Gå til innhold

Spise og dusje, rekker dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg må bytte bleier, mate barna, levere i barnehagen, passe på at jeg har med mat, fladker og klær de trenger der borte. Passe på at babyen ammes i tide, og da er klokka fort blitt 12 før jeg selv rekker å spise noe.

Når jeg først spiser er det ikke noe tull som en mellombar da. I går var det havregrøt med peanutsmør, i dag var det poteter, egg og noe jordbær, doeigår var der en yoghurt med bananskiver. Andre ganger er det egg, tomater og avokado. Havregrøt er go-to da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det velger du jo selv?? Du kunne hatt ferdismurt brødskive eller smoothie i kjøleskapet? Banan? Mellombar? Hvor lang tid tar det deg å drikke en smoothie? Du velger jo selv at du "ikke rekker å spise noe" før kl. 12? Du hadde vel fått det til om du ville? Regner med du ikke vil, og det er jo greit. 

 

Ts

Anonymkode: b6cfc...3b9

Nei, er ikke skrubbsulten da, bare glemmer å spise, of prioriterer andre ting. Når jeg først spiser så må det være noe sunt da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har inntrykk av at de som somlet, surret og var lite konsentrerte før barn, også er de som er det med barn, og stadig "fikk ikke tid til.."

Mens de som kom til tide til avtaler, dusjet og spist, før barn. Også klarer det etter barn. 

Anonymkode: 43b16...068

Nei. Uten barn og mann var jeg super-rutinert. Da mener jeg liksom mer enn 99% av folk (studerte, dro på jobb kl 5, trente annenhver dag, hadde ferdiglagde og fryste middager, sparte veøsig mye penger).

Med mann er det allerede vanskeligere, for HAN er ikke super-rutinert, og har litt andre rutiner.

Med barn nr 1 var det umulig å være rutinert-syntes jeg. Barnet hadde kolikk, sov ikke mer enn 40 min av gangen. Gråt mesteparyen av tiden som ikke var søvn. Ville ikke legges ned i det hele tatt, hang på puppen hele tiden. Jeg husker ikke engang de 3 første månedene pga jeg sov så lite. Søvnrutiner var veldig vanskelige. 

Andre barner var helt annerledes: suprrenkelt! Sov mye, gråt nesten ikke, lekte fint alene. De som har kun slike er sikkert også de som får 6 barn.

Uansett er barn ikke helt forutsigbare, så mesteparten av "rutinene" blir å gjøre ting jeg må gjøre når barna sover, leker, eller er opptatt med sine ting. Ellers har vi rutiner for morgen og kveld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sant. Lurt. Jeg dusjer på 1 minutt.. 

Anonymkode: b6cfc...3b9

Jeg dusjer på 45 sekunder! Hva er det du somler med

Anonymkode: c9566...294

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er nor med at selv om man ikke forstår situasjonen til andre så kan man allikevel respektere det. 

Anonymkode: 996e4...05f

Det går an, men nå forsøkte jeg å finne noen svar på hva disse folka tenker, for å forsøke å forstå bedre da. ❤️

 

Ts

Anonymkode: b6cfc...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at familier, mammaer og babyer er ulike, men jeg kjøper likevel ikke at man ikke rekker spise frokost f.eks? Skjer dette virkelig? Eller er det bare i min krets? Får meldinger om at de er så slitne for de har ikke "rukket å spise frokost" og er på tur ute med baby.. Hva med mellombar osv.. Folk vet at det finnes? Og at man kan legge vann i vogna en eller flere dager før om det er så travelt og slitsomt? Men saken er at de glemmer det også da eller? Skjønner ikke helt problemstillingen... 

Dusjing kan jeg skjønne at folk ikke prioriterer, men at de ikke rekker, den kjøper jeg ikke.. Det tar maks 2 minutter om man er effektiv. 

 

Jaja. Nå får jeg vel masse mot meg, kjør på. 😂 

 

Ja, har mange barn selv... Så ser litt av problemet, men lurer på hvorfor det ikke ses på løsninger som å alltid ha en mellombar osv. i vogna?? Fordi da har man plutselig ingenting å klage på, eller?? 

Anonymkode: b6cfc...3b9

Spiser frokost mens jeg matet baby.. Spiste mens jeg ammet, spiste mens gav flakse, spiste når de sov etc

Dusjet gjorde jeg enten når barna sov eller når far var hjemme. 

Med tvillinger født 1.5 år etter første barn har jeg ikke hatt problem med spising, dusjing, annen personlig hygiene eller andre personlige gjøremål. 

 

Anonymkode: c6269...1bb

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker med mindre man er alenemor eller har en partner som jobber mye borte, med en klistrebaby, så rekker man det fint. Også å dusje. Far kommer ofte hjem fra jobb, og kan og bør ta babyen. 

Anonymkode: 7bf50...e9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvordan folk ikke har tid? Har 2 mnd gammel baby og jeg har plenty med tid til alt jeg måtte ønske føles det som. Sover ikke ungene til folk? 

Anonymkode: 3cf61...db7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker med mindre man er alenemor eller har en partner som jobber mye borte, med en klistrebaby, så rekker man det fint. Også å dusje. Far kommer ofte hjem fra jobb, og kan og bør ta babyen. 

Anonymkode: 7bf50...e9e

Ja, jeg aner ikke, trodde også det. Har fått det til med partner med reisejobb og klistre-/gråte-baby, amme, pumpe, osv. osv... Men jeg skjønner folk er ulike (selv om mange her i tråden tror jeg ikke skjønner det..). Jeg bare prøver å finne ut hvorfor de ikke spiser, etter som de åpenbart er sultne.😆.. For å forsøke å forstå folk. Så spør jeg her i stedet for å spørre de direkte. Blir litt rart å svare "Hvis du har behov for mat og blir sliten, kanskje du burde spise før du går ut av huset... Kanskje du bør legge en banan under vogna..jeg vet ikke, kanskje noe å prøve.. Håper det går bra med dere." evt. spørre "hvorfor spiser du ikke daaa?" 

 

Ts

Anonymkode: b6cfc...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke hvordan folk ikke har tid? Har 2 mnd gammel baby og jeg har plenty med tid til alt jeg måtte ønske føles det som. Sover ikke ungene til folk? 

Anonymkode: 3cf61...db7

Alle babyer sover ikke like godt, nei. Noen sover kun i vogn. I bæresele. Og da begrenses mulighetene. Men man er stort sett to om et barn, så jeg forstår det ikke (i de fleste tilfeller, det finnes ekstreme tilfeller, men til og med da har jeg inntrykk av at folk har ekstra godt av å både dusje og spise). 

Anonymkode: 7bf50...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvordan folk ikke har tid? Har 2 mnd gammel baby og jeg har plenty med tid til alt jeg måtte ønske føles det som. Sover ikke ungene til folk? 

Anonymkode: 3cf61...db7

Ikke sant.. Men pass deg nå, nå kommer alle historiene om baby som ikke kunne legges ned.. Uansett.. Hvor lang tid tar det å spise en brødskive? 1 minutt? 😆

 

Ts

Anonymkode: b6cfc...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det først som sist ; ja, jeg har barn og ja de har vært små . 

Jeg rakk alltid både mat, dusj og sove på sofaen selv med to små som det var bare litt over året mellom og med en mann som aldri var hjemme. Hvis man ikke rekker det så tar man morsrollen litt for seriøst. Det er ikke farlig om ungen ligger på gulvet på et teppe litt mens man spiser, man må ikke aktivere den hele tiden. Man må legge fra seg forventninger om å være en perfekt mor. Om ungen sutrer litt mens du spiser eller dusjer så er ikke det farlig. 

Anonymkode: 13f24...804

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle babyer sover ikke like godt, nei. Noen sover kun i vogn. I bæresele. Og da begrenses mulighetene. Men man er stort sett to om et barn, så jeg forstår det ikke (i de fleste tilfeller, det finnes ekstreme tilfeller, men til og med da har jeg inntrykk av at folk har ekstra godt av å både dusje og spise). 

Anonymkode: 7bf50...e9e

Ikke sant.. Tenker jeg også. 🤷‍♀️ Mulighetene begrenses, men man får alltids i seg litt mat.. Sånn eller slik.. 

 

Ts 

Anonymkode: b6cfc...3b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Ikke sant.. Men pass deg nå, nå kommer alle historiene om baby som ikke kunne legges ned.. Uansett.. Hvor lang tid tar det å spise en brødskive? 1 minutt? 😆

 

Ts

Anonymkode: b6cfc...3b9

Om man ikke rekker smøre, kan man jo lage på kvelden, eller at partner smører matpakke før jobb. Tenker det er lov å være løsningsorientert. 

Anonymkode: 7bf50...e9e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en baby som har hengt på meg siden start. Det er noe bedre nå, men jeg får allikevel både spist og dusja. Bruker bæresele til både matlaging og husvask, og baby ligger I babygym på badet mens jeg dusjer

Det er vel hva man gjør det til, antar jeg 

Anonymkode: c8d44...3ba

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby som kun sov på meg og hadde kolikk. I tilegg mann i norsjøen og en 3 åring. Selvfølgelig rakk jeg å spise, lot baby gråte de 3 minuttene det tok å stelle i stand noe før jeg satt meg i sofaen med baby på puppen og spiste mens baby sov. 3 åringen måtte jo få middag, så den ble laget med baby i bæresele og ofte spist i sofaen med barnetv på😆

Dusj ble nedprioritert til et par ganger i uka, hadde da baby i vippestol. Ble noe gråting, men sånn ble det bare.

Nå som baby er 8 mnd er det mye enklere👍

Anonymkode: 574b4...cb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Baby som kun sov på meg og hadde kolikk. I tilegg mann i norsjøen og en 3 åring. Selvfølgelig rakk jeg å spise, lot baby gråte de 3 minuttene det tok å stelle i stand noe før jeg satt meg i sofaen med baby på puppen og spiste mens baby sov. 3 åringen måtte jo få middag, så den ble laget med baby i bæresele og ofte spist i sofaen med barnetv på😆

Dusj ble nedprioritert til et par ganger i uka, hadde da baby i vippestol. Ble noe gråting, men sånn ble det bare.

Nå som baby er 8 mnd er det mye enklere👍

Anonymkode: 574b4...cb4

Hadde eldste i barnehagen på dagtid da, hadde nok blitt litt vel mye om ikke. Har hund i tilegg, den fikk også turene sine (men får ofte hjelp av foreldrene våre til siste kveldsturen når mannen er borte)

Anonymkode: 574b4...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til også at det å ha barn ikke er så crazy som folk skal ha det til. Alle har sagt til meg at "herregud du får jo aldri sove mer, du får ikke gjort noe bla bla", men jeg føler det er lett og kunne godt ha hatt en til inni denne miksen. Synes det blir ropt altfor høyt om hvor mye arbeid det er å ha barn i dagens samfunn. Kanskje dette er en liten grunn for at fødselstallene går ned? Folk tror det er så mye styr at de ikke tørr eller gidder?

Anonymkode: 3cf61...db7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig rart at folk liksom ikke har tid å spise. Det tar jo 30 sekunder å ta noe pålegg på en brødskive.

Dusje kan jeg skjønne litt bedre, for jeg er sånn som må vaske håret hver gang jeg dusjer. Så må jeg jo sminke meg osv. Men det er uaktuelt for meg å gå ut av huset uten å dusje, så det måtte jeg jo bare prioritert.

Anonymkode: dae17...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid sagt at hvis jeg fikk barn som var "enkel" og som sov, så kunne jeg hatt 100 barn. Men når du har barn som kun vil ha pupp ellers så er det skriking pga kolikk, så får man ikke gjort så mye - hvertfall ikke når man har andre barn og hund og mann som ikke er så mye hjemme. Jeg har hørt om mange venninner som klager over at de f.eks. ikke får tid til å dusje, så at du "aldri" har hørt om det, vitner om at du ikke forteller hele sannheten, eller at du ikke har snakket med noen om det, eller at du ikke kjenner så mange. Synes det virker som endel besserwissere her inne på KG også som ønsker å sette på plass de som ikke får til det samme som dem. 

Anonymkode: 1fa80...96f

Neida. Jeg hadde mange venninner og kollegaer som fikk barn omtrent samtidig. Og der var det faktisk ingen sånne store problemer. Vi var mye sammen, og pratet selvfølgelig. Vi var ganske avslappet hele gjengen, og fant på mye hyggelig sammen. Hadde babyer med på besøk til hverandre også på kveldstid. Vi var alle rundt 30 da vi fikk barn.

Anonymkode: 7d7ae...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...