Gå til innhold

Jeg får mindre lyst på kjæresten pga. skrivefeilene hans…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Traktor skrev (5 minutter siden):

Det heter fanger på norsk. 

Ikke i denne sammenhengen. Her kan det best oversettes med «oppfatte»

Anonymkode: e250a...c09

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo være at han er ordblind?🤷🏻‍♀️ Er det selv. Når jeg møtte min mann så var han av typen som irriterte seg over slikt, og rettet på alt/alle rundt seg.

Jeg følte endel på det, husker jeg. Han mente jo ikke å være slem, og sluttet med det når jeg fortalte hvorfor. Det var jo fint at han er sånn fordi det gjorde jo at jeg skjerpet meg mer, for man blir jo litt «lat» når man har dysleksi. Lærte meg at det er noen ting jeg faktisk kan pugge, men fortsatt er det noen ord og setninger hvor jeg ikke for mitt bare liv kan se hvor feilen er 😅🙈 Spesielt ved orddeling og særskriving, for der er det ikke alltid autokorrektur på pc/tlf snapper det opp.

 

Du kan jo forsøke å snakke med han om det, men min egen erfaring er at da burde du trå varsomt…det er tynn linje mellom «bezzevisser» og behjelpelig. -Og hvis det irriterer deg veldig slik at du ikke klarer å overse det så er nok ikke dere helt ment å vare. Hadde han vært «den rette» så ville annet ved han kompensert nok. 
 

«This sounds like it’s a you-problem” 😉

Anonymkode: 6ff6c...331

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Venninnen min uttalte en gang at hun var lykkelig over at hun møtte mannen sin på fest og ikke via en dating-app fordi hun da aldri ville skrevet lenge nok med han til å gi han en sjanse fordi han har skrivefeil. Han har master, gode verdier, utseende med seg og millionlønn.

Tenk om mannen din hang seg oppi en uviktig detalj med deg. Elsker man noen egentlig når man gjør det? Eller er det et symptom på noe man sliter med selv?

Anonymkode: af836...d4d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke forelsket, hadde du vært det så hadde det ikke plaget deg.

Anonymkode: b01d6...4df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud 😅 Høres ikke ut som du er moden nok for et forhold. Jobb litt med deg selv 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han er jo utdannet, han har en master. Det er ikke noe som tyder på at mannen ikke er oppegående.

Anonymkode: 7b78c...c71

Alle som ikke har høyere utdanning er ikke oppegående da eller? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart du gikk hele veien til kjæreste før du oppdaget at dette var turn off for deg.
Det skal være ganske ille før jeg får totalt ick, "soffa" er ganske ille 😂 Sorry, jeg forstår deg.. Ingen av oss er perfekte, alltid noe galt med oss mennesker som gjør oss lite tiltrekkende for andre, sånn er det bare. Han har sikkert noe han føler med deg også, kommer bare an på i hvilken stor grad det er deal breaker for enkelte. Vi er alle forskjellige der. 
Av erfaring så går den icken aldri bort når du først har fått den, uansett hva det gjelder, den blir bare verre til du blir kvalm av tanken på å være intim med de. Tenker det er greit å bare avslutte det, ikke si at det er grunnen, bare at du har mistet følelser eller no.  

Anonymkode: bfa9c...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk lurer på hvorfor de ikke finner den ‘’store’’ kjærligheten😂

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tenker at de virker litt dummere fordi du dømmer dem før du kjenner dem. Å være god på rettskriving er langt fra det samme som å være intelligent, klok eller kunnskapsrik, noe de fleste oppegående mennesker vet.

Mannen min har dysleksi, mens jeg selv er litt sånn rettskrivingspoliti. Heldigvis var jeg smart nok til å overse den skjønnhetsfeilen, og fikk oppleve godene ved å ha en klok, trygg og interessant mann. 

Anonymkode: 3a8b1...f5f

Hvis jeg vet at noen har dysleksi eller andre grunner til å slite med skriftspråk, så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg heller. Men når jeg ser voksne skrive altfor muntlig på veldig vanlige ord som "tåg" eller "brød skive", så ser jeg ned på dem ufrivillig. Og jeg ville tenkt at det ikke er veldig bra utgangspunkt for et forhold. For meg er det rett og slett viktigere at mannen kan skrive relativt greit enn at han er så ekstremt kunnskapsrik (men igjen, over et visst nivå, kjenner en som datet en fyr som ikke kjente noe til 2. Verdenskrig...) Alt av preferanser er jo subjektivt uansett og handler om hva man selv synes er attraktivt, og så lenge man ikke har for mange slike krav, så går det jo greit (jeg er ikke singel)

Anonymkode: 93d56...359

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (1 time siden):

selv synes jeg det er turnoff med bruk av engelske gloser i det norske skriftspråket.

 

 

....turnoff....

Anonymkode: 64a56...c3e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnomynBurker skrev (2 timer siden):

Har du lagt deg i sofaen? Det må være en sovesofa med sånn skuff da? Jeg hadde blitt sykt overrasket over finne typen i sofaskuffen. Men om jeg hadde syntes det var koselig? Vet ikke. 

Selv liker jeg ligge på sofaen. 

Jeg har myk sofa og ligger i sofaen. Harde sofaer sitter eller ligger man på. Men dype, myke sofaer som man synker nedi, de ligger man i. 

Anonymkode: a2b92...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være klar over egne skrivefeil før man kritiserer andre sine :) 

Har selv en kjæreste med mange skrivefeil. Han blander i tillegg en del ord og uttrykk, han bruker de feil og de får ofte en helt annen betydning når han bruker de. Da jeg møtte han, kunne han f.eks si «en skal tidlig krenkes» i stedet for «tidlig krøkes» og han kunne si at han har brukt 3 fedmer med hvitløk, i stedet for 3 fedd hvitløk. Irriterte meg grønn i starten, men han hadde såpass mange andre fine egenskaper at måten han skrev og snakket på bare ble en bagatell. Lærte meg ganske kjapt at han har lese- og skrivevansker, så nå ser jeg omtrent ikke alle feilene hans når han skriver ting til meg. Rettet på helt åpenbare feil, som bruken av fedme i stedet for fedd og krenkes i stedet for krøkes, rett og slett fordi det er to vidt forskjellige ord. Det har han tatt til seg, og sier ikke det lenger. 

Du må bare finne ut om du klarer å overse skrivefeil, eller om det skal være en dealbreaker for forholdet ditt.
Min tanke er at hvis du vurderer å avslutte forholdet på bakgrunn av rettskrivingen hans, så er ikke forholdet så sterkt i utgangspunktet. Å rette på han kommer du neppe noen vei med. 

Anonymkode: 2c468...bc7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

....turnoff....

Anonymkode: 64a56...c3e

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det blir liksom ikke det samme når man sier du er seksi,  jeg vil knule og du er så dæjli.

Det er så tørn åff

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg synes det er skikkelig "turn off" med slike elitister som deg selv. 

Ja jeg tror gjerne du ikke er så forelsket i ham. Eller så ønsker du bare å sabotere for deg selv. Mange gjør det. Finner masse småfeil å kritisere så de skal ødelegge forholdet fordi de er redd for nærhet. 

Anonymkode: a6580...c91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjempe fin er jo riktig det. 

Anonymkode: bb411...dcc

Nei. 

Anonymkode: 38d30...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Kan du skrive norsk da, hvor finner du "turnoff" og catcher" i det norske språk?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (8 timer siden):

Det heter fanger på norsk. 

Ville heller sagt "oppfatter".

Anonymkode: 06344...ed8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at tråden endte opp med en vill runddans flisespikking! 😁

Norsk er vanskelig. De fleste klarer knapt skrive en middels komplisert setning uten feil. Det er et problem med språket, forresten. Det er unødvendig vanskelig, ulogisk og inkonsekvent. Kommareglene kan nesten ingen skikkelig. Synd at skriftspråket ble så dårlig.

Særskrivingsfeil er ingenting! Og det blir jo fort sånn med auto-complete på mobilen.

Men hva med alle som helt har sluttet med spørsmålstegn? Der går grensa for min del! Det blir jo mye vanskeligere å tolke for mottaker.

Litt enig med TS, forresten. Hvordan man skriver forteller mye om en person. Altså om vedkommende er en språknørd eller ikke! Neida. Eller nei, da. Mye mer enn det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville heller sagt "oppfatter".

Anonymkode: 06344...ed8

Det er oppfattet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...