Gå til innhold

8 mars - Kvinnedagen eller Ytre Venstre dagen ?


NatNat

Anbefalte innlegg

Svava skrev (21 minutter siden):

Dette blir en avsporing, men klarer ikke la konklusjonene dine stå motsagt: 

Du er altså enig i at det ikke finnes bevis for systematisk voldtekt av palestinere. Det naturlige konklusjonen ville da være at det er en løgn? Spesielt tatt i betraktning at Hamas har blitt tatt i flere løgner. Blant avslørte løgner kan det nevnes angrepet utenfor sykehuset som Israel be beskyldt for (rakett fra Islamsk Jihad), Israel ble beskyldt for å ha beskutt og drept over 100 mennesker i en matkø (tusenvis omringer lastebilene, det bryter ut panikk og de begynner å kjøre over mennesker), påstander om ingen voldtekter under 7. oktober (forklaringsproblem på hvorfor det er skader i underlivene på likene). 

Det finnes dog et fåtall enkeltstående hendelser, men de har blitt straffet hardt slik som i dette tilfelle hvor mannen ble dømt til 11 års fengsel i Israel: 
https://www.timesofisrael.com/ending-censorship-idf-admits-officer-jailed-in-2017-raped-a-palestinian-woman/

I alle befolkninger vil det finnes voldteksforbrytere, og noen av de vil finne veien til militæret også, så at det finnes palestinske kvinner som har blitt voldtatt bestrider jeg ikke. Forskjellen ligger i at det i Israel har vært et fåtall tilfeller og de skyldige straffes med lange fengelsstraffer. 

Jeg har fra flere kilder hørt at terroristene hadde med seg jukselapper med åssen de skulle si ting til gislene/sivile. 
Det var fraser ala «legg deg ned» og «sprik med bena». 
Når man vet dette, er det enda mer umusikalsk og uforståelig at jødiske kvinner ble manhandla og hindret av menn på 8. mars.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Jeg er nok like uvitende og naiv, siden jeg trodde det var helt legitimt å erklære sympati å støtte til ALLE  kvinner utsatt for seksualisert vold i krig, uavhengig av etnisitet.

Mener du at disse demonstrantene skulle forstått at det ikke var velkomment å erklære støtte til israelske kvinner utsatt for seksualisert vold i krig, i den norske hovedstaden i 2024? 

Ikke bare skulle de forstå det ikke var velkomment, de forsto også at de kom til å bli vist vekk, og planla dette så de kunne gå til media for å fremstille seg selv som offer? Som et PR stunt? 

161 dager nå, på sexslavene i Gaza. 161 dager. Denne ondskapen vil vi helst ikke bli minnet på, det er vel derfor de ikke var velkommen. 

Hverken de israelske eller palestinske demonstrantene var der for å støtte kvinner. De var der for å støtte sak. De kvinnene som hittil har kommet tilbake har vel stort sett klaget over manglende senger. Har noen av de sagt noe om voldtekter eller vold? Tror du fangene som hittil har blitt løslatt har hatt det mye verre enn palestinske fanger i Israel?

Svava skrev (2 timer siden):

Dette blir en avsporing, men klarer ikke la konklusjonene dine stå umotsagt: 

Du er altså enig i at det ikke finnes bevis for systematisk voldtekt av palestinere. Den naturlige konklusjonen ville da være at det er løgn? Spesielt tatt i betraktning at Hamas har blitt tatt i flere løgner. Blant avslørte løgner kan det nevnes angrepet utenfor sykehuset som Israel be beskyldt for (rakett fra Islamsk Jihad), Israel ble beskyldt for å ha beskutt og drept over 100 mennesker i en matkø (tusenvis omringer lastebilene, det bryter ut panikk og de begynner å kjøre over mennesker), påstander om ingen voldtekter under 7. oktober (forklaringsproblem på hvorfor det er skader i underlivene på likene). 

Det finnes dog et fåtall enkeltstående hendelser, men de har blitt straffet hardt slik som i dette tilfellet hvor mannen ble dømt til 11 års fengsel i Israel: 
https://www.timesofisrael.com/ending-censorship-idf-admits-officer-jailed-in-2017-raped-a-palestinian-woman/

I alle befolkninger vil det finnes voldteksforbrytere, og noen av de vil finne veien til militæret også, så at det finnes palestinske kvinner som har blitt voldtatt bestrider jeg ikke. Forskjellen ligger i at det i Israel har vært et fåtall tilfeller og de skyldige straffes med lange fengelsstraffer. 

Israel lot ikke vestlige rettsmedisinere få se på likene så sånn sett har ikke de bevis heller, selv om jeg tror det skjedde. Med ditt argument så kan vi altså hverken beskylde Hamas eller Israel for voldtekter. Du ser hvor problematisk det blir?

I saken du linket til ble ikke den ene saken sett på som voldtekt fordi offeret ikke sa tydelig nei. Det er altså der de legger seg i Israel. Mannen ble tatt etter at han forsøkte å få to av ofrene til å ha sex med kollegaer. Det er altså ikke pga voldtektene i seg selv han først ble tatt. Det var synligheten

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Majer said:

Hverken de israelske eller palestinske demonstrantene var der for å støtte kvinner.

Det vi vet er at 8. Mars komiteen i Oslo, ikke hadde solidaritet med israelske kvinner utsatt for seksualisert vold særlig høyt på agendaen. Det klarte de i alle fall å få tydelig frem på «Debatten».

Disse kvinnene som var på «Debatten», fra den jødiske menighet, snakket gebrokkent norsk, det er lett å anta de kom fra Israel. Hvordan det er lett å tillegge dem å være politiske aktivister uten sympati for sine medsøstre i hjemlandet forstår jeg ikke. 

Tenk deg om det var deg selv, du bodde i utlandet, og grufulle ting skjedde i Norge, hadde du ikke følt sympati. At de brøt ut krig her i landet? Det tror jeg nok de fleste hadde. 

Jeg kjenner kvinner fra både Ukraina og Israel, som giftet seg med nordmenn, og har vært her i landet lenge før det brøt ut krig i noen av landene sine. De har begge vært klistret til TV, WhatsApp og familie i hjemlandet. 
Jeg er overbevist om at de tar det mer innover seg, og er mer følelsesmessig involvert i lidelsene som skjer «hjemme», enn hva vi er. 
Når det var terror på Utøya, satt jeg klistret til min på det tidspunkt utenlandske TV kanal, og var til de grader mer involvert enn min utenlandske familie og mine venner der. Hadde noen arrangert et fakkeltog jeg kunne deltatt i, hadde jeg nok gjort det. 

Jeg synest det er rart å tenke at de gikk i tog av andre grunner enn solidaritet. At de fungerer på en annen måte enn oss, bare fordi de snakker gebrokkent norsk? Bare fordi de er jøder? At de er utlendinger? 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Majer said:

Hverken de israelske eller palestinske demonstrantene var der for å støtte kvinner. De var der for å støtte sak. De kvinnene som hittil har kommet tilbake har vel stort sett klaget over manglende senger. Har noen av de sagt noe om voldtekter eller vold? Tror du fangene som hittil har blitt løslatt har hatt det mye verre enn palestinske fanger i Israel?

Israel lot ikke vestlige rettsmedisinere få se på likene så sånn sett har ikke de bevis heller, selv om jeg tror det skjedde. Med ditt argument så kan vi altså hverken beskylde Hamas eller Israel for voldtekter. Du ser hvor problematisk det blir?

I saken du linket til ble ikke den ene saken sett på som voldtekt fordi offeret ikke sa tydelig nei. Det er altså der de legger seg i Israel. Mannen ble tatt etter at han forsøkte å få to av ofrene til å ha sex med kollegaer. Det er altså ikke pga voldtektene i seg selv han først ble tatt. Det var synligheten

Da har ikke vi lest om de samme gislene. 

https://www.theguardian.com/world/2024/mar/04/un-envoy-reports-on-accounts-of-hamas-raping-and-torturing-israeli-hostages 

Quote

The UN’s special envoy on sexual violence in conflict has reported “clear and convincing information” that some women and children hostages held by Hamas had been subjected to rape and sexualised torture and that there were “reasonable grounds” to believe such abuses were “ongoing”.


https://www.nrk.no/urix/frigitte-gisler-var-vitne-til-tortur-av-yngre-kvinner-1.16710560

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (2 timer siden):

Det vi vet er at 8. Mars komiteen i Oslo, ikke hadde solidaritet med israelske kvinner utsatt for seksualisert vold særlig høyt på agendaen. Det klarte de i alle fall å få tydelig frem på «Debatten».

Disse kvinnene som var på «Debatten», fra den jødiske menighet, snakket gebrokkent norsk, det er lett å anta de kom fra Israel. Hvordan det er lett å tillegge dem å være politiske aktivister uten sympati for sine medsøstre i hjemlandet forstår jeg ikke. 

Tenk deg om det var deg selv, du bodde i utlandet, og grufulle ting skjedde i Norge, hadde du ikke følt sympati. At de brøt ut krig her i landet? Det tror jeg nok de fleste hadde. 

Jeg kjenner kvinner fra både Ukraina og Israel, som giftet seg med nordmenn, og har vært her i landet lenge før det brøt ut krig i noen av landene sine. De har begge vært klistret til TV, WhatsApp og familie i hjemlandet. 
Jeg er overbevist om at de tar det mer innover seg, og er mer følelsesmessig involvert i lidelsene som skjer «hjemme», enn hva vi er. 
Når det var terror på Utøya, satt jeg klistret til min på det tidspunkt utenlandske TV kanal, og var til de grader mer involvert enn min utenlandske familie og mine venner der. Hadde noen arrangert et fakkeltog jeg kunne deltatt i, hadde jeg nok gjort det. 

Jeg synest det er rart å tenke at de gikk i tog av andre grunner enn solidaritet. At de fungerer på en annen måte enn oss, bare fordi de snakker gebrokkent norsk? Bare fordi de er jøder? At de er utlendinger? 

Jeg klarer ikke å tro at du ikke troller nå. Selvfølgelig har de medfølelse med kvinner i Israel og utfordringer med det som har skjedd, men de gikk i tog av flere grunner. De ville vise sin støtte til Israel generelt, visste de kom til å provosere osv. Akkurat som de som gikk med palestinaflagg 

Svava skrev (1 time siden):

Men de lar fremdeles ikke uavhengige journalister få bevis. Da blir det bare ord mot ord. Og Israel velger dette bevisst 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Det vi vet er at 8. Mars komiteen i Oslo, ikke hadde solidaritet med israelske kvinner utsatt for seksualisert vold særlig høyt på agendaen. Det klarte de i alle fall å få tydelig frem på «Debatten».

Disse kvinnene som var på «Debatten», fra den jødiske menighet, snakket gebrokkent norsk, det er lett å anta de kom fra Israel. Hvordan det er lett å tillegge dem å være politiske aktivister uten sympati for sine medsøstre i hjemlandet forstår jeg ikke. 

Tenk deg om det var deg selv, du bodde i utlandet, og grufulle ting skjedde i Norge, hadde du ikke følt sympati. At de brøt ut krig her i landet? Det tror jeg nok de fleste hadde. 

Jeg kjenner kvinner fra både Ukraina og Israel, som giftet seg med nordmenn, og har vært her i landet lenge før det brøt ut krig i noen av landene sine. De har begge vært klistret til TV, WhatsApp og familie i hjemlandet. 
Jeg er overbevist om at de tar det mer innover seg, og er mer følelsesmessig involvert i lidelsene som skjer «hjemme», enn hva vi er. 
Når det var terror på Utøya, satt jeg klistret til min på det tidspunkt utenlandske TV kanal, og var til de grader mer involvert enn min utenlandske familie og mine venner der. Hadde noen arrangert et fakkeltog jeg kunne deltatt i, hadde jeg nok gjort det. 

Jeg synest det er rart å tenke at de gikk i tog av andre grunner enn solidaritet. At de fungerer på en annen måte enn oss, bare fordi de snakker gebrokkent norsk? Bare fordi de er jøder? At de er utlendinger? 

Liten avsporing når du nevner Utøya.

Jeg har ofte tenkt på Utøya etter det som skjedde på musikkfestivalen. Parallellene er klare. 
Hadde vært interessant å vite hva de som opplevde redslene på utøya sitter med av tanker og følelser etter terroren i Israel. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Majer said:

Jeg klarer ikke å tro at du ikke troller nå.

Troller ikke. Jeg tror ikke det var noen der som gikk i dette toget, som del av en CIA metode for å gjøre seg til offer for å skape en eller annen gevinst for sitt politiske syn. Særlig ikke disse middelaldrende kvinnene fra det mosaiske trosamfunn i Oslo.

Jeg er sikkert naiv og enkel, jeg tror disse kvinnene var skrekkslagen over brutaliteten og ondskapen den 7. oktober. Jeg tror de er oppriktig oppbrakt over hvor lite fokus det er på dette, og på gislene som sitter i Gaza. Jeg tror de reagerer negativt på hvor mange som er tause, både FN organisasjoner, andre organisasjoner som har fokus på menneskerettigheter, og kjendiser som kan sette lys på situasjon.
Jeg tror de ble overrasket over å bli uønsket i et 8. mars tog i Oslo, Norge. De hadde søkt, og fått lov å delta, og ble negativt mottatt fordi de holdt flagget til landet sitt som er under angrep. 

Jeg er sikkert enkel, og naiv, men så du biler av disse kvinnene med bilder av gissler, og sine bannere laget på et israelsk flagg?
Jeg tenker spontan reaksjon, og du tenker strateger som bruker utprøvde metoder fra hemmelig politi….. 
Du tenker jeg troller, og jeg tenker du ser problemer som ikke eksisterer….

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Majer Hvilke beviser på begåtte voldtekter er etter din mening bra nok til at noen kan bli trodd på dem?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (5 minutter siden):

Troller ikke. Jeg tror ikke det var noen der som gikk i dette toget, som del av en CIA metode for å gjøre seg til offer for å skape en eller annen gevinst for sitt politiske syn. Særlig ikke disse middelaldrende kvinnene fra det mosaiske trosamfunn i Oslo.

Jeg er sikkert naiv og enkel, jeg tror disse kvinnene var skrekkslagen over brutaliteten og ondskapen den 7. oktober. Jeg tror de er oppriktig oppbrakt over hvor lite fokus det er på dette, og på gislene som sitter i Gaza. Jeg tror de reagerer negativt på hvor mange som er tause, både FN organisasjoner, andre organisasjoner som har fokus på menneskerettigheter, og kjendiser som kan sette lys på situasjon.
Jeg tror de ble overrasket over å bli uønsket i et 8. mars tog i Oslo, Norge. De hadde søkt, og fått lov å delta, og ble negativt mottatt fordi de holdt flagget til landet sitt som er under angrep. 

Jeg er sikkert enkel, og naiv, men så du biler av disse kvinnene med bilder av gissler, og sine bannere laget på et israelsk flagg?
Jeg tenker spontan reaksjon, og du tenker strateger som bruker utprøvde metoder fra hemmelig politi….. 
Du tenker jeg troller, og jeg tenker du ser problemer som ikke eksisterer….

Tenker jeg også. Er ikke jødisk. 
Jeg er middelaldrende kvinne og mor, og skjønner de godt. Jeg er fortsatt sjokkert etter å ha våknet til bildene av Naama som ble skubbet blodig inn i en bil. Jeg trodde ikke mine egne øyne, og enda mer sjokkert ble jeg da jeg fant ut at dette var filmet og publisert av gjerningspersonene. 
 

Så kom protester med palestinske flagg på kvelden, og øredøvende stillhet rundt det som faktisk skjedde og som blir bedre og bedre dokumentert for hver dag som går. 
 

Begynte å lure på hva slags opp-ned verden jeg befinner meg i…

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bacteria said:

Liten avsporing når du nevner Utøya.

Jeg har ofte tenkt på Utøya etter det som skjedde på musikkfestivalen. Parallellene er klare. 
Hadde vært interessant å vite hva de som opplevde redslene på utøya sitter med av tanker og følelser etter terroren i Israel. 

Skribenten snakker litt om dette, mest nederst i innlegget. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hva-er-forskjellen-pa-utoya-og-israel/o/5-95-1383740
 

Ungdommer samles for å kose seg og blir beskutt av terrorister med farlig tankegods. ABB sier det er muslimer som er onde og skal ta over verden. Hamas sier det er jøder som er onde og skal ta over verden. 

Vår statsminister vil ikke fortelle oss hvorfor det ene er terror, men ikke det andre.

Var hovedbudskapet om dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gjøre deg @Majer oppmerksom på at det du insinuerer om de jødiske kvinnenes motiv er en antisemittisk trope. Sier ikke at du gjør det bevisst. 
Du kan lese innlegget til Torbjørn Rød isaksen som er linket til et par sider tilbake. 
At jødene er mer intelligente og mer konspiratorisk anlagte enn oss andre er antisemittisme 1.0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (22 timer siden):

Vel det var jo det landet de var i, der de bodde, de som gikk sammen om å danne er styresett og en stat, da de som satt med statsmakten gav den fra seg. 

Historien startet ikke der. Historien startet rundt 1880, når Sionister med vestlige penger kjøpte opp eiendommer fra landere som ofte ikke engang bodde i området, og kastet ut de som bodde og jobbet der for å bosette jøder der istedet. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, PeeWee said:

Historien startet ikke der. Historien startet rundt 1880, når Sionister med vestlige penger kjøpte opp eiendommer fra landere som ofte ikke engang bodde i området, og kastet ut de som bodde og jobbet der for å bosette jøder der istedet. 

Kjøpte eiendommer fra de som eigde, fy søren hvor stygt.
Det er jo 150 år siden. Vi har sikkert alle forfedre som har mistet hjem til ulike mennesker med mer penger en gang i løpet av det 18. århundre. 
Livet går videre. 

Det var også andre folkebevegelser opp gjennom århundrene, også blant araberne som nå kaller seg palestinere, og ikke bare i den delen av verden. 

Det er på tide å gå videre. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (47 minutter siden):

Kjøpte eiendommer fra de som eigde, fy søren hvor stygt.

Poenget er at de som solgte jorden ikke hadde noen legitim rett til å eie den. De var etterkommere etter militære ledere og aristokrater som hadde tatt jorden med vold. På samme måte som landeierklassen i Sør og Mellom Amerika. Det er ikke bare bare å gå videre når man fortsatt lever i flyktningleire og på veldig begrensede områder helt frem til idag. Konflitene mellom Israelere og Palestinere er en direkte konsevens av og fortsettelse av det som skjedde i 1880.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, PeeWee said:

Poenget er at de som solgte jorden ikke hadde noen legitim rett til å eie den. De var etterkommere etter militære ledere og aristokrater som hadde tatt jorden med vold. På samme måte som landeierklassen i Sør og Mellom Amerika. Det er ikke bare bare å gå videre når man fortsatt lever i flyktningleire og på veldig begrensede områder helt frem til idag. Konflitene mellom Israelere og Palestinere er en direkte konsevens av og fortsettelse av det som skjedde i 1880.

Problemet med historiske urettferdigheter begått ikke unikt for Palestina. 
Problemet er å være helt opphengt i retten til å returnere, UNRWA og det å nekte å gå videre. Det å stemple de som har dratt som svikere som ikke velger å bli. Så en dokumentar om dette. 

Det er islamisme som er drivkraften bak dette. 
Problemer er at de som blir skal krige for å kaste jøden på sjøen, i stedet for å jobbe for sameksistens. 

Fortsette konflikten og fortsette konflikten. Kan du nevne mange fredelige bevegelser og representanter for dette i Vestbredden eller Gaza? 
Jeg kan nevne mange jøder. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

אני כבר מואשם בכך שאני גוי ואנטישמי. מכיוון שאני לא מאבד את החברה שלי, אין לי מה להפסיד

Kvinnedagen og radikale "venstre" har ingenting med hverandre å gjøre, manipulister!
Selvsagt er alt som ikke støtter utnyttelse og kamufleringen fra en elite i Israel, såkalt jødehat og anti-høyre.
Stakkars innbyggere på hver side av grensene. Typisk at noen få skal ødelegge for så mange.
Lite umotivert pardong der i gården. Og jeg trenger fremdeles bevisene for הוצאת ילדים להורג.  
Ellers har det ikke funnet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Bacteria said:

Vil bare gjøre deg @Majer oppmerksom på at det du insinuerer om de jødiske kvinnenes motiv er en antisemittisk trope. Sier ikke at du gjør det bevisst. 
Du kan lese innlegget til Torbjørn Rød isaksen som er linket til et par sider tilbake. 
At jødene er mer intelligente og mer konspiratorisk anlagte enn oss andre er antisemittisme 1.0

Pfft!
Her i huset har vi alle prviliges. Fargede, jødiske, adopterte, handicap.. Litt av en gjeng.
Hvilken skade kan shame-metoden din gjøre som ikke allerede har blitt gjort?  Copy-Paste på repeat, er du ikke akkurat alene om utføre 100% bevisst.

Endret av Gowen Getim
redigert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bacteria said:

Liten avsporing når du nevner Utøya.

Jeg har ofte tenkt på Utøya etter det som skjedde på musikkfestivalen. Parallellene er klare. 
Hadde vært interessant å vite hva de som opplevde redslene på utøya sitter med av tanker og følelser etter terroren i Israel. 

Ok. Hvis du på ekte mener dette, kan jeg faktisk arrangere det, med vedkommendes tillatelse.
Det er da ingen paralleller her vel? Breivik utførte tidenes verste massemord med angivelig politiske motiver, selv om det "bare" var Norges "skolemassakre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gowen Getim skrev (7 timer siden):

Pfft!
Her i huset har vi alle prviliges. Fargede, jødiske, adopterte, handicap.. Litt av en gjeng.
Hvilken skade kan shame-metoden din gjøre som ikke allerede har blitt gjort?  Copy-Paste på repeat, er du ikke akkurat alene om utføre 100% bevisst.

🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Klassekampen som på lederplass tar et oppgjør med det som skjedde mot de jødiske kvinnene da de ble forvist fra kvinnetoget 8. mars. I lederen gjøres det klart at det bør være plass til kvinner som protesterer mot voldtekt. 

https://klassekampen.no/artikkel/2024-03-14/leder

Quote

(...) Taktfaste rop mot en liten, norsk minoritet om å komme seg vekk fra gatene er uansett uhørt. Alle står fritt til å diskutere Israels statsgrunnlag, men la oss være ærlige: Det var ikke dét som skjedde 8. mars. Slagordet «Ingen sionister i våre gater!» bør aldri brukes igjen.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...