Gå til innhold

Spise og dusje, rekker dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, AnonymBruker said:

I utgangspunktet ikke, men pappaen meldte seg ut og var aldri hjemme og sov på et annet rom fra starten. Da jeg satte ned foten etter noen uker og sa jeg trengte at han stilte opp for oss så dro han. Vi hadde vært sammen i sju år før vi sammen bestemte oss for å få barn, så det var ikke noe jeg kunne ha forutsett 🤷‍♀️

Anonymkode: fc2d0...8c5

Så leit å høre :hjerte:

Anonymkode: 7bf50...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har heller aldri forstått dette. 
Selv rakk jeg å spise, dusje, gjøre husarbeid og alt annet

Kvinner i dag er så mega pinglete

Anonymkode: 9284e...ecb

Så stygg du er. Kvinner er kvinner verst. 

Anonymkode: 996e4...05f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor som nå er 85 forteller om at hun la babyen inn på et eget rom mellom måltider og der lå babyen og skrek og det var visstnok bra for da fikk de sterke lunger. Hun gjorde det fordi det var riktig da, men hun angrer nå og er lei seg for det. Veldig lei seg. Men sånn gjorde mange det i gamle dager. 

Jeg tror ikke at de som har babyer som sover "normalt" skjønner hva det er snakk om. Jeg sov ikke mer enn en halvtime sammenhengende de første 4 månedene førstemann levde, jeg har helt på felgen. Vi snakker 3 timer usammenhengende søvn i døgnet. For det som skjer, i alle fall med meg, var at når du ikke får sove så får du heller ikke sove når du først kan, for kroppen bare dirrer og du klarer ikke slappe av. Det er fullstendig unntakstilstand. Og jeg tenker at man ikke skal dømme så innmari hardt mødre som har en helt annerledes babytid enn en selv. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg både spiste og dusjet, jeg er ikke TS. Men det er ikke unikt at faren er på jobb hele dagen og forlanger å få sove alene om nettene, for da skal han hvile seg til jobben neste dag, fordi det er jo mor som er hjemme i permisjon.

Anonymkode: a917a...1b3

Fatter ikke at dere gidder så tiltaksløse mannfolk 

Anonymkode: 8bc92...38b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranken skrev (2 minutter siden):

Min bestemor som nå er 85 forteller om at hun la babyen inn på et eget rom mellom måltider og der lå babyen og skrek og det var visstnok bra for da fikk de sterke lunger. Hun gjorde det fordi det var riktig da, men hun angrer nå og er lei seg for det. Veldig lei seg. Men sånn gjorde mange det i gamle dager. 

Jeg tror ikke at de som har babyer som sover "normalt" skjønner hva det er snakk om. Jeg sov ikke mer enn en halvtime sammenhengende de første 4 månedene førstemann levde, jeg har helt på felgen. Vi snakker 3 timer usammenhengende søvn i døgnet. For det som skjer, i alle fall med meg, var at når du ikke får sove så får du heller ikke sove når du først kan, for kroppen bare dirrer og du klarer ikke slappe av. Det er fullstendig unntakstilstand. Og jeg tenker at man ikke skal dømme så innmari hardt mødre som har en helt annerledes babytid enn en selv. 

Amen! 

På barselgruppen  min var det en alenemor som hadde en ganske enkel og tilfreds baby. Sov godt, mange timer sammenhengende på dagtid og sov natten gjennom fra hun var 2-3 måneder. Lite sykdom (vært syk to ganger siden oppstart i barnehage! 😨 vår har vært syk 14 ganger siden august). Hun er en veldig positiv person og jeg merket at hun hadde den holdningen at "det er litt hva man gjør det til", mens jeg satt der søvndeprivert og fødselsdeprimert med en kolikkbaby som "aldri" sover.

For en måned siden møtte jeg henne og vi ble stående og prate i 15 min. Hun klagde konstant de 15 minuttene for nå har datteren hennes begynt å våkne på natten og blitt litt sutrete på dagtid. Plutselig var hun ikke den sprudlende livsglade dama, men en sliten, trøtt mor. Hver gang vi har møttes siden har hun klagd, og vet du hva? Det er helt greit og fullt forståelig. Det er steintungt å stå i søvnmangel og gråt. 

Jeg har til gode å møte noen som sover alt for lite som klarer å være positive og fornøyde. Det må være lov å klage over at ting er tungt og om det er at de ikke "klarte" å få i seg brødskiva fordi de var så trøtt en morgen så synes jeg det er helt greit å si.

Anonymkode: 69bd8...0a3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg! Og særlig første var krevende.

Jeg lagde horn, tok ut av fryseren med baby på brystet, satte inn i ovnen (kald ovn). Baby måtte ligge alene i 30 sek mens jeg tok de ut, og så spiste jeg med en hånd med baby oppå meg (så klart spiste jeg de ikke glovarme). For de som ikke gidder å bake finnes det pizzasnurrer som kan spises etter tining har jeg sett i butikken.

Spiste (slukte) frokostblanding på Max 2 min.

Brødskiver null stress å spise mens du har baby på deg. Baby får da evt hyle de 2 min du bruker på å smøre. Evt kunne mannen smurt før han dro på jobb.

Så helt enig med deg, jeg kjøper ikke «hadde ikke tid».

Så vet jeg at det finnes de som blir så stresset at de ikke klarer/glemmer å spise. Men mitt inntrykk er jo at det ikke er disse mødrene som da gnåler x antall ganger om at de ikke hadde tid til å spise.

Anonymkode: 8f9cc...65d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har seks barn, to tvillingpar, hvorav begge parene hadde kolikk. Har også et sterkt funksjonshemmet barn i tillegg. Jeg har alltid klart å dusje, spise etc. Ser faktisk litt ned på de som ikke får til dette og tenker de har dårlig evne til å ta vare på seg selv og egen helse.

Anonymkode: ba2d6...4c1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske jeg å ikke ha tid til å spise frokost med små barn. La de i vippestol og tok de med på kjøkken og bad.

Jeg har hatt enkle babyer så henger antagelig sammen.

Anonymkode: b71fe...19e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med deg! Og særlig første var krevende.

Jeg lagde horn, tok ut av fryseren med baby på brystet, satte inn i ovnen (kald ovn). Baby måtte ligge alene i 30 sek mens jeg tok de ut, og så spiste jeg med en hånd med baby oppå meg (så klart spiste jeg de ikke glovarme). For de som ikke gidder å bake finnes det pizzasnurrer som kan spises etter tining har jeg sett i butikken.

Spiste (slukte) frokostblanding på Max 2 min.

Brødskiver null stress å spise mens du har baby på deg. Baby får da evt hyle de 2 min du bruker på å smøre. Evt kunne mannen smurt før han dro på jobb.

Så helt enig med deg, jeg kjøper ikke «hadde ikke tid».

Så vet jeg at det finnes de som blir så stresset at de ikke klarer/glemmer å spise. Men mitt inntrykk er jo at det ikke er disse mødrene som da gnåler x antall ganger om at de ikke hadde tid til å spise.

Anonymkode: 8f9cc...65d

 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har seks barn, to tvillingpar, hvorav begge parene hadde kolikk. Har også et sterkt funksjonshemmet barn i tillegg. Jeg har alltid klart å dusje, spise etc. Ser faktisk litt ned på de som ikke får til dette og tenker de har dårlig evne til å ta vare på seg selv og egen helse.

Anonymkode: ba2d6...4c1

Er det ikke lov å innrømme at det faktisk er slitsomt innimellom?

Jeg var alene med baby som flatet ut på vekstkurven. Måtte amme, pumpe, lage MME og gi flaske hver 3. time. Ammet ekstra for å opprettholde melkeproduksjonen. Måtte i tillegg til lege for oppfølging av svangerskapsforgiftning. Nei, fikk ikke alltid spist selv. Nei, klagde ikke over det. Nei, gikk ikke på veggen eller ble sykemeldt. Det gikk over. Men det var slitsomt der og da. 

Anonymkode: 71e7c...f99

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg både spiste og dusjet, jeg er ikke TS. Men det er ikke unikt at faren er på jobb hele dagen og forlanger å få sove alene om nettene, for da skal han hvile seg til jobben neste dag, fordi det er jo mor som er hjemme i permisjon.

Anonymkode: a917a...1b3

Jeg håper virkelig ikke det er normalt 😧

Kom han hjem og så jeg var sliten så insisterte han på å ta en natt, etter å ha laget god mat, eller bysset, alt etter hva jeg helst ville gjøre selv. Leverte kaffe og påsmurt på senga, og tok gjerne morgenstellet før han dro. Satt i det hele tatt oss over seg selv. 

Jeg forstår jo at dere er helt utslitte om dere har valgt menn fra laveste hylle. 

Anonymkode: 43b16...068

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om man har barn eller ikke, så elsker absolutt alle råd som starter med "kan du ikke bare..." Særlig hvis de akkurat har fortalt at de synes noe er vanskelig! Så kjør på, det er skikkelig hjelpsomt for den andre. 

Anonymkode: c9566...294

Sånn er det når folk sutrer over å ikke rekke å ta seg en skive! 

Dette gjør bare folk for å skryte over "se så lite jeg spiser". De er misfornøyd med kroppen og forsøker å signalisere "jeg spiser egentlig ikke så mye at jeg burde være så tung som jeg er". Det er plagsomt, irriterende og fettfobisk. 

Anonymkode: 5c823...c34

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

Er det ikke lov å innrømme at det faktisk er slitsomt innimellom?

Jeg var alene med baby som flatet ut på vekstkurven. Måtte amme, pumpe, lage MME og gi flaske hver 3. time. Ammet ekstra for å opprettholde melkeproduksjonen. Måtte i tillegg til lege for oppfølging av svangerskapsforgiftning. Nei, fikk ikke alltid spist selv. Nei, klagde ikke over det. Nei, gikk ikke på veggen eller ble sykemeldt. Det gikk over. Men det var slitsomt der og da. 

Anonymkode: 71e7c...f99

Klart det er slitsomt, men å ikke få til hygiene eller å spise er faktisk veldig absurd. Det er erfaringsmessig de dagene jeg ikke har fått dusjet eller spist skikkelig at jeg syns det er mest slitsomt. Kjenner godt til babyer som flater ut på vekstkurve, har tross alt premature barn, men sorry, om du ikke klarer få inn en 5 min dusj eller en skive så er du lat.

Anonymkode: ba2d6...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har seks barn, to tvillingpar, hvorav begge parene hadde kolikk. Har også et sterkt funksjonshemmet barn i tillegg. Jeg har alltid klart å dusje, spise etc. Ser faktisk litt ned på de som ikke får til dette og tenker de har dårlig evne til å ta vare på seg selv og egen helse.

Anonymkode: ba2d6...4c1

Hva gjorde babyene dine da du dusjet da? Passet noen på dem, skrek de av full hals eller lå de stille for seg selv? For det har en del å si, tvillinger, funksjonshemmet eller ikke. Og det er patetisk å se ned på noen som sliter mer enn deg. Det er alltid noen som har det verre. 

Anonymkode: 8396d...ab7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjorde babyene dine da du dusjet da? Passet noen på dem, skrek de av full hals eller lå de stille for seg selv? For det har en del å si, tvillinger, funksjonshemmet eller ikke. Og det er patetisk å se ned på noen som sliter mer enn deg. Det er alltid noen som har det verre. 

Anonymkode: 8396d...ab7

Å dusje tar meg 5 minutter. I din logikk så kan man jo da ei heller gå på do. Spiser ikke barna deres? Da kan jo dere spise og. Slutt og lag en haug unnskyldninger for at dere får til det dere vil få til. ALLE har tid til å ta en skive om de er sultne, og alle greier å dusje. Jeg gikk alltid i dusjen hvis de var litt rolige, og jeg kunne helt fint gå i dusjen om de skrek og for å være ærlig. Om jeg står med genseren full av gulp/bæsj så går jeg og dusjer. Jeg gidder ikke være skitten, sliten og utmattet. 

At man klarer å dra til legen feks, da klarer du lage en skive. Ungen din dør ikke av at du dusjer i fem min heller, ha den med på badet? Sorry, men folk som ikke KLARER dusje, spise litt eller andre normale ting velger det selv.

Det er forøvrig dere som føler dere har det så innmari ille, mitt poeng er mer at om dere faktisk ikke greier å ta vare på dere selv, så bør dere kanskje ikke ha barn. 

Har dere kanskje bare ett barn siden det er så vanskelig for dere? For når man har flere barn så er det gjerne sånn at man MÅ lage middag, man MÅ gjøre ting, og når babyer blir større og spiser fast føde, hva er unnskyldningen for å ikke spise da? Skjerp dere og skaff dere bedre rutiner. Men ikke skyld på barna deres for at dere ikke gidder dusje eller spise, det er lavmål og selvvalgt.

Anonymkode: ba2d6...4c1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt det jeg også, men samtidig så skjønner jeg det. Jeg syns ofte det var stress med å få i meg mat. Hadde alltid tid egentlig, hadde en sovebaby, og hun var alltid rolig, gråt aldri. Men jeg gjorde alt annet enn å ta meg tid til å spise før ungen våknet. så det var min feil 😆
Men dere som er sammen med barnefaren må vell få tid til å dusje og sånn? Jeg hadde alltid tid til å gjør ting, og prioriterte det. Ga ungen til far og dusjet… hver eneste kveld. Om ungen gråter i 5 min hos far så går det helt fint… 

Anonymkode: 8981f...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å dusje tar meg 5 minutter. I din logikk så kan man jo da ei heller gå på do. Spiser ikke barna deres? Da kan jo dere spise og. Slutt og lag en haug unnskyldninger for at dere får til det dere vil få til. ALLE har tid til å ta en skive om de er sultne, og alle greier å dusje. Jeg gikk alltid i dusjen hvis de var litt rolige, og jeg kunne helt fint gå i dusjen om de skrek og for å være ærlig. Om jeg står med genseren full av gulp/bæsj så går jeg og dusjer. Jeg gidder ikke være skitten, sliten og utmattet. 

At man klarer å dra til legen feks, da klarer du lage en skive. Ungen din dør ikke av at du dusjer i fem min heller, ha den med på badet? Sorry, men folk som ikke KLARER dusje, spise litt eller andre normale ting velger det selv.

Det er forøvrig dere som føler dere har det så innmari ille, mitt poeng er mer at om dere faktisk ikke greier å ta vare på dere selv, så bør dere kanskje ikke ha barn. 

Har dere kanskje bare ett barn siden det er så vanskelig for dere? For når man har flere barn så er det gjerne sånn at man MÅ lage middag, man MÅ gjøre ting, og når babyer blir større og spiser fast føde, hva er unnskyldningen for å ikke spise da? Skjerp dere og skaff dere bedre rutiner. Men ikke skyld på barna deres for at dere ikke gidder dusje eller spise, det er lavmål og selvvalgt.

Anonymkode: ba2d6...4c1

 Jeg synes det var utrolig ubehagelig å dusje mens barnet mitt lå på gulvet og skrek til han var lilla i fjeset. Men du synes kanskje sånt er uproblematisk, det er jo forskjell på mengde empati hos folk. 

Anonymkode: fc2d0...8c5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Å dusje tar meg 5 minutter. I din logikk så kan man jo da ei heller gå på do. Spiser ikke barna deres? Da kan jo dere spise og. Slutt og lag en haug unnskyldninger for at dere får til det dere vil få til. ALLE har tid til å ta en skive om de er sultne, og alle greier å dusje. Jeg gikk alltid i dusjen hvis de var litt rolige, og jeg kunne helt fint gå i dusjen om de skrek og for å være ærlig. Om jeg står med genseren full av gulp/bæsj så går jeg og dusjer. Jeg gidder ikke være skitten, sliten og utmattet. 

At man klarer å dra til legen feks, da klarer du lage en skive. Ungen din dør ikke av at du dusjer i fem min heller, ha den med på badet? Sorry, men folk som ikke KLARER dusje, spise litt eller andre normale ting velger det selv.

Det er forøvrig dere som føler dere har det så innmari ille, mitt poeng er mer at om dere faktisk ikke greier å ta vare på dere selv, så bør dere kanskje ikke ha barn. 

Har dere kanskje bare ett barn siden det er så vanskelig for dere? For når man har flere barn så er det gjerne sånn at man MÅ lage middag, man MÅ gjøre ting, og når babyer blir større og spiser fast føde, hva er unnskyldningen for å ikke spise da? Skjerp dere og skaff dere bedre rutiner. Men ikke skyld på barna deres for at dere ikke gidder dusje eller spise, det er lavmål og selvvalgt.

Anonymkode: ba2d6...4c1

Jeg har to barn, lederstilling og flere styreverv. Det går veldig bra generelt i livet, jeg bare gjør oppmerksom på at akkurat i babyfasen, hvis man får et veldig krevende barn, kan det være at man sliter med å ta seg en dusj og at dere som er så innmari fordømmende fordi det er så uproblematisk for dere, eller om dere synes det er vanskelig men likevel får det til. Hva får du ut av å være så innmari fordømmende og rakke ned på andre? Det er mye jeg får til som andre ikke før til, men bjeg prøver å være forståelsesfull og ikke fordømmende. Det var bare det jeg ville si. 

Anonymkode: 8396d...ab7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martyr mødre. Finnes i andre former også. Feks de på arbeidsplassen som aldri har tid til å spise lunsj. 
Om disse mødrene ikke har tid til å spise, så må de legge fra seg det skrikende barnet i et par minutter. Bedre det, enn at mor svimer av. 
Enig med deg, TS. Bare martyrer

Anonymkode: 5ad17...4f6

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kranken said:

Min bestemor som nå er 85 forteller om at hun la babyen inn på et eget rom mellom måltider og der lå babyen og skrek og det var visstnok bra for da fikk de sterke lunger. Hun gjorde det fordi det var riktig da, men hun angrer nå og er lei seg for det. Veldig lei seg. Men sånn gjorde mange det i gamle dager. 

Jeg tror ikke at de som har babyer som sover "normalt" skjønner hva det er snakk om. Jeg sov ikke mer enn en halvtime sammenhengende de første 4 månedene førstemann levde, jeg har helt på felgen. Vi snakker 3 timer usammenhengende søvn i døgnet. For det som skjer, i alle fall med meg, var at når du ikke får sove så får du heller ikke sove når du først kan, for kroppen bare dirrer og du klarer ikke slappe av. Det er fullstendig unntakstilstand. Og jeg tenker at man ikke skal dømme så innmari hardt mødre som har en helt annerledes babytid enn en selv. 

Det er faktisk ikke farlig eller skadelig at babyer gråter så lenge de får trøst. Trøst kan de få via stemmen, og vite at man er i nærheten, i de 2 minuttene det tar å smøre seg en brødskive og sette seg ned igjen eller trykke den i seg på kjøkkenet - om man virkelig ikke klarer å ha babyen i bæresele. Om de gråter i bæresele, er det heller ikke farlig eller skadelig.

Problemet til de som ikke får spist, antar jeg er at de tror at målet med babyer er null gråt. Det er ikke tilfellet. Jeg vil påstå at det er faktisk skadelig at mødre går rundt og tror det. At man i gamle tider trodde man fikk sterke lunger, kan vi enes om var veldig feil, men det at man la ned barn og det gråt, var ikke nødvendigvis det. Helsesøstere oppfordrer også til å legge barnet på et annet rom og gå ut hvis man kjenner at det begynner å bli altfor mye og at man går ut og puster for å hente seg inn. Det er heller ikke feil.  

Det er dessuten få som snakker om å sove her - men om å spise og dusje. Det bør man klare å få til med selv en hylende baby også, spesielt om man går rundt på måned 5 med hyl og gråt. Hvordan mener du man skal stå i det uten energi og mat?

Anonymkode: 7bf50...e9e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt sjokkert. Kan ikke kvinner støtte kvinner? Virker som om det er en kamp om å være eklest mot andre kvinner, og så smålig å velge den mest sårbare tiden å kritisere. Kalle folk for martyrer osv. De som oppfører seg sånn blir nok spennende besteforeldre, sånne mødre og svigermødre vi leser om som bare kritiserer.

Anonymkode: eb884...fd7

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...