astma og allergi. Da er det ikke måte på hvor fælt det er for barnet (jeg har en 2åring med astma og det ER fælt!) Mens her er det liksom bare noe å trekke på skuldrene av? Wtf.

jeg har selv astma og allergi og det ødelegger hverdagen, ferier og arbeidslivet for meg. Voksne dør fremdeles av både astma og allergi. I Norge i 2024.

Anonymkode: a6340...d63

Du kan ikke sidestille disse to tingene. Det er ingen som sier at å røyke er greit. Men det har noe med at dette er x antall år siden og å bruke energi og tid å tenke på om man skal tilgi noen andre; det går bare utover ts. Har moren bedt om å bli tilgitt? Nei. Får ts noe godt ut av å kverne på dette? Nei. Hvorfor mener du ts skal bruke hverdagen sin og livet sitt på dette? 

Anonymkode: 3f3d2...d1c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Til å liksom ha høyere utdanning forstår du skuffende lite av forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet. 

Det er ikke skadelig å ha lav utdanning. Men lav utdanning korrelerer med en del andre faktorer som har negativ effekt, men som er vanskeligere å måle enn utdanning. 

Det er ikke slik at hvis sønnen din velger å bli elektriker i stedetfor elektroingeniør så vil han dø tidligere og bli sykere, alt annet likt, og at han bare kan studere seg bort fra den risikoen. 😅

Anonymkode: 8b45d...b77

Jeg er også sjokkert over hvor lite folk forstår her inne!

Røyking ER skadelig. Punktum. Og det skader ikke bare deg selv, men også din barn og til og med dine barnebarn.

Folk som ikke skjønner forskjellen mellom dette og lav utdanning må man nesten bare le av.

Anonymkode: 9ea70...986

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til å liksom ha høyere utdanning forstår du skuffende lite av forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet. 

Det er ikke skadelig å ha lav utdanning. Men lav utdanning korrelerer med en del andre faktorer som har negativ effekt, men som er vanskeligere å måle enn utdanning. 

Det er ikke slik at hvis sønnen din velger å bli elektriker i stedetfor elektroingeniør så vil han dø tidligere og bli sykere, alt annet likt, og at han bare kan studere seg bort fra den risikoen. 😅

Anonymkode: 8b45d...b77

Haha jeg elsker kg😂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er innmari kjipt og urettferdig, men det som i høyeste grad påvirker både levealder, økonomi og helse er hvordan foreldrene dine har klart seg akademisk og lønnsmessig. Det er bare å søke opp, f.eks ulikhet i levealder i ulike bydeler i Oslo, eller den svært sterke korrelasjon mellom foreldre og barns utdanningsnivå.

Røyking er nok for blåbær å regne i den sammenhengen.

Anonymkode: 64bb6...7a8

Du kan jo være glad at du ikke hadde dødfødsel eller spontanabort som du selv hadde fremprovosert. Men regner med den røyken og vinen var verdt risikoen. Hjelper ikke hvilken lønn eller utdanning foreldre har om man ikke overlever graviditeten. Men her hadde du jo flaks. 

Anonymkode: 156d5...dbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt, TS.

Det var fokus på dette på 90-tallet også, men ikke helt som idag. Det var nok mer miljøavhengig, og avhengig av sosioøkonomiske forhold, akkurat som med alkohol og annet kosthold.

Vi hadde familiemedlemmer som røkte inne da jeg var barn på 90-tallet, og min mor kjempet hardt imot. Hun ble ansett som sær den gangen, men fokuset på dette økte etter hvert i samfunnet forøvrig. Da offisielle retningslinjer ble endret spredte det seg til hele befolkningen (ikke bare de som var opptatt av slikt), og røykeloven ga god drahjelp. Alle i familien sluttet å røyke gradvis utover 90- og 2000-tallet. 

Svaret er nok at din mor dessverre var blant de som tok disse tingene litt senere til seg. 

Min mor har forøvrig en venninne som drakk under svangerskapet, såpass at man kan se det på barna. Folk rundt reagerte da (80-tallet), men ikke i den grad at man aktivt sa ifra. Man velger ikke sine foreldre, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det der er ikke riktig. På nittitallet var det mye fokus på hvilke skader barn kunne få om mor røykte i svangerskapet. Husker folk vitset om at «ja, du skal vel begynne å røyke, så du kan få en liten unge og lett fødsel» - altså SELVSAGT bare som spøk. 

Anonymkode: 250fb...752

Ja, det var fokus på det, men holdningene hadde ikke endret seg. Det tar lenger tid å endre folks holdninger og atferd enn det tar å få ut informasjon. De siste jeg vet om som var normalt ressurssterke som røyket, var rundt tusenårsskiftet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som skjer hvis du er sur, bitter og fortvilet er at du er akkurat det. Og kanskje får et dårligere forhold til moren din.

Du får prøve å legge bort tankene, og heller tenke på alt hun gjorde riktig. Og velge hva du vil gjøre annerledes.

Hun har ikke mulighet til å gå tilbake i tid og være gravid på nytt. Og det er ikke sikkert hun hadde klart å velge annerledes uansett, vi mennesker er jo ikke perfekte.

Anonymkode: 4be3d...9cf

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ts her..

Det er en hel andre faktorer som gjør ting komplisert, som jeg ikke nevner.

Hun kommer aldri til å be meg om noe som helst form for tilgivelse.

Så tilgivelsen er kun for min egen del, ikke noe jeg vil nevne for henne.

Jeg ønsker å tilgi fordi jeg tror ikke bitterhet er sunt. Eller, jeg er ikke akkurat bitter. Jeg tror ikke kompliserte og anstrengte følelser er sunt.

Til dere som kaller meg dramaqueen, husk at du nå kun kjenner til en marginal brøkdel av min historie. Jeg er alt annet enn dramaqueen. Det er min mor som er det. Det gjør det enda vanskeligere.

Anonymkode: ebe86...d35

Men hvorfor legger du vekten på røyking i svangerskapet når resten er mye verre. Jeg hadde aldri lagt vekt på min mors røyking i min mitt svangerskap, skjønner ikke bitterheten rundt det. 

Anonymkode: 16b4e...47b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du først og fremst skal prøve astma medisin, for det høres ut som at du har astma 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bruk energi på det nå. Hvis hun en god mor ellers så hadde jeg ikke tenkt mer på det. 

Jeg har også astma, moren min har ikke røkt en sigarett i sitt liv. 

Anonymkode: 432aa...a5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er født på 80-tallet og slik var det med mamma også. Røyka hele svangerskapet selv om hun visste det var skadelig for meg. I barndommen var jeg i perioder sterkt plaget med luftveiene (mye fravær fra bhg og skole som resulterte i at jeg falt litt utenfor det sosiale i klassen. Mye ensom og uttygg på skolen). I dag har jeg astma og allergier som går sterkt ut over hverdagslivet og resulterer i mange sykmeldinger hvert år. Astmaen og allergiene blir verre etter hvert som jeg blir eldre.

Har ikke offisielt vært sint på mamma, men kan absolutt kjenne på litt bitterhet og skuffelse over at jeg skal sitte med konsekvensene av henens valg før jeg ble født.

Anonymkode: a6340...d63

Jeg jobber i barnehage, og aldri har jeg så mange barn med luftveisplager som nå. 

Jeg regner med at mødre i dag ikke røyker under graviditeten, men likevel florerer det av astma og allergi. 

Ja, jeg tror så absolutt at røyking under svangerskapet har innvirkning på barnet. Men jommen meg så får barn i dag de samme plagene. Mon tro hva dagens barn skal tilgi sine mødre for? 

Anonymkode: 5feac...252

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke røyke som gravid, det visste allerede min mor på tidlig 60-tall da hun sluttet fordi hun var gravid med meg.

Men får barnet astma av det? Teorien nå er vel heller for stor renslighet.

Anonymkode: 9bdee...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

 

Har også hørt det - den gang - vet ikke om det stemte, men beskjeden var vel å røyke minst mulig dersom de ikke klarte å slutte. De ble anbefalt å slutte, men om de ikke klarte det, å røyke minst mulig.

Anonymkode: 250fb...752

Min lege, som røkte på kontoret sitt mellom pasientene, sa til meg at jeg skulle trappe ned til under 10 om dagen om jeg ikke klarte å slutte helt ;)  

Anonymkode: d4f1f...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...