Gå til innhold

Jeg får mindre lyst på kjæresten pga. skrivefeilene hans…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert en filleting å henge seg opp i, men jeg skjønner deg godt. 

Og sikkert dritt for de med mye skrivefeil å lese om alle oss som dømmer de ja, men er vel bedre at de er klar over det slik at de kan prøve å forbedre seg isteden for at vi skal dømme dem i det skjulte.

Anonymkode: cc7c2...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal jeg skamme meg over?
 

Menneskesynet ditt (og flere andres), som kommer frem i denne tråden har godt av å utfordres. Jeg håper flere vil gå en runde med seg selv og egne fordommer ved at jeg påpeker det. Jeg er faktisk smått sjokkert over hva som legges frem her. Helt ville slutninger som trekkes om folk basert på deres skriftspråk. 

Anonymkode: 60142...c7b

Så vær sjokkert! Du imponerer ingen med besserwisserholdningen din.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt, godt språk har vært et av kriteriene mine når jeg har lest profiler på nettdating.

Og så havner jeg med den mest ekstremt dyslektiske personen jeg noen gang har møtt…men det er greit, for han jobber med det hele tiden. Han skylder ikke på dysleksi for at han ikke prøver. Han leser bøker, han finner verktøy for å skrive bedre, han ønsker å lære. Profilen hans var feilfri.

Så jeg ser at problemet mitt er de som blåser i språket sitt. Man skal bruke de evnene man har fått, det blir nesten enda viktigere for meg når jeg ser hvor uheldige noen kan være.

Anonymkode: d7d25...925

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (1 time siden):

Så vær sjokkert! Du imponerer ingen med besserwisserholdningen din.

Haha, ironisk at du kaller meg besserwisser. Jeg prøver ikke imponere noen, jeg simpelthen reagerer på det som må kunne kalles veldig ugreie holdninger blant enkelte i denne tråden. Det er ingen sammenheng mellom lese- og skrivevansker og intelligens, eller andre negative personkarakteristikker for den saks skyld. Å mene noe annet er direkte fordomsfullt, og det kommer du ikke unna. 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert en filleting å henge seg opp i, men jeg skjønner deg godt. 

Og sikkert dritt for de med mye skrivefeil å lese om alle oss som dømmer de ja, men er vel bedre at de er klar over det slik at de kan prøve å forbedre seg isteden for at vi skal dømme dem i det skjulte.

Anonymkode: cc7c2...84d

Jeg foreslår heller at du forsøker å ta et oppgjør med egne fordommer, heller enn å forvente at folk med skrivevansker skal «forbedre seg» for å ikke bli rammet av din dømmende forutinntatthet. Du kan jo for eksempel prøve å bytte ut «skrivefeil» med «overvekt» i sitatet ditt og se hvordan du høres ut. 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Haha, ironisk at du kaller meg besserwisser. Jeg prøver ikke imponere noen, jeg simpelthen reagerer på det som må kunne kalles veldig ugreie holdninger blant enkelte i denne tråden. Det er ingen sammenheng mellom lese- og skrivevansker og intelligens, eller andre negative personkarakteristikker for den saks skyld. Å mene noe annet er direkte fordomsfullt, og det kommer du ikke unna. 

Anonymkode: 60142...c7b

Men ingen her har dokumentert noen lese- og skrivevansker. Du bare antar at det er det, helt ubegrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knooters skrev (2 timer siden):

Men ingen her har dokumentert noen lese- og skrivevansker. Du bare antar at det er det, helt ubegrunnet.

Så du mener altså at dersom man har dokumenterte lese- og skrivevansker, så er man nødt til å informere alle man har skriftlig kommunikasjon med om dette, for å ikke bli satt i bås av sånne som deg? 

Det er vel for øvrig mer sympatisk å holde muligheten åpen for at en som skriver dårlig har dysleksi, enn å anta (helt ubegrunnet!) at vedkommende mest sannsynlig er en mindre intelligent slask som bare ikke gidder å ta seg bryet.

 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg foreslår heller at du forsøker å ta et oppgjør med egne fordommer, heller enn å forvente at folk med skrivevansker skal «forbedre seg» for å ikke bli rammet av din dømmende forutinntatthet. Du kan jo for eksempel prøve å bytte ut «skrivefeil» med «overvekt» i sitatet ditt og se hvordan du høres ut. 

Anonymkode: 60142...c7b

Forventer ingenting jeg, bare sier det som det er. 

Hvordan er det jeg skulle gått frem for å ta et oppgjør med mine egne fordommer? 

Anonymkode: cc7c2...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du mener altså at dersom man har dokumenterte lese- og skrivevansker, så er man nødt til å informere alle man har skriftlig kommunikasjon med om dette, for å ikke bli satt i bås av sånne som deg? 

Det er vel for øvrig mer sympatisk å holde muligheten åpen for at en som skriver dårlig har dysleksi, enn å anta (helt ubegrunnet!) at vedkommende mest sannsynlig er en mindre intelligent slask som bare ikke gidder å ta seg bryet.

 

Anonymkode: 60142...c7b

Alle? Nei. Men noen man dater? Det er common sense.

Jeg har ikke lukket muligheten for at det er et tilfelle av dysleksi her, men at det er en teoretisk mulighet for det betyr ikke at det er det man skal ta utgangspunkt i. Det kan ikke være sånn at alle som har noen og/å-feil e.l. automatisk skal antas å ha dysleksi, inntil det motsatte er bevist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 21.08):

Jeg mener bestemt at man godt kan gå en liten runde med seg selv dersom man finner det for godt å dømme noen basert på at de har dysleksi. Dette sier null og niks om vedkommendes evner eller intelligens på andre områder, noe flere i denne tråden later til å tro. Blir trist på vegne av både min mann og andre med samme utfordring, som har kjent fordommer som dette på kroppen siden barndommen. Heldigvis er han tykkhudet og kan til og med spøke om det, men det gjelder nok ikke alle.  

 

 

Anonymkode: 60142...c7b

Hva med de som blir avvist fordi de er for lav, har rødt hår, har kviser eller har skjeve tenner?

«Dette sier null og niks om vedkommendes evner eller intelligens på andre områder…»

Anonymkode: 2d5bc...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 14.29):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Du vet virkelig ikke hvordan folk med lærevansker har det du🙂 lærer man å skrive et ord korrekt så har man plutselig glemt 3 nye. 

Anonymkode: 0dad9...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts er typen som roper stopppppp!( Under sex). Det er mye bedre om du gjør det sånn, nei! Sånn , og litt sånn!
 

 

Anonymkode: 0dad9...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med de som blir avvist fordi de er for lav, har rødt hår, har kviser eller har skjeve tenner?

«Dette sier null og niks om vedkommendes evner eller intelligens på andre områder…»

Anonymkode: 2d5bc...f98

Det vi diskuterer her er den feilaktige slutningen at skrivevansker liksom skal legitimere å mistenke folk for å være dumme/uintelligente/lite oppegående osv. Alt dette er nevnt i denne tråden. Om du avviser noen på bakgrunn av høyde eller skjeve tenner og samtidig sier at det er så turn-off fordi det indikerer at personen må være dum, så ville jo det vært helt merkelig. 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

knooters skrev (9 timer siden):

Alle? Nei. Men noen man dater? Det er common sense.

Jeg har ikke lukket muligheten for at det er et tilfelle av dysleksi her, men at det er en teoretisk mulighet for det betyr ikke at det er det man skal ta utgangspunkt i. Det kan ikke være sånn at alle som har noen og/å-feil e.l. automatisk skal antas å ha dysleksi, inntil det motsatte er bevist.

Med tanke på holdningene som kommer frem her, så forstår jeg godt om man vegrer seg for å fortelle om egne skrivevansker til noen man er interessert i. Det kan vel til og med hende at man ikke er så veldig interessert i å gå inn i et forhold med en person som mener at skrivevansker er så himla problematisk. 
 

Og disse fordommene dine må vel gjelde uansett hvem du kommuniserer skriftlig med? Tror du en dyslektiker kun bryr seg om hva en potensiell partner måtte tenke om sine skrivevansker? Tenkt så kjipt å leve i visshet om at man i enhver skriftlig sammenheng risikerer å bli oppfattet som en mindre intelligent person, dersom motparten har de samme fordommene som deg. Som nevnt tidligere, det kan like gjerne være Erna Solberg som sitter i andre enden. Lurer forresten på om hun er enig i at man bør informere i øst og vest om sin dysleksi for å unngå stigmatisering.

Ville det kostet deg noe å legge bort denne antagelsen og heller latt tvilen komme den andre til gode? Hva godt gjør det for deg å tviholde på disse holdningene?

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forventer ingenting jeg, bare sier det som det er. 

Hvordan er det jeg skulle gått frem for å ta et oppgjør med mine egne fordommer? 

Anonymkode: cc7c2...84d

Oppsiktsvekkende at en som er så intelligent som deg trenger en forklaring på hvordan man kan ta et oppgjør med egne holdninger! Mange andre har dog klart det før deg, så du får det nok til om du vil.

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oppsiktsvekkende at en som er så intelligent som deg trenger en forklaring på hvordan man kan ta et oppgjør med egne holdninger! Mange andre har dog klart det før deg, så du får det nok til om du vil.

Anonymkode: 60142...c7b

Har dessverre null peiling, det er rent instinktivt. Hvis du har en lett måte så må du jo bare si det hvis du virkelig er interessert i at det skal være mindre fordommer mot de med mye skrivefeil?

Anonymkode: cc7c2...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her.

Veldig mange som har svart her, synes det er bra med ulike meninger. Må bare legge til at jeg vet forskjellen på slurvefeil og systematiske feil, og jeg hadde ikke irritert meg hvis han hadde dysleksi. Det har han altså ikke. 

Anonymkode: 3f96c...48e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke skrive noenlunde feilfritt norsk (og man er født og oppvokst her), ja da ser jeg også automatisk på vedkommende som mindre intelligent. Det er rett og slett avtennende at et voksent menneske ikke har tatt seg bryet med å lære eget språk. Det finnes selvsagt mennesker med dysleksi, men det er bare 5% av befolkningen. Det betyr at svært mange IKKE har dysleksi og likevel skriver "skole bolle" og "søndags tur" - da mister jeg interessen veldig fort.

Anonymkode: 56e45...9c6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skal være dumpegrunn, så fortjener man ikke kjærlighet. Skulle jeg hengt meg opp i slike småting, så ville jeg nok vært singel, for ingen er perfekte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arild37 said:

Hvis dette skal være dumpegrunn, så fortjener man ikke kjærlighet. Skulle jeg hengt meg opp i slike småting, så ville jeg nok vært singel, for ingen er perfekte 

Det er vel ikke opp til deg å bestemme hva som er noens dumpegrunn eller ikke, eller hvem som fortjener kjærlighet og ikke. Å være i et forhold er frivillig fra begge parter, også må den enkelte bestemme hvor grensene går. Er man ikke tiltrukket av partneren sin av ulike årsaker (for eksempel fordi de ikke kan skrive eget språk) da er det kanskje best for begge parter at man avslutter og kan finne noen man er mer kompatibel med.

Anonymkode: 56e45...9c6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...