Gå til innhold

Jeg får mindre lyst på kjæresten pga. skrivefeilene hans…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med språk hele min yrkeskarriere, men jeg klarer likevel helt fint å leve med at samboeren min skriver dårligere norsk enn meg. Han har jo ikke valgt det som karrierevei, i motsetning til meg. Han har andre styrker - og er flinkere enn meg i mye annet. 

Hvis mannen ellers er en oppegående og fin fyr med mange gode sider, så tenker jeg man bør gå litt i seg selv hvis man blir så opphengt i en slik bagatell. 

Anonymkode: 0083f...706

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempe fin er jo riktig det. 

Anonymkode: bb411...dcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med noen feil her og der. Jeg legger sikkert ikke merke til dem, og jeg har sikkert noen selv.

Jeg skjønner dog godt hva du mener, TS. Dårlig skriftlig språk er ekstremt turn-off. Man fremstår som uintelligent og barnslig.

Anonymkode: 79d47...505

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv synes jeg det er turnoff med bruk av engelske gloser i det norske skriftspråket.

 

 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ts godt, men med dagens mobiltelefoner vil de fleste forbli singel dersom ortografien skal avgjøre. Jeg forelsket meg i skrivefeilene, fordi jeg så at hun var veldig intelligent likevel. Men det tror jeg er unntaket.

Anonymkode: 05e77...6da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Her fikk du ikke overraskende mye pepper. Jeg kunne godt tenkt som deg, særlig om jeg var litt usikker på forholdet i utgangspunktet. Tror faktisk det medvirket til at jeg gjorde det slutt en gang, men det var selvsagt ikke det avgjørende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du, i likhet med det aller fleste, skriver skriver "sinnsykt" feil.

Det korrekte er "sinnssykt" med to S-er.

Anonymkode: ae0ee...005

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du, i likhet med det aller fleste, skriver skriver "sinnsykt" feil.

Det korrekte er "sinnssykt" med to S-er.

Anonymkode: ae0ee...005

Og du mener sikkert "de aller fleste'.

Anonymkode: 06344...ed8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å foretrekke en utdannet, dannet og oppegående mann, spesielt hvis du ønsker barn med ham.

Anonymkode: d8ded...efc

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (5 minutter siden):

selv synes jeg det er turnoff med bruk av engelske gloser i det norske skriftspråket.

 

 

Greit å starte setninger med stor bokstav også.

Anonymkode: 06344...ed8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Helt enig. Folk som har mange skrivefeil virker rett og slett litt dummere. Det behøver selvfølgelig ikke være rett, men det er det inntrykket som blir sittende igjen hos meg. Og ordelingsfeil (eller egentlig særskrivingsfeil) er fryktelig irriterende. Eksempelet ditt med "kjempe fin" har jo nærmest blitt regelen!

Anonymkode: 923b3...36d

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt TS, og vet ikke om jeg hadde klart en slik kjæreste selv... Jeg hadde irritert meg grønn, og hatt vanskeligheter med å la være å rette på skriftspråket til stadighet. Og det hadde neppe skapt noen god stemning. 

Helt greit med en skrivefeil eller litt slurv i blant. Men mye særskrivingsfeil eller konsekvent feilstaving av vanlige eller mye brukte ord - da tenker jeg at vedkommende er mindre intelligent, rett og slett.  

Anonymkode: 70a73...27a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og du mener sikkert "de aller fleste'.

Anonymkode: 06344...ed8

Det er ganske uinteressant med tastefeil, fremfor kunnskapsfeil. Det skjønner sikkert du også.

Anonymkode: ae0ee...005

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår deg godt TS, og vet ikke om jeg hadde klart en slik kjæreste selv... Jeg hadde irritert meg grønn, og hatt vanskeligheter med å la være å rette på skriftspråket til stadighet. Og det hadde neppe skapt noen god stemning. 

Helt greit med en skrivefeil eller litt slurv i blant. Men mye særskrivingsfeil eller konsekvent feilstaving av vanlige eller mye brukte ord - da tenker jeg at vedkommende er mindre intelligent, rett og slett.  

Anonymkode: 70a73...27a

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klager på feilskrivingen hans, men du klarer ikke å finne riktig ord på norsk engang. Det heter ikke catcher. Det heter å oppfatte eller forstå.

Prøv igjen...

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Helt enig. Folk som har mange skrivefeil virker rett og slett litt dummere. Det behøver selvfølgelig ikke være rett, men det er det inntrykket som blir sittende igjen hos meg. Og ordelingsfeil (eller egentlig særskrivingsfeil) er fryktelig irriterende. Eksempelet ditt med "kjempe fin" har jo nærmest blitt regelen!

Anonymkode: 923b3...36d

Jeg tenker at de virker litt dummere fordi du dømmer dem før du kjenner dem. Å være god på rettskriving er langt fra det samme som å være intelligent, klok eller kunnskapsrik, noe de fleste oppegående mennesker vet.

Mannen min har dysleksi, mens jeg selv er litt sånn rettskrivingspoliti. Heldigvis var jeg smart nok til å overse den skjønnhetsfeilen, og fikk oppleve godene ved å ha en klok, trygg og interessant mann. 

Anonymkode: 3a8b1...f5f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men virker som han ikke catcher det.

Det heter fanger på norsk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er jeg overrasket over hvor dårlig mange kjenner seg selv, slik at ved valg av partner aner man ikke hva man trenger og ønsker i den andre.

Jeg elsker brains og en mann med bred allmenn kunnskap. Gjerne i dybden på sitt fagfelt og intetesser.

Å kunne skrive grammatisk riktig er en sånn ting jeg tenner på, og var noe av det aller første jeg bet meg merke i og falt for ved kjæresten min. Orddelingsfeil er nå en ting, men basic rettskriving og punktsetting må være på plass for at jeg skal forelske meg i han 😅

Anonymkode: a0556...52b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er lov å foretrekke en utdannet, dannet og oppegående mann, spesielt hvis du ønsker barn med ham.

Anonymkode: d8ded...efc

Han er jo utdannet, han har en master. Det er ikke noe som tyder på at mannen ikke er oppegående.

Anonymkode: 7b78c...c71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (56 minutter siden):

Se der, der skrev du feil du også 😄 

Sovesofa, ikke sovasofa 😄 Du er visst ikke så god i rettskriving du heller 😄

Er hun som meg betyr det lite å bomme på en bokstav egentlig, er myye verre med dårlig setningsoppbygging og teite egenkomponerte  forkortelser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...