Gå til innhold

Jeg får mindre lyst på kjæresten pga. skrivefeilene hans…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan man ikke skrive noenlunde feilfritt norsk (og man er født og oppvokst her), ja da ser jeg også automatisk på vedkommende som mindre intelligent. Det er rett og slett avtennende at et voksent menneske ikke har tatt seg bryet med å lære eget språk. Det finnes selvsagt mennesker med dysleksi, men det er bare 5% av befolkningen. Det betyr at svært mange IKKE har dysleksi og likevel skriver "skole bolle" og "søndags tur" - da mister jeg interessen veldig fort.

Anonymkode: 56e45...9c6

Enda en som liker å legge ut snubletråder for seg selv i form av utrivelige fordommer mot andre. Du er nå i hvert fall i godt selskap her inne! På hvilket grunnlag tenker du det er rimelig å konkludere med at en som skriver «skole bolle» er mindre intelligent enn deg selv?

Anonymkode: 60142...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enda en som liker å legge ut snubletråder for seg selv i form av utrivelige fordommer mot andre. Du er nå i hvert fall i godt selskap her inne! På hvilket grunnlag tenker du det er rimelig å konkludere med at en som skriver «skole bolle» er mindre intelligent enn deg selv?

Anonymkode: 60142...c7b

Skjønner ikke hvorfor folk er så hårsåre. Det er vel lov å si at det er avtennende? Det er ikke en menneskerett å skrive feil i sitt eget språk, håper du vet det?

Anonymkode: 3f96c...48e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Med tanke på holdningene som kommer frem her, så forstår jeg godt om man vegrer seg for å fortelle om egne skrivevansker til noen man er interessert i. Det kan vel til og med hende at man ikke er så veldig interessert i å gå inn i et forhold med en person som mener at skrivevansker er så himla problematisk. 
 

Og disse fordommene dine må vel gjelde uansett hvem du kommuniserer skriftlig med? Tror du en dyslektiker kun bryr seg om hva en potensiell partner måtte tenke om sine skrivevansker? Tenkt så kjipt å leve i visshet om at man i enhver skriftlig sammenheng risikerer å bli oppfattet som en mindre intelligent person, dersom motparten har de samme fordommene som deg. Som nevnt tidligere, det kan like gjerne være Erna Solberg som sitter i andre enden. Lurer forresten på om hun er enig i at man bør informere i øst og vest om sin dysleksi for å unngå stigmatisering.

Ville det kostet deg noe å legge bort denne antagelsen og heller latt tvilen komme den andre til gode? Hva godt gjør det for deg å tviholde på disse holdningene?

Anonymkode: 60142...c7b

Hva godt det gjør? For eksempel gjør det at man lettere finner en partner som passer en selv. Akkurat som at folk som lukter stramt godt kan ha kjempegode grunner til det, men for å si det sånn: hvis jeg visste jeg stinket etter å ha trent, ville jeg unnskyldt det i forkant ved at jeg ikke har rukket å dra hjem for å dusje og bytte klær - fremfor at vedkommende tror jeg har personlig hygiene til terningkast 1. Men: ut fra din logikk, skal man jo anta at alle som stinker akkurat har løpt maraton eller hatt leg day, fordi man "må la tvilen komme tiltalte til gode"- Selv uten å ha holdepunkter for at det er en rimelig tvil (de fleste som skriver dårlig norsk har ikke dysleksi). Hva blir det neste? At noen som er dårlig i matematikk automatisk må antas å ha dyskalkuli? Forøvrig ikke noe pluss for min del, heller. Syns det er sexy med noen som kan litt mer enn femgangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor folk er så hårsåre. Det er vel lov å si at det er avtennende? Det er ikke en menneskerett å skrive feil i sitt eget språk, håper du vet det?

Anonymkode: 3f96c...48e

Sterk argumentasjon for å legitimere egne fordommer må jeg si😂 

Man tenner selvsagt på hva man vil, men det endrer allikevel ikke det faktum at det er både slemt og fordomsfullt å hevde at folk som ikke skriver så godt er dumme og uintelligente. 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest casca
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 14.29):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

😂

Er så trivielt men ganske sikker på at jeg hadde reagert på samme måte... må vel sende han på språkkurs. Om han elsker deg går han på det he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (13 minutter siden):

Hva godt det gjør? For eksempel gjør det at man lettere finner en partner som passer en selv. Akkurat som at folk som lukter stramt godt kan ha kjempegode grunner til det, men for å si det sånn: hvis jeg visste jeg stinket etter å ha trent, ville jeg unnskyldt det i forkant ved at jeg ikke har rukket å dra hjem for å dusje og bytte klær - fremfor at vedkommende tror jeg har personlig hygiene til terningkast 1. Men: ut fra din logikk, skal man jo anta at alle som stinker akkurat har løpt maraton eller hatt leg day, fordi man "må la tvilen komme tiltalte til gode"- Selv uten å ha holdepunkter for at det er en rimelig tvil (de fleste som skriver dårlig norsk har ikke dysleksi). Hva blir det neste? At noen som er dårlig i matematikk automatisk må antas å ha dyskalkuli? Forøvrig ikke noe pluss for min del, heller. Syns det er sexy med noen som kan litt mer enn femgangen.

Beklager, men å sammenligne skrivevansker med dårlig kroppslukt blir bare absurd.
 

Jeg diskuterer forøvrig ikke hver enkelt sin rett til å ha egne preferanser på kvaliteter hos en potensiell partner. Dersom man velger bort en person basert på vedkommendes skrivevansker, så må man for all del bare gjøre det. Det jeg reagerer på er at flere synes det er helt rimelig å anta at folk som skriver dårlig er dumme. Det er problematisk på så veldig mange plan for de som rammes av disse holdningene. 

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har noen kommafeil. Bare nevner det, sånn i tilfelle du ikke har "catchet" det ennå. 

Anonymkode: 64b90...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må være tull. Ingen er opphengt i skrivefeil. 

Anonymkode: 64b90...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (På 21.3.2024 den 20.35):

Det andre kaller særskriving kaller jeg engelsk orddeling og det vil jeg fortsette med. :)

Du kan velge å gjøre akkurat hva du vil, akkurat som din type kan skriver soffa og ikke ta seg bryet med å sjekke korrektur.

Det du velger å gjøre, endrer ikke at det er feil. Ved orddelingsfeil har man skrevet ordet over to linjer uten bindestrek, eller utelatt å la én konsonant og én vokal gå over til til neste linje i ordet man deler. 

Synes du er litt hyklersk når du ikke kan stå for egne feil, men ikke takler at denne typen din skriver feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissJolie skrev (2 minutter siden):

Du kan velge å gjøre akkurat hva du vil, akkurat som din type kan skriver soffa og ikke ta seg bryet med å sjekke korrektur.

Det du velger å gjøre, endrer ikke at det er feil. Ved orddelingsfeil har man skrevet ordet over to linjer uten bindestrek, eller utelatt å la én konsonant og én vokal gå over til til neste linje i ordet man deler. 

Synes du er litt hyklersk når du ikke kan stå for egne feil, men ikke takler at denne typen din skriver feil. 

Typen min????????????? Tenkte jeg skulle slengt på flere spørsmålstegn men spørsmålstegn-patronen i tastedyret er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (8 minutter siden):

Typen min????????????? Tenkte jeg skulle slengt på flere spørsmålstegn men spørsmålstegn-patronen i tastedyret er tom.

Ja, typen din. Om du ikke er trådstarter så er ikke denne delen relevant for deg. 

 

Endret av MissJolie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 14.29):

Jeg klarer ikke å overse skrivefeilene hans, og synes det er så sinnsykt turnoff. Han klarer ikke orddeling, skriver blant annet «kjempe fin», «brett spill», «påske krim». Ikke bare det, men skriver andre ord feil som «overaskelse», «morro», «nettop», «soffa» osv. Han er noen år eldre enn meg, har en master og er i fulltidsjobb.

Jeg prøver å vise han hvordan man faktisk skriver dette ved å gjenta hans ord i meldingene, som for eksempel: «Ja, det er koselig med overraskelser. Har nettopp lagt meg i sofaen». Men virker som han ikke catcher det. Jeg pleier ikke å irritere meg over det hvis andre gjør det, men jeg blir sikkert irritert og skuffet hver gang han gjør det. Er det kanskje fordi jeg ikke er så forelsket i ham som jeg vil være? Klarer ikke å overse dette selvom jeg prøver…

Anonymkode: 3f96c...48e

Det er forresten gjort undersøkelser på hvilke språkfeil som irriterer folk mest. Mange irriterer seg over folk som deler opp sammensatte ord, men nesten like mange irriterer seg over folk som sier at det er «orddelingsfeil».

Ved orddelingsfeil har man skrevet ordet over to linjer uten bindestrek, eller utelatt å la én konsonant og én vokal gå over til til neste linje i ordet man deler. 

Endret av MissJolie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 20.38):

Det er lett å vri en tråd:-).

Anonymkode: 06344...ed8

Man forventer mer av trådstarter når meldingen hennes påpeker nettopp skrivefeil hos andre. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, men skal du kritisere så sørg for å feie for egen dør først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager, men å sammenligne skrivevansker med dårlig kroppslukt blir bare absurd.
 

Jeg diskuterer forøvrig ikke hver enkelt sin rett til å ha egne preferanser på kvaliteter hos en potensiell partner. Dersom man velger bort en person basert på vedkommendes skrivevansker, så må man for all del bare gjøre det. Det jeg reagerer på er at flere synes det er helt rimelig å anta at folk som skriver dårlig er dumme. Det er problematisk på så veldig mange plan for de som rammes av disse holdningene. 

Anonymkode: 60142...c7b

Kan du sitere meg på ordvalget "dum"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (7 timer siden):

Kan du sitere meg på ordvalget "dum"?

Som sagt, jeg reagerer på at flere i denne tråden forfekter en slik holdning, noe du har virket å støtte. Primært fordi du innledningsvis skrev at skrivefeilene i TS sitt eksempel får en til å høres ut som man falt ut av skolen i sjette klasse (når de faktisk er veldig typiske for dyslektikere). Hvordan skulle jeg ellers tolket dette utsagnet?

Anonymkode: 60142...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som sagt, jeg reagerer på at flere i denne tråden forfekter en slik holdning, noe du har virket å støtte. Primært fordi du innledningsvis skrev at skrivefeilene i TS sitt eksempel får en til å høres ut som man falt ut av skolen i sjette klasse (når de faktisk er veldig typiske for dyslektikere). Hvordan skulle jeg ellers tolket dette utsagnet?

Anonymkode: 60142...c7b

? Man kan da være lynende intelligent og fortsatt falle ut av skolen tidlig. Nå viser du fordommer mot dropouts her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 15.03):

Du, i likhet med det aller fleste, skriver skriver "sinnsykt" feil.

Det korrekte er "sinnssykt" med to S-er.

Anonymkode: ae0ee...005

Er det noe som trigger "av-knappen" hos meg, så er det bruk av sinnssykt som gradsadverb. 

Anonymkode: a7ba5...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke date en med dysleksi eller late tomler. Om skrivefeil er turn off, så tenker jeg at personen egentlig ikke betyr så mye for deg. Eller prat mer enn å taste samtaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 13.29):

Jeg prøver å vise

Å/og feil blir jeg gal av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blue Berry skrev (9 timer siden):

Å/og feil blir jeg gal av!

Haha, så du tror det heter «jeg prøver og vise»?

Anonymkode: 3f96c...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...